PDA

Bekijk Volledige Versie : Aqua Medic

R.de.Lange
02-01-06, 13:43
Ik heb nu één jaar lang een Aqua Medic Vision aquarium (300Ltr). De Rolls-Royce onder de aquaria. Een jongensdroom met een staartje....

Het was een zwaar jaar:

In de zomer kwam de temperatuur op 30 c en kon met ventilator nauwelijks naar beneden worden gebracht. Met als gevolg dat het levend steen, lagere dieren en een aantal vissen gestorven zijn. Echt vreselijk. Enige oplossing een koeler van Aqua Medic t.w. Titan + pomp en we zijn minimaal € 600,- verder....? Voorlopig nog maar even niet wie weet zijn er nog andere oplossingen?
In mijn optiek dient een aquarium rustgevend te zijn, echter de 4 pompen geven zo'n gebrom dat ik inmiddels overweeg afscheid te nemen van mijn jongensdroom een echt zee-aquarium. Wellicht heeft iemand hier ook een vernuftige oplossing voor.

RonHessing
02-01-06, 14:03
Hoi,

Ik heb niet direct een oplossing behalve dat ik je kan melden dat vrijwel iedere aquariaan met dit probleem worstelt en dat enkele een volledig stil aquarium hebben.

Meestal is het wel zo dat de duurdere pompen minder lawaai maken. Persoonlijk vind ik Eheim pompen veel stiller (met name op langere termijn) dan Ocean Runners. Ook de Red dragon pompen kunnen heel stil werken. Als een koeler aanslaat om zijn werk te doen maakt deze vrijwel altijd geluid.

Om deze reden heb ik de aanvoer en retourleiding ook naar buiten gebracht en daar staat de koeler dan ook. Voordeel is dat het geproduceerde geluid (zacht gebrom) buiten is en dat de koeler beter zijn werk doet dan binnen.

Binnen staat deze de omgevingslucht op te warmen, veel minder effectief dus.

Groeten,

Ron.

Luc
02-01-06, 22:17
Hoi,

Ik heb niet direct een oplossing behalve dat ik je kan melden dat vrijwel iedere aquariaan met dit probleem worstelt en dat enkele een volledig stil aquarium hebben.

Meestal is het wel zo dat de duurdere pompen minder lawaai maken. Persoonlijk vind ik Eheim pompen veel stiller (met name op langere termijn) dan Ocean Runners. Ook de Red dragon pompen kunnen heel stil werken. Als een koeler aanslaat om zijn werk te doen maakt deze vrijwel altijd geluid.

Om deze reden heb ik de aanvoer en retourleiding ook naar buiten gebracht en daar staat de koeler dan ook. Voordeel is dat het geproduceerde geluid (zacht gebrom) buiten is en dat de koeler beter zijn werk doet dan binnen.

Binnen staat deze de omgevingslucht op te warmen, veel minder effectief dus.

Groeten,

Ron.

Hallo,
Uw koeler die buiten staat,is die beschermt of staat hij in een tuinhuis ?
Groeten,
Luc

RonHessing
02-01-06, 22:47
Hoi Luc,

Die koeler staat beschermd tegen regen en zo. Voor en achter ruime openingen voor de luchtcirculatie.

Groeten,

Ron.