Bekijk Volledige Versie : Week 32 - Ozon....
crystal-force
13-08-10, 21:55
Iets van vele onder ons niet bekend mee zijn, maar heb je wel eens gehoord van ozon, of werk je ermee en wat zijn je ervaringen ermee ? Ook leuk om eventueel te vertellen wat het is en hoe het werkt , als je er mee werkt !
Zal hier straks een verhaaltje over posten...:)
crystal-force
14-08-10, 17:48
ben wel benieuwd, heb er namelijk totaal geen verstand van en zou er wel wat meer over willen weten :yes:
En ik denk dat ik niet de enige ben :D
Hier dan wat over Ozon.
Een Ozonmolecule is eigenlijk een zuurstofgasmolecule waaraan een derde zuurstof atoom is toegevoegd. Door dit extra zuurstofatoom is het zeer onstabiel, de molecule wil namelijk zo snel mogelijk dit zuurstof atoom weer kwijt, zo ontstaat een vrij zuurstof radicaal dat zeer reactief is, waardoor micro organismen gedood en afvalstoffen geoxideerd worden.
Zelf gebruik ik Ozon en ik voeg continu maar minimaal toe. Hierdoor blijft het aquariumwater kraakhelder en worden afvalstoffen verbrand. Teveel ozon toevoegen kan schadelijk zijn voor de levendehave.
Het beste kan je Ozon toevoegen in combinatie met de eiwitafschuimer. hierdoor gaat de eiwitafschuimjer ook beter werken.
Ik gebruik de Ozonisator en combinatie met een Redoxcontroller. De Redox controller is ingesteld op 470. Als dit bereikt is, stopt de toediening van Ozon onmiddelijk. Als de waarde onder de 420 komt wordt er weer Ozon toegevoegd.
Voor de Ozonisator heb ik een klein luchtpompje gezet zodat ik zeker weet dat de ozon in mijn afschuimer terrecht komt. Mijn Bubble king heeft een aparte aansluiting voor Ozon dus het gaat niet ten koste van de luchtaanvoer zoals bij veel andere afschuimers, waarbij de luchtpomp een belangrijkere rol speeld om zo voldoende lucht toe te voeren.
Mijn Ozonisator heb ik onder mijn aquarium in het meubel geplaast. Eigenlijk is het beter om de Ozonisator op een droge en stofvrijeplaats te zetten. Hierdoor neemt de levensduur aanzienlijk toe.
Veel mensen die geen Ozon gebruiken beginnen gelijk te roepen dat het gevaarlijk is en het hierdoor niet gebruiken.
Ozon kan idd een gevaarlijk goedje zijn, maar bij het juiste gebruik is er helemaal niets aan de hand.
De MAC waarde ( maximaal aanvaardbare consentratie ) voor Ozon is 0.2 mg/m3. De geurdrempel van ozon echter vele malen lager dan de MAC waarde waardoor incorrect gebruik van ozon snel zal worden opgemerkt.
Mijn conclusie is: Ozon is een wondermiddel op je aquariumwater krakelhelder te krijgen.
Mijn advies is om het minimaal toe te voegen zodat het nooit schadelijk kan worden voor mens en dier, en je veel plezier van ozon kan hebben.
Ozon kan gebruikt worden tegen virussen en infecties, maar dan moet er zoveel worden toegevoegt dat het schadelijk is voor de geinfecteerde vis.
Dus heel veel ozon toevoegen heeft naar mijn mening voor de meeste liefhebers geen enkele nut. Met minimaal toevoegen is de bak ook binnen een dag kraakhelder, en werkt ozon uitstekend.
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk opgeschreven.
Vragen stellen mag altijd. Ik probeer alles zo goed mogelijk te beantwoorden.
Er zullen gerust ook veel meer mensen zijn die ozon gebruiken.
Mvg, Sander
Hier twee foto's. Let wel de Redox staat laag omdat ik net in het aquarium heb zitten wroeten.
Mvg, Sander
crystal-force
15-08-10, 10:03
ok, erg duidelijk verhaal.
Nu weet ik iig ook hoe ozon werkt.
heb nog wel 2 vraagjes ..
1. het dood dus ook micro organismen .. maar hebben we die dan niet nodig voor de bacterie huishouding ?
2. wat vindje van die philips ozonisator (http://www.aquariaan.nl/webshop/wsphilipstap.htm) en zou ik zo'n " tot 400 liter" ook makkelijk op mijn 700 liter aquarium veilig kunnen toepassen, of zeg je ... da's niks ?
Niet dat ik het van plan ben, tis puur nieuwsgierig heid !
Inderdaad vernietigd ozon je bakterien cultuur,je bak wordt wel kraakhelder omdat de bakterieen geen kans krijgen om zich zelf te vermenigvuldigen.
Maar of dit zo wenselijk is???
Ozon kun je beter gebruiken als je een probleem hebt,en niet om dat je een heldere bak wil,dan kun je beter met filterwatten gaan werken.
Een kleine storing in het redox meter (vuile sonde) en je kan de inhoud van je bak weggooien.Ik ken een aantal voorbeelden.
Zie voorbeeld hierboven(foto),is hier een combinatie van ook nog eens een vuile sonde is het heel goed mogelijk dat de slijmhuid van de vissen verbranden.
Ook koralen kunnen dan verbranden.
Redox alleen maar als je een probleem hebt,anders nooit
Maar dit is mijn mening
crystal-force
15-08-10, 11:52
Zie voorbeeld hierboven(foto),is hier een combinatie van ook nog eens een vuile sonde is het heel goed mogelijk dat de slijmhuid van de vissen verbranden.
euh ... kzi geen foto .. alvast bedankt voor het delen van je mening !
geeft toch een beter idee van de voor en nadelen ;)
Inderdaad vernietigd ozon je bakterien cultuur,je bak wordt wel kraakhelder omdat de bakterieen geen kans krijgen om zich zelf te vermenigvuldigen.
Hoi Aad jij bent duidelijk geen Ozongebruiker met je verkeerde opvatingen over Ozon. De meeste bacterien zwefen niet door het water en zitten in het levendsteen of hechten zich op welk materiaal dan ook.
Ozon kun je vergelijken met een UV lamp die dood ook alle 1 cellige bacterien die langs de straling lamp komt.
Maar of dit zo wenselijk is???
Ozon kun je beter gebruiken als je een probleem hebt,en niet om dat je een heldere bak wil,dan kun je beter met filterwatten gaan werken.
Welk probleem dan Aad? als jij het wilt gaan toepassen bij ziekten van vissen dan moet je wel erg veel toevoegen, en dan is het schadelijk voor de vissen zelf.
Filterwatten? dit vind ik al helemaal een raar antwoord, deze watten halen alleen zweefvuil eruit. ozon daarintegen maakt het water mooi helder omdat het stoffen verbrand zoals bv plas van de vissen die je niet letterlijk als vuil door de bak ziet zwefen maar het maakt je aquariumwater wel geel. ozon verbrand deze stoffen en zorgt ervoor dat je water weer krakelhelder word dus geen geelwater.
Een kleine storing in het redox meter (vuile sonde) en je kan de inhoud van je bak weggooien.Ik ken een aantal voorbeelden.
Als je gewoon minimaal ozon toevoegd kan je nooit over doseren. Ik durf ook zonder een redox controller gewoon constant ozon toe te voegen en dan durf ik een wedje te leggen dat er niks door de ozon gebeurt.
Ik wil gewoon zien wat het zelfreinigend vermogen van mijn water is en op welk moment.
Als dit gebeurd dan ben je wel heel verkeerd bezig dan voeg je zoenzo al veel te veel ozon toe. en heb je waarschijnlijk ook nog een te grote ozonisator voor je bak.
Maar ik zie geen foto's?
Ook koralen kunnen dan verbranden.
Redox alleen maar als je een probleem hebt,anders nooit
Kun je mij dit uitleggen? snap deze zin niet helemaal.
Maar dit is mijn mening
Mvg, Sander
ok, erg duidelijk verhaal.
Nu weet ik iig ook hoe ozon werkt.
heb nog wel 2 vraagjes ..
1. het dood dus ook micro organismen .. maar hebben we die dan niet nodig voor de bacterie huishouding ?
2. wat vindje van die philips ozonisator (http://www.aquariaan.nl/webshop/wsphilipstap.htm) en zou ik zo'n " tot 400 liter" ook makkelijk op mijn 700 liter aquarium veilig kunnen toepassen, of zeg je ... da's niks ?
Niet dat ik het van plan ben, tis puur nieuwsgierig heid !
Het dood idd micro organismen, net als een UV lamp.
Alleen de micro organismen worden verbrand die los door het water zwefen en door de eiwitafschuimer opgezogen worden.
Want de meeste gebruiken ozon in combinatie met de eiwitafschuimer.
Over die phillips ozonisator kan ik niet zoveel vertellen ik kan dat apparaat persoonlijk niet goed. Heb er wel van gehoort. Persoonlijk zou ik alles liever zelf in de hand willen hebben.
Ook voeg ik in combinatie toe met de eiwitafschuimer.
Het is ook niet erg mooi dat apparaat in me bak te plaatsen. Volgens mij wordt het meer door zoetwater aquarianen gebruikt.
Groeten, Sander
Ik gebruik al zo'n 30 jaar ozon, nooit geen problemen ermee gehad.
Voordelen altijd helder water, en in combinatie met een UV-C lamp, altijd een laag kiemgehalte gehad.
Vroeger weleens uitgetest, om vissen die ziek zijn te behandelen met ozon,maar dat had vrijwel geen resultaat, maar wel in combinatie met een UV-C lamp, kon je wel bepaalde ziektes zoals stip aanpakken, mits het niet te erg was.
De ozon zorgde voor helderwater zodat het UV-C licht beter doordringd in het water.
Voordeel van UV-C is dat het overtollig ozon onder UV-C licht wordt geneutraliseerd.
Ozon toevoegen via de eiwitafschuimer,werkte het beste, maar dan wel in kleine hoeveelheden.
Wat mij daarbij opviel was dat je in de afschuimer nog allerlei leven tegen kwam, zoals kokerwormen, en kalksponsen.
Totale sterilisatie in een aquarium met gebruik van ozon, is met de huis & tuin ozoniator die wij gebruiken vrijwel niet mogelijk, dan moet je rond de 700mv gaan zitten.
Mvg, Sander
Ik zal het proberen uit te leggen,Bakterien leven ongeveer 24 uur dit houd dus in dat er een proces plaats vind van geboren worden eten drinken en voortplanten
In deze periode trachten ze allemaal een plekje te vinden waar ze kunnen overleven,dit houdt in dat ze massaal door de bak zweven,onder gunstige omstandigheden kunnen ze iedere 20 minuten delen.
Nu met een ozoniator worden complete stammen vernietig met andere woorden vissen zullen verzwakken eigenlijk alle levens vormen die in de bak zijn.
Bakterieen leven van uitwerpselen maar ook voeding die in je bak gooit,het houd de dieren gezond.
Als je dit verstoord kan het een hele tijd goed gaan,maar een plotselinge verstoring en het je de inhoud van je bak,er is dan namelijk niets meer dat het kan opvangen.
De basis van een gezonde aquarium is een evenwichtige bakterieen cultuur,met heel veel gezonde stammen.
Daarom is het raadzaam om regelmatig een stukje vers steen in je bak te doen
inderdaad ik schreef redox maar ik bedoelde ozon gebruiken alleen als je een probleem hebt.
Met de foto bedoelde ik dat de redoxcontroller van Sander erg laag stond omdat de hij er net in had gewerkt.
check het eens als je zonder ozon werkt
Ik ben geen tegenstander van ozon maar...................alleen als het nodig is
Dit geld ook voor UV
Bacterien stammen kunnen gewoon door het aquarium zwefen en overleven zonder dat er iets gebeurt, ik schreef toch dat de ozon wordt toegevoegd in de afschuimer. Dus alleen de bacterien die daar met de ozon in aanraking komen, kunnen worden vernietigd.
Ik snap je probleem niet, ozon heeft zich al tal van jaren bewezen. wordt ook voor vijvers zwembaden etc.. gebruikt veel topbakken draaien ook op ozon. Doordat het water zo helder wordt gemaakt bereiken belangrijke lichtspectrums de koralen nog beter.
Je kan je beter eerst nog even beter inlezen over ozon, voordat je weer over filterwatten etc.. gaat praten.
Mvg, Sander
Ik wil toch even reageren op Jansch,ik heb een stuk gekopieerd uit Wikipedia
niet om gelijk te hebben maar om te waarschuwen dat ozon niet zonder gevaar toegepast kan worden,je verstoort de bakterieen cultuur!
Biologisch evenwicht
Een echt biologisch evenwicht, waarbij de planten groeien van de stikstofhoudende afvalproducten van de vissen, is in huis niet mogelijk. De vissen produceren namelijk stikstofhoudende afvalstoffen in de vorm van het voor vissen erg giftige ammoniak, dat door bacteriën in een gerijpt aquarium of biofilter wordt omgezet in het iets minder giftige nitriet, wat weer door andere bacteriën wordt omgezet in het zeer weinig giftige nitraat. Deze omzettingen moeten in een nieuw opgezet aquarium langzaam op gang komen (enige weken), oorzaak van veel vissterfte bij beginners die hun nieuwe aquarium te snel overbevolken. Om dit te voorkomen kan één week voor het bevolken een hoeveelheid ammoniak in de vorm van vloeibare ammonia of als salmiak aan het water worden toegevoegd, zodat de nitrificerende bacteriën dan al een flinke populatie hebben opgebouwd.
De bacteriën die ammoniak en nitriet omzetten moeten echter concurreren met heterotrofe bacteriën die allerlei organische stoffen oxideren. Het is dus van belang te zorgen dat de belasting met andere organische stoffen in een biofilter minimaal is. In de praktijk door het regelmatig schoonmaken van de filtermaterialen (watten) die voor het biofilter zitten.
Er ontstaat echter veel meer nitraat dan door planten in het aquarium kan worden opgenomen. Voor de afvoer van deze stof moet daarom geregeld een deel van het water worden ververst, b.v. 25% van het water elke twee a vier weken. Het is technisch wel mogelijk nitraat te verwijderen door middel van denitrificatie. In zo'n installatie wordt het nitraat door bacteriën gebruikt voor oxidatie van organische stoffen (in de praktijk soms toegevoegd methanol, soms ook afvalslib). Doordat denitrificatie alleen optreedt bij zuurstofloze omstandigheden moet er in het systeem een geringe waterstroom afgetakt worden waarin door bezinking of toevoeging van methanol anaerobe omstandigheden wordt geschapen. De eindproducten van denitrificatie zijn stikstof, water en koolstofdioxide. Bij zeewater is denitrificatie lastig vanwege de aanwezigheid van SO3- ionen die ook als oxidator gebruikt kunnen worden door bacteriën en dan waterstofsulfide gaan produceren, een zeer giftige stof. Vanwege de problemen die kunnen optreden bij de anaerobe omstandigheden en de extra investering wordt van denitrificatie meestal afgezien. Een veel veiliger methode van de-nitrificatie dan de vodka methode ( methanol) is het gebruik van een zwavelreactor. Dit is een buis gevuld met zwavel eventueel gevolgd door een buis gevuld met calcium ( zeewater) waardoor het water wordt geleid. De zwavel dient als voedsel voor de bacteriën. Met deze methode, die ook geschikt is voor zeewater, werden tijdens tiental jaren durende proeven door Marc Langouet (La biodénitratation autotrophe sur soufre en aquarium marin)geen problemen vastgesteld. Het grote nadeel van de biofilter, nitraat ophoping, is hiermee van de baan. In zeeaquaria kan de zwavelreactor tevens helpen bij het voorkomen van een calcium tekort.
Verder zijn belangrijk de temperatuur, de zuurgraad, en de hoeveelheden zouten in het water. Iedere vis heeft zijn eigen voorkeuren en voor samen gehouden soorten mogen die voorkeuren niet al te ver uit elkaar liggen. Niet ieder kraanwater is zonder behandeling vooraf geschikt om een aquarium mee te vullen - het waterleidingbedrijf voegt er soms bacteriedodende middelen aan toe waar de vissen niet tegen kunnen.
Bedenk ook dat de planten en de vissen ook vaak tegengestelde belangen hebben. Een hoge kooldioxideconcentratie is voor planten groeibevorderend maar voor vissen lastig. Veel licht wordt door vissen meestal ook niet op prijs gesteld. Sterk beplante bakken zullen 's nachts veel zuurstof gaan verbruiken waardoor de vis het moeilijk kan krijgen als niet goed belucht wordt.
Zoals je kan lezen is het een wankel evenwicht wat heel lang kan goed gaan,maar heel vaak gebeuren er zaken waar er later enorme problemen ontstaan
He Aad, hier een stukje dat vermeld dat ozon toevoeging het biologische filtering zelf verbeterd.
Dit stukje is gaat wel over zeewater.
Kijk ozon gebruik bij een PH waarde onder de 7, meestal bij diskusvissen, wordt vrijwel ook niet gebruikt.
Maar bij koikarpers (PH waarde boven de 8) in de vijver of aquarium is ozongebruik momenteel een hot item.
Ozoneinsatz fördert biologische Filterung
Tatsächlich zeigen unsere Erfahrungen, daß sich Ozoneinsatz und biologische Filterung sehr positiv ergänzen. Dies hat Hückstedt bereits 1960 beschrieben:
Es wäre noch zu erörtern, inwiefern Ozonisierung und biologische Bakterientätigkeit zusammenspielen. Die Befürchtung, dass durch Ozon nicht nur die schädlichen, sondern ebenfalls auch die nützlichen Bakterien (zum Beispiel Nitrifikationsbakterien) getötet werden könnten, ist durchaus einleuchtend. Merkwürdigerweise sind sie unbegründet. Entweder tummeln sich die Bakterien nicht frei im Wasser und halten sich zum größten Teil im Bodengrund oder an den Algen auf, oder sie wachsen schneller nach als sie sterben. Sehr wahrscheinlich ist beides der Fall. Sicher ist nur, dass Nitrifikationsbakterien, wenn erst einmal vorhanden, ohne Ozon leichter aussterben können als mit Ozon.
(Aquarientechnik S. 20).
Diese Erscheinung kann durch zwei Dinge erklärt werden. Nitrifizierende Keime sind sauerstoffliebende Keime und bevorzugen daher das mit Ozon behandelte Wasser. Zum Zweiten ist Ozon in der Lage, langkettige Moleküle, die durch die Biologie nicht oder nur schwer abgebaut werden können, in kurzkettige Verbindungen zu oxidieren. Dadurch werden schädliche Substanzen in Nährstoffe für Bakterien umgeformt.
Hier nog een aanvulling.
Der Einfluss des Ozons auf den Stickstoffkreislauf
Ozon übt einen intensiven Einfluss auf den Stickstoffkreislauf aus. Es oxidiert bei pH-Werten über 7, also vor allem im Seewasser mit einem pH-Wert von ca. 8,2, das giftige Ammonium zum Nitrat. Bei pH-Werten im Bereich von 7, also vor allem im Süßwasser, wird das giftige Ammonium/Ammoniak vom Ozon nicht oxidiert. Hier ist man für diese Oxidationsstufe auf die bakterielle Oxidation angewiesen. Die besonders giftige Nitritstufe wird in jedem Fall vom Ozon zu Nitrat oxidiert, wobei diese Reaktion pH-Wert-unabhängig ist, also im Seewasser ebenso abläuft wie im Süßwasser. Dies ist umso wichtiger, als dass Nitrit schon in geringsten Spuren ein tödlich wirkendes Fischgift ist. Wie aus den unten stehenden Diagrammen ersichtlich ist, ist der Abbau von Nitrit und Ammoniak um so schneller je höher die Ozonleistung ist.
Insbesondere bei der Nitritoxidation mit Ozon sollte aber auch daran gedacht werden, dass Ozon nur ein Hilfsmittel bei der Aquarienwasseraufbereitung sein kann. Bei plötzlich auftretenden Nitritspitzen sollte man nicht nur das Ozongerät auf volle Leistung stellen, sondern vor allem auch nach der Ursache suchen. Liegt es vielleicht an einem unbemerkt verendenden Tier, finden im Bodengrund unkontrollierte Faulprozesse statt oder liegt es gar am Filter, der nicht mit Sauerstoff versorgt ist und daher nitrifizierende Bakterien nicht ansiedeln kann? Häufig arbeiten insbesondere Schnellfilter anfangs durchaus gut aerob. Je mehr Schmutz sie herausgefiltert haben, umsomehr Sauerstoff wird innerhalb des Filters verbraucht. Die aerobe Biologie stirbt langsam ab, und der Filter "kippt um". Die Folge kann eine sehr hohe Nitritspitze im Wasser sein, da der Filter jetzt nicht mehr Nitrit abbaut, sondern ganz im Gegenteil Nitrit abgibt! Zu empfehlen ist also eine regelmäßige Filterreinigung oder besser ein belüfteter Rieselfilter.
Der Einfluss des Ozons auf die organische Belastung
Die allgemeine Belastung eines Wassers mit organischer Verschmutzung kann man, ohne näher auf die einzelnen Verbindungen einzugehen, mit dem biologischen Sauerstoffbedarf (BSB-Wert) angeben. Je geringer der BSB-Wert ist, umso besser ist die Wasserqualität. Wie das unten stehende Bild zeigt, kann die organische Belastung, gemessen als BSB-Wert, ebenfalls mit Ozon abgesenkt werden. Insbesondere organische Trübstoffe, die dem Wasser eine Gelbfärbung geben, werden durch Ozon entfernt. Gelbstoffe wirken auf Fische als Stressfaktor! Ozon ist in der Lage, ein kristallklares Wasser zu schaffen.
Der Einfluss des Ozons auf den Keimgehalt
Eine sehr wichtige Eigenschaft des Ozons ist seine entkeimende Wirkung. Ozon ist in der Lage, bei Anwendung sehr geringer Konzentrationen eine keimtötende Wirkung gegenüber Viren, Bakterien sowie anderen Krankheitserregern zu entfalten. In einem Aquarium kann es allerdings nicht Sinn der Ozonanwendung sein, ein steriles Wasser zu erreichen. Das wäre für Fische und niedere Tiere nicht erträglich.
Die für die Aquarientechnik gelieferten Ozonisatoren sind so ausgelegt, das überschießende Kulturen von Krankheitserregern abgetötet werden, ohne allerdings eine totale Sterilität erreichen zu können. Auf diese Weise lebt der Fisch in einem gesunden, aber doch biologisch belebten Wasser.
Aad wat wil je nou duidelijk maken met dat standaard biologische verhaal. Ik denk dan niet dat je snapt hoe ozon precies werkt.
Je kan je beter eerst goed inlezen voordat je allemaal commentaar gaat geven op ozon.
Aad ik bedoel het allemaal wel goed hoor:) Zie het niet als een aanval ofzo;)
Ik zie het ook niet als een aanval meer als een goede discussie.
Waar ik mij het meest op baseer is van iemand die bij dierenpark blijdorp werkt deze heeft de waterkwaliteit onder zijn hoede,ik heb daar het een an ander geleerd waar een aquarium aan moet voldoen.
De basis is een stabiele bakterieen huishouding,ozon vernietigd eencelligen
de gemiddelde afschuimer laat het water minimaal 2 keer per uur door
dit betekend dat er een groot gedeelte van wat leeft hier bij sterft bij het passeren.
Nu is het zo dat je nooit alles kan doden bij de normale ozonisatie maar het verzwakt wel je bak,op het moment dat er problemen ontstaan die bij een normale bakterieen opgelost worden(dit is de natuur )kom je te kort.
Misschien een topic in de "discussie van de week" waarom zijn het laatste jaar zoveel gevallen van stip.
Nu zeg ik niet dat door ozon komt,maar een verstoorde bakterieen huishouding
zeker aan de orde.
Steeds minder steen minder zand,liever oud steen kopen waar je de herkomst niet van kent,en ga zo maar door.
Maar een ieder die dit wil gebruiken gewoon door blijven gaan,maar mij is verteld door een zeer kundige op dit gebied,ozon alleen als het nodig is.
Helaas is mijn duits net zo goed als mijn japans,
crystal-force
15-08-10, 19:20
Misschien een topic in de "discussie van de week" waarom zijn het laatste jaar zoveel gevallen van stip.
Ideeën zijn altijd welkom (graag via PB ;) ), maar denk dat het stip verhaal wel meevalt.
ik heb er iig vrijwel nooit geen last van gehad !
alleen toen ik de witborst ingezet had. maar ja.. dat weet je van te voren :p
Ik ben deze week bij verschillende mensen geweest twee hier van hebben hier last van.
Ook op het andere forum hoor je hier continu over.
Met als klapper het OHC het komplete vissen bestand rip
crystal-force
15-08-10, 19:33
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=8115 ;) ... onderwerp was al eerder aangesneden ;)
Helaas is mijn duits net zo goed als mijn japans,
Jammer!!!
Aad als je met ozon, een steriele bak wilt opzetten, moet je zoveel ozon gebruiken, dat gaan wij niet halen, met onze huis en tuin/keuken ozonisator. je moet een redoxgehalte meten rond de 700mv
Als je kleine hoeveelheden ozon gebruikt, ik denk dan aan 2 tot 4 mg per 100 liter, gebeurt er niets met je bacterieen, in je steen.
Zelfs al het overige leven in mijn afschuimer (waar ik de ozon toediende),merkte er niets van.
Ik zelfs op een visstelling van een aquariumwinkel met een inhoud van ongeveer 1000 liter, uitgestest met een ozonisator van 500mg per uur.
Daar merkte ik alleen in de bovenste bak van de stelling, de vissen last kregen (versnelde kieuw beweging), en de bakken daaronder merkte de vissen totaal niets. (thuis niet uitproberen)
Want ozon valt heel snel uit elkaar van 3 atomen naar 2 atomen.
Waarschijnlijk bij heel zuiver water, waar ozon toegedient wordt dat daar de ozon niet zo snel uit elkaar valt, dat je dan problemen ondervindt.
Ik ben deze week bij verschillende mensen geweest twee hier van hebben hier last van.
Ook op het andere forum hoor je hier continu over.
Met als klapper het OHC het komplete vissen bestand rip
Ik denk dat niet te vergelijken is, deze bak was totaal verbouwd, dus het hele evenwicht was zoek, daardoor kreeg de stip de kans, ik dacht zelfs dat Pieter er nog geen ozon had opgezet, en ook nog eens zonder UV-C draaide.
crystal-force
15-08-10, 20:00
ik heb alleen de verhalen gehoord, maar zoals ik het gehoord heb was het niet echt een hele slimme actie ... erg jammer :o ... was net zo'n prachtige bak :(
Gewoon minimaal ozon toevoegen voor kraakhelder water en beter afschuiming. Nu heb je geen gevaar voor mensen en dieren en tast je je ecosysteem niet aan.
Perfect dus, wat wil je nog meer.
Idd in Vlaardingen is het wel duidelijk waardoor de stip komt. die hele systemen zijn omgegooit.:)
Mvg, Sander
ik heb alleen de verhalen gehoord, maar zoals ik het gehoord heb was het niet echt een hele slimme actie ... erg jammer :o ... was net zo'n prachtige bak :(
Ja!! JP het was zeker zonde, maar dat is achteraf, je heb al jaren een goed draaiende zeebak, ik denk dat Pieter al zo'n 15 jaar meedraait in dit wereldje.
Je vissen zijn vrijwel nooit ziek en na jaren, wil je bak eens anders inrichten, en dan denk je, dat doe ik wel ff, maar dan verwacht je niet dat zowat je hele visbestand bezwijkt aan de stip.
Maar met deze bak komt het wel weer goed, gelukkig maar.
Interessante topic...
Zelf heb ik totaal geen ervaring met ozon.
Wat ik me zo afvraag, zou het gebruik ervan
uitwerking hebben op cyano-bacterieen?
Dat zou mooi zijn...:sjalom:
Ozon kan invloed hebben op cyanobacterieen, maar dat is afhankelijk van het redoxpotentiaal, hoe hoger, des te minder kans op cyano's.
Ik vind dit een zeer interessant onderwerp. Zelf gebruik ik (nog) geen ozon of UV. Mijn bak is ± 200 liter.
Gaarne zou ik willen weten:
- Wanneer en waarom zou je Ozon gaan gebruiken?
- Moet dit in combinatie met UV of is Ozon alleen ook goed
- Hoeveel Ozon mag/moet ik toedienen.
Alle advies is welkom.
Jan-Hein
Het is maar wat je wil, je kan het combineren met UV-c wordt meestal gedaan als stipgevoelige vis in je bak heb.
Alleen ozon gebruiken voor glashelder water, dan is 1mg tot 2mg per 100 liter al voldoende.