PDA

Bekijk Volledige Versie : filter opstelling

Ludo
02-01-06, 23:47
Ik zou terug een zeeaquarium willen opstarten. Vroeger had ik een intern biologisch filter en twee eheim potfilters naast het aquarium, dit bleek niet te voldoen. Nu wil ik in de aangrenzende garage een sump plaatsen met eiwitafschuimer en bioballen. ik kan echter om estetische redenen slechts verbindingsbuizen van hooguit 12 mm gebruiken. In het aquarium is een interne filter die ik echter niet zou vullen, maar van waaruit wel de aanvoer naar de filter in de garage zou gebeuren. Weet iemand hoe ik best de filter aan het aquarium kan verbinden ik dacht aan een pomp in het interne filter in het aquarium en dan een hevel van de sump naar het aquarium, op die wijze kan ik nooit het aquarium leeg pompen moest er iets mislopen (bij een eventueel lek in de sump kan echter wel de hevel omgekeerd gaan werken wat dan wel een leegloop van het aquarium zou betekenen. ook weet ik niet zeker of de hevel voldoende capaciteit heeft om de pomp bij te houden wat zou betekenen dat de pomp soms kan droog liggen. anderzijds, als ik de pomp in de sump leg en een hevel van aquarium naar sump gebruik, kan de hevel mogelijk niet voldoende aanvoeren om de sump vol te houden. wie kan me raad geven?

Ludo
03-01-06, 00:33
ja de bioballen weglaten was een van de opties die ik heb open gehouden daar ik er reeds veel negatiefs over gelezen heb. Maar de 12 mm voor de verbindingsbuizen is wel een spijtig compromis dat ik heb moeten sluiten, ik kan misschiem wel zegen dat 15 mm hetzelfde is als 12 mm maar meer zal ik ze toch niet kunnen wijsmaken denk ik. Door deze buizen kan met een pomp natuurlijk wel redelijk wat debiet gestuurd worden maar als het als hevel gebuikt word, zal het debiet zeker niet zo heel hoog liggen. maar ik weet voorlopig echt geen andere oplossing, de twee pompen is natuurlijk een oplossing maar of het echt DE oplossing is weet ik ook niet.

Ludo
03-01-06, 00:59
Ja Martin, daar twijfel ik geen moment aan, dat is ook de reden waarom ik de vraag stel, ik hoop dat iemand ooit met hetzelfde probleem te maken heeft gehad en mij goede raad kan geven. ik kan natuurlijk de dikte van hevel groter maken dan de buis van de pomp maar in de gegeven omstandigheden zal dit ook de zaak niet maken. Maar zowel de estetische omstandigheden in de woonplaats (ligging van de garage tov plaats aquarium) als de bouw van het aquarium zelf maakt het mij vrijwel onmogelijk iets anders te proberen. De vroegere filtering was zeker niet doeltreffend en dus niet voor herhaling vatbaar, daarom dus dat ik iets anders wil proberen. Ik zou wel overwegen een ander aquarium te kopen met sump onder de bak maar mijn aquarium is zo goed als nieuw, de onderkast is een dure massief eiken onderkast, op maat gemaakt, gelijk aan de rest van de meubilering dus dit vervangen zou echt wel duur zijn, en ook de wederhelft is hier niet echt mee tevreden. Ik heb al gedacht aan het laten maken van een doorvoer van het aquarium naar een onderliggende sump maar ik twijfel over het geluid. Ik ben immers de enige thuis met het aquariumvirus de rest is er niet zo tolerant in.