Bekijk Volledige Versie : 30 jaar zoetwater... nu eindelijk een zoutje ?
hallo, ik ben sven uit west-vl belgie en wil eindelijk eens de stap zetten naar een zeewaterbak. ik ben dus een totale leek !!! wat heb ik staan ?
een bak van 120 op 60 op 70 cm hoog... bruto 504 liter dus. er zitten 2 juwel jumbo filters ingekleefd, ik kan deze er dus wel uitsnijden indien nodig. ik zou ook een gat laten boren en een sump plaatsen.
welke afschuimer raden jullie me aan ?
wat heb ik nog meer nodig ?
over wat ik wil houden maak ik me nu nog geen zorgen, eerst de installatie, later enkele makkelijke jongens om mee te beginnen ! ik heb dus tijd en dat is belangrijk bij het opstarten van eender welk aquarium !
als verlichting zal ik kiezen voor een overtank systeem t5 van arcadia, desnoods 2 stuks (8 lampen in dit geval)
schiet maar af zwemmers en help me om met evenveel plezier een zeewaterbak te houden net zoals de voorbije 30 jaar een zoetwaterbak !
hallo, ik ben sven uit west-vl belgie en wil eindelijk eens de stap zetten naar een zeewaterbak. ik ben dus een totale leek !!! wat heb ik staan ?
een bak van 120 op 60 op 70 cm hoog... bruto 504 liter dus. er zitten 2 juwel jumbo filters ingekleefd, ik kan deze er dus wel uitsnijden indien nodig. ik zou ook een gat laten boren en een sump plaatsen.
welke afschuimer raden jullie me aan ?
wat heb ik nog meer nodig ?
over wat ik wil houden maak ik me nu nog geen zorgen, eerst de installatie, later enkele makkelijke jongens om mee te beginnen ! ik heb dus tijd en dat is belangrijk bij het opstarten van eender welk aquarium !
als verlichting zal ik kiezen voor een overtank systeem t5 van arcadia, desnoods 2 stuks (8 lampen in dit geval)
schiet maar af zwemmers en help me om met evenveel plezier een zeewaterbak te houden net zoals de voorbije 30 jaar een zoetwaterbak !
Hartelijk welkom op het forum Sven!
Ik zou er inderdaad voor kiezen om de Juwel jumbo filters er uit te snijden en er een overloop te maken en met een sump te gaan werken, zo heb je veel minder techniek in het zicht en het werkt vele malen makkelijker..
Over wat je wilt gaan houden moet je je juist zorgen over maken ivm de techniek die je nodig heb!
Welke eiwitafschuimer dat is maar net de vraag wat je wilt gaan houden.
Ik zelf zal kiezen voor 2x 250 watt HQI en 4x T5, de 2x 250 HQI in verband met de 70 centimeter hoge bak.. Aan verlichting voor leders moet je zo'n 0,5 watt per liter minimaal rekenen, voor steenkoralen ongeveer 1 a 1,5 watt per liter
Als je veder nog vragen heb vraag maar raak!
allereerst : bedankt jordy voor de pijlsnelle reaktie !!!!!
welnu, wat ik wil houden....ik ben een absolute beginner, dus enkele lederkoralen en makkelijk te houden vissen dacht ik ?
zou dit niet lukken met t5 verlichting ?
en welke eiwitafschuimer raadt je me aan ?
zou een sump van 80 op 40 op 35 hoog goed zijn ? daar kan ik al wat in kwijt dacht ik ?
sven.
allereerst : bedankt jordy voor de pijlsnelle reaktie !!!!!
welnu, wat ik wil houden....ik ben een absolute beginner, dus enkele steenkoralen en makkelijk te houden vissen dacht ik ?
zou dit niet lukken met t5 verlichting ?
en welke eiwitafschuimer raadt je me aan ?
zou een sump van 80 op 40 op 35 hoog goed zijn ? daar kan ik al wat in kwijt dacht ik ?
sven.
Hoi Sven
Het zou veder prima gaan, alleen de steenkoralen wat hoger in de bak zetten
Welke afschuimer ik zelf zou kiezen, poeh geen idee eigenlijk de afschuimer die ik nu heb is een ATK 1 Junior deze raad ik je niet aan, ik ben hier totaal niet tevreden over! De afschuimers die je vaak hoort dat het goede zijn zijn o.a Deltec, H&S, BubbleKing zelf heb ik hier geen ervaring mee
Een sump van 80x40x35 zou wel kunnen zelf zal ik alleen voor een grotere sump kiezen ivm de kleine ruimte.