PDA

Bekijk Volledige Versie : ik wil een bakje gaan opstarten

Micha
09-01-06, 12:29
Hey iedereen,

Ik ben Micha (een man voor de duidelijkheid ;-) , ik ben al jaren bezig geweest met aquariums en ik wil naar verloop van tijd een mijn bakje gaan opstarten.
Ik heb al't een en 't ander gelezen van hoe en wat maar ik blijf nogaltijd met de typische beginnersvraagjes zitten door geen ervaring met't zeewater gebeuren.
Zoals mijn aquarium is 2m op 60 cm op 60 cm met een sump van 90 op 40 en 25 cm hoog.
Zijn dit goede afmetingen of kan ik beter voor een diepere bak gaan uitkijken?
Hoe sterk moet mijn opvoerpomp nu eigenlijk zijn?
Wat is nu 't beste voor't aquarium 1 zware afschuimer of eentje die juist voldoende capaciteit geeft?
Dan nog een vraagje, ik had vroeger een paar keer op de tv gezien dat als er schip gezonken was dat er veel levende diertjes zich er goeddeden aan't staal, nu is mijn vraag als ik een stukje rif uit staal zou bouwen als dit niet nadelig zou zijn tenopzichte van't koraalrifje?

Micha
09-01-06, 13:18
de bak maat is een mooie maat .dieper is altijd mooier in te richtten maar je heb nu eenmaal deze al.

de afschuimer ;een zware met hoge doorloop capaciteit heeft met een lichte opvoerpomp weinig effect .beter is het de opvoerpomp en afschuimer in balans te krijgen ,zodat al het water dat via de overloop in de sump komt door de afschuimer gelopen heeft voordat het retour gaat

Staal in een bak gaat echt niet goed .vergeet niet dat een wrak wat in de volle zee ligt constant aanvoer van schoonwater krijgt waardoor de metaaldelen geen concentratie vormen hetgeen in de bak zeker gaat gebeuren en oa een serieus algenprobleem zullen veroorzaken en het water zal eruit gaan zien als thee

Dank u wel voor de reactie, hoe zwaar zou de opvoerpomp moeten zijn om't beste resultaat te verkrijgen

Micha
09-01-06, 17:23
ik heb op mijn bak een opvoer pomp van 10.000 liter(RD) hier zal zo.n 7500 liter van overblijven schat ik zo dit door opvoerhoogte en weerstand van de pvc leidingen en vooral bochtten , meteen ideaal voor rifspoeling

o ja de bak is 170 70 75

ok thanxs voor de nuttige info