Bekijk Volledige Versie : Oktober 2010 - Bio-pellets
crystal-force
02-10-10, 10:17
Ben je bekend met "Bio-pellets" , weet je wat de werking ervan is en wat zijn je ervaringen er mee als je het gebruikt en hoe pas je het dan toe ?
Helemaal niemand??? ik zou graag een paar ervaringen horen/lezen. Ik zit er zelf over te denken om hiermee te starten, echter had ik wel een paar vragen (zie ook mijn topic).
Mvg Peter.
crystal-force
06-10-10, 19:48
Ik ben er ook wel benieuwd naar aangezien dit een vrij prijzig goed je is, maar ik er goeie verhalen over hoor.
Nooit gebruikt, heb ook geen idee wat het is en wat het doet
Zijn het niet een soort gedroogde cyclops? (ik weet het ook niet hoor :p)
crystal-force
06-10-10, 22:23
nee, dat is het iig zeker niet.
Het is een soort materiaal dat naar mijn weten een stof los laat waarbij de bacteriën geboost worden, net zoals de vodka methode. Daardoor groeit je bacterie kolonie in je bak enorm en nemen dus stoffen zoals nitraat e.d. op.
maar dat is vaag wat ik er zo van weet, dus zou er wel meer van willen weten ;)
Johny Walker
08-10-10, 11:25
Ik heb er geen ervaring mee, maar weet ongeveer hoe het werkt.. Die bio-pellets zijn biologisch afbreekbare polymeren, die oa koolstof bevatten.. Bacteriën hebben voor hun metabolisme C, N en P nodig, N en P zijn voldoende aanwezig in het aquarium in de vorm van nitraat en fosfaat, de koolstof niet. Daardoor komen bacs zich op de bio-pellets vestigen en breken de pellets af, waarbij ze ook nitraat en fosfaat zouden moeten verminderen.
Het is dus idd vergelijkbaar met de vodka-methode, behalve dat je niet dagelijks moet doseren, je doet de pellets gewoon in een wervelbedfiltertje.
Grtz
Stephen
info
principe is simpel. Deze biologisch afbreekbare pellets worden opgegeten door je bacterien en zullen daarbij nitraat en fosfaat verbruiken. Je zou het ook wel de "solid wodka methode" kunnen noemen waarbij de wodka vervangen wordt door pellets in een zakje die in de sump kan of wervelbedfilter
crystal-force
08-10-10, 21:28
maar heeft er ook iemand ervaring mee ;)
het is eigenlijk alleen theorie, maar werkt het ook echt en hoe gaat dat in z'n werk .. en hoe snel is het werkzaam ;)
Ik heb destijds de eerste versie van de NP BioPellets mogen testen in mijn 60 liter bakje. Zaten in een netje in de Red Sea Prism schuimer. Duurde een paar dagen voordat ik resultaat zag in No3. Po4 was altijd al onmeetbaar. Deze opstart heeft te maken met het gfeit dat de bacterien zich moeten hechten aan de pellets.
Vervelende is dat deze versie niet aan lucht blootgesteld kon worden omdat de bacterien dan zouden afsteren. Ik neem aan dat het met de huidige versie van de NP Biopellets hetzelfde is. Grote voordeel is dat je eigenlijk niet kan overdoseren, alhoewel ik dat niet heb kunnen doen simpelweg omdat het filtercompartiment te klein was hiervoor... :)
Beste resulttaat wordt bereikt in een wervelbedfilter.
Groet,
Marcel
crystal-force
09-10-10, 08:03
zou zo'n aquacompleet filterunit (bovenkant open) daarin kunnen voorzien, of is het materiaal te licht dat het er zo uitgedreven komt ?
Ja, dat kan.
Ik weet dat bijv. Marchel in zijn RSM250 een AC fosfaatfilter gebruikt met BioPellets. Zit overigens wel wat filterspons dan bovenin/op.
Groet,
Marcel
crystal-force
09-10-10, 17:31
ok, die heb ik nog een liggen. zodra de stress bij mij wat minder is, zal ik het eens een keer gaan proberen .. ben er wel benieuwd naar.
Vandaag nog bij aqua-compleet geweest, op de koralenbak zag ik een wervelbedfilter met Bio-pellets, en het werkte goed.
kan je dit ook gewoon vrij gebruiken (prefentief ) als je waardes vrij goed zijn???
heb er dus niks ervaringen mee met dit of van dat nitriet of phosfaat spul om over te filtere
kan je dit ook gewoon vrij gebruiken (prefentief ) als je waardes vrij goed zijn???
heb er dus niks ervaringen mee met dit of van dat nitriet of phosfaat spul om over te filtere
Als je waterwaardes goed zijn, dan zou ik het niet gebruiken.
ik ga morgen naar aquariumzaak waar er een staat te draaien.
ik zal het proberen te filmen met gsm;
grtzzzz
crystal-force
12-10-10, 22:29
ben benieuwd ....
is dus gsm kwaliteit en trekt op niks
ga dit weekend waarschijnlijk terug zal camera meenemen
gekeken op youtube is dezelfde als in winkel
prijs 310 euro dacht ik
http://www.youtube.com/watch?v=ioeiAbts2_Y&feature=related
Ik kende dit spul nog niet.
Wel handig zo`n bespreking dus.:duim:
Filmpje ziet er ook goed uit...;)
crystal-force
14-10-10, 08:50
duidelijk :tu:
Ik gebruik de biopallets in mijn aquarium. Heb ze in een wervelbed filter zitten met daarop een pomp van 600l/h
Als je de nitraat waarden gaat vergelijken met voor de filter en erna dan is er verschil. Niet helemaal 0 maar dat komt waarschijnlijk omdat het water te snel door mn wervelbedfilter stroomt.
Ik vind het iedergeval een goeie toevoeging voor mijn aquarium.
Is dit ook in een potfilter te doen?
Mvg Peter.
In een potfilter krijg je de massa niet aan het wervelen.
crystal-force
14-10-10, 19:10
ok, dus het moet in ieder geval wervelen .
komt mooi uit, want heb pas geleden nog een AC filterbuis gekocht waar het in kan :D
ok, dus het moet in ieder geval wervelen .
komt mooi uit, want heb pas geleden nog een AC filterbuis gekocht waar het in kan :D
mss een DIYke?
crystal-force
14-10-10, 19:28
en dat is ???
Herpen Online
14-10-10, 20:34
Do it your self "ke
crystal-force
14-10-10, 20:36
ik dacht al zoiets :p
maar dat heb ik dus niet nodig, want daar kan ik de AC filter voor gebruiken ;)
moet er alleen een soort netje overheen moet spannen zodat het spul er dan niet uit werveld :p
Voor 39 euro, kan je niet tobben.
crystal-force
14-10-10, 20:40
en 25,- 2e hands incl. verzenden helemaal niet :D .. en het zijn top filtertjes :yes: .. gebruik er eentje al jaren met fosfaat killer ;)
He Crystal,
Heb je een foto/link van je fosfaat killer... wil er namelijk zelf ook een aanschaffen..
Jan-Hein
crystal-force
16-10-10, 18:33
He Crystal,
Heb je een foto/link van je fosfaat killer... wil er namelijk zelf ook een aanschaffen..
Jan-Hein
speciaal voor jou gemaakt ;)
speciaal voor jou gemaakt ;)
Thanks,
waar kun je die kopen?
Gr Jan-Hein
kijk hier even! (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=10312)
hallo allemaal,
Ik heb nog geen persoonlijke ervaring met biopellets, maar ben al heel lang op een amerikaans forum de testen aan het volgen.
Het bijkomend voordeel van deze pellets is dat de overtollige bacterien (die niet door de skimmer worden afgevoerd) dienen als voeding voor koralen.
De meeste kerels die dit gebruiken melden dan ook dat vooral de "SPS" koralen het ongelofelijk doen.
Je moet wel opletten dat je er niet teveel ineens van gebruikt, want anders krijg je regelmatig troebel water door het teveel aan bacterien.
Als ik het mij goed herinner, is de aangegeven dosis 100ml per 100 liter water, maar betere resultaten worden behaald door dit in 5 stappen te doen verdeeld over 5 weken.
Dus voor een systeem van 250 liter is dat dan 50ml per week en dat 5 weken lang.
Ze gaan ongeveer 6 a 12 maanden mee, maar moeten niet vervangen worden, maar wel bijgevuld.
Trouwens, de eersten die dit product op de hebben gebracht was een Nederlands bedrijf..... ik dacht dat de bedenker J.P Tenklooster is.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Ivan
crystal-force
19-10-10, 19:18
Klopt .. Jp heeft ook reef pearls geintroduceerd , een kundig iemand zeg maar ;)
crystal-force
22-10-10, 21:55
Ze gaan ongeveer 6 a 12 maanden mee, maar moeten niet vervangen worden, maar wel bijgevuld.
kan ik hier uit op maken dat het spul oplost dan ?
kan ik hier uit op maken dat het spul oplost dan ?
Ja en nee, ze worden "opgegeten" door de bacterien die erop groeien (als ik het goed begrijp)
Ik weet ook dat er mensen testen aan het doen zijn door gemalen biopellets toe te voegen aan hun aquarium, maar daar heb ik nog geen resultaten van gezien.
Ook zijn er testen aan het lopen waarbij mensen de pellets hebben gemengd (50/50) met grof koraalzand (koraalzand van ongeveer 5 a 6mm) en dat in een reactor hebben geplaatst.
Het resultaat is naar het schijnt zeer goed, zelfs beter dan met alleen de pellets!
crystal-force
26-10-10, 08:56
hannes (hans) heeft het ook ooit eens getest en had er wel goeie resultaten bij, echter op een gegeven moment vond hij het naar rotte eieren stinken.
Nu heb ik gelezen op de verpakking dat , dat te maken heeft met een flinke over dosering, en dat je de dosering dan moet reduceren. Daarnaast zou het moeten wervelen wat het in 't zand ook niet echt doet ?!
Het lijkt mij dus niet echt raadzaam om het ook nog eens door je zand heen te mengen en zo :o .. toch ?
:)
hannes (hans) heeft het ook ooit eens getest en had er wel goeie resultaten bij, echter op een gegeven moment vond hij het naar rotte eieren stinken.
Nu heb ik gelezen op de verpakking dat , dat te maken heeft met een flinke over dosering, en dat je de dosering dan moet reduceren. Daarnaast zou het moeten wervelen wat het in 't zand ook niet echt doet ?!
Het lijkt mij dus niet echt raadzaam om het ook nog eens door je zand heen te mengen en zo :o .. toch ?
Ik betwijfel het dat toen een over dosering was want de pellets zatten er toen al bijna een jaar in.
Waarom ze toen ineens gingen stinken is voor mijn een raadsel
crystal-force
26-10-10, 12:28
Das idd vreemd. Op de verpakking word over rotten eggs gesproken bij overdosering :confused:
:)
Ik betwijfel het dat toen een over dosering was want de pellets zatten er toen al bijna een jaar in.
Waarom ze toen ineens gingen stinken is voor mijn een raadsel
Das idd vreemd. Op de verpakking word over rotten eggs gesproken bij overdosering :confused:
Je krijgt ook dat rotting geurtje wanneer er niet genoeg doorstroming is.
euh...... in een reactor....... het moet even goed wervelen......:yes:
crystal-force
26-10-10, 18:49
geen idee hoe hans het toen toe heeft gepast :confused: ...
't zou zo maar kunnen dat ie het als een zakje in de sump heeft gelegd ...
heb ik niet gevragen :o
crystal-force
27-10-10, 22:13
ik merk nu enkele dagen later dat ik een soort lichte algenfase achtige algen op m'n steen krijg !
Iemand bekend met dit fenomeen ? (zie mijn db (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=9812&page=9))
De theorie is dat nitraat afgebroken wordt onder zuurstofloze omstandigheden, tijdens dit proces kunnen er kleine hoeveelheden NO2 en NH3/NH4 ontstaan, als het goed is, en daardoor kunnen bepaalde algensoorten gaan reageren, door zich te vermeerderen.
Zomaar een theorie!:p
crystal-force
27-10-10, 22:37
mmm... zoiets dacht ik al.
Zal buiten het nitraat en fosfaat ook nitriet en ammoniak in de gaten houden ;)
Hoop alleen niet dat de dieren en koralen er last van gaan krijgen :o
Hallo allemaal, is er nog wat te melden over de biopellets? Ben er nu zelf ook mee begonnen om een stabielere biocultuur te krijgen en mijn nitraat naar 0 te krijgen want ik blijf hangen op 25
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Draai nu met 500gr op 500 liter water, is dit genoeg of kan je niet overdoseren wat ik ook gelezen heb.
groetjes Mario
crystal-force
22-06-11, 08:40
mijn bakken draaien nu prima op de biopellets.
Heb eerlijk gezegd door het overlijden van mijn vader geen tijd gehad het water te testen, maar zie aan mijn koralen en dieren niets vreemds.
Wel valt me op dat mijn beide bakken nu veel meer micro organismen bevat dan daarvoor.
het draait nu een week en denk te zien dat mijn stenen schoner worden en het zand witter..
tot zover ben ik enthousiast.
mijn bakken draaien nu prima op de biopellets.
Heb eerlijk gezegd door het overlijden van mijn vader geen tijd gehad het water te testen, maar zie aan mijn koralen en dieren niets vreemds.
Wel valt me op dat mijn beide bakken nu veel meer micro organismen bevat dan daarvoor.
Ik lees dit door en ik zie bij de ene soort biopellets zuurstofloze omgeving en bij de andere zuurstofrijke omgeving dus moet er dus echt wel een verschil in types biopellets zitten. De H2 Ocean nutri-Fix NP is weer een zuurstofrijke omgeving goed die ik gebruik. Nu heb ik nog geen resultaten aangezien ik het nog maar een week gebruik. Maar dat zal ik in de toekomst zien of dit werkelijk effect heeft, en of ik doordat lucht gebruik eventueel het rotte eieren effect krijg, we zullen zien update volgt dan moeten we misschien de types biopellets splitsen.