Bekijk Volledige Versie : Vragen aan Deltec en Rowa
RonHessing
17-01-06, 18:34
Hoi,
Er is het afgelopen jaar veel te doen geweest over de werking van de producten van Rowa, in het bijzonder Rowaphos. Een silicaat en Fosfaat filterend medium.
In het algemeen zijn de ervaringen goed (als je het de tijd geeft) en er zijn ook mindere tot slechte ervaringen bekend. Dat laatste vermoedelijk veroorzaakt door onkundig gebruik en of een te grote milieuverandering.
Deltec is een bekend merk van kwalitatieve producten waarvan de afschuimers en kalkreactoren het meest tot de verbeelding spreken.
Nu is je kans om vragen te stellen die voorgelegd worden aan de dames en heren van beide fabrikanten.
Wat wil je weten, waarom hebben ze gekozen voor een bepaald ontwerp, hoe testen ze,.....enz.
Over niet al te lange tijd ben ik met een groepje mensen te gast bij ze om een kijkje te nemen in de productieruimten en om vragen te kunnen stellen.
Een fotoreportage en een interview volgt.
Pak je kans en stel je vraag.:)
Groeten,
Ron.
Ik zou wel is willen weten of de zelfreinigende afschuimerkop ook los te koop is. En of de 20% hogere opbrengst is tenop zichte van helemaal niet schoonmaken of normaal onder houd dus één a twee keer per week cleanen. En of die kop continue draaid of op een timer. Als ik weer wat kan bedenken dan meld ik me hier. En als ik tijd heb ga ik heel graag mee om de vraag eventueel persoonlijk te stellen.
Trouwens.. De ecocooler heeft een spons waar het water over gesproeid word om de verdamping te bevorderen. Is dit geen nitraat fabriek is daar over nagedacht...of word er juist ammoniak verwijderd door dit sproei systeem.
:) Wat wij weten is dat de top aquaria van de wereld rowa gebruiken met het resultaat wat te zien is. Onze vraag zou zijn of de roestkleuring in de afschuimer fout is of juist betekend dat het werkt?
RonHessing
18-01-06, 18:15
Hoi danny,
Goeie vragen!! Ik ga vragen of het sponsje in het filter van het fosfaatfilter niet fijner moet zijn. En als er kleine deeltjes door de spons in je sump of water komt, er op lange termijn ook nadelen aan zitten.
Verder zal ik ter bevestiging gaan vragen onder welke condities de deeltjes Rowa silicaat en of fosfaat weer vrij kunnen geven.
Welke ervaringen zij hebben wanneer fosfaatverwijderaar op bakken wordt geplaatst die al langere tijd draaien.
We komen wel tot een vragenlijstje,:)
Groetjes,
Ron.
Hoi Ron
Ik heb een '''KLEIN''' vraagje.
Hoe zit het met de dosering van rowaphos
Ik heb het idee dat rowa en deltec niet helemaal op een lijn zitten.
Rowa geeft aan in liters,deltec in kilogrammen. behoorlijk verschil
Rowa geeft aan 5000ml is goed voor 5000 tot 10.000 liter. Is wel een heel GROOT verschil.
Voor de Deltec type FR 1020 wordt aangegeven 14 kilo medium, dus dat komt dan neer op 14.000 tot 42.000 liter zeewater. terwijl hun in de folder aangeven dat hij geschikt is voor 10.000 liter zeewater,en op de gebruiksaanwijzing van rowaphos zou dan weer 5 kilo genoeg zijn voor 10.000 liter zeewater.
Dit alles is ook al een keer voorgelegen aan de nederlandse vertegenwoordiger van Deltec(startersdag bij Andre).
Advies: 14 kilogram voor de FR 1020 met een minimaale doorstoming.
Advies van mij: NIET DOEN. je aquarium gaat zeker naar de KL.TE.
Maar zeker de moeite waard om deze vragen voor te leggen.
De calcium reactor PF 1001.
De zeef onderin de reactor gaat verstopt zitten.
Ondanks dat we boven de granulaat helder water hebben,sluit de magneet van de pomp zeer snel,om de half jaar vernieuwen.
Het CO2 gaat moeilijk in oplossing en verzameld zich boven in de reactor wat dan weer in je aquarium water komt.Dus dit moet dan toch ook weer over een extra reactor geleid worden om een hoge PH te krijgen.
OM een lang verhaal kort te maken.Toch niet ideaal
Over de kalkwater-mixer ben ik zeer tevreden
mvg OHC
RonHessing
18-01-06, 21:53
Hoi,
Je vragen zal ik zeker meenemen. Alle vragen met antwoorden worden t.z.t geplaatst!!
Groetjes,
Ron.
Ron, wanneer ga je hier heen?
RonHessing
29-03-06, 00:22
Ron, wanneer ga je hier heen?
Hoi,
Ik ben er pas geweest. Zowel naar Deltec als naar Rowa.
Bij beide bedrijven zijn we heel gastvrij ontvangen. De mensen van Deltec had ik eerder ontmoet en de leiding van Rowa nog niet eerder.
Ik heb het veel te druk gehad om met de data en info wat te doen. Ik maak er zeker wel een verslag van wat ik ergens in April hoop te maken.
Groetjes,
Ron.
Op de foto die een gedeelte van de machine die zorgt dat de Rowa in het potje komt:)
Hoi Ron
Hoe staat het met dit artikel.
Ik weet dat je het druk heb met de nodige zaken,maar ben eigelijk
wel reuze nieuwschierig naar wat de kenner te zeggen heeft.
Tevens gefeliciteerd met de bak van de maand.
Mooi aquarium, mooie inrichting.
Misschien een beetje te vol maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn
omdat we hen nu 2demicinaal zien.
maar zeker mooi.
mvg OHC Richard