Bekijk Volledige Versie : wie weet het
wie kan er zee water thuis bezorgen tenminste we denken dat we zo weer verder moeten
een half jaar geleden hebben wij een stroom storing gehad tijden de vakantie we waren in nederland dus gingen om de paar dagen naar huis en ja alles uit maar we konden niet vinden wat er nu aan de hand was want als we de stekkers er in deden bleef alles het weer doen en je kan niet blijven wachten tot weer alles uitging en dat ging het dus alles dood nu hebben we nog wel het levend steen maar zou dan nog goed zijn bij een nitraat gehalte van 100 mg de ltde sluiting was achteraf de verwarming.
waren voor het water al in spijk geweest maar die was dicht
nou we hopen op reakties van jullie
groetjes margreet
RonHessing
22-01-06, 18:26
Hoi,
Je kunt Spijk bellen en vragen of je het kunt bestellen.
Of je gaat naar Neeltje Jans in Zeeland en je gaat het zelf halen.
Andere winkels die vers zeewater thuis bezorgen ken ik niet/zijn er niet.
Groetjes,
Ron.
Hoi,
Je kunt Spijk bellen en vragen of je het kunt bestellen.
Of je gaat naar Neeltje Jans in Zeeland en je gaat het zelf halen.
Andere winkels die vers zeewater thuis bezorgen ken ik niet/zijn er niet.
Groetjes,
Ron.
maar spijk is toch gesloten was er zaterdag en andre zei dat hij niet meer mocht verkopen dat hij er weg ga hij heeft een conflict met gemeente enzo
RonHessing
22-01-06, 21:27
Hoi,
Hij meldde vorige week dat het wel op bestelling kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Als je dat wilt weten is een belletje voldoende.
Groetjes,
Ron.
Hoi,
Hij meldde vorige week dat het wel op bestelling kon. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Als je dat wilt weten is een belletje voldoende.
Groetjes,
Ron.
hoi
nou dat doet hij dan niet meer hoor hij zei dat ik hier moest zoeken naar iemand uit boskoop ofzo als ik het goed begrepen heb en die zou water leveren maar bedankt in ieder geval hoor
RonHessing
22-01-06, 21:54
Hoi,
Heb je water nodig om een hele bak mee te vullen of heb je andere bedoelingen zoals een flinke verversing of zo. Uit je eerste mail haal ik dat niet duidelijk.
Groetjes,
Ron.
Hoi,
Heb je water nodig om een hele bak mee te vullen of heb je andere bedoelingen zoals een flinke verversing of zo. Uit je eerste mail haal ik dat niet duidelijk.
Groetjes,
Ron.
nou door de stroom storing is alles dood gegaan toen hebben we hem een half
jaar zo laten staan omdat we niet meer wisten of we door wilde gaan omdat het best allemaal wel weer een hoop geld ga kosten dus vandaar dat we eigenlijk opnieuw moeten starten we hebben nog wel het levend steen wat in het water
heb gestaan maar voor de rest moeten we eigenlijk weer opnieuw beginnen dus moeten zo n 500 liter water hebben het nitraat van het water was 100 mg de lt dus ook de vraag of het steen nog goed is
groetjes margreet
RonHessing
22-01-06, 23:13
Hoi Margreet,
Een geheel nieuwe start is aan te bevelen. Laat de tweede maal zo goed mogelijk beginnen.
Start met nieuwe stenen. Ga naar een winkelier en koop als je de kosten binnen de perken wilt houden een hoeveelheid vulsteen en slechts een enkel stuk `vers`levend steen.
Het leven/bacterien op die stukken verse steen hebben wat tijd nodig om zich vermenigvuldigen maar als je het de tijd geeft zullen je andere stenen en substraat bevolkt worden.
Neem voor de opstart dan ook ruim de tijd.
Zorg dat je aan osmosewater komt. Sommige winkeliers verkopen dit kant en klaar. Wil je het zelf doen dat schaf je een osmoseapparaat aan. Het liefst met een silicaatfilter erachter.
Aansluiten aan de waterleiding en het zoete water uit de kraan wordt via de voorfilters, membraan en silicaatfilter voor 98 % gereinigd van vervuilende stofen.
Je koopt synthetisch zeezout (reef crystals bijv.) en je mengt dit met je osmosewater. Gebruik daarvoor een ton die geschikt is om levensmiddelen te herbergen.
Mix het zout met het zeewater dusdanig dat je bij een temperatuur van 25 graden een zoutgehalte meet van 33 tot 35 promille.
Laat dit water (in beweging houden met pompen) ruim een week draaien. De aanwezige stoffen hebben dan de tijd zich te binden. Het water raakt zijn agressie kwijt:)
Het enten doe je met enkele stukken goed levend steen. Alle micro organismen komen zo in je aquarium.
Vanuit kostenoogpunt de rest met vulsteen.
Laat alle apparartuur draaien en laat de bak rijpen. De bacterienpopulatie komt nu op gang. Als je na enkele weken geen nitriet meer meet, zet je er een enkel filterdier in . Een mooie leder of zo. en enkele algeneters. ( na een week of zes)
Neem nu de tijd. Laat de bak zich stabiliseren. En je hebt een goede stap gemaakt naar een uiteindelijk mooi aquarium.
Als allerlaatste, koop bij voorkeur geen tweedehands levend steen. Veel van de stenen hebben in de aquaria nog al wat te verduren gehad, lage en hoge temperaturen, fosfaatophopingen, medicijngebruik. De kans dat je prima tweedehands steen koopt is niet zo groot.
Groetjes,
Ron.