Bekijk Volledige Versie : Starten met een Zee aquarium.
Hey,
Ik ben nieuw sinds enige dagen op dit forum. Zelf hou ik al van sinds ik 6jaar was aquarium's. Deze bevatte koud water vissen die nog steeds leven. wel is waar een paarkeer verhuist van huiske :). Ondertussen onderhoud ik ook de 2 warmwater aqaurium's van mijn vader eentje met sooort haaien 'blauwvin haai' dacht ik :) 2de met kleinere vissen. Nu sinds enkele maanden ben ik er over aan het denken voor een Zee aquarium te zetten. Ik zou niet al te groot willen beginnen.
Het aquarium dat ik wil zetten is 1m x 0,6m x 0,5m of 0,6. nuja uit het verleden heb ik opgestoken dat je 2de aquarium moet hebben voor het zee water een soort van biofilter ...
Waarmee moet ik rekening houden voor deze biofilter. en welke debiet moet ik zeker hebben.
- Hoop dat ik rond oktober - november kan beginnen te starten. ben nu alles beetje aan het plannen.
Cees de Mol
03-02-06, 09:12
Hoi ...
Het extra aquarium waar je het over hebt noemen we een sump. Het is een bak die onder het aquarium staat met een zo groot mogelijk volume. Vaak komt het er dus op neer dat je wat grootte betreft gebonden bent aan de ruimte onder je aquarium.
Vroeger (en ook nu voor sommigen) werd deze bak gebruikt als biofilter, met sponzen, watten, keramische pijpjes enz. Nu werken de meesten echter met het 'Berlin' systeem. Dot houdt in dat je de sump helemaal leeg laat, alleen je afschuimer, opvoerpomp, verwarming en eventuele andere techniek staan hier in. In de bak zelf zorg je dat je levend steen hebt van een superkwaliteit, dit steen zorgt voor de bacteriele filtering. Naast het steen heb je een goed afschuimer nodig, dit is samen met het steen het hart van het aquarium.
Naast de genoemde techniek heb je natuurlijk verlichting nodig. Welke verlichting, dat hangt helemaal af van wat je van plan bent om te gaan houden. Als je mooie steenkoralen wilt dan ontkom je niet aan HQI, T5 of een combi van beide. Als je alleen vissen wilt of wat leders dan kun je ook evt met T8 vooruit.
Ik zou je willen adviseren om bij elke aankoop die je wilt gaan doen eerst eens goed op de verschillende forums te informeren. De mensen zullen je graag helpen om een juiste aankoop te doen en geen kat in de zak te kopen.
Groeten
Welke heb je zeker nodig dat je zeker moet hebben voor coraal + vissen van aparatuur. Een toestel om de verschillende waardes te meten. Opvoer pomp, Schuim Afschijder, levende steen, iets nog erg nodig ik merk op de vele enorm veel appartuur heeft is dit echt nodig ?
Cees de Mol
03-02-06, 16:24
Op mijn bak van 250L heb ik 6 x 24Watt T5 (ATI) verlichting, een opvoerpomp (rond 2000L zit je goed), een streamer stromingspomp van 6000L, een goede afschuimer, verwarming en een klein filterpompje om over fosfaatkiller te filteren.
Ik houd met deze techniek vissen en steenkoralen. (Acro's, Monti's, Hydno's, Hystrix enz.) en allemaal mooi op kleur en groeiend.
Levend steen kun je bij de handelaar kopen, de prijs ligt rond de 12,50 per kilo. Zorg dat je vers steen krijgt of anders steen wat een tijdje bij de winkelier in goede bakken heeft meegedraaid, dit noem je 'cured' levend steen. Liever geen tweedehands, maar je kunt natuurlijk wel half om half werken.
Verder moet je gewoon eens goed gaan lezen op internet en vooral niet te snel te werk gaan. Vooral niet zomaar techniek gaan kopen zonder eerst eens te kijken of dit echt wel zo goed is als de winkelier zegt. Dat zal je een hoop geld besparen.
cees