PDA

Bekijk Volledige Versie : zee-aqarium

Patrick
06-02-06, 18:29
hoi,
wij zijn aan het overwegen om een zeeaquarium te gaan houden. het boeit ons enorm en hebben al wat onderzoek gedaan op het internet. zo zijn we ook tot dit forum gekomen.
we willen een bak halen van 122 x 66.5 x 66. Dit lijkt ons ruim genoeg.
ook hebben we een lijst samengesteld van wat we er eventueel in zouden willen. en daar willen we nu juist wat reacties op krijgen of de samenstelling goed is.

- Acanthurus leucosternon of Paracanthus hepatus (1 ex.)
- Neoglyphidodon oxyodon (5 ex.)
- Paracirrhites arcatus (1 ex.) ???
- Premnas aculeatus of Amphiprion sebae (2 ex.)
- Siganus magnificus (1 ex.) ???
- Synchiropus splendidus (2 ex.)
- Valenciennea wardii of een andere soort gondel
- Calloplesiops altivelis (2 ex.)

- 1 zeester (Linckia laevigate)
- anemoon: Stichodactyla gigantea en S. haddoni
- doopvontschelp: Tridacna maxima (1 of 2 ex.)
- Clibanarius tricolor
- poetsgarnaal
- kokerwormen

- levende steen

ik hoop dat we al een goede samenstelling hebben om een zo goed mogelijk evenwicht te krijgen en een zo goed mogelijke omgeving na te bootsen.
alle reacties en/of suggesties en/of verbeteringen zijn welkom.

van 2 beginnende zee-aquarium liefhebbers,

groeten

Patrick en Hugo

Jordy
06-02-06, 18:50
hoi,
wij zijn aan het overwegen om een zeeaquarium te gaan houden. het boeit ons enorm en hebben al wat onderzoek gedaan op het internet. zo zijn we ook tot dit forum gekomen.
we willen een bak halen van 122 x 66.5 x 66. Dit lijkt ons ruim genoeg.
ook hebben we een lijst samengesteld van wat we er eventueel in zouden willen. en daar willen we nu juist wat reacties op krijgen of de samenstelling goed is.

- Acanthurus leucosternon of Paracanthus hepatus (1 ex.)
- Neoglyphidodon oxyodon (5 ex.)
- Paracirrhites arcatus (1 ex.) ???
- Premnas aculeatus of Amphiprion sebae (2 ex.)
- Siganus magnificus (1 ex.) ???
- Synchiropus splendidus (2 ex.)
- Valenciennea wardii of een andere soort gondel
- Calloplesiops altivelis (2 ex.)

- 1 zeester (Linckia laevigate)
- anemoon: Stichodactyla gigantea en S. haddoni
- doopvontschelp: Tridacna maxima (1 of 2 ex.)
- Clibanarius tricolor
- poetsgarnaal
- kokerwormen

- levende steen

ik hoop dat we al een goede samenstelling hebben om een zo goed mogelijk evenwicht te krijgen en een zo goed mogelijke omgeving na te bootsen.
alle reacties en/of suggesties en/of verbeteringen zijn welkom.

van 2 beginnende zee-aquarium liefhebbers,

groeten

Patrick en Hugo

Welkom op het forum ;)

Acanthurus leucosternon of Paracanthus hepatus (1 ex.)
De Acanthurus leucosternon is bijna onhoudbaar dus zeker niet aan te raden voor een beginner, dus gaan voor de hepatus (picasso)

Neoglyphidodon oxyodon deze juffers zijn erg aggressief dus niet aan te raden!

Calloplesiops altivelis, deze zijn volgensmij niet in een koppel te houden, ook is de bak daar te klein voor, ook eet deze garnalen!

anemoon: Stichodactyla gigantea en S. haddoni
doopvontschelp: Tridacna maxima (1 of 2 ex.)
Clibanarius tricolor
poetsgarnaal
kokerwormen

Dit ziet er veder goed uit alleen een opmerking op de annemoon deze annemonen kunnen wel eens een visje pakken.

Aquaworld-Meulenhof
06-02-06, 19:39
Hoi een mooie vis maar zou ik aan een beginner ook niet adviseren
Begin met een gele zeilvin "makkelijk" houdbaar en een goede algeneter wat een picasso niet is

trouwens hoe kom je aan die maten van het aquarium is dit een omgebouwde bak ofzo?

Welkom op het forum ;)

Acanthurus leucosternon of Paracanthus hepatus (1 ex.)
De Acanthurus leucosternon is bijna onhoudbaar dus zeker niet aan te raden voor een beginner, dus gaan voor de hepatus (picasso)

Neoglyphidodon oxyodon deze juffers zijn erg aggressief dus niet aan te raden!

Calloplesiops altivelis, deze zijn volgensmij niet in een koppel te houden, ook is de bak daar te klein voor, ook eet deze garnalen!

anemoon: Stichodactyla gigantea en S. haddoni
doopvontschelp: Tridacna maxima (1 of 2 ex.)
Clibanarius tricolor
poetsgarnaal
kokerwormen

Dit ziet er veder goed uit alleen een opmerking op de annemoon deze annemonen kunnen wel eens een visje pakken.

hendrik
06-02-06, 20:47
er ging denk ik iets mis, mijn bericht is ineens verdwenen.

Wat ik zeggen wou, ik raad je aan je goed te informeren. De nbbz heeft een startershandleiding, die vind je op www.nbbz.nl (http://www.nbbz.nl).

Jordy
06-02-06, 20:51
trouwens die koraalklimmer is er ook gek op
even een tip ik heb nl het idee dat er vissen op mooie plaatjes worden uitgezocht .als beginner neem je goed houdbare vissen inoverleg met een goede aqua-zaak en niet uit een boekje

Er word hier toch om advies gevraagt dat is toch ook prima ;)

Aquaworld-Meulenhof
06-02-06, 21:07
oei oei niet weer he:D
sorry, ik wist niet dat het niet mocht. ik probeerde deze liefhebber te helpen. soms heb ik een druifje op en zeg ik iets verkeerd geloof ik

Patrick
06-02-06, 21:34
bedankt voor de reacties.

om te beginnen willen we zeggen dat we ons niet enkel informeren op het net, maar al verschillende aqaria-winkels hebben bezocht en er al nodige informatie hebben bekomen.

hieruit is dus onze lijst uit voortgekomen.

dit is nog niet onze definitieve lijst. juist daarom dat we ook advies vragen.

alles is dus welkom. opmerkingen mogen zeker gemaakt worden. hieruit kunnen wij enkel leren.

de maten van de bak zijn standaard (we hebben een mooie bak gevonden bij aqua bilzen en maar hadden daar de juiste maten niet opgeschreven. we hebben deze bak terug gevonden op het internet en daar stonden deze maten bij)

van bepaalde vissen in onze lijst wisten we al wel een beetje dat we ze zouden moeten gaan schrappen.

wat is trouwens een goede bodembedekker? levend zand (hebben vernomen dat het goed is om daar mee te starten) of ander materiaal?

wij hopen toch nog wat reacties te gaan krijgen en hopen ook te leren van anderen door hun ervaringen met zee-aquaria.

alvast bedankt

patrick en hugo

oester
06-02-06, 21:54
De linckia en de tapijtanemoon zou ik niet doen. Er zijn meer vissen in de zee en betere keuzes voor in jouw aquarium. De rifwachter als paartje is leuk als je er aan kan komen.

de bodem bedek je beter pas later. een dun laagje is genoeg.

Arjan
06-02-06, 23:55
Als beginner zeker advies vragen op een forum en veel lezen. Er zijn ook aquariumzaken waar ze je naar huis laten gaan met een combinatie van zeepaarden, koraalduivels etc.

Het startersboekje is zeker een goed begin!!

trouwens die koraalklimmer is er ook gek op

even een tip ik heb nl het idee dat er vissen op mooie plaatjes worden uitgezocht .als beginner neem je goed houdbare vissen inoverleg met een goede aqua-zaak en niet uit een boekje

Patrick
07-02-06, 09:28
inderdaad, veel informatie bekomen, daar zijn we nu mee bezig. wij zijn geen personen die onmiddellijk een zee-aquarium aanschaffen, zonder er eerst voldoende info over hebben te verzameld. en het is niet alleen er voldoende over te weten te komen. we moeten er ook de tijd voor hebben om het aquarium te kunnen blijven onderhouden. nu, daar zijn we het al over eens. het aquarium gaat er ook nog niet de komende weken zijn. daarvoor hebben we nog te weinig info. hier volgen dus al enkele vragen.

het gratis infomagazine 'het zeeaquarium' (gratis mini-uitgave) hebben we zopas gelezen en hier kwamen al wat vragen bij ons op:

1. nadat het aquarium heeft proefgedraaid met gewoon water (controle op lekkage, of alles functioneert) wordt het aquarium klaargemaakt om te rijpen. levende stenen worden nu geplaatst. wij dachten altijd dat de levende stenen moesten geplaatst worden wanneer het zoutwater al in het aquarium was, maar dit kan ook al voordat het zoutwater in de bak is?

2. ook wordt er in dit magazine vertelt dat levende steen regelmatig moet worden afgespoeld in dit proces van rijpen terwijl het in de bak ligt. hoe wordt dit gedaan?

3. dagelijks moet er water bijgevuld. moet dit ook met zoutwater of gewoon zoetwater? wij zijn van gedacht dat het water wel verdampt, maar het zout niet dus dat de concentratie zout verhoogd, naarmate het water verdampt. en dat wanneer we bijvullen met zoetwater de samenstelling terug op peil geraakt.

4. kan men gewoon leidingwater gebruiken voor de aanmaak van zoutwater. we wonen in een gebied waar er veel kalk aanwezig is in het drinkwater.

zo, voorlopig is het dat, maar wees gerust, vele vragen zullen nog volgen.

groeten patrick en hugo

Arjan
07-02-06, 11:36
1: Eerst draaien met zoetwater en testen of alles waterdicht is. Als je een nieuwe bak hebt of een vuile bak kun je eventueel ook nog een dag draaien met zoetwater en een paar pakken keukenzout om te spoelen. Daarna alles nog een keer naspoelen met zoetwater. Daarna komt het zeewater in de bak en het levend steen (niet het steen in het zoetwater gooien want dan is het " dood" steen.
2: Steen tijdens het rijpingspoces lekker laten liggen. Niet afspoelen. Wel kun je tijdens het waterverversen proberen om zo veel mogelijk vuil af te hevelen van de stenen.
3: Water inderdaad bijvullen met zoetwater (liefst osmose water). Zoetwater verdampt en het zout niet.
4: Liever geen zoutwater aanmaken met kraanwater. Vaak krijg je met kraanwater last van bruine kiezelwieren. Een osmosefilter aanschaffen is dus ideaal.

Patrick
07-02-06, 11:47
1: Eerst draaien met zoetwater en testen of alles waterdicht is. Als je een nieuwe bak hebt of een vuile bak kun je eventueel ook nog een dag draaien met zoetwater en een paar pakken keukenzout om te spoelen. Daarna alles nog een keer naspoelen met zoetwater. Daarna komt het zeewater in de bak en het levend steen (niet het steen in het zoetwater gooien want dan is het " dood" steen.
2: Steen tijdens het rijpingspoces lekker laten liggen. Niet afspoelen. Wel kun je tijdens het waterverversen proberen om zo veel mogelijk vuil af te hevelen van de stenen.
3: Water inderdaad bijvullen met zoetwater (liefst osmose water). Zoetwater verdampt en het zout niet.
4: Liever geen zoutwater aanmaken met kraanwater. Vaak krijg je met kraanwater last van bruine kiezelwieren. Een osmosefilter aanschaffen is dus ideaal.

osmoseapparaat staat al op de lijst wat we gaan aanschaffen.
in het blad 'het zeeaquarium' staat: quote: tijdens het rijpen is het zinvol geregeld het steen terwijl het in de bak ligt schoon te spuiten met een pomp. toch beter niet doen dan, of toch maar, en hoe doe je dat dan?

bedankt voor je reactie.

groeten patrick

RonHessing
07-02-06, 12:56
Hoi,

Als je vers levend steen koopt zit daar ook afstervend materiaal op. Voorafgaand aan het plaatsen in het aquarium kun je ook een forse emmer met zeewater klaarzetten. Dompel de stenen daar een paar keer flink in onder zodat ze afgespoeld worden. De meeste loszittende zaken ben je dan kwijt.

Als je de stenen daarna op een aardige manier stapelt ontstaat er een leuk huisrif. Daarna zou ik het verder met rust laten. Met een losse pomp er oprichten zodat de waterstraal de stenen afspoelt in de bak zou ik niet doen.

Als het aquarium eenmaal door het rijpingsproces heen is en je wilt dieren in gaan zetten, zorg dan ook voor een schoonmaakploeg (turboslakjes, zeesterretjes e.d.) Zij eten ook het zogeheten detritus.
Detritus is een bruine fijne molm die voortkomt van uitwerpselen en graafactiviteiten van borstelwormen die in de stenen zitten.

Groetjes,

Ron.

Arjan
07-02-06, 15:51
Hoi,

Als je vers levend steen koopt zit daar ook afstervend materiaal op. Voorafgaand aan het plaatsen in het aquarium kun je ook een forse emmer met zeewater klaarzetten. Dompel de stenen daar een paar keer flink in onder zodat ze afgespoeld worden. De meeste loszittende zaken ben je dan kwijt.

Als je de stenen daarna op een aardige manier stapelt ontstaat er een leuk huisrif. Daarna zou ik het verder met rust laten. Met een losse pomp er oprichten zodat de waterstraal de stenen afspoelt in de bak zou ik niet doen.

Als het aquarium eenmaal door het rijpingsproces heen is en je wilt dieren in gaan zetten, zorg dan ook voor een schoonmaakploeg (turboslakjes, zeesterretjes e.d.) Zij eten ook het zogeheten detritus.
Detritus is een bruine fijne molm die voortkomt van uitwerpselen en graafactiviteiten van borstelwormen die in de stenen zitten.

Groetjes,

Ron.

Mee eens!!

Patrick
07-02-06, 16:19
mercikes.

tijdens het rijpen zullen we de levende steen met rust laten. bedankt voor deze reacties.

is het trouwens een goed idee om een aqua-controller systeem aan te sluiten op je bak? of is dit te hoog gegrepen voor beginners?

groeten patrick

Aquaworld-Meulenhof
07-02-06, 16:34
een aquacontroller systeem is een mooi apparaat wat je naar eigen inzicht kunt uitbreiden. je hoeft niet gelijk alle meetpunten te hebben. (zou ook veel te duur zijn) Het is wel zo dat als je toch verschillende dingen wilt gaan meten bijv. redox of ph bij ee kalkreactor dat je maar 1 systeem nodig hebt en niet vrschillende kastjes in je kast hebt hangen. Als het goed is krijg ik morgen de aquatronica binnen. Een zeer betaalbaar product die ook nog eens zeer uitgebreid is.

Als je er meer over wilt weten of wat het kost stuur maar een pb:)

Patrick
07-02-06, 17:34
heb je een pb gestuurd.

zie ook regelmatig wat staan over ozon. wat is nu een ozonisator? nut?

groeten, patrick

RonHessing
07-02-06, 18:48
heb je een pb gestuurd.

zie ook regelmatig wat staan over ozon. wat is nu een ozonisator? nut?

groeten, patrick

Hoi,
Even over die controller,
Neem in overweging dat als je veel functies hebt in 1 apparaat, je ook alles tijdelijk kwijt bent als dat ene apparaat defect is.

Ozon zou ik niet direct aanraden. Ozon ontstaat wanneer er door een sterk elektrisch veld een extra atoom aan zuurstof wordt toegevoegd. O2 zuurstof wordt O3 Ozon.
Het onstabiele gas dat ontstaat gaat reageren met alle andere moleculen. Deze oxideren, zeg maar verbranden.

Het positieve effect is dat het een reinigende werking heeft op je aquariumwater. Je water wordt helder omdat de kleurstoffen (geel) oxideren, en verhoogd zuurstofgehalte en vernield ongewenste sporen van bacterien.

Nadeel is dat Ozongas geen onderscheidt maakt tussen het slechte en het goede. Het vernietigd ook nuttige organismen. Ook voor mensen is het zeer schadelijk, kankerverwekkend, als het niet goed wordt toegepast. Uitsluitend met de steun van een zeer ervaren hobbyist die weet hoe het moet kun je zoiets ooit eens overwegen.

Advies voor nu. Niet doen.

Groetjes,

Ron.

Arjan
07-02-06, 22:37
Ozon lekker laten voor wat het is en niet gebruiken.

Een "computer/regelaar" kan handig zijn maar als ik jou was zou ik eerst gewoon starten zonder al deze extra techniek. Zorg ervoor dat je basis goed is en besteed het geld van de controller aan de basis. Later kun je altijd nog gaan automatiseren!!

Patrick
08-02-06, 11:24
ja, dat is onze mening ondertussen ook al van de ozonisator. beter niet.

nu effe wat anders: als we een koopje kunnen doen met een mooi aquarium van 200 x 60 x 60 + sump + verlichting (enkel tl)
wat rest er ons dan nog allemaal om tot een volwaardig aquarium te komen zonder inhoud van levend steen en bevolking?
en kunnen we een aquarium ombouwen tot een aquarium met HQI-verlichting (hier gaat onze voorkeur naar toe).
Of kopen we beter een kant en klaar zeeaquarium die tegenwoordig te koop zijn bij verschillende handelaars?

groeten patrick en hugo

Arjan
08-02-06, 11:42
Kompleet kopen of in "losse" onderdelen ligt aan jullie wensen en budget.
De bak van Maya (ik ga er even vanuit dat je deze bak bedoeld) is een mooie bak en heel goed bruikbaar om er een mooi zeeaquarium van te maken. Techniek zoals afschuimer etc. zul je toch los moeten aanschaffen. Het aangeboden aquarium beschikt niet over een lichtkap dus je kunt hier gewoon HQI of T5 verlichting boven plaatsen. Zelf zou ik gaan voor en combinatie van 3 x 150Watt HQI (10.000) kelvin en twee of vier 80 Watt T5 Lampen waarvan twee blaauwe. Dit is namelijk ook de verlichting die erboven hing bij de persoon waar Maya hem van gekocht heeft en dat was heeeel mooi.

Maya
08-02-06, 11:45
klopt Arjan ;)
dit is een hele mooie bak en met deze maat van bak kan je alle kanten uit, ik ga weer kleiner en moet dus al mijn grote dokters op de gemmatum na, de bak uit doen.

1 dokter op 130/60/60 cm is meer als genoeg!!!

gr.
Maya

Patrick
08-02-06, 11:47
inderdaad, het is de bak van Maya. En het is idd een pracht van een aquarium. nu zal de bak wel wat groter zijn (in lengte dan toch) dan dat we in gedachte hadden. Geen probleem. Dus als we overgaan tot de aankoop moeten we de bak ook op een andere plaats gaan zetten dan eerst was voorzien. hoe zit het met de natuurlijke lichtinval van een raam? heeft dit negatieve gevolgen voor het aquarium? is het niet zo dat een aquarium niet te dicht bij een raam mag staan?

groeten patrick

Patrick
08-02-06, 11:51
klopt Arjan ;)
dit is een hele mooie bak en met deze maat van bak kan je alle kanten uit, ik ga weer kleiner en moet dus al mijn grote dokters op de gemmatum na, de bak uit doen.

1 dokter op 130/60/60 cm is meer als genoeg!!!

gr.
Maya

Hoi Maya. mooie foto's van je aquarium.

Maya
08-02-06, 11:57
wat rest er ons dan nog allemaal om tot een volwaardig aquarium te komen zonder inhoud van levend steen en bevolking?
en kunnen we een aquarium ombouwen tot een aquarium met HQI-verlichting (hier gaat onze voorkeur naar toe).

groeten patrick en hugo

ja dat kan je ombouwen, er zitten 4 losse afdekplaten op en ik had er de 2 middelste vanaf gehaald en er de HQI's opgezet.

voor de rest heb je enkel nog 2 sterke circulatiepompen nodig, een afschuimer met pomp en een opvoerpomp.
en ook verlichting, maar dat bepaal je zelf, keuze is TL's, HQI en T5 of alle 3 in combinatie. (heb ik ook gehad)
dat ligt er dus aan wat je van koralen wil gaan houden, acro's kan je beter onder T5 of HQI houden. HQI wordt ook wel gebruikt vanwege de mooie schittering.

en het steen kan je gedeeltelijk opvul en levend nemen, maar je kan ook rifwanden nemen met de rest vers levend steen.

mogelijkheden genoeg dus.

gr.
Maya

Patrick
08-02-06, 12:05
die 2de foto, is dat er een met van die rifwanden of is dat een constructie die je zelf hebt gemaakt of die je zo kan kopen bij de handelaar?

groeten patrick

Maya
08-02-06, 12:40
Hoi Patrick,

dat zijn die rifwanden die je zo kant en klaar kan kopen, die je op de foto ziet staan ook aangeboden in mijn advertentie.

gr.
Maya

Patrick
08-02-06, 13:27
wat zijn goede circulatie-pompen, een goede afschuimer met pomp en een opvoerpomp voor deze bak? ik bedoel meer qua sterkte dan het merk.

patrick

Maya
08-02-06, 13:41
ik heb 2 x tunze single wave controlers, beiden regelbaar tot 4002 liter per uur (66.7 liter per minuut)

"eentje is zoals je weet overbodig voor de nieuwe bak."
2de hands zijn deze best betaalbaar.

en als afschuimer kan je allerlei soorten nemen, wel is het zo dat deze 2 x de totale waterinhoud per uur moet doen. Momenteel raden ze steeds maar die peperdure bubblekings aan, maar in het buitenland staan ze na een aantal maanden in gebruik te zijn geweest weer allemaal te koop.
Laat je dus niet zo maar de eerste de beste aansmeren ;)

gr.
Maya

Arjan
08-02-06, 18:48
zelf gebruik ik ook de Tunze stream pompen. Twee stuks van 6000 liter per stuk. Deze bevallen perfect! Je Pulserende pompen is mooi maar zeker geen must.

Als afschuimer draaide de bak bij de vorige eigenaar perfect op een ATI Twister. Zelf gebruik ik de tegenhanger de MTT1 en deze is ook heel goed.
De top of the Bill zijn de Bubble Kings maar daar betaal je ook gaauw 1000 euro meer voor.

Patrick
09-02-06, 09:37
nog iets over de plaats waar het aquarium kan staan. is het wel goed voor een aquarium als die dicht bij een raam komt te staan? we hebben gehoord dat natuurlijk licht (zonlicht/daglicht) ervoor zorgt dat er teveel algen worden aangemaakt. klopt dit? waar moet je op letten bij de plaatsbepaling van een aquarium?

patrick

Peter 2 meter
09-02-06, 09:48
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het werkelijk zo is , je kan hem het best op een plek zetten waar het minste daglicht binnen valt.

Groeten , Peter

Arjan
09-02-06, 12:32
Inderdaad. Plaatsing bij een raam heeft meerdere nadelen.
Je kunt dus last krijgen van ongewenste algengroei en in de zomer wordt de bak door de zon flink opgewarmd.

Beste plaats (naar mijn mening) is op een koele donkere plaats in de ruimte.

joery
16-02-06, 17:48
hallo

ik heb gelezen dat je bij aqua bilzen zijt geweest .
deze zaak is zeer goed in prijs wat betreft materiaal ( pompen , .....)
wat uitleg betreft hij is een beetje uitgekeken op zeeaquarium en daardoor is hij soms niet echt happy op mensen die met zee gaan beginnen .
ga eens naar de siervis in overpelt die kan je een hele uitleg geven over wat echt nodig is om dadelijk te starten en wat je erna nog kunt bijzetten .
Omzo de kosten een beetje te sprijden .
deze man leeft voor zijn zaak want als hij aan zijn uitleg begint dan ben je makkelijk een uur of 2 verder .Maaaaaar dan weet je ook heeeel veel .
Zijn er nog vraagjes dan kun je altijd een pb sturen en als ik kan helpen dan doe ik dat

groetjes joery

Patrick
16-02-06, 19:29
hoi joery,

nu zijn we er al een paar keer geweest in bilzen. ik ben afkomstig uit die streek. aan hulp en uitleg hebben we toch wel voldoende gekregen. als we nog met vragen zaten mochten we er altijd terug naar toe gaan of via e-mail laten weten. maar we gaan zeker ook eens kijken in overpelt.

mochten we met vragen zitten, we laten het je zeker horen.

groeten patrick

Erwin
17-02-06, 00:22
en als afschuimer kan je allerlei soorten nemen, wel is het zo dat deze 2 x de totale waterinhoud per uur moet doen. Momenteel raden ze steeds maar die peperdure bubblekings aan, maar in het buitenland staan ze na een aantal maanden in gebruik te zijn geweest weer allemaal te koop.
Laat je dus niet zo maar de eerste de beste aansmeren ;)

gr.
Maya
Maya, kan je me er zo een "aantal" aanwijzen die te koop staan? Heb altijd wel zin in een "koopje":p