Bekijk Volledige Versie : Dagboek van Cees
Cees de Mol
24-02-06, 11:55
Hallo allemaal
In een poging een positieve bijdrage te leveren aan dit forum zal ik een begin maken met mijn dagboek. Het dagboek gaat over mijn tweede bak die inmiddels weer een maandje of vijf draait.
De maten van de oude bak waren 80 x 40 x 40, de maten van de nieuwe bak zijn 75, 65, 53(waterhoogte). De nieuwe bak heeft een Aqua-Compleet afschuimer voor 500L, 6x24Watt T5 van ATI en de stroming wordt verzorgt door een 6000L/h opvoerpomp een enkele keer filter ik over Rowa.
Sinds oktober 2005 draait de bak nu en tot maand of 2 geleden heb ik alleen nog maar problemen gehad. De koralen moesten direct na het vullen worden verhuisd en dat bleek toch te snel. We hebben vreselijke last gehad van rode flap, algen, algen algen en algen en algen en algen en ook nog eens algen. Toen heb ik vervolgens een beetje te veel rowa gebruikt waardoor alle koralen uitbleekte en een aantal afstierven. Ook is ons complete vissen bestand een tweetal maanden geleden om zeep geholpen door een vreselijk smerige ziekte. ik had echt medelijden met de vissie's.
Op dit moment ben ik helemaal in gloriastemming omdat de bak eigenlijk met de dag beter gaat draaien. Het verschil is gigantisch groot. We hebben alle problemen proberen op te lossen op natuurlijke manieren. Dus; nieuw levend steen toevoegen, waarden langzaam om orde brengen, rust, water verversen enz.
Alleen ben ik wel steeds bang dat het weer slechter zal gaan want we zijn al aardig wat gewend.
Ik hoop in de toekomst dit dagboek weer te gaan vullen me foto's en tekst om jullie zo op de hoogte te houden van mijn prive-rifje
Groeten, Cees
Cees de Mol
24-02-06, 12:14
Wat foto's. De foto's zijn al een tijdje geleden gemaakt vandaar dat je nog op sommige plekken van die nare algen ziet. Op dit moment is er in de bak nagnoeg geen alg meer te ontdekken.
Cees de Mol
24-02-06, 12:15
nog wat foto's
Cees de Mol
24-02-06, 12:16
en nog wat
Cees de Mol
24-02-06, 12:19
en voorlopig de laatste
Hey Cees, jammer van die tegenslag zeg na de verhuizing :(
Gelukkig gaat het weer de goede kant op en staan je koralen er prima bij zo op de foto's te zien.
Kan je eens een totaal foto plaatsen?
Cees de Mol
24-02-06, 15:38
Het is inderdaad erg vervelend om zoveel problemen te krijgen met het aquarium maar je leert er ontzettend veel van.
Overzichtsfoto's heb ik niet zoveel omdat het zeer moeilijk is om het goed op de foto te krijgen. De beste drie die ik heb zijn gemaakt door Addy en moeten nog wat bewerkt worden. De opbouw is erg luchtig en raakt maar op 1 punt de achterwand. Verder is er een soort brugje van de ene rifstapel naar de andere. Ik heb zoveel mogelijk zwemruimte proberen aan te houden en ruimte voor koraalgroei.
Cees de Mol
20-04-06, 15:22
Het aquarium draait inmiddels al weer een paar maanden. Helaas zijn er toch wel problemen geweest, waarvan sommigen zijn opgelost maar anderen helaas nog voortduren.
Na een paar maanden draaien bleek de opvoerpomp van binnen helemaal verroest te zijn waardoor er veel ijzer in de bak terecht is gekomen. Sinds die tijd hebben we zeer veel water gewisseld en veel over fosfaatkiller gefilterd. Helaas zijn er wel veel algen door op komen zetten. Deze algen (bryopsis) is nu al redelijk weg, maar er zijn nog steeds sporen over. Ook is er veel valonia in de bak en soms weet ik echt niet hoe ik daar vanaf moet komen.
In het systeem streven we ernaar zo schoon mogelijk te werken. Dat is erg moeilijk want je hebt zo een vieze bak als je even niets aan de bak doet. We schuimen veel af, verversen veel en voeren schaars. Aan de koralen is te zien dat de aanpak succes heeft. De kleuren komen mooi door en de groei is goed. We hebben veel moeten leren, zo kwamen we er bijvoorbeeld achter dat de Mg toch wel belangrijk was:o Toen deze waarde ook onder controle was ging het met de koralen ook wat beter.
Langzamerhand zijn we de strijd met de algen aan het winnen, althans dat hopen we. We worden er soms een beetje moedeloos van omdat verder alles super draait. De waterwaardes zijn in orde er wordt veel ververst enz. Toch blijven de algen komen. Soms denken we erover om de bak te stoppen en misschien na de zomer opnieuw te beginnen. Maar als we dan de koralen zo mooi zien staan, dan denken we daar maar niet meer aan.
Misschien zijn er hier mensen die een idee zouden kunnen hebben wat de oorzaak is van de vele algen die we in de bak hebben. De koralen kleuren en groeien goed, dus ik denk niet dat het aan de waterwaardes ligt...maar waar dan wel aan?
Voorlopig blijven we maar flink verversen, schoonmaken en afhevelen en dan komt het uiteindelijk vast wel goed.
Verder nog wat foto's. We hebben net een nieuwe camera en weten nog niet echt heel goed hoe we hier mee om moeten gaan dus de kwaliteit is niet echt super. Vooral kleuren zijn moeilijk te fotograferen, zeg! Ik probeer het wel, maar dan ziet het er toch niet zo uit als in het echhie.
groeten, cees en jacoline
Cees de Mol
20-04-06, 15:24
en nog een paar.
Cees de Mol
20-04-06, 15:28
nog een paar.
Cees de Mol
20-04-06, 15:30
hoppa de laatsten
Erg mooie foto's Cees..
Die blauwe buttons geweldig, ik heb ze zelf ook maar ze groeien amper, heb je mischien wat tips om ze sneller te laten groeien?
Cees de Mol
20-04-06, 15:52
Erg mooie foto's Cees..
Die blauwe buttons geweldig, ik heb ze zelf ook maar ze groeien amper, heb je mischien wat tips om ze sneller te laten groeien?
Zijn zeker mooi. Weet je toevallig of jouw buttons indirect (dus via via via) bij Walter uit België vandaan komen? Die van mij komen daar indirect vandaan. Als je dat zou weten dan weten we in ieder geval dat onze buttons genetisch gelijk zijn, en kunnen we wat meer over de groeisnelheid zeggen.
Bij mij groeien ze aardig door, niet heel snel maar je ziet per week wel dat er bijgekomen zijn. Wat je echt moet vermijden is het teveel verplaatsen of aanraken van de buttons. Ook kan het aan het licht liggen, de buttons houden niet van heel fel licht.
Als je buttons verder wel mooi vol openstaan zou ik me er niet zo druk over maken, misschien eens een keertje ergens anders zetten en een tijdje aankijken?
groeten, Cees
Deze komen volgensmij ook bij walter vandaan ja, ik heb ze zelf als stekje gekocht bij Peter2meter.
De buttons staan gewoon mooi open, wel zijn mijn HQI lampen aan vervanging toe!
Peter 2 meter
21-04-06, 17:13
Dat klopt inderdaad Jordy Die van jou komen ook via mij bij Walter vandaan.
Groeten , Peter
Dat klopt inderdaad Jordy Die van jou komen ook via mij bij Walter vandaan.
Groeten , Peter
Okidoki, weet ik dat ook weer zeker:)
Cees de Mol
02-05-06, 22:02
nog even een paar fotootjes
Cees de Mol
02-05-06, 22:04
en de laatsten
mooie foto's cees je bak ziet er goed uit, mijn bak gaat nu ook een stuk beter
Cees de Mol
25-07-06, 12:47
Een tijd geleden heb ik er een Tunze6060-streamer bijgehangen in de bak en komt de stroming dus op 2 x 6000L (plus nog de opvoer van 2400L).
Ik hoop dat de verhoogde stroming bij zal dragen in de strijd tegen algen. Mijn idee is namelijk dat algen vooral opkomen door een te lage stroming. Nog mooier zou natuurlijk een wisselende stroming zijn, maar daar heb ik even geen geld voor.
Het is redelijk lastig om de streamers zo weg te werken dat je ze niet ziet, dat heb ik dan ook niet meer geprobeert en heb de streamer dus gewoon in de hoek gehangen waar hij het minst opvalt, onder de andere streamer. De streamers blazen nu de vanuit 1 hoek ieder een andere kant op.
Hieronder enkele foto's (van slechte kwaliteit) om een idee te geven van de stroming en plaats van de streamers.
Groeten, Cees
<!-- / message --><!-- attachments -->
Cees de Mol
25-07-06, 12:49
Op de foto's is het misschien niet helemaal duidelijk, maar de streamers hangen gelukkig is de hoek waar je ze bijna niet ziet als je gewoon voor de bak staat. Dat je de streamer op het overzichtje wel ziet, komt doordat je de weerspiegeling ervan in de zijruit ziethttp://www.zeewaterforum.org/forums/images/smilies/biggrin.gif
De streamers blazen inderdaad van de overloop af, dit kon niet anders omdat ik anders helemaal geen plek voor ze had kunnen vinden. Ik denk ook niet dat het echt veel uitmaakt, want de stroming is meer 'kolkend' dan 'rechtlijnig' en het oppervlaktewater wordt dan ook alle kanten opgedreven.
Als ik zo naar de stroming in de bak kijk, zal het waarschijnlijk nooit mogelijk zijn om in mijn bakje een mooie witte zandbodem aan te leggen, want die zou in zeer korte termijn in de overloop liggen, denk ik.
Ik heb er zelf ook over getwijfeld om wat speiltjes uit het rooster van de streamer te knippen om zo de doorstroming wat te vergemakkelijken, want je ziet de opbrengst inderdaad verminderen met de tijd als de streamer dichtgroeid. Misschien toch maar eens doen.
Jammer genoeg zie ik ondanks mijn verwachtingen van de bosgrond de cyano niet wegtrekken. Eerder deze week dachten we dat het wat minder was geworden, maar dat bleek maar op 1 plekje te zijn. Wel fijn is het dat op dit plekje de cyano nog niet terug ishttp://www.zeewaterforum.org/forums/images/smilies/smile.gif Negatieve reacties zie ik in ieder geval niet, dus ik denk dat ik het volgende week weer eens over ga doen.
Groeten
Cees de Mol
25-07-06, 12:50
fotootje van mijn nieuwe buttons
Cees de Mol
25-07-06, 12:51
Hallo allemaal,
Zoals ik schreef heb ik een paar weken geleden de bosgrond-methode toegepast. Ik heb deze slechts 1 keer toegepast. De eerste periode zag ik niet echt heel veel veranderingen behalve dan een kleine (positieve) reactie van mijn koralen.
De laatse dagen is de afschuimer meer gaan produceren en zien we hier letterlijk de cyano wegtrekken. De bak oogt steeds frisser dus ik hoop er echt het beste van.
De koralen doen het echt allemaal fantastisch. Vorige week heb ik bij 7-seas een enorme acro gekocht die helaas wel bruin was, nu zie ik echter heel voorzichtig de punten lila worden. Het zal nog wel even duren eer het koraal helemaal op kleur komt, maar het gaat zeker goed komen....en dat is echt super! Dit soort dingen in je aquarium te zien gebeuren geven je zekerheid dat het erg goed gaat.
Groeten
<!-- / message --><!-- sig -->
Cees de Mol
25-07-06, 12:53
Nog wat foto's
Cees de Mol
25-07-06, 12:54
Even een foto van een acro die steeds mooier (lees. blauwer) wordt.
De tweede is van een Acro die ik bij 7-seas in de actie heb gekocht. Hij was toen behoorlijk bruin, maar begint al wat bij te kleuren. Je hebt er echt twee handen vol aan en ik kon hem net aan kwijt in m'n bakkie, maar ik kon hem voor die prijs niet laten staan.
De derde hoort hier eigenlijk niet, maar ik kon het niet laten. Wauw wat een prachtige kleuren zeg!! Van deze foto laat ik waarschijnlijk een flinke vergroting maken.
Groetjes.
ps. Het gaat goed met de bak, alleen hebben we nog steeds te kampen met groene cyanoalgen. Maar we houden de moed er in omdat de koralen het super doen.
Cees de Mol
25-07-06, 12:56
Dit krabbetje heb ik enkele maanden bij WW gekocht. Ik heb hem als algeneter gekocht, maar ik weet niet of-ie dat ook echt als dagtaak heeft. Meestal zit hij verscholen en zie je 'm niet.
Weet iemand misschien wat het voor krabbetje is?
Groetenhttp://www.zeewaterforum.org/forums/images/smilies/smile.gif
Cees de Mol
25-07-06, 12:56
Sinds lange tijd heb ik weer eens het een en andere getest in de bak. Ik moet zeggen dat het me meevalt wat de resultaten waren.
Silicaat: onmeetbaar
Strontium: 10-16 ppm
Magnesium: 1250
Calcium: 450
KH: 7
Iodide: 0.03
Fosfaat: onmeetbaar
Nitraat: onmeetbaar
Salaniteit: 35
PH: 8.3
T: 25.6
Helaas zijn we nog steeds niet van de groene cyano-algen af, maar dat komt uiteindelijk vast wel goed. Ik laat nu dat bak wat meer met rust en hoop hierdoor een beter biologisch evenwicht ontstaat waardoor de cyano vanzelf verdwijnt. Dit betekent ook dat ik wat minder water ververs, maar aan de waardes is te zien dat alles nog goed gaat.
Cees
<!-- / message --><!-- sig -->
Cees de Mol
25-07-06, 12:58
beeldmateriaal uit mijn bakkie
Cees de Mol
25-07-06, 12:59
Nog een kiekje van een soort garnaal die blijkbaar in symbiose leeft met Porites sp. (waar ook wat kertboomwormen in zitten). De foto is niet zo heel scherp, maar dat komt doordat ik hem sterk moest uitvergroten, want de garnaal is niet groter dan een mm of 6-7.
Erg mooie en scherpe foto's cees!
Je koralen zien er top uit.
En dat krabbetje, dat is een mitrax krab zeer nuttige beestjes ik heb er zelf 2
Whauw Cees, schitterend, vooral dat steentje buttons :eek:
Cees de Mol
25-07-06, 22:34
Dank je wel hoor. Ben er erg blij mee, alleen niet met die %&^%^&*-cyano:mad: Maar dat komt wel goed.