PDA

Bekijk Volledige Versie : Maart 2011 - Vodka methode...

crystal-force
09-03-11, 20:54
Ben je bekend bekend met de Vodka methode en heb je deze wel eens toegepast en wat waren/zijn je ervaringen daarmee ?

kevow
11-03-11, 22:00
Ik pas deze methode tot op heden toe.

Ik ben begonnen met kleine doseringen. Ik heb een bakje van 250 liter en voegde dus 2.5ml vodka per dag toe, heb dit verhoogd tot ik uiteindelijk 6ml per dag kwam.

Toen ik er mee wou minderen begon mijn nitraat weer te stijgen.

Nu enige tijd verder voeg ik tot 10 ml per dag toe een week lang, en mijn nitraat is nagenoeg 0 nu. Ik blijf doseren tot de week om is en dan verminderen of blijven doseren, wat goed gaat waarom het dan stoppen he :)
Voor de rest heb ik geen neveneffecten van deze hoge dosering. Geen zuurstof tekkort, geen slijmlagen (al wou ik verhogen tot ik ze zag maar heb et toch maar niet gedaan). Enkel mijn ruit beslaat af en toe met een groene slijmlaag maar dat is er zo weer vanaf he ;)

crystal-force
11-03-11, 22:08
Ik heb zelf de vodka methode op mijn vorige bak toegepast.
Helaas niet met het gewenste resultaat. (me drunk :beer: )
nee.. ff zonder dollen.
na ruim een maand te hebben gedoseerd kreeg ik het nitraat probleem nog steeds niet zoals ik wilde hebben.
Heb toen gekozen om daar mee te stoppen.
En daarna gewoon grote waterwissels gedaan.
Uiteindelijk heb ik de bio pellets geprobeerd.
Na 2 maanden begon ik er wat van te merken.
inmiddels heb ik het er ruim 5 maanden in zitten en nitraat netjes tegen de "0" (eigenlijk ook weer niet helemaal goed).
Maar dit werkt op dezelfde manier als de vodka methode, maar dan veiliger.
Het doseert eigenlijk zich zelf en je hoeft er niet aan te denken.
Kortom ... vodka methode is voor mij vervangen door de bio pellets.
Vodka komt er bij mij alleen nog in, maar dan voor mezelf :p

Jordy
11-03-11, 22:13
Persoonlijk zou ik de oorzaak van dit nitraat probleem proberen op te sporen en aan pakken inplaats van vodka toe te passen...
Bij mij zou het ook nooit in me bak komen!

crystal-force
11-03-11, 22:15
Ben het helemaal met je eens.
maar als je het probleem niet gevonden krijgt is het zeker een uitkomst.
Maar het beste is idd het zoeken en oplossen van de bron van het nitraat probleem.

Jordy
11-03-11, 22:27
Maar het beste is idd het zoeken en oplossen van de bron van het nitraat probleem.

Dan nog zou ik hier niet voor kiezen maar zou voor veel waterverversen kiezen...

crystal-force
11-03-11, 22:30
weet je wat dat kost :p
20% per twee weken blijven uiteraard gehandhaafd.
Ook naast de pellets. Al is het maar voor de sporen elementen die in het zout zitten.
maar vodka komt er bij mij ook niet meer in.

Jordy
11-03-11, 22:35
weet je wat dat kost :p
20% per twee weken blijven uiteraard gehandhaafd.
Ook naast de pellets. Al is het maar voor de sporen elementen die in het zout zitten.
maar vodka komt er bij mij ook niet meer in.

Dan zou ik dus al kiezen voor elke week 10% heeft het minder tijd om op te bouwen....

jkamp
11-03-11, 22:51
Persoonlijk zou ik de oorzaak van dit nitraat probleem proberen op te sporen en aan pakken inplaats van vodka toe te passen...
Bij mij zou het ook nooit in me bak komen!

Dat is een hele wijzen :)

Rieskexxx
13-03-11, 16:20
Ik ben net (3 weken geleden) begonnen met vodka toe te voegen.
Niet om mijn nitraatwaarde omlaag te krijgen maar puur voor mijn bacterieen te voeden.

Dit heb ik gedaan/geprobeerd omdat ik nogal (erg veel) last had van paarse flap en ik geen chemische producten wou toevoegen tegen de flap.

Ik ben nu sinds één week volledig van mijn flap af.

Heb in combinatie met de vodka ook weer meer gevoerd. Weet niet precies wat tegen de flap heeft geholpen.....vodka........meer voeren......of de combinatie van deze 2, maar ik ga voorlopig door met toevoegen van vodka.

Ik zit nu op 10 ml per dag.

nixvin
13-03-11, 22:54
Ik zit nu aan de vodka methode...........bevalt goed:drink: :drink1: :cheers:

jkamp
14-03-11, 10:46
Ik denk de vodka je hoor dat het bacterieen probleem is rode flap.Meer voeren geef meer nitraat of fosfaat dit maak alleen maar algen.;)

crystal-force
14-03-11, 11:01
paarse/rode flap is een cyano bacterie, en geen alg.
denk niet dat nitraat en fosfaat hier heel veel mee te doen hebben.
De cyano bacterie is vaak wel gevoelig voor temperatuur verschillen/wisselingen en slechte stroming. Daar gedijen ze het beste mee!
Zo merk ik dat bij mijn anemoon eiland de stroming het slechtste is. midden van de bak en vormt daardoor een matige/dode hoek voor stroming.
Daar komt bij mij ook telkens de paarse flap opzetten.
Gebruik zelf bio pellets wat gelijk is aan de vodka methode , maar heb toch last van flap.
Mijn conclusie... vodka ... paarse flap ... weinig met elkaar te maken.

Het zou hooguit kunnen dat de goeie bacteriën de overhand nemen op de cyano bacteriën !

Echter... ik ben geen bioloog .. maar denk dat ik met deze theorie wel een aardig eindje in de goeie richting zit.

jkamp
15-03-11, 09:34
paarse/rode flap is een cyano bacterie, en geen alg.
denk niet dat nitraat en fosfaat hier heel veel mee te doen hebben.
De cyano bacterie is vaak wel gevoelig voor temperatuur verschillen/wisselingen en slechte stroming. Daar gedijen ze het beste mee!
Zo merk ik dat bij mijn anemoon eiland de stroming het slechtste is. midden van de bak en vormt daardoor een matige/dode hoek voor stroming.
Daar komt bij mij ook telkens de paarse flap opzetten.
Gebruik zelf bio pellets wat gelijk is aan de vodka methode , maar heb toch last van flap.
Mijn conclusie... vodka ... paarse flap ... weinig met elkaar te maken.

Het zou hooguit kunnen dat de goeie bacteriën de overhand nemen op de cyano bacteriën !

Echter... ik ben geen bioloog .. maar denk dat ik met deze theorie wel een aardig eindje in de goeie richting zit.

Ben ik niet met je eens in zoetwater heb je de blauwalgen waar dit ook op lijk is ook een cyano bacterie hoofzaak fosfaat teveel tegen over nitraat.

giantj
15-03-11, 10:43
Hoe dan ook, in de meeste aquariums is er een tekort aan koolstofbronnen.
Hier groeien de bacterien van, je kunt dit oplossen door wodka, biopellets en in beperkte mate voer.
Cyano's zijn ook bacterien en zitten in ieder aquarium. Dat ze de overhand krijgen is het gevolg van een onbalans. Bacterienstammen roeien elkaar uit zodat je nog maar enkele soorten overhoud.
Rode flap is dus een teken dat de bad guys het aan het winnen zijn van de good guys;) , ik ben het met JP eens.
Dit kun je weer proberen recht te trekken door het toevoegen van een paar kilio levend steen of in beperkte mate iets als Biodigest of de bosgrondmethode.

Maar ja, het blijft niet makkelijk, bij de 1 gaat flap ineens weg en bij de andere die er alles aan doet wordt het alleen maar erger.( misschien juist omdat ze er te veel aan doen ?)
Soms moet je toch ingrijpen als je ziet dat er koralen gaan sneuvelen.

Zelf gebruik ik pure ethanol en plaats af en toe een vers stuk levend steen in de sump, voeg af en toe na de waterwissel een ampul Biodigest toe.

Als laatste, zoeken naar het nitraatprobleem is niet moeilijk, 99 van de 100 heeft teveel vis in zijn bak, ik ook:o

robdegekste
11-08-11, 14:45
Ik wil mijn hoge nitraat verlagen door vodka te gebruiken. Nu is alles duidelijk hoe het moet maar welke vodka kan ik het beste kopen?

De oorzaak van de hoge nitraat is aangepakt alleen de nitraat moet echt naar beneden. Dit lukt lastig met verversingen, nitraatexit werkt te minimaal en de biopellets doen hun werk ook te minimaal vandaar mijn keuze.

crystal-force
11-08-11, 18:59
Je moet er wel geduld mee hebben.
heb ook de vodka methode gedaan. Resultaat was niet naar tevredenheid.
Je blijft klooien met de dosering.
Mijn biopallets gingen in mijn zeepaardjes bak merkbaar werken na 3,5 maand.
Bij mijn 2 meterbak heeft dat bijna 5 maanden geduurd.
Nu bij beide bakken nitraat vrijwel "0" .
Goed wervelbedje, af en toe het vast geklonterde los roeren (1x per maand) en het lekker z'n werk laten doen.
Werkt VEEEEEEL beter dan de vodkamethode.

En geef het de tijd !

robdegekste
11-08-11, 19:29
Heb al vanaf het begin een wervelbedfilter en in het begin ook alles goed. Echter toen werd ik nogal enthousiast met voeren en mijn afschuimer was te klein.

Nu is alles aangepakt behalve de nitraat. Probeer 25% per week te verversen maar heb het gevoel dat niks werkt. Ga zo weer de nitraat meten maar wil de nitraat veel sneller richting de 0 hebben. Nu is het steeds 100 en dat is natuurlijk niet goed voor je bak.

StephanR
11-08-11, 22:47
crystal en jkamp..

lees dit eens door :)

http://www.cerianthus.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=147:cyanobacterien-&catid=69:plagen-en-ziekten&Itemid=80

robdegekste
13-08-11, 20:57
Vandaag begonnen met de vodka methode

Reindier
14-08-11, 06:39
crystal en jkamp..

lees dit eens door :)

http://www.cerianthus.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=147:cyanobacterien-&catid=69:plagen-en-ziekten&Itemid=80

Heeft er niks mee te maken maar zag op de bovenstaande link de gezondheidsrisico van een zeeaquarium.... gadver dat wil je echt niet hebben....

Gr Ik gebruik vanaf a.s. maandag ook de biopallets ;)

jkamp
14-08-11, 09:38

Het probleem zit hem altijd in vervulling en een filter wat goed werk dus kort samen gevat er lig veel troep in je bak.

percula
18-08-11, 22:11
ik gebruik de wodka methode al meer dan een jaar , en het gaat geweldig:)

is heel simpel , 1 cc wodka per 100 liter per dag.

dus heb je een bak van 300 liter dan doe je iedere dag 3 cc wodka in je bak.

na 8 weken zie je dan resultaat

en als je precies wilt weten wat je fosfaat dan is , dan neem je de hanna checker , die is zeer nauwkeurig.

Jardines
29-11-11, 22:17
kun je dan ook niet zoiets als easycarbo gebruiken ipv wodka om het koolstof niveau op te krikken?

stegmeijerton
10-04-12, 14:51
kun je dan ook niet zoiets als easycarbo gebruiken ipv wodka om het koolstof niveau op te krikken? ik ben vandaag ook maar eens begonnen gezien mijn nietraat toch te hoog is ! een kennis doet het nu al ander half jaar 3 ml per dag en heeft geen nietraat !! ik moet wel zeggen dat het wel een reactie heb gegeven ! mijn water is een klijn beetje wazig dus doe het rustig aan . maar de koralen en de vissen doen het goed . ben benieuwd of mijn nietraat gaat zaken na een tijdje . ik laat het weten.groetjes Ton .:Oeps:

stegmeijerton
10-05-12, 15:08
hallo , ik ben nu precies 1 maand bezig ! doe 10 ml per dag en 1 x per twee weken bacterie bio ampul .
heb om de drie A 4 dagen mijn nitraat gemeten .
zo ook vandaag en zie nu een lichte verbetering het zakt pfpfpfpfpfpf eindelijk .
het was 50 ppm ! het is nu 40 ppm .

dus ik ga maar rustig door <als het goed gaat!!!! moet je niet op houden >
mvrg Ton.:vodka:

crystal-force
10-05-12, 19:02
Misschien een makkelijkere methode is de Bio-pellets methode met een wervelbed.
Deze kan je makkelijk in een sump plaatsen en heeft dezelfde functie, maar doseert zichzelf !
Makkelijker en effectiever ;)

zie ... >> http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?10429-Oktober-2010-Bio-pellets

stegmeijerton
14-05-12, 18:35
hallo , ik heb er wel aan zitten denken maar gezien de ruimte in mijn sump !!!
het zou wel kunnen moet ik de levend steen er uit halen .
ik heb mij laten vertellen dat ook levend steen goede dingen doen in de sump !!???
dus ik ga verlopig nog even door met de wodka en de bio digest bacterie .
gr Ton .:vodka:

crystal-force
14-05-12, 19:10
als je dat structureel vol kan houden, dan gewoon doen.
ps. zo'n wervelbedje kan je bij aquacompleet al kopen voor 39,95 ... werkt super !