PDA

Bekijk Volledige Versie : twijfels over zeeaquarium opstarten

rick - Kreeft
26-02-06, 20:58
Beste lezers van dit bericht,

Ik ben Rick van Laar, en ben misschien van plan mijn zoetwater aquarium in te ruilen voor een zeewater aquarium. Ik ben van mening dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging.

Maar voordat ik dit ga doen zou ik nog een paar vragen beantwoord willen hebben. Zodat ik de antwoorden hierop mee kan nemen in mijn overweging het wel of niet te doen.

- Ik wil een koraalrif gaan bouwen en vroeg me af of een bak van een meter dan wel groot genoeg is en wat de hoogte moet zijn van een dergelijke bak;

- Als je de bak eenmaal klaar heb voor gebruik, wat zijn dan ongeveer de maandelijkse kosten van een bak van het hierboven genoemde formaat;

- wat zijn nog meer punten die ik moet overwegen voordat ik het aquarium aanschaf;

- Is het verstandig om een bak tweedehands aan te schaffen, bijvoorbeeld via marktplaats;

- Wat zijn goede adressen om een bak te laten maken;

Rick van Laar.

Alvast bedankt,

Kevin
26-02-06, 21:40
Hallo rick.
Allereerst welkom op het forum.
als je een rif wilt bouwen speelt de diepte een grote rol omdat je daar meer effecten kan creëren met het bouwen van een rif.
Dat ligt aan de aperatuur die je wil bijv. verlichting wil je HQI dan ben je meer kwijt aan stroom verbruik (dus ook qua geld.) dan een Tl-buisje.
Ik zal wel uitkijken met een 2de hands bak, omdat je nooit weet wat de echte reden is waarom ze de bak wegdoen en ik zal zeker naar de leefdtijd van de bak vragen.
We hebben een sponsor op het forum die bakken maakt, mischien kunt u daar mee contact nemen.

Aquaworld-Meulenhof
26-02-06, 21:42
Hallo Rick welkom op dit forum,

goed dat je vragen stelt en ik zal ze proberen te beantwoorden

Beste lezers van dit bericht,

Ik ben Rick van Laar, en ben misschien van plan mijn zoetwater aquarium in te ruilen voor een zeewater aquarium. Ik ben van mening dat ik toe ben aan een nieuwe uitdaging.

Maar voordat ik dit ga doen zou ik nog een paar vragen beantwoord willen hebben. Zodat ik de antwoorden hierop mee kan nemen in mijn overweging het wel of niet te doen.

- Ik wil een koraalrif gaan bouwen en vroeg me af of een bak van een meter dan wel groot genoeg is en wat de hoogte moet zijn van een dergelijke bak; een meter kan waarom niet?
de hoogte is niet zo gek belangrijk 50cm kan al hoog genoeg zijn Om een mooi resultaat te krijgen is de diepte belangrijker
(van voor naar achter simpelgezegd) met bijvoorbeeld 70 cm diep kun je meer doen dan met maar 50cm . Ok dit ligt natuurlijk ook aan de plaats die je ter beschikking hebt maar ik zou zo diep mogelijk gaan.

- Als je de bak eenmaal klaar heb voor gebruik, wat zijn dan ongeveer de maandelijkse kosten van een bak van het hierboven genoemde formaat; Moeilijk te zeggen. Dit ligt aan de apparatuur die je aanschaft. bijvoorbeeld een RD pomp van 4500ltr verbruikt 65Watt , maar een Oceanrunner die wel 6500ltr geeft verbruikt ook 115W . Ok een oceanrunner kost 120 euro en een RD kost tussen de 450 en 500 euro( de 4500 dan) Dus we zullen eerst de apparatuur moeten kennen voor je daar een richtlijn aan kunt geven

- wat zijn nog meer punten die ik moet overwegen voordat ik het aquarium aanschaf; Lezen lezen en nog eens lezen.
ga eens naar de site van de NBBZ. www.nbbz.nl (http://www.nbbz.nl/) en zoek de startershandleiding. lees deze goed door. er zijn dan al veel vragen beantwoord. Ook op internet kun je veel vinden.
Houd er rekening mee dat je met levende dieren te doen hebt en overweeg of de kosten het je allemaal waard zijn. Een aquarium neerzetten is 1 maar hem onderhouden en verzorgen is een verhaal appart. Ik denk als je je tussen de 75 en 100 euro per maand rekend dat je goed in de richting zit (dus incl stroomverbruik, voeren ,zout ed.

- Is het verstandig om een bak tweedehands aan te schaffen, bijvoorbeeld via marktplaats; Het kan wel. Er zullen genoeg bakken zijn die kwalitatief goed zijn. Het voordeel van een bak laten maken is dat je hem kan laten maken naar je eigen wensen en ideën.

- Wat zijn goede adressen om een bak te laten maken; Je kan een offerte opvragen bij sponsors of een goede betrouwbare winkelier bij jou in de buurt.

Veel succes

Rick van Laar

Aquaworld-Meulenhof
27-02-06, 00:05
klopt hebt gelijk. bedankt voor de verbetering