PDA

Bekijk Volledige Versie : gebruik potfilters

stefan van leeuwen
02-03-06, 17:49
Hallo,
Enkele malen heb ik in advertenties gelezen dat er geen gebruik van een sump wordt gemaakt, maar enkel van meerdere potfilters. Wat zijn de ervaringen hiermee en wat zou het beste als substraat in de potfilters gebruikt kunenn worden?
Groetjes, Stefan

Cees de Mol
02-03-06, 18:25
Hoi,

Je leest dit inderdaad nog wel eens. Mensen die hun aquarium op een potfilter hebben draaien zijn meestal beginnelingen die hun bak vaak binnen enkele maanden stoppen of inruilen voor een deugdelijk systeem met een sump.
Het idee van een potfilter komt nog uit de tijd dat er aan biologische filtrering werd gedaan. In deze tijd was het echter nauwelijks mogelijk om steenkoralen te houden.
De huidige manier is om te starten met het Berlin systeem. Dit is echt het gemakkelijkst. Je hoeft alleen een kale sump aan te sluiten met een goede afschuimer er in en je bent klaar. Hierbij heb je geen zorgen over filtermateriaal enz.
Een potfilter kun je soms wel gebruiken met fosfaatkiller er in.

Groeten, Cees

ps. ik raad je aan om nog eens lekker te lezen over het hoe en wat van een zeeaquarium. Veel dingen zullen steeds duidelijker worden.

stefan van leeuwen
02-03-06, 18:49
Hallo Cees,

Hartelijk dank voor je antwoord. Kan ik uit je antwoord wel opmaken dat als je geen steenkoralen houd (maar alleen leders bijvoorbeeld) je wel met potfilters kunt werken?

Groet, Stefan

Cees de Mol
02-03-06, 19:29
Kijk, je kunt natuurlijk potfilters gebruiken. Maar veel beter niet. Veel starters denken "wat doen al die lui toch moeilijk met zo'n sump en een gat in de bak enz. enz.". Dan zie je vervolgens dat ze hun aquarium opstarten met een potfilter gevuld met watten en keramische pijpjes. Vervolgens krijgen ze te maken met algen, hoge nitraatgehaltes enz. Dan komen de vragen hoe ze hier vanaf kunnen komen. De potfilters zoals die bij zoetwater worden gebruikt zijn in zeewater pure nitraatbommen, en die wil je niet.
Het opstarten van een zeeaquarium is nu eenmaal niet gemakkelijk en je zult de boel anders op moeten zetten dan bij een zoetwater bakje.

Als je een potfilter wilt gebruiken om je watervolume te vergroten kun je echt beter een klein sumpje onder de bak zetten. Hier kun je dan al snel 50L water in kwijt en er is ook ruimte voor techniek die hoef je dan niet in je bak te zetten.

Waarom heb je deze vragen? Ga je een aquarium opzetten?

groet, Cees

Hallo Cees,

Hartelijk dank voor je antwoord. Kan ik uit je antwoord wel opmaken dat als je geen steenkoralen houd (maar alleen leders bijvoorbeeld) je wel met potfilters kunt werken?

Groet, Stefan

stefan van leeuwen
02-03-06, 20:45
Wederom bedankt. Ik stel deze vragen meer uit nieuwschierigheid. Ik heb een lege zeebak aangeschaft met sump dus zal ik je advies ter harte nemen. Ik was gewoon benieuwd of zoiets zou werken en wat de ervaringen ermee zouden zijn.

Jordy
02-03-06, 21:00
Wederom bedankt. Ik stel deze vragen meer uit nieuwschierigheid. Ik heb een lege zeebak aangeschaft met sump dus zal ik je advies ter harte nemen. Ik was gewoon benieuwd of zoiets zou werken en wat de ervaringen ermee zouden zijn.

Welkom op het forum!

Zoals cees al zegt potfilters zijn echte nitraatbommen en dat wil je niet...
Dus lekker met een sumpie gaan werken en een krachtige afschuimer (2x de inhoud van je aquarium)

Hoe groot is het aquarium en wat wil je gaan houden?

stefan van leeuwen
02-03-06, 21:31
de bak ik 130 x 50 x 50 cm en de sump 65 x 40 x 30. Is het de bedoeling de sump gewoon leg te laten of is het daar juist wel aan te raden bioballen of kermische pijpjes in te doen?
Nog even een ander vraagje: waardoor zijn potfilters nitraatbommen? En wat schuimt een afschuimer eigenlijk precies af?

Groet, Stefan

Aquaworld-Meulenhof
02-03-06, 21:41
hier vind je veel vragen en antwoorden.

veel leesplezier

http://www.nbbz.nl/nbbz_navigation/start.php

Jordy
02-03-06, 22:14
hier vind je veel vragen en antwoorden.

veel leesplezier

http://www.nbbz.nl/nbbz_navigation/start.php

Is het niet makkelijker om gewoon zijn vragen te beantwoorden, zo houden we het forum ook nog informatief..

Jordy
02-03-06, 22:16
de bak ik 130 x 50 x 50 cm en de sump 65 x 40 x 30. Is het de bedoeling de sump gewoon leg te laten of is het daar juist wel aan te raden bioballen of kermische pijpjes in te doen?
Nog even een ander vraagje: waardoor zijn potfilters nitraatbommen? En wat schuimt een afschuimer eigenlijk precies af?

Groet, Stefan

De sump moet je leeg laten, dit omdat er tussen het filter matriaal veel vuil kan ophopen en dus voor veel afval stoffen zorgt, met het potfilter is dat precies het zelfde

Carcharodon Carcharias
07-03-06, 12:26
en toch blijf ik eigenwijs te zeggen dat een ,,leder,, bak beter af is met wat vulling in de sump als voedselbron dan groeien ze beter

En wat voor een vulling bedoel je dan?
Bioballen of levend steen?
(Wanneer je levend steen in de sump plaatst zul je ook een lamp erboven moeten plaatsen om het levend te houden, toch?)

Jordy
07-03-06, 17:18
En wat voor een vulling bedoel je dan?
Bioballen of levend steen?
(Wanneer je levend steen in de sump plaatst zul je ook een lamp erboven moeten plaatsen om het levend te houden, toch?)

Wat voor vulling weet ik niet precies.
Wel heb je helemaal gelijk over het levendsteen, geen licht is geen leven.

Carcharodon Carcharias
08-03-06, 20:59
nee hoor goed poreus steen is een goede basis voor bacterieën ook grit of bioballen zijn goed maar van de laatstgenoemde ben ik nooit erg kapot geweest

Okee. Dan gebruik je het steen dus slechts als een medium om bacteriën in te kweken en zou je met keramiekpijpjes hetzelfde resultaat kunnen bereiken?
Zou je met een stuk levend steen met lamp niet beter resultaat kunnen hebben doordat levende organismen op de steen gehandhaafd blijven?

gr.
Patrick

AquaZone
08-03-06, 21:11
Hallo,

Levend steen of een ander biologisch filtermateriaal kan zonder problemen in het 'donker' worden gebruikt, daar het puur om de bacterien gaat die zich op het oppervlak hechten... die hebben immers geen licht nodig....

Toch ben ik ook bij een rifaquarium een voorstander van alleen een sump met eiwitafschuimer en verder niets qua filtering in de sump ..... de bacterien hebben immers genoeg levend steen IN het aquarium om zich aan vast te hechten ...... de stenen in het aquarium fungeren eigenlijk dus al als biologisch filter..... waarom dan nog een biologisch filter onder het aquarium??

Mijn ervaringen zijn uiteindelijk gewoon beter zonder biologisch filter dan met, niet alleen qua waterkwaliteit maar ook qua werk, want in zon filter krijg je gewoon snel bezinksel en/of slibt snel dicht en dat wil je niet hebben want dat beinvloedt de waterkwaliteit weer nadelig ... moet ie weer worden schoongemaakt :(
en hoe minder je ingrijpt in het systeem, hoe beter het uiteindelijk werkt!

Een potfilter zou je overigens heel goed periodiek kunnen gebruiken om te filteren over aktieve kool of een fosfaatverwijderaar....

Groetjes,

Misja Willemse.
AquaZone.nl

JANSCH
08-03-06, 21:30
Bioballen moet je ook gebruiken bovenwater,in torens die van onderen belucht worden,dit werkt perfect in vissenbakken,gebruik je ze onder water dan blijkt dit weinig effect te hebben.
Vele openbare aquaria en groothandels werken met biobal torens.
Maar op een steenkoralen bak,gewoon een goede afschuimer,en verder niks.

nee hoor goed poreus steen is een goede basis voor bacterieën ook grit of bioballen zijn goed maar van de laatstgenoemde ben ik nooit erg kapot geweest

AquaZone
08-03-06, 21:52
Bioballen moet je ook gebruiken bovenwater,in torens die van onderen belucht worden,dit werkt perfect in vissenbakken,gebruik je ze onder water dan blijkt dit weinig effect te hebben.
Vele openbare aquaria en groothandels werken met biobal torens.
Maar op een steenkoralen bak,gewoon een goede afschuimer,en verder niks.

in dit geval zorgen de bioballen ervoor dat de kontakt-tijd tussen water en lucht zo lang mogelijk is. Dit is een zeer effectieve manier om bijvoorbeeld ammoniak, wat gasvormig is, uit het water te verdrijven. Vooral bij vissenbakken is dit een vaak gebruikt filter en idd ook groothandels en winkels maken vaak gebruik van deze manier van filteren.

Groetjes,

Misja WIllemse
AquaZone.nl