Bekijk Volledige Versie : Berlin systeem
RonHessing
23-03-06, 00:37
:) Hoi,
Vele hobbyisten werken volgens de Berlin wijze.
Simpel gezegd een werkwijze waarin een bodembedekking nauwelijks een rol speelt, levend steen in het aquarium als woning voor de bacterien, een oversized afschuimer, sterke stroming en veelal UV en Ozon gebruik om het water helder te houden.
Bij deze manier van werken is het belangrijk dat er geen ophoping van detritus ontstaat. Je moet je stenen ervan schoonhouden, rekening houden met aquascaping (hoe plaats je de stenen). Ook je stroming moet sterk (minimaal 10 a 20 keer het aquavolume) en het water dient perfect je overloop te bereiken zodat o.a. de vrije deeltjes detritus je schuimer bereiken.
Wie werkt er heel precies op deze wijze?
Houd je rekening met genoemde zaken?
Filter je nog op andere wijze(filterwatten)?
Wat vind je nadelig aan deze wijze?
Wat zijn de voordelen volgens jouw?
Hoe raak jij je detritus kwijt?
Kortom,:) een hoop vragen,....wie post zijn ervaringen?
Groetjes,
Ron.
Cees de Mol
23-03-06, 09:24
Wie werkt er heel precies op deze wijze?
Houd je rekening met genoemde zaken?
Filter je nog op andere wijze(filterwatten)?
Wat vind je nadelig aan deze wijze?
Wat zijn de voordelen volgens jouw?
Hoe raak jij je detritus kwijt?
Zelf werk ik ook met de Berlinmethode en ben er best over te spreken.
Mijn bak is ongeveer een dikke 250L en de sump 120L. Er wordt gewerkt met een afschuimer van AC welke behoorlijk zijn werk doet. Sinds twee weken een kalkreactor. Ongeveer 8000L stroming in de bak. Ik denk dus dat het berlinprincipe wel aardig wordt uitgevoerd in mijn bakkie.
Ik heb slechts 1 nadeelkunnen ontdekken, maar dit nadeel kom je waarschijnlijk bij alle methodes tegen: Het is zo enorm moeilijk om Detritus kwijt te raken!
Ik kreeg de tip om eens om de zoveel tijd met een streamer de bak goed door te woelen. Nadat ik dat gedaan had schuimde de schuimer echt enorm af, dus er was behoorlijk wat vervuiling tussen de stenen komen te zitten. Dit terwijl ik toch zo'n 60L per week ververs en met een tandenborstel de stenen schrob e.d.
Detritus is volgens mij toch een behoorlijke, zo niet de grootste bron voor problemen en toch wordt hier niet echt veel aandacht aan besteed. Zelf had ik er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat detritus zo slecht was. Nu maar hopen dat het beter gaat nu ik de detritus nog beter te lijf ga.
Groeten, Cees
RonHessing
23-03-06, 18:18
Ik heb slechts 1 nadeelkunnen ontdekken, maar dit nadeel kom je waarschijnlijk bij alle methodes tegen: Het is zo enorm moeilijk om Detritus kwijt te raken!
Groeten, Cees
Hallo Cees,
Je slaat de spijker op zijn kop:) . Met name bij de berlin werkwijze is dit een heel lastig en erg onderschat potentieel probleem. Er is wel een werkwijze waarbij dat niet tot nauwelijks een probleem hoeft te zijn, maar dat komt in een ander onderwerp;)
Misschien wordt het voor vele duidelijker als we Detritus eerst verduidelijken. Wat is het, hoe ontstaat het, wat zijn de mogelijke gevolgen en last but not least, hoe komen we er van af.
Wat is Detritus en hoe ontstaat het
Detritus voorkomend in onze aquaria is klein onverwerkt materiaal van voornamelijk biologische processen. Het is organisch afval, resten van niet gegeten voer (veelal van vlokkenvoer), afvalproducten van vissen en lagere dieren. Je zou ook kunnen zeggen niet gegeten of gedeeltelijk verteerde resten van voer.
Er zijn meerdere vormen van detritus, denk aan afbraakproducten van algen. Ook kunnen detritus vormen ontstaan van bacteriele activiteit, meestal vormend na snelle bacteriele groei/toename. Onder ideale omstandigheden groeien en delen bacterien zo snel dat dit meerdere malen per uur gebeurd. Zij hebben een soort van kleverige buitenkant waardoor er als het ware klompjes bacterien ontstaan.
Verder ontstaat er detritus van dieren die activiteiten hebben in en op de stenen. Bijv,borstelwormen die in de stenen langzaam maar zeker hun gangen graven.
Dus,...op de ene of op de andere manier. Detritus/afval zul je altijd in het aquarium hebben.
Op welke wijze kan het ophopen in je aquarium.
Elk aquarium heeft verschillende afmetingen, een overloop links, rechts, twee overlopen, overloop in het midden, geen overloop enz. Ook plaatst iedereen zijn stenen naar zijn of haar voorkeur. Te weinig wordt rekeing gehouden met het feit dat de detritus niet biologisch afgebroken wordt in de berlin manier. Althans, niet tot veel te weinig.
We zullen dus moeten zorgen dat het zich nergens kan ophopen. Toch zie je in veel aquaria de stenen zou gestapeld dat er onder veel plekken zijn waar het afval (veel herkennen het licht tot donkerbuine goedje niet!!) zich ophoopt.
Dit omdat de stenen niet luchtig genoeg zijn gestapeld en door de dichte stenenmuur geen water meer achterstroomt.
Een forse waterbeweging van minimaal 10 a 20 keer het watervolume zie je ook nog niet veel. Zelfs als je wel aan de voorwaarden voldoet zie je dat de stroming niet goed is afgesteld. Dat is ook verdraaid lastig. Het gaat er hier om dat door de sterke waterbeweging de detritus niet de kans krijgt neer te slaan en het organisch afval in het water zweeft. Door goed gerichte stroming wordt het naar de overloop geleid om daarna door een oversized afschuimer opgepakt te worden. Dat is de beste manier om het uit het water te halen.
Ook wordt de detritus ophoping op de stenen zelf veelal vergeten. De tip die Cees had gehad door met een pomp op regelmatige basis de stenen schoon te spuiten is een heel goed tip. Dat je water enkele uren daarna troebel is maakt niets uit. De dieren kunnen er goed tegen.
Voorfilteren op filterwatten zou ik niet aanraden. Het maakt het water wel helderder, maar het organisch afval dat zich daar verzameld geeft na enkele uren al nitraat af.
Hoe kun je zelf detritus ophoping voorkomen
Mechanisch door een goede rifspoeling achter de stenen te hebben. Door een krachtige pomp af en toe water door de rifspoeling te blazen, kan het via de overloop naar de schuimer.
Handmatig door met een pomp regelmatig je stenen schoon te blazen.
Door minder vissen te hebben en minder te voeren. (zullen weing mensen willen:) )
Je temperatuur iets lager te zetten, wel binnen de grenzen uiteraard. Als het water i.pv. 26 graden, 24 graden zou zijn zal er ongeveer 3 a 5 procent minder metabolisme zijn bij de vissen. Zij hebben dan wat minder voer nodig, dus minder afval. Hoewel bovenstaande juist is, adviseer ik niet dat je met de temperatuur gaat expirimenteren. Speel of safe.
Je kunt de stenen dermate luchtig stapelen dat het water vrij spel heeft en geen bodembedekking te nemen. Je kunt dan de detritus waar het onvermijdelijk toch neerslaat handmatig, (slangetje, aanzuigen en water afvoeren,) verwijderen. Je moet dat wel regelmatig doen.
Detrituseters introduceren in je aquarium. Wie heeft dat gedaan en wat zijn de ervaringen?
Het mag duidelijk zijn dat Detritus ophopping voorkomen moeten worden. De gevolgen zijn een ophoping van organisch afval rijk aan proteinen, eiwitten e.d. Een tijdbom die algenexplosies kan veroorzaken.
Groetjes,
Ron.
RonHessing
23-03-06, 19:27
mijn redox is gemiddeld 450 lijkt mij oke
Dat is ook prima. De redoxmeter geeft ook aan wanneer het organisch afval zich ophoopt. Hij zal een steeds lagere waarde gaan vertonen. Nu is een redox van 450 in een nieuwe set up goed, het is uiteraard zaak om dit vol te houden. Maar met een dergelijke krachtige stroming zal het lang goed gaan!
Groetjes,
Ron.
Cees de Mol
23-03-06, 21:22
Er is wel een werkwijze waarbij dat niet tot nauwelijks een probleem hoeft te zijn, maar dat komt in een ander onderwerp;)
:yes: NU!!!!
RonHessing
23-03-06, 22:36
:yes: NU!!!!
Neeee:D nog niet. Eerst even door op Berlin. Naar mijn idee denken vele dat ze volgens die manier werken, maar is dat niet zo. Ten tweede wil ik ook de mindere kanten van Berlin belichten. Dat wil zeggen, waar je op moet letten.
Overigens, vanavond een groot aquarium gezien wat leeggehaald werd. Is nu op de laatste waterlaag na leeg. Daar zat een superrifspoeling in.!!!!! Wat daar nog aan detritus in het water ligt geloof je gewoon niet. Ik denk dat je uiteindelijk in een berlinbak een probleem krijgt als je niet met regelmaat volledig handmatig de detritus verwijderd.
Groetjes,
Ron.