PDA

Bekijk Volledige Versie : zeewater?

omehenk
11-04-06, 20:00
hallo allemaal,
ik hoorde van mensen bij mij in de buurt dat het best mogelijk is om(vers)zeewater uit de zee te halen,het aanpassen (zoutgehalte)en gebruiken voor je bak.
kan iemand een tip cq raad geven?
woon in grongen dus de waddenzee is vlak bij:)

willempie1
12-04-06, 09:40
Hallo

Ben verleden week mijn water in yerseke gaan scheppen .Het was van zeer goede kwaliteit .Raar maar waar zout heb ik nog nooit moeten toevoegen .Mijn zoutgehalte blijft steeds op peil .
groetjes Willem

RonHessing
12-04-06, 13:24
Hallo

.Raar maar waar zout heb ik nog nooit moeten toevoegen .Mijn zoutgehalte blijft steeds op peil .
groetjes Willem

Hoi Willem,

Is niet zo vreemd hoor. Het is een redelijk hardnekkig misverstand dat het water daar minder zout zou zijn dan 1023/1024.

Als je het schept/binnenhaalt is het water kouder. Door de temperatuur van het water neemt dichtheid van stoffen af of het neemt toe.

Als je het koudere zeewater direct op zoutgehalte zou meten zie je een lagere waarde. Breng het op temperatuur en het heeft een normale waarde.:)

Groetjes,

Ron.

fridmani
12-04-06, 15:09
Kan Ron enkel gelijk geven . Schep reeds 10 jaar water in Yerseke en heb nog nooit problemen gehad hieromtrent Groetjes

ad7x7
14-04-06, 22:17
maar langs de kust en de wadden zou ik het NIET scheppen
na mijn ramp ververs ik noiit meer toruwens met natuurlijk zeewater...

RonHessing
14-04-06, 23:36
maar langs de kust en de wadden zou ik het NIET scheppen
na mijn ramp ververs ik noiit meer toruwens met natuurlijk zeewater...

Dat klopt. Bij Yerseke en omgeving kan het wel. daar is de aanvoer van vers water door stroming veel groter. Waddenzee en dergelijke is veel te voedingsrijk en kan veel stoffen bevatten (zanddeeltjes, silicaatrijk) die je niet wilt.

Addy, rampen zijn altijd heel vervelend, maar er zijn nagenoeg geen rampen toe te wijden aan het gebruik van natuurlijk zeewater. Er zijn aannames genoeg maar geen bewijs. Groothandels draaien er jaren op.

Dat systemen die jaren op kunstmatig water draaien kuren gaan vertonen als je ineens een forse verversing doet met natuurlijk zeewater kan ik mij voorstellen. En als dan ook nog eens allerlei maatregelen getroffen gaan worden in een poging zaken te herstellen, maak je het alleen maar erger.
Daarmee zeg ik niets over jouw ramp en handelen, ik ben niet bekend met de ramp. Nogmaals heel vervelend:(

Groetjes,

Ron.

ad7x7
15-04-06, 09:58
even uitleggen:

mijn ramp:

nieuw bakje 80 liter met natuurlijk zeewater (oosterschelde)aan de huidige bak gekoppeld (half december 2005). de volgende dag ging het al mis, 8 koralen kwijt.. vooral montieporas, acrootje, hydnophora..
na drie het bakje afgekoppeld, deze draait nu op zichzelf... wel leuk, ook wel handig, maar wel veel werk erbij...
een week na de crash of wat mistte ik ineens de beruchte ziekmakende poliepen.. ik weet bijna wel zeker dat deze niet goed hebben gerageerd op de verandering en spontaan tot 'ontbranding' zijn overgegaan, en zo de bak geneteld hebben met hun gif.. dit heb ik in mindere mate al meer meegmaakt, toen ik er een stuk of per ongeluk beschadigde...
helaas groeien ze er nu alweer, maar ik denk dat ik daar een schelp over heen ga leggen...

nu heb ik dus twee bakjes :yes:

RonHessing
15-04-06, 11:08
Hoi Addy,

Je verhaal bevestigt wat ik al dacht. Je hebt een bak aangesloten op een bestaand, al tijden draaiend, systeem.
In elke bak ontstaat een eigen volstrekt uniek biologisch systeem. Geen aquarium is daarom hetzelfde.

Je koralen hebben zich daaraan aan kunnen passen omdat het ontstaan van dat eigen unieke biologisch systeem langzaamaan is gegaan.
Als je dan op een gegeven moment een drastische verandering laat plaatsvinden, kunnen diverse soorten zich onvoldoende snel aanpassen.

Dat veroorzaakt stress en soorten kunnen doodgaan. Hetgeen weer leidt tot stress bij de andere dieren en de eigenaar die ook van alles gaat proberen de boel te redden.

Achteraf makkelijk gezegt natuurlijk, maar dat tweede bakje had gevuld moeten worden met het water dat je uit de eerste bak haalde bij verversen. Dat je er dan een percentage van 10 a 20 procent nieuw water bij doet is geen probleem. Deze klap kwam voor je systeem te hard aan.

Op een bestaand systeem dat al tijden draait moet elke verandering langzaam en gedoseerd plaatsvinden. Dit geldt voor nieuwe verlichting, eiwitafschuimer, kalkreactor enz enz. Ik heb ook zo mijn ervaringen:o

Groetjes,

Ron.

carlos
15-04-06, 19:55
ik lees dat je vers zeewater moet filteren ??
hoe (ik wil namelijk starten met vers zeewater)
nooit eerder gedaanwie heeft tips

groetjes carlos

Jordy
15-04-06, 19:57
ik lees dat je vers zeewater moet filteren ??
hoe (ik wil namelijk starten met vers zeewater)
nooit eerder gedaanwie heeft tips

groetjes carlos

Uuhm, dit ligt bij jou natuurlijk anders dan bij ons, uit welke zee wil je het gaan halen / uit welke zee komt het?

carlos
15-04-06, 19:59
ik denk de mediterenee( de rodenzee is te zout)

Jordy
15-04-06, 20:02
ik denk de mediterenee( de rodenzee is te zout)

De rode zee te zout?
Hoe kunnen er dan wel prachtige koraal riffen zijn en al die prachtige vissen?

Als het zoutgehalte tehoog is kan je dat natuurlijk makkelijk verhelpen door wat osmose water er aan toe te voegen, zo moeten wij voor een goed zoutgehalte vaak wat zout toevoegen.

carlos
15-04-06, 20:02
de doden zee en de roden zee zijn de twee zoutsten zeeen
ik wil niet ineens een groten verandering doen.
de rodenzee is zouter dan de mediterinee

carlos
15-04-06, 20:08
ok maar wat word er verstaan onder filteren.
het word hier niet gedaan ? niemand weet waarom niet??en ik denk dat de zee hier schooner is dan in holland?
zo als het in nederland word gedaan waarom niet hier???
mijn lfs raat het af
zonder een duidelijke reden??? ik denk dat hij zout wil verkopen??
vandaag heb ik een test gedaan en de parameters waren goed**
zelfs het zoutgehalten was ok?

groetjes carlos

carlos
15-04-06, 20:23
De rode zee te zout?
Hoe kunnen er dan wel prachtige koraal riffen zijn en al die prachtige vissen?

Als het zoutgehalte tehoog is kan je dat natuurlijk makkelijk verhelpen door wat osmose water er aan toe te voegen, zo moeten wij voor een goed zoutgehalte vaak wat zout toevoegen.

je heb gelijk met dit watertoe voegen
maar het is ook te ver +-3uur rijden
medi. 15 min.rijden

ad7x7
15-04-06, 22:52
Hoi Addy,

Je verhaal bevestigt wat ik al dacht. Je hebt een bak aangesloten op een bestaand, al tijden draaiend, systeem.
In elke bak ontstaat een eigen volstrekt uniek biologisch systeem. Geen aquarium is daarom hetzelfde.

Je koralen hebben zich daaraan ........... enz.

bedankt voor je antwoord, ik had wel zoiets in gedachten (nu voor in de toekomst), maar de uitwerking van zo'n plan staat me nu helderder voor ogen!
prima idee

carlos
16-04-06, 17:03
nog tips voor filteren van vers zee water??

carlos
16-04-06, 18:13
Een Wat???

sorry wat is een gafzak >??????

carlos
16-04-06, 19:45
ok kan je hier niet kopen denk ik
ik ga kijken of ik er een kan maken?? zo het is een fijn mazig net/?voor filtering van operflakig vuil??????
bedankt voor je tip
groetjes en suc6 met de hobby