PDA

Bekijk Volledige Versie : Gafzakken?

Reindier
21-09-11, 22:17
Ik heb vanmiddag een gafzak gekocht zijn deze voor 1 malig gebruik of kan je ze schoonmaken zo ja hoe....

Nemo1984
21-09-11, 22:24
Ik heb ze zelf gister gekocht.
Wat ik gelezen heb kan je ze in de wasmachine stoppen
Zeggen ze lijkt me dat je er dan geen verzachter
Of wasmiddel in moet doen.
Of even uitspoelen onder de kraan maar dan zal hij nog lang niet schoon
Zijn lijkt me

Reindier
21-09-11, 22:31
Nee lijkt mij ook niet en wasmiddel is idd not done!

ozzy67
22-09-11, 15:57
Ik heb eergisteren 3 gafzakken gekregen (2x150 en 1x200 micron) Marije zei ook tegen me gewoon bij 30 graden zonder wasmiddel in de was machine en als het kan zoveel mogelijk binneste buiten keren.

Reindier
22-09-11, 20:27
Ik heb hem vandaag binnestebuiten gedaan en met een afwas borstel zonder zeep gewassen daarna met de waterkoker met kokend water gevuld.... Hij zag er weer schoon uit ;)

Zeewaterwinkel.com
27-09-11, 17:22
Wij hebben gafzakken van nylon in het assortiment in 10 en 18 cm
Deze kan je heel makkelijk onder de kraan uitspelen.

Deze gafzakken zitten wel wat sneller dicht, je moet ze ongeveer om de 3 dagen even afspoelen onder de kraan, maar dit is in een paar minuten gedaan :)

http://www.zeewaterwinkel.com/index.php?item=gafzak-nylon-maten_-doorsnee-10-cm--lengte-30-cm&action=article&group_id=11&aid=90&lang=NL

crystal-force
06-10-11, 21:34
geen fan van gafzakken.
dingen raken te snel verstopt, je filtert continue over vuil (net als een potfilter, alleen is een gafzak makkelijker schoon te maken.

beste om ze om de dag te vervangen.
als je op wilt sparen om ze allemaal in één keer te wassen, hou ze dan nat in bv een emmer met water.

uitspuiten met hogedruk is ook nog een optie btw.
wasmachine is makkelijker.

geen gafzak is nog makkelijker.

in het begin hou je het bij, daarna verzwakt het en is het effect weg.

Goeie afschuimer ....veel beter ;)

Reindier
07-10-11, 10:37
Ja ik ben er ook achter gekomen dat het te snel vervuild, ik gebruik hem slokten nog met schoonmaken van het aquarium om het zwerfvuil wat anders mijn sump in stroomt op te vangen daarna er weer uit.

no_mans_land
07-10-11, 12:04
geen fan van gafzakken.
dingen raken te snel verstopt, je filtert continue over vuil (net als een potfilter, alleen is een gafzak makkelijker schoon te maken.

beste om ze om de dag te vervangen.
als je op wilt sparen om ze allemaal in één keer te wassen, hou ze dan nat in bv een emmer met water.

uitspuiten met hogedruk is ook nog een optie btw.
wasmachine is makkelijker.

geen gafzak is nog makkelijker.

in het begin hou je het bij, daarna verzwakt het en is het effect weg.

Goeie afschuimer ....veel beter ;)

hier de zelfde mening... maar ik heb soms last van kleine vuildeeltjes die toch mijn afschuimer nog voorbij gaan...

wat gebruik je dan...? gewoon propje watte tussen je overloop platen van de sump..? dagelijks of 2 dagelijks verwijderen..?

ozzy67
07-10-11, 12:29
De gafzakken die ik gebruikt heb zijn er al weer uit alleen gedaan toen ik de stenen en het zand erin deed 1 week over erover filteren zodat het meeste fijnstof uit het water is. Nu is het gewoon kwestie dat bij elke waterwissel ik de overloop en de bodem van de sump afhevel zodat het bezinksel daar weg is iedere keer, mijn sump is een 3 vaks en het deel van de overloop met de bubbeltrap is alleen maar daarvoor. Ik doe geen watten erin ook omdat je met watten ook als je het niet onderhoud een nitraat buffer maakt.

crystal-force
07-10-11, 20:50
hier de zelfde mening... maar ik heb soms last van kleine vuildeeltjes die toch mijn afschuimer nog voorbij gaan...

wat gebruik je dan...? gewoon propje watte tussen je overloop platen van de sump..? dagelijks of 2 dagelijks verwijderen..?

ik gebruik verder niets.
De bak hoeft van mij niet steriel te zijn.
Vuil slaat vanzelf wel neer in de sump, en zuig dat een keer per jaar dan af.
no-big-deal ;)

Reindier
08-10-11, 10:52
Maar is dat vuil in de sump dan ook niet over vuil filteren?

crystal-force
08-10-11, 17:55
Maar is dat vuil in de sump dan ook niet over vuil filteren?

nee, het water stroomt daar gewoon langs, en niet er overheen ;)

no_mans_land
08-10-11, 19:00
ik gebruik verder niets.
De bak hoeft van mij niet steriel te zijn.
Vuil slaat vanzelf wel neer in de sump, en zuig dat een keer per jaar dan af.
no-big-deal ;)
steriel hoeft hij voor mij ook niet te zijn... koraaltjes enz mogen ook hun werk hebben he...

dan ga ik mijn gafzak er ook van tussen laten... bij de eerst volgende waterverversing kan ik dan de sump eens zuiver maken... anders gaat het vuil dat in het vak ligt direct mee door naar het volgende vak en zo verder, en dat is ook mijn intensie niet...

mvg Dave