PDA

Bekijk Volledige Versie : Sidderaal

RonHessing
23-04-06, 23:00
Hallo,

Ik plaats hier een bericht over de sidderaal. Hier, omdat het dan niet de condoleanceberichten (ongeval Waterweelde) doorkruist.

De sidderaal (Electrophorus electricus), een zoetwatervis uit het Amazonegebied, is wel beschouwd een zeer krachtige batterij met vinnen. Drie elektrische organen maken samen bijna zestig procent van zijn lichaamsgewicht uit. De twee elektrische polen bevinden zich respectievelijk aan het kop- en staartgedeelte. Een ruim twee meter lange sidderaal geeft schokken af tot zo’n zeshonderd volt en bijna twee ampère. De vis gebruikt z’n elektrische vermogen om prooien te verdoven en om belagers af te weren. Volwassen sidderalen zijn vaak blind, waarschijnlijk als gevolg van het langdurige afgeven van elektrische ontladingen. De ontladingen zijn ook voor mensen niet ongevaarlijk; in een enkel geval zijn ze zelfs dodelijk.
Auteur, Dhr Rob Peters.

Ron.

RonHessing
23-04-06, 23:08
jammer dat het een zoetwatervis is anders sloot ik er één aan op een pomp had ik een wave

? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

ad7x7
24-04-06, 13:19
hele rare grap, gele dokter....

carlos
24-04-06, 14:46
hele rare grap, gele dokter....

en dat voor een dokter:o

Erwin
26-04-06, 12:00
jammer dat het een zoetwatervis is anders sloot ik er één aan op een pomp had ik een wave

Dit gaat voor mij wel heel ver over de lijn hoor!

carlos
26-04-06, 19:24

ik vraag me alleen af wat voor pomp het is>
en hoe je hem aansluit???:confused:

ik begrijp je wel maar snap HET NIET >>??
maar laten we het over de sidderaal hebben ik heb gehoord dat hij in barak water ook kan leven ??? waar of niet waar???

Kevin
26-04-06, 20:45
sidderaal

http://www.dierenbibliotheek.nl/images/assets/sidderaal.jpg (http://www.dierenbibliotheek.nl//index.cfm?geklikt=90000107,90000114,90000120,330&dier=sidderaal&action=display#omschrijving)

<TABLE height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=3 width="100%"><TBODY><TR vAlign=top bgColor=#eff8e7><TD vAlign=top noWrap>Wetenschappelijk</TD><TD vAlign=top>Electrophorus electricus</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#ffffff><TD vAlign=top noWrap>Engels</TD><TD vAlign=top>electric eel</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#eff8e7><TD vAlign=top noWrap>Verspreiding</TD><TD vAlign=top>zoetwater in het noorden van Zuid-Amerika</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#ffffff><TD vAlign=top noWrap>Voedsel</TD><TD vAlign=top>vis</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#eff8e7><TD vAlign=top noWrap>Lengte</TD><TD vAlign=top>2,5 m (max.)</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#ffffff><TD vAlign=top noWrap>Gewicht</TD><TD vAlign=top>20 kg (max.)</TD></TR><TR vAlign=top bgColor=#eff8e7><TD vAlign=top noWrap>Status</TD><TD vAlign=top>plaatselijk algemeen</TD></TR></TBODY></TABLE>
De sidderaal lijkt wat uiterlijk betreft op een aal, maar behoort tot de karperachtigen en meervallen.

Met hun gespierde lijf kunnen ze krachtige elektrische schokken afgeven, tot 600 Volt. Ze gebruiken deze stroomstoten om peen prooi te verlammen of een belager af te schrikken. Daarnaast kunnen ze ook zwakke stroomstootjes produceren die ze kunnen gebruiken om hun omgeving te verkennen. Hun ogen werken niet erg goed, zeker niet in modderig rivierwater.
De sidderaal heeft allemaal elektrische organen in zijn lichaam. Eén van die organen wekt maar een klein beetje elektriciteit op. Maar al deze elektrische organen zijn met elkaar verbonden. Dat heeft hetzelfde effect als het aan elkaar schakelen van meerdere batterijen. De spanning van al deze batterijen worden dan bij elkaar opgeteld. Zo kan de sidderaal uiteindelijk stroomstoten van wel 600 V opwekken.

Een sidderaal is een zoetwatervis die in modderige rivieren in Zuid-Amerika leeft. Omdat hij kleine en slechte ogen heeft, gebruikt hij de elektriciteit voor een gedeelte als een soort radar. Hij kan met kleine stroomstootjes de plaats bepalen van prooivissen bepalen.
Als hij eenmaal weet waar de prooivis is, probeert hij in de buurt te komen en ze tijdelijk verlammen door ze een zware elektrische schok te geven.
Verder gebruikt de sidderaal zijn elektriciteit ook om zichzelf te verdedigen tegen aanvallen van andere vissen.

Dit is wat ik heb kunnen vinden van wat site's er zal wel meer zijn maar hier is al wat van de vis