PDA

Bekijk Volledige Versie : te lage KH waarde

stefan van leeuwen
28-04-06, 17:50
Hallo,
Ik heb sinds een week of 3-4 stenen in m'n bak zitten en hem tot dusver met rust gelaten. Na wat metingen twee weken terug bleek de KH 7 te zijn en verleden week rond de 6. Na toevoeging van Sera Plus in de juiste verhouding zou de KH met 1 moeten zijn toegenomen (eerst voorzichtig geprobeerd i.p.v. het hele flesje erbij te mengen). Na meting vandaag blijkt de KH 5 te zijn. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe is dit op te lossen? De overige waarden als nitraat (=0), nitries (=0), fosfaat (=0) en PH (8,2) zijn oke.

Mijn bak is ca. 200 l (incl sump).
Zeewater is aangeschaft
Verdampte water wordt met osmosewater aangevuld
Tot dusver nog geen waterverversing toegepast
Afschuimer Deltect AP600
Berlin methode

Groet,
Stefan

Cees de Mol
29-04-06, 16:05
Hoi Stefan,

Over de Kh zou ik me op het moment geen zorgen maken hoor. Je hebt als het goed is nog geen koralen e.d. in de bak dus er zijn nog geen verbruikers. Een Kh van 5 of 6 is trouwens niet dramatisch laag.

Wanneer je de Kh goed wilt hebben, doe dit dan in combinatie met de Ca en de Mg(magnesium). Zorg eerst dat het Mg-gehalte op peil is(1350-1500) en ga daarna met een toevoeging je Kh om hoog brengen en daarna de Ca. Als je deze volgorde aanhoudt gaat het vast goed.
Wanneer je de waardes goed hebt en ze zakken weer wat door verbruik van je dieren, dan kun je ze vooral in het begin goed op peil houden door te verversen met een goed merk zout.
Wanneer je meer steenkoralen krijgt kun je gaan denken aan een kalkreactor.

Van het merk Seachem zijn goede toevoegingen voor Kh, Ph, Ca en Mg te koop. Let er wel op dat je de boel niet te snel wilt verhogen, want dat is niet goed voor je levend steen.

Heb je al een dagboekje gestart? Doe dat dan eens, dan kunnen we je opstart volgen en misschien wat tips geven enz. Je mag ook altijd eens bij mij langskomen, ik woon niet ver bij je vandaan.

Groeten, Cees