Bekijk Volledige Versie : Aquariumdagboek van konijnvis
Mijn aquarium draait nu ongeveer 10 maanden. De verdere ontwikkelingen wil ik via dit dagboek regelmatig posten.
Mijn aquarium meet 500l x 80b x 75h. Het waterniveau bedraagt 70 cm. Het totale watervolume incl. biologisch filter en de afschuimer bedraagt ruim 3000l.
Naast een grote afschuimer (tot 5000l) is ook een groot biologisch filter actief. Daarnaast gebruik ik een fosfaat verwijderaar en filter ik over kool.
Om de temperatuur op peil te houden is een koeler/verwarmer aangesloten (tot 3000l).
Verder is voorzien in een noodstroom voorziening die een luchtpomp en een opvoerpomp 8 uur lang van stroom kan voorzien.
Het aquarium beschikt over twee overlopen en drie opvoerpompen. Voor de stroming zorgen 4 tunze pompen met controller (elk 12.000 l).
Er zwemmen momenteel ruim 40 vissen in het aquarium.
3 Koekopvissen
3 gele zeilvin
1 gestreepte doktersvis
1 rode zee doktersvis
1 geeloog borsteltand doktersvis
1 tomini borsteltand doktersvis
2 vossekoppen
2 picasso doktersvissen
2 gestreepte zeilvin doktersvissen
2 rode dwergkeizersvissen
1 multicolor dwergkeizersvis
2 gestreepte slijmvissen (henk)
5 gele lipvissen
1 diamant lipvis
6 blauw groene juffertjes
2 oogvlek dwergpitvisjes
2 feeënbaarsjes
4 vuurvisjes
De volgende koraalsoorten zijn aanwezig:
Acropora
Montipora
Xenia
Clavularia
Euphyllia
Fungia's
Goniopora's
Lithophyllon
Lobophyton
Pachyseris
Physogyra
Plerogira
Gorgonen
Seriatopora
Stylophora's
Turbinaria's
Een aantal grote vingerlederkoralen
De waterwaarden zijn goed.
Temperatuur tussen 25.5 en 25.9 (dmv de koeler)
Zout 35 0/00 (komt overeen met een s.q. van 1.026)
pH 8.0 - 8.1
KH 9
Nitraat 0
Fosfaat ongeveer 0
De meeste koralen vertonen een goede groei. Twee acropora's zijn in ongeveer 5 maanden tijd zo'n 5 á 6 cm gegroeid.
Voor de waterwissels wordt gebruik gemaakt van osmose water en Tropic Marin Pro Reef zout.
M.vr.gr.
Ad
f*ck gast wat is die lang :eek: :eek:
lijkt wel een bak uit burgers zoo :D
prachtige vissen ook :)
Ten eerste welkom op het forum ;)
Whow zeg wat een prachtige bak! :eek:
Echt niet normaal wat een maat zeg!
Ben heel erg benieuwd naar de techniek!
Ga zo door!
Hierbij wat foto's van de techniek.
RonHessing
10-07-05, 22:16
Hoi,
Welkom op het forum!
Dat is een aquarium waar alleen al door het formaat veel mogelijk is.
Waarom heb je voor een biologisch filter gekozen?
Groetjes,
Ron.
Dat is een aardig groot bakkie,
Wat voor spul zitten in de groene zakken? http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=514
Ik vind dat een afschuimer en een biologisch filter elkaar aanvullen. Levend steen alleen heeft m.i. niet voldoende capaciteit. Op de verschillende forums wordt veel melding gemaakt van problemen met de waterwaarden en oplossingen als de wodka-methode etc. Maar daar wil ik niet aan beginnen.
Overigens beschik ik ook over een oversized afschuimer, want er moeten zoveel mogelijk afvalstoffen uit het aquariumwater worden gehaald. Maar dan nog blijft er genoeg over.
Met mijn visbezetting (veel groot wordende en vervuilende vissen bijv. drie naso's) die ik vier maal per dag voer, is het m.i. noodzakelijk om een biologisch filter erbij te schakelen. Door gelijktijd te zorgen voor verbruikers zoals grote leders en doopvontschelpen, zijn er geen nitraatproblemen.
M.vr.gr.
Ad
Ik vind dat een afschuimer en een biologisch filter elkaar aanvullen. Levend steen alleen heeft m.i. niet voldoende capaciteit. Op de verschillende forums wordt veel melding gemaakt van problemen met de waterwaarden en oplossingen als de wodka-methode etc. Maar daar wil ik niet aan beginnen.
Overigens beschik ik ook over een oversized afschuimer, want er moeten zoveel mogelijk afvalstoffen uit het aquariumwater worden gehaald. Maar dan nog blijft er genoeg over.
Met mijn visbezetting (veel groot wordende en vervuilende vissen bijv. drie naso's) die ik vier maal per dag voer, is het m.i. noodzakelijk om een biologisch filter erbij te schakelen. Door gelijktijd te zorgen voor verbruikers zoals grote leders en doopvontschelpen, zijn er geen nitraatproblemen.
M.vr.gr.
Ad
:) Na het bekijken van de foto van het aquarium ben ik het met je mening eens. In dit geval is de door jou gebruikte manier een goede. Met maar weinig levend steen zul je op andere manieren moeten zorgen dat de bakterie zijn werk kan doen.
Mooie lange bak.
In de groene zakken zit gewoon grove koraalgrid waarop de bacterieën zich kunnen hechten.
M.vr.gr.
Ad
Zolang je geen last hebt van nitraat kun je het lekker zo laten. Maar mocht je nitraat problemen krijgen dan weet je waar je als eerste moet zoeken:)
Mischien wat meer levend steen en die bio filter is niet meer nodig scheelt ook weer schoonmakenhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon6.gif
Ik heb er bewust voor gekozen om veel zwemruimte voor de vissen te creeëren en toch veel ruimte te hebben om koralen te plaatsen die dan ook de ruimte hebben om te groeien.
Door het inbrengen van een aantal groot wordende lederkoralen (die dat ook zijn geworden) alsmede het inbrengen van doopvontschelpen, heb ik bereikt dat het systeem volledig in evenwicht is. Ruim 40 vissen in een 3000l bak is niet veel. Verder zal het aantal koralen geleidelijk aan verder worden uitgebreidt, terwijl het vissenbestand nu bijna compleet is.
Ik verwacht daardoor geen problemen met de waterwaarden en de vissen zijn onderling niet erg agressief naar elkaar toe omdat er ruim voldoende wordt gevoerd. Ik laat ook bewust de stromingspompen aan staan, waardoor het voer zich door de hele bak verdeeld en elke vis gelegenheid krijgt om voldoende te eten.
M.vr.gr.
Ad
Mooie bak zeg Ad.
Ik zie dat je voor spanningsuitval de apparatuur hebt voorzien van een UPS. Is dit een 700VA van APC met een extra accu-unit??
wat heb je hier allemaal op aangesloten en hoe lang draait het door na spanningsuitval??
Hoi Arjan,
Ik heb inderdaad de UPC van APC. Ik weet niet meer precies de capaciteit maar het geheel kan één opvoerpomp en één luchtpomp 8 uur lang in de lucht houden bij een stroomuitval.
M.vr.gr.
Ad
Een paar foto's van vissen en koralen uit mijn bak.
Vraagje wat is de verlichting op deze bak?
groetjes michael
Er hangen 9 150 HQI's boven.
6 van 10.000 K
3 van 20.000 K
Waterhoogte 70 cm.
wat een mooie koralen en scherpe foto's
Mooie verlichting heb je weinig schaduw met zoveel lampenhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon6.gif
Daar heb ik inderdaad niet zo veel last van.
Ik heb sinds een maand een aardbeikoraal die het goed doet.
Verder heb ik vorige week 2 odonus nigers aangeschaft, hele leuke trekkersvissen die reefsave blijken te zijn.
Ik wacht de ontwikkelingen wel af. Tot nu toe gedragen ze zich erg goed.
Ik hou jullie op de hoogte.
Als fosfaatverwijderaar gebruik ik momenteel phosguard van Seachem. Ik gebruik 500ml per maand maar het fosfaat blijft tussen de 0.05 en 0.1 mg/l steken. Ik denk erover per maand meer te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb 45 (veelal grotere vissen) en 3000 l watervolume.
Je steen en substraat vormd een buffer voor fosfaat. Al het fosfaat wat uit de waterkolom verwijderd word word weer aangevuld vanuit die buffer. Fosfaat moet ook niet te snel verwijderd worden. Misschien moet je nog wat geduld hebben en het middel wat vaker vervangen.
Bedankt voor het antwoord Danny. Daar had ik niet aan gedacht. Ik ga gewoon door met de fosfaatverwijderaar en wacht het een aantal maanden af.
Gisteren zag ik een tijdens het schoonmaken van de sump dat er veel zakpijpjes aanwezig waren. Er zijn een aantal grote exemplaren, ongeveer 5 cm, en tientallen kleinere exemplaren.
Omdat ze het water filteren, hebben ze een positieve invloed op de waterwaarden.
Ik heb nog nergens op formums gehoord dat zakpijpjes in de sump aanwezig waren en het er goed doen.
Zijn hiervan meer ervaringen?
<!-- / message --><!-- attachments -->
Weer eens wat vissen foto's
Mijn hart mijn hart :eek:
6 witborsten zeg pfieuuuw pfieuuuw (bouwvakkers fluit) :p
veel succes met de witborsten, je hebt erg mooie vissen daar zeg!
Bedankt Nico,
Ik heb nog wat betere foto's kunnen nemen. De witborsten, 6 stuks, zitten nu 3,5 weken in de bak en doen het erg goed.
Erg mooie vissen.
Reageerde de lineatus niet fel op de witborsten?
Naast de A. Lineatus heb ik nog 13 andere dokters. Toen de witborsten werden ingebracht (in de ochtend met nog 4 uur te gaan voor de lichten aangingen) vormde de witborsten een schooltje. Op die manier konden de andere dokters weinig inbrengen. Na een dag was dat over. En dat goldt ook voor de lineatus.
Op dit moment ondervinden de witborsten eigenlijk geen agressie meer van de andere dokters. Alleen onderlinge agressie komt nog voor. Maar ze hebben inmiddels de bak onderling verdeeld en nu gaat het eigenlijk al zo'n anderhalve week erg goed.
Naast de A. Lineatus heb ik nog 13 andere dokters. Toen de witborsten werden ingebracht (in de ochtend met nog 4 uur te gaan voor de lichten aangingen) vormde de witborsten een schooltje. Op die manier konden de andere dokters weinig inbrengen. Na een dag was dat over. En dat goldt ook voor de lineatus.
Op dit moment ondervinden de witborsten eigenlijk geen agressie meer van de andere dokters. Alleen onderlinge agressie komt nog voor. Maar ze hebben inmiddels de bak onderling verdeeld en nu gaat het eigenlijk al zo'n anderhalve week erg goed.
Goed te horen dat het goed gaat :)
Heb je soms een filmpje van je bak want dat lijkt mij erg cool!
kun je hier doen http://www.youtube.com/
Ik heb geen filmpje, maar dit zijn foto's van vandaag. De witborsten zitten nu 4 weken in de bak. Het enige probleem is de stip. Bij de witborsten is deze momenteel bij weg, maar de geeloog, de picasso's en de A. lineatus hebben stip.
Om dit tegen te gaan doseer ik malachiet groen. Het lijkt voorlopig te helpen.
:eek: Whauw schitterend die 6 witborsten!!! :eek:
Hierbij een link naar een foto van de gehele bak. Door op de foto te gaan staan kun je hem vergroten.
http://home.planet.nl/~herpe166/konijnvis/overzicht_medium.jpg (http://home.planet.nl/~herpe166/konijnvis/overzicht_medium.jpg)
Zo dat heb je knap gedaan voor een overzichtsfoto van een bak met die lengte. Hoe ver moest je er wel niet afstaan? :D
Helaas, het is niet mijn verdienste. Maar een vriendin, die fotograferen als hobby heeft, heeft deze foto samengesteld. Ze heeft dus een aantal foto's gemaakt en deze tot een geheel samengesteld.
Helaas, het is niet mijn verdienste. Maar een vriendin, die fotograferen als hobby heeft, heeft deze foto samengesteld. Ze heeft dus een aantal foto's gemaakt en deze tot een geheel samengesteld.
Top zeg! :)