PDA

Bekijk Volledige Versie : zand

carlos
25-05-06, 08:23
ik ben mijn bak aan t opstarten en ik heb nu een vraag
bodem bedeking?
ik zit te twijfelen over levend zand of coraal gruis??
wat zijn de voor delen en nadelen hier van .:confused:
coraal gruis kan je makelijker schoon zuigen .
wat meer ?

fridmani
25-05-06, 11:32
Moest ik u zijn , dan zou ik er koraalzand indoen . Maar slechts 1 cm , enkel voor het zicht . Je kan dan wel geen lipvisen houden die zich ingraven . Een dikke bodem brengt alleen veel "troep" mee .

carlos
25-05-06, 11:45
Moest ik u zijn , dan zou ik er koraalzand indoen . Maar slechts 1 cm , enkel voor het zicht . Je kan dan wel geen lipvisen houden die zich ingraven . Een dikke bodem brengt alleen veel "troep" mee .

oke u bedoeld met coraalzand
dat groven gruis?:yes: dit zijn die stukjes van ongeveer 1cm of een halve cm ?
of echt dunner
ik heb nu thuis dat groven gruis liggen .ik ben er tevreden over in mijn andere bak was goed .
maar dat was een vis only tank.
nu in deze wil ik later ook sommigen coraalen in doen van daar ,.
ik weet niet hou t op den duur is .
Fridman bedankt voor deze tip .:yes:

fridmani
27-05-06, 13:42
Ik persoonlijk zou er fijn coraalzand indoen . Ik vind dat is mooier , maar het is allemaal een kwestie van smaak. Ieder het zijne . Groetjes

domme
28-05-06, 01:47
heb net op het net gelezen dat als je zand gebruikt je een dikke bodem moet gebruiken . en dit om de aėroob bacterie te kunnen laten overleven . had onlangs de vraag gesteld wat het onderhoud hiervan zou betekenen of je het veel zou moeten af hevelen en vervangen . heb er helaas geen reactie op gekregen . maar ik vermoed wel dat je dit langdurig kan gebruiken mits de hulp van enkele dieren zoals bv zand zevende zeesterren of zandhappers al leven deze laatste maar gemiddeld 1 jaar in aqua .mocht je over dit thema meer info vinden zal ik het ook graag horen.

grtz domme

James2
28-05-06, 23:10
heb net op het net gelezen dat als je zand gebruikt je een dikke bodem moet gebruiken . en dit om de aėroob bacterie te kunnen laten overleven . had onlangs de vraag gesteld wat het onderhoud hiervan zou betekenen of je het veel zou moeten af hevelen en vervangen . heb er helaas geen reactie op gekregen . maar ik vermoed wel dat je dit langdurig kan gebruiken mits de hulp van enkele dieren zoals bv zand zevende zeesterren of zandhappers al leven deze laatste maar gemiddeld 1 jaar in aqua .mocht je over dit thema meer info vinden zal ik het ook graag horen.

grtz dommeIn America zie je dat vaker. Maar het is niet een wet op zich. Anders zouden aquarium zoals Franky die en al die anderen met een mooie bak met maar weinig zand toch helemaal niet kunnen? Ik denk dat je even verder moet zoeken naar informatie hoor :)

carlos
28-05-06, 23:42
In America zie je dat vaker. Maar het is niet een wet op zich. Anders zouden aquarium zoals Franky die en al die anderen met een mooie bak met maar weinig zand toch helemaal niet kunnen? Ik denk dat je even verder moet zoeken naar informatie hoor :)

oke als je een +-10cm dik zandbed heb dan kunnen de organism en backterien beter over leven oke :yes:
maar als je genoeg backteren heb door middel van levend steen dan hoef je dus NIET zo"n dik zandbed te hebben
( en als je een zandbed in je SUMP doe ??)
dan ken je met een dunner zandbed werken in je aquarium ??
of heb ik dat mis ?:confused:

fridmani
29-05-06, 15:19
Ik zou geen zand in de sump doen . Wat je wel kunt doen ,is een hoge emmer vullen met zand en er een klein pompje opzetten om uw water erdoor te laten lopen . Is gemakkelijker om af te koppelen en het zand te vervangen . In de emmer zul je dan ook dezelfde bakterien hebben als in een dikke zandlaag , maar zoals gezegd , gemakkelijker in onderhoud

carlos
29-05-06, 15:59
Ik zou geen zand in de sump doen . Wat je wel kunt doen ,is een hoge emmer vullen met zand en er een klein pompje opzetten om uw water erdoor te laten lopen . Is gemakkelijker om af te koppelen en het zand te vervangen . In de emmer zul je dan ook dezelfde bakterien hebben als in een dikke zandlaag , maar zoals gezegd , gemakkelijker in onderhoud

zand filter goed idee word aan gewerkt fritmani bedankt >
zo je stop in een emmer een laag zand .
dan de aanvoer pijp plaats je van onderen ?.
en de terug loop van boven ??
heb ik dat goed?.
;)

of je doe 2 pvc pijpen ?

ik heb ook nog een ouden fosfaat filter .
die kan ik wel ombouwen. goed idee

carlos
29-05-06, 22:20
zand filter goed idee word aan gewerkt fritmani bedankt >
zo je stop in een emmer een laag zand .
dan de aanvoer pijp plaats je van onderen ?.
en de terug loop van boven ??
heb ik dat goed?.
;)

of je doe 2 pvc pijpen ?

ik heb ook nog een ouden fosfaat filter .
die kan ik wel ombouwen. goed idee

inmidels omgebouwd werk als een tierelier(wat dat ook mag wezen ):sjalom:
bedankt voor de tip. foto volg later:yes:

fridmani
30-05-06, 14:19
Ik bedoelde eigenlijk dat het verschil tussen in en uitlaat van het water slechts een tweetal cm is , vandaar een pompje met klein debiet . Als je het zo doet zoals jij bedoelt , krijg je enkel een zandfilter . Als je het zo doet zoals ik , krijg je na een tijdje een levende bodem ( zand) waarin allerlei organismen leven , die uw nitraat naar omlaag zullen helpen . Groetjes

carlos
30-05-06, 15:35
Ik bedoelde eigenlijk dat het verschil tussen in en uitlaat van het water slechts een tweetal cm is , vandaar een pompje met klein debiet . Als je het zo doet zoals jij bedoelt , krijg je enkel een zandfilter . Als je het zo doet zoals ik , krijg je na een tijdje een levende bodem ( zand) waarin allerlei organismen leven , die uw nitraat naar omlaag zullen helpen . Groetjes

oke. als ik t goedbegrijp . ik kan t dus simpel vervangen door een klijner pompje .
oke
voor de duidelijkheid ik heb hier nu een legen fosfaat filter .
waar t water van boven naar beneden gaat.
de filter is +-40cm H 20 cm B.onderin heb je een schijdings schot
onder t schijdings schot/ rooster . heb je +-5 cm ruimten waar een korfje op de pijp zit en deze pijp gaat terug naar de sump. oke .de tussen ruimten van de pijp en waar t water in komt is +-30cm
(Ik wilden een foto plaatsen maar de foto is te groot ):mad:

en de filter staat vol met water tot+-5 cm van de boven kant.
zo t water gaat door t zand naar beneden en door de pijp naar boven terug naar de sump.
zo hoeveel zand kan ik hier in doen . +-20/25 cm of is dat te veel?.:confused:

fridmani
31-05-06, 11:06
Je zou minstens 30 cm moeten hebben om het effect van een levende bodem te krijgen ( vandaar het gebruik van een emmer) Anders heb je gewoon een zandfilter .

carlos
31-05-06, 14:57
Je zou minstens 30 cm moeten hebben om het effect van een levende bodem te krijgen ( vandaar het gebruik van een emmer) Anders heb je gewoon een zandfilter .

oke ga er aan werken he" bedankt:sjalom: