Maya
06-06-06, 20:40
Hoi,
mischien hebben sommigen het hier of daar al gehoord, maar ik ben na heel veel ellende en meserie toch weer opnieuw begonnen met de zeewaterhobby.
ditmaal heb ik gekozen voor hoofdzakelijke sps-koralen, een paar lps-koralen, wat buttons en sterpoliepjes om de stenen mee te laten begroeien en dan de Ricordea florida's, verder is het een splinternieuwe bak met splinternieuw meubel.
Aquarium:
120/70/70 cm (waterhoogte 60 cm)
Verlichting:
AquaMedic 2x 150 watt (14.000 kelvin)
2x T5 Blue en Daylight (ATI)
2 x T8 Blue Actanic Arcadia
Overige apparatuur:
1x Eheim 1060 opvoerpomp (2280 liter p/u)
2x Tunze single controlers (4000 liter p/u)
Berlin Red Sea Classic eiwit-afschuimer met Eheim 1060 opvoerpomp
Overige:
70 kg vers levend steen en 30 kg reeds gerijpt opvulsteen
21 kg fijn levend zand
60% bestaand zeewater vanuit een prachtige en gezonde bak in Almere (Sander < Metselman>) en 40% vers aangemaakt zeewater
het reeds bestaande koralenbestand bestaat uit:
11 Acropora's oa:
Acropora formosa, groen
Acropora tenuis, groen met paars
Acropora tenuis, oranje (zeldzaam)
14 Montipora's oa:
Montipora digitata, groen
Montipora crassi-tuberculata, tricolor
Montipora confusa
Montipora foliosa, groen en roze
Montipora nodosa, paars
Montipora monasteriata, groen
Montipora mollis, rood
Montipora peltiformis, groen
Montipora stellata
Montipora undata
lps oa:
Euphyllia glabrescens
Euphyllia divisa
Goniastrea aspera, roze met groen hartje
Caulastrea echinulata
heel binnenkort komt er nog een groot deel aan Acro's in de bak en ook de oranje, blauwe, groene en tricolor Ricordea florida's.
En ik ga Zeovit gebruiken daar ik er steeds zoveel goede resultaten van zie en hoor.
Voor de rest heb ik er een Lo magnifica ingezet vanwege de mooie wieren die opkwamen en zit er ook een Centropyge aurantius en 2 Centropyge argi's in die ook algjes eten (heb ik gezien)
Of de Lo magnifica er voor de rest van zijn leven blijft inzitten weet ik nog niet, dat hangt ervan af hoe goed hij de bak algenvrij kan houden.
Blijft de Lo dan komt er 1 Acanthurus triostegus bij en als de Lo weg gaat dan komen er 2 Acanthurus triostegus inzitten.
Ik heb vandaag deze vis bewonderd in een bestaand aquarium en moet zeggen dat het hele mooie doktertjes zijn die maar 20 cm groot worden, in scholen gehouden kunnen worden en allerlei soorten algen eet (ook de rode pluisalgen) en wat mischien nog het belangrijkste is voor een doktersvis, het is een niet al te vlijtige zwemmer.
alvast een paar foto's
mischien hebben sommigen het hier of daar al gehoord, maar ik ben na heel veel ellende en meserie toch weer opnieuw begonnen met de zeewaterhobby.
ditmaal heb ik gekozen voor hoofdzakelijke sps-koralen, een paar lps-koralen, wat buttons en sterpoliepjes om de stenen mee te laten begroeien en dan de Ricordea florida's, verder is het een splinternieuwe bak met splinternieuw meubel.
Aquarium:
120/70/70 cm (waterhoogte 60 cm)
Verlichting:
AquaMedic 2x 150 watt (14.000 kelvin)
2x T5 Blue en Daylight (ATI)
2 x T8 Blue Actanic Arcadia
Overige apparatuur:
1x Eheim 1060 opvoerpomp (2280 liter p/u)
2x Tunze single controlers (4000 liter p/u)
Berlin Red Sea Classic eiwit-afschuimer met Eheim 1060 opvoerpomp
Overige:
70 kg vers levend steen en 30 kg reeds gerijpt opvulsteen
21 kg fijn levend zand
60% bestaand zeewater vanuit een prachtige en gezonde bak in Almere (Sander < Metselman>) en 40% vers aangemaakt zeewater
het reeds bestaande koralenbestand bestaat uit:
11 Acropora's oa:
Acropora formosa, groen
Acropora tenuis, groen met paars
Acropora tenuis, oranje (zeldzaam)
14 Montipora's oa:
Montipora digitata, groen
Montipora crassi-tuberculata, tricolor
Montipora confusa
Montipora foliosa, groen en roze
Montipora nodosa, paars
Montipora monasteriata, groen
Montipora mollis, rood
Montipora peltiformis, groen
Montipora stellata
Montipora undata
lps oa:
Euphyllia glabrescens
Euphyllia divisa
Goniastrea aspera, roze met groen hartje
Caulastrea echinulata
heel binnenkort komt er nog een groot deel aan Acro's in de bak en ook de oranje, blauwe, groene en tricolor Ricordea florida's.
En ik ga Zeovit gebruiken daar ik er steeds zoveel goede resultaten van zie en hoor.
Voor de rest heb ik er een Lo magnifica ingezet vanwege de mooie wieren die opkwamen en zit er ook een Centropyge aurantius en 2 Centropyge argi's in die ook algjes eten (heb ik gezien)
Of de Lo magnifica er voor de rest van zijn leven blijft inzitten weet ik nog niet, dat hangt ervan af hoe goed hij de bak algenvrij kan houden.
Blijft de Lo dan komt er 1 Acanthurus triostegus bij en als de Lo weg gaat dan komen er 2 Acanthurus triostegus inzitten.
Ik heb vandaag deze vis bewonderd in een bestaand aquarium en moet zeggen dat het hele mooie doktertjes zijn die maar 20 cm groot worden, in scholen gehouden kunnen worden en allerlei soorten algen eet (ook de rode pluisalgen) en wat mischien nog het belangrijkste is voor een doktersvis, het is een niet al te vlijtige zwemmer.
alvast een paar foto's