Bekijk Volledige Versie : nieuw aquarium
geenjongkies
04-11-06, 17:47
Hallo iedereen,
momenteel heb ik een tanganyika bak, 200 liter. Ik heb enkele foto's gezien en vindt een zee biotoop toch eigenlijk ook wel heel erg mooi. Misschien komt hier nog een aquarium van bij. Ik ben nu voornamelijk aan het inventariseren. Ik wil een bak van 130 liter 80-30-45 of 64 liter 60-35-40. Mijn vragen zijn: hoeveel gaat levend koraal eigenlijk kosten? Welk formaat bak en apparatuur raden jullie aan. Zouden jullie een schatting kunnen geven qua prijs, oftewel hoeveel zou een draaiende bak gaan kosten? Zouden jullie de prijs per onderdeel alstjeblieft willen vertellen?
Alvast hartstikke bedankt!!
Groeten
Aquaworld-Meulenhof
04-11-06, 18:42
vertel eerst maar even wat je wilt. ik snap dat je beginner bent maar eerst een maat bak noemen die je wilt en dan vragen wat een juiste maat is helpt niet echt.
wat je het beste kunt doen is het volgende;
pak je pen en papier en ga eens rustig rondsnuffelen op internet.
-Kijk naar wat je zelf graag zou willen en schrijf dat op
-wat wil je voor een bak en hoe groot
- welke vissen zou je graag willen en welke koralen
- welke techniek gaat je voorkeur uit (sommige mensen zijn toch trentgevoelig qua techniek)
enz enz
stel zo een beetje je eigen bak samen en als je denkt dat je eruit bent post je dit in je onderwerp. Aan de hand van jou wensen kunnen we dan antwoordt/advies geven
ik kan wel roepen dat het 1000 of 1500 euro kost maar ik weet niet wat je wilt vandaar
om je vraag over de prijzen van koralen te antwoorden: dit varieerd van 5 euro tot ..????. al naar gelang de grootte ,zeldzaamheid vraag en aanbod enz.
veel succes
Aquaworld-Meulenhof
04-11-06, 18:46
en lees dit ook maar even door is altijd interessant en beantwoordt al een hoop vragen;)
http://www.nbbz.nl/nbbz_navigation/start.php
geenjongkies
04-11-06, 20:22
Ik snap heel goed wat je bedoelt! Ik zit te denken aan een bak van 100-50-50. Een aquarium zonder kap, maar met bijvoorbeeld Arcadia lampenkappen. De viskeuze weet ik nog niet. Maar denk je dat het ongeveer 1000 tot 1500 euro gaat kosten? Ik weet dat dit een schatting is, op basis van niks. Maar komt dit wel in de buurt? Ik zou wel graag een soort achterwand van levend steen willen hebben, met poliepen, blauwalg, misschien annemoonvisjes en annemonen
Graag een reaktie, ik heb al mijn pen in aanslag...
Groeten
Aquaworld-Meulenhof
04-11-06, 21:52
een bak van 100*50*50 kan dat is gewoon een standaard maat dus ook niet het duurste
Arcadia is dat met gewone t8 buizen? of met t5
ik zal je een kleine schatting geven
glasbak 100*50*50 inclusief overloop en doorvoer zonder onderstel 200 euro
eiwitafschuimer (voor een normale goede afschuimer) ongeveer 300 euro
verlichting bijv 4X 39W lumimaster met t5 lampen ongeveer 300 euro
Levend steen ongeveer 50 kg (mischien meer mischie minder) 500 euro
Zeezout van bijv red sea 25g voor 750 liter water te maken ong 60 euro
Je ziet dat ik nu al op bijna 1360 euro zit en dan heb ik nog geen onderstel geen vis of koraal.
Ook nog geen testsetjes geen osmoseapparaat voor water te maken e.d
Let wel !!!! dit is als je alles nieuw koopt. Er is ook nog een hoop 2e hands te verkrijgen wat ook goed kan zijn. Probeer wel altijd producten die je koopt werkend te zien zodat goedkoop niet duurkoop wordt
Probeer je goed te informeren
geenjongkies
04-11-06, 23:00
Dat groeit me toch wel boven mijn pet. Het aquarium kan ik wel voor minder dan 100 euro aanschaffen. Zou je ook 2 skimmers: Red Sea Berlin Airlift kunnen gebruiken als eiwitafschuimer kunnen gebruiken? Deze zijn tot 360 liter en kosten 50 euro.
Misschien dan maar een keer een 128 liter bakje (80-30-45). Dit zal vast minder duur zijn, want dit groeit me echt boven mijn petje!
Als je nog suggesties hebt, laat het me graag weten!
Groeten