Bekijk Volledige Versie : Nano-reef Algemeen
Hoi iedereen,
Graag zou ik een appart onderwerp starten rond het starten en houden van een nanoreef.
het lijkt me handig als we samen hier onze ervaringen bundelen en zo verder elkaar kunnen helpen.
Zelf zoek ik in het voorjaar te starten met een bakje van 65x65x70 (60 waterstand) dus een kleine 250liter.
Wat ik zelf nog een beetje betwijfel is of dit nog echt onder nano valt en rekeninghoudend met de werkwijze van een nano of ik dit hier ook kan op toepassen.
Vele complete bakjes die je koopt zijn ook niet voorzien van eiwitafschuimer, nu zou ik deze wel instaleren op dit formaat van bakje, voor de rest zou ik het eenvoudige houden in verband met filtering gewoon een interne bio (3kamerfilter). 25à30kg levende steen, levend zand en een stroming voor zien van 20x de inhoud van het aquarium.
Wat denken jullie hierover?
Wie onderjullie is reeds in het bezit van een nanoreef, en wat zijn jullie ervaringen
hopende op reactie's vriendelijke groetjes magnum.
Hoi iedereen,
Vandaag heb ik het bestek gekregen van het aquarium dat ik zou willen plaatsen,
De afmetingen waren 650x650x700 (600 waterstand), voorzien van overloop en samengekit met zwarte siliconen.
Voorzien van 2 xT5 balken elk voorzien voor 2 lampen met reflectoren
Dit voor 465 euro.
De sump komt ongeveer op een kleine 50 euro.
Dit lijkt me een redelijk goede prijs.
Voor de eiwitafschuimer denk ik aan hetzij tunze of een red sea berlin, de bilogische filtering laat ik volledig over aan de levende steen enkel nog een grof vuil voorviltering denk ik in de vorm van filtermatten? Ben ik nog niet helemaal uit.
Is het misschien niet voldoende dat ik mijn eiwitafschuimer groot genoeg aanschaf bv het dubbel van mijn watervolume?
Zo nu weten jullie weer iets meer waar ik mee zoek te beginnen.
Cees de Mol
14-11-06, 11:14
Hoi
Jouw bak kun je geen nanorif meer noemen vind ik. Een goede afschuimer zou ik zeker aanraden, maar een biofilter kun je beter achterwege laten. Een Biofilter is bij gebruik van een goede afschuimer absoluut overbodig en zal een grote ophoping van vuil veroorzaken waardoor je juist slechtere waterwaardes krijgt. Beter zorg je ervoor dat het zo schoon mogelijk blijft allemaal.
Groetjes
hey cees,
Bedankt voor je reactie;) , en dat neemt inderdaad alle twijfels weg en ga ik zeker beter wat meer in een deftige en ruime eiwitafschuimer investeren.
ik denk daarbij tot een volume van 500 of zelfs 1000 liter of denk je dat dit echter geen nut heeft een drievoudige overcapaciteit:confused:
Groetjes magnum:)
Hoi,
Een flike overcapaciteit heeft zeker nut, niet alleen voor goede filtering van het aquarium maar ook qua zuurstofvoorziening en gasuitwisseling... Zelf ga ik begin volgend jaar ook een bakkie opstarten van ongeveer 60 x 60 x 60 en qua afschuiming kies ik een flinke overcapaciteit... 3 x de inhoud van het aquarium is geen enkel probleem... De verlichting weet ik nog niet zeker, wordt waarschijnlijk een combi van HQI en T5...
hey,
Ikzelf ga zoals je mss al hebt gelezen voor 4 T5 lampen.
Welke eiwitafschuimer heb je in gedachte; ikzelf dacht aan tunze of een redsea berlin.
Groetjes magnum.
Hoi,
4 T5 balken op zo'n bak moet wel lukken hoor! Een afschuimer van Tunze zou ik niet kiezen, ze zijn niet slecht, maar in verhouding wel een beetje duur... De Red Sea Berlin is dan een veel betere keuze... Zelf twijfel ik nog een beetje, maar ik neig naar een H&S afschuimer of een kleine Bubble King...
Groetjes,
Misja.
Cees de Mol
15-11-06, 11:20
Ik had een bak met precies dezelfde afmetingen. Als ik jou was zou ik toch twee balken met 3 lampen nemen, je kunt dan zeker alle koralen houden die je wilt. Met 4 x 24W heb je maar 96Watts en dat is uiteindelijk echt te weinig voor deze bak vooral door de waterhoogte. Van ATI heb je van die balken waarbij de buizen dicht tegen elkaar aanliggen waardoor je lichtbundel meer conconcetreerd is.
Als afschuimer zou ik ook zeker voor een H&S gaan ipv prutzooi als Berlin's en Tunze's. Mijn afschuimer was een AquaCompleet500 waar ik zeer goede ervaringen mee heb. Hij is geschikt voor 500L en ik kan met zekerheid zeggen dat dit ook echt zo is. Mijn koralen waren allemaal zeer goed op kleur en de waterwaardes zijn altijd goed geweest.
Groeten
hoi Cees,
Dat treft dat je net dezelfde afmetingen had van bak, mijn vraag is kan je mss wat foto's plaatsen in verband met de inrichting en techniek die je hebt gebruikt.
Alvast bedankt hiervoor.
Tevens bedankt voor het advies over de eiwitafschuimer, ben eens een kijkje gaan nemen om prijzen te vergelijken en ja ze zijn wat duurder maar tevens ook meer bereik dan tunze en red sea. Een beetje langer sparen he hahaha.
Groetjes magnum.