PDA

Bekijk Volledige Versie : Schoonmaakploeg gevraagd

Eloi
16-07-05, 20:14
Ik ben altijd ontzettend gecharmeerd geweest van het kleine leven in een zeeaquarium. Met name de brokkelsterretjes, slakjes, garnalen en dergelijke.

Nu wil ik graag een goede schoonmaakploeg in mijn bak.
Ik heb al een stuk of 6 poetsgarnalen en enkele brokkersterren.
Ook zijn er 5 heremietkreeften met een huisje van 4 cm.
Ik heb al enkele slakken gezien. Deze zijn meegekomen met het levend steen.

Nu denk ik er over om een aantal van die kleine (2cm) heremietkreeftjes aan te schaffen. Zeg 20 met de rode pootjes en 20 met de blauwe pootjes.
Ik vind het ontzettend leuke beestjes.
Dan denk ik nog aan wat turboslakken en misschien een of twee zandzevende zeesterren.
Verder probeer ik het milieu voor de microorganismen en de zeesterretjes zo goed mogelijk te houden zodat ze zich lekker kunnen vermeerderen.

Hebben jullie nog tips voor me? Ik zou je zeer dankbaar zijn.

Michael
16-07-05, 22:40
Is een goed plan eloi turbo slaken en heremieten gaan prima samen al moet ik zeggen ook de dwerg heremieten krijgen naar mijn mening toch wel een aardig formaat.Waar je wel mee moet oppassen bij heremieten is dat ze bijv als je strombus slakken neemt dat ze die kunnen opvreten.Verder kan je ook nog van die kleine kortstekelige zee egeltjes nemen die doen ook heel goed hun werkhttp://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon12.gif

groetjes michael

RonHessing
17-07-05, 01:19
Hoi Eloi,

Vorig jaar had ik de eer om Alf Nilsen op bezoek te hebben. Hij keek naar mijn bak en zei. Op zich mooi, maar niet in balans. Dit breekt je vroeg op laat op:(

Ah, dat heb ik weer dacht ik:)

Zijn verklaring was, iedere aquariaan heeft of krijgt met perioden van algentoename te maken. Detritus ophoping op stenen zie je ook ontstaan.
Op elke tien water 1 turboslakje was zijn advies. Egeltjes en heremietkreeftjes ook prima.

Enige nadeel van heremietkreeftjes is dat deze weleens lomp een koraaltje omgooien. Turboslakjes kunnen ten prooi vallen aan sommige vissen als zij niet uitkijken.
Bij mij in de bak valt een onfortuinlijke turbograzer ten prooi aan de gele lipvis of de trimaculatus.

Groetjes,

Ron.

Eloi
17-07-05, 02:57
Kijk, dat zijn al twee leuke reakties. Thanks.

Ron, als ik ga rekenen dan heb ik in mijn 900L bak 90 turbo's nodig.
Ik zag laatst een prijs van 10 euro per stuk :eek:
Planten ze zich in het aquarium ook voort?

Als dat zo is dan lijkt het me een goed idee om voorlopig de volgende medewerkers in dienst te nemen :D

10 turboslakken
10 blauwpotige heremietkreeftjes
10 roodpotige heremietkreeftjes
2 kortstekelige zeeegeltjes (van die blauwe)
2 zandzevende zeesterren.

Deze komen dan bij de 5 grote heremietkreeften, de brokkelsterren, de blauwe Linckia Laevigata, de slakjes die er al zijn en de Eloi.

Met de verbouwingskwaliteiten van de heremietkreeften heb ik ervaring Ron :D
Vandaar dat ik de koralen nu allemaal aan het vastzetten ben.

Maar uhh, lijkt het jullie wat?

thieske
17-07-05, 09:35
Misschien wel verstandig om veel huisjes in de bak te leggen. Ik heb 1 hermiet en die heeft 3 slakken uit hun huisje getrokken en opgegeten. ( die slakken heten geloof ik tijgerluipaard slakken, maar weet het niet zeker :) ) De andere 2 hermieten pakten gewoon een ander huisje wat leeg was. Nu heb ik een aantal klein blijvende slakjes erin gedaan voor de bodem. Ze zijn wel grappig om te zien, maar volgens mij moet je er wel heel veel van in doen om er daadwerkelijk een effect van te hebben.

Groeten Thijs

danny
17-07-05, 19:45
Neem ook verschillende soorten slakken van elke soort bv max 10 stuks/ Zo krijg je diversiteit in de bak en elke soort slak heeft zo zijn eigen voorkeur voor alg of detritus. Ik heb zelf ook iets van 5 soorten. Je voorkomt hier voedselconcurentie mee.

Eloi
17-07-05, 20:33
Das weer een nieuwe tip Danny. Thanks...

Ik zal eens rond gaan kijken waar ik aan zo'n slakkenverzameling kan komen.
Ik heb ze behalve de strombussen eigenlijk nooit in zeewaterwinkels te koop gezien.

Hysterix
18-07-05, 09:06
Hoi Mike.

Grote heremietkreeftjes zijn ontzettend mooi om naar te kijken maaaaaaar ze deinzen erniet voor terug om hele steen partijen ondersteboven te gooien. Dus elke ochtend weer een verrassing. De kleintjes zijn veel onschuldiger.
(ps nog mysis vangen vandaag?)

Eloi
18-07-05, 12:57
Hoi Ab,

Sinds alles hier vast staat na de verbouwing is het WK stenen gooien hier wel afgelopen hoor :D

Mysis vangen gaat vandaag helaas niet lukken :( druk druk druk....
Tot morgen ;)

Ozon
21-07-05, 09:49
Vraagje:

Hoe kom je aan lege huisjes voor de heremiet kreeftjes??

Ik ben ze zo 1,2,3 niet in een winkel tegengekomen.

Aquaspijk
21-07-05, 10:17
Vraagje:

Hoe kom je aan lege huisjes voor de heremiet kreeftjes??

Ik ben ze zo 1,2,3 niet in een winkel tegengekomen.

In soeveniers winkels of bij xenos kun je wel ens van die mandjes kopen met verschillende maten erin. De beter speciaalzaak heeft ze ook :D

Ozon
21-07-05, 11:53
Ik heb ze in der daad wel eens in een correctie schelpen e.d. gezien, maar ik durf deze nooit te kopen.
Dit omdat ze volgens mij gepolijst zijn met een mij onbekende stof.

Las er weer vers levend steen uit de doos van aankomst verkocht wordt, kom ik gewoon weer even langs bij de speciaalzaak. http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon12.gif

richardpaas
26-07-05, 10:35
oooow?? zo leer ik nog weer es wat. Ik 's avonds die slakken maar vangen! en weggooien! Das dus nie goe?? Nou ja zeg.....