PDA

Bekijk Volledige Versie : Dagboek van Maya

Zee-aquarium.nl
18-07-05, 17:29
Hoi allemaal,

mijn huidig aquarium is 180/70/70 cm, (waterhoogte 68cm), ik gebruik enkel een schuran-afschuimer, 2 x 150 watt HQI, 1 x daglight T8 en 4 x blue light T8 van Arcadia.
verder is de bak bekleed met een comlete rifwand, een riftoren en een 75/45/40 cm hoge rifsteen (nu na anderhalf jaar begint ie er eindelijk als levend steen uit te zien)

ik ververs nu weer elke week 10%, voorheen jarenlang 1 x per 4 weken 25%, dit is veranderd sinds een half jaar terug.
veel bijzonders is mijn koralenbestand niet, het zijn vrij makkelijke dieren en bestaan hoofdzakelijk uit mini-buttons, oortjes, wat softledertjes & hardleders en sinds kort een paar montipora-stekjes van Mestelman.

omdat ik eind deze maand over ga naar een 200/60/60 cm bak zal ik enkel wat foto's posten van afgelopen jaren (2003-2004-2005)

foto2003-2004: 3 grote leders weg gedaan omdat ze de bak uitgroeide, en vervolgens hele inrichting uit zijn verband gerukt. de sarcophyton rechts boven groeide echt de bak uit in mei 2005.
de platte leder die rechts staat, bijna bovenin, die was 55 cm doorsnede en de lobophyton die eronder staat ook maar weg gedaan.
de xanthurum die op de foto te zien is heb ik ook niet meer, die had steeds mot met mijn gemmatum
http://www.zee-aquarium.nl/contents/maya/bannerbak.jpg

foto 2005: vandaag genomen met wat flap op de bodem. wat ik nog wel wil aanschaffen zijn een paar wuiferige gorgonen om de vlakte links beneden bij mijn buttons te verbreken.
http://www.zee-aquarium.nl/contents/maya/bannerbak_laatste2005.jpg

Arjan
18-07-05, 19:03
Mooie foto's en lekker vol!!!

Einde deze maand naar een nieuwe bak (een zwart meubel??).

We zijn heel benieuwd hoe dat gaat lopen en houd ons op de hoogte in je dagboek.

Zee-aquarium.nl
18-07-05, 19:43
Hoi Arjan,

Yep, het wordt een Juwel-aquarium met zwarte ombouw.
En ik heb net vernomen van de huidige eigenaar (en de verhuisjongens) dat hij volgende week woensdag op gehaald zal worden.
Dan is het aan mij om een dag uit te zoeken en ook hulp voor een paar uurtjes om die zware rifwanden uit deze bak naar de nieuwe te verplaatsen.

Wel heb ik alvast een grote sump, een 1 meter zee-aquariumpje en watervaten klaar staan voor de verhuis. In totaal 1000 liter opvang.

Het zal dus een natte boel worden die dag ;)

gr.
Maya

Arjan
18-07-05, 21:20
Leuk om te horen. Dat wordt spannend!!

Heb net ook een verhuizing (van ene naar andere bak) achter de rug en inderdaad het is even stressen om in 1 dag alles om te krijgen. Mogelijkheid om veel water op te slaan is dus een must.

Als het de bak is die ik denk dat het is dan heb je een mooi exemplaar.;)

Veel succes en ik ben benieuwd.

konijnvis
18-07-05, 22:47
Hoi Maya,

Waarom ga je naar een kleinere bak?

M.vr.gr.

Ad

RonHessing
18-07-05, 22:54
Oh, zie het al. elders vraag ik om een overzichtje:) Zie ze nu. Fraai!!

Groetjes,

Ron.

Zee-aquarium.nl
19-07-05, 11:16
Hoi Maya,

Waarom ga je naar een kleinere bak?

M.vr.gr.

Ad

Hoi Ad,

de huidige bak is 180/70/70 cm
de vervangende bak is 200/60/60 cm
hij is dus langer maar niet zo diep en hoog en is op dit moment de enigste 2de hands bak die een beetje de afmetingen van de mijn huiddige heeft.

gr.
Maya

thieske
19-07-05, 11:42
Waarom wilde je een andere bak dan? ik vind de bak van nu wel mooi hoor.

Zee-aquarium.nl
19-07-05, 11:45
Oh, zie het al. elders vraag ik om een overzichtje:) Zie ze nu. Fraai!!

Groetjes,

Ron.

Hoi Ron,

als je wil kan je ze hier zien met 4 x arcadia blauw en 1 x arcadia wit (T8)
http://www.zee-aquarium.nl/contents/maya/buttonhoekje.jpg

helaas is mijn digi niet zo goed als die van jou, er is wat mis met de mijne :(
maar zal straks effe met HQI aan laten zien.

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
19-07-05, 12:27
Waarom wilde je een andere bak dan? ik vind de bak van nu wel mooi hoor.
Hoi Thieske,

dit is idd een prachtig aquarium (op foto)
nee , serieus, de ombouw is prachtig, behoorlijk prijzig en van mooi en goed materiaal gemaakt...ik baal dan ook behoorlijk dat deze bak de deur uit moet.
maar ik kan het me helaas niet permiteren om voor de 2de maal in 4 maanden een splinternieuwe glazen bak te kopen.

en ik heb dus heel veel geluk gehad dat ik die mooie Juwel-bak van Manus kon overnemen.

gr.
Maya

Arjan
19-07-05, 21:53
Nou Maya, ik heb vandaag mijn gereserveerde vissen bij Manus opgehaald dus aan mij ligt het niet meer. :D

Laat het verhuizen maar beginnen!!:yes:

Zee-aquarium.nl
19-07-05, 22:40
Thnxs baby ;) !!!
voor zover ik weet zit er enkel nog een gele zeilvin voor 25 euro die nog nieuwe baas zoekt.
helaas durf ik met mijn agressieve flavescens dit niet aan...das een echte ruziemaker :(

gr.
Maya

Arjan
19-07-05, 23:02
Ik heb er ook al 1 en deze is van dezelfde grote! Ik heb nog zitten twijfelen maar ik begin er ook maar niet aan.

Voor die gele dokter moet toch iemand te vinden zijn zodat dat jij je bakkie kan gaan halen.

Arjan
19-07-05, 23:08
Kijk aan alweer een probleem opgelost!! :D

Zee-aquarium.nl
20-07-05, 12:19
als maya naar manus gaat om der bak te halen dan wil ik hem graag hebben dus maya zou je dat willen doen?

ja hoor, Maya wil dat wel doen ;)
ik zal je zo meteen het telnr en emailadres per PB door geven, kan je zelf contact met hem opnemen en vragen of ie er nu momenteel nog zit...
gisteren nog wel...

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
23-07-05, 11:31
:o :o :o

ja, ik kon het weer niet laten hoor...ondanks dat ik weet dat ik binenn 10 dagen ga oververhuizen toch weer mijn buttoncollectie aangevuld.
Ik kwam wel thuis toen het licht al uit was ind e bak en heb zodoende de nieuwe buttons vannacht in de sump gezet.
1 van hun stond meteen open na plaatsing in het aquarium vanochtend en daar heb ik alvast een foto van.

gr.
Maya

Jordy
23-07-05, 16:56
Whow Maya..
Heel erg mooi allemaal..
Plaats eens wat meer foto's van je mooie buttons.. (Ik ben ook button freak)

Zee-aquarium.nl
23-07-05, 17:19
Hoi Jordy,

ik wordt ondertussen op sommige forums "Lady of the buttons" genoemd...en ikz al 1 deze dagen nog eens een 2de album aanmaken, moet wel de digi beetje willen meewerken.

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
23-07-05, 17:20
deze heb ik alvast voor je indien je die nog niet gezien hebt ;)

http://www.zee-aquarium.nl/contents/zoanthus_album/index.html

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
28-07-05, 17:56
Vannacht om half 1 was ie er dan eindelijk !!!

Foto's nemen was een beetje lastig omdat het behoorlijk hard regende.

Vanmiddag zijn ze het onderstel gaan ophalen want dat paste bij nader inzien niet in het busje.

Terwijl de verhuizers richting Arhnem reden heb ik de bak schoon gemaakt en toen ik klaar was een plaatje gemaakt.
Er zat een rifspoeling in het aquarium maar die gebruik ik niet, ben dan ook uren bezig geweest om die pvc-pijpen te ontcijferen, snapte het maar niet....

En dan hulp zoeken voor de verhuisdag en dan kan de grote klus beginnen, waar ik nog steeds erg tegenop zie (maar eens hoognodig mezelf een pep-talk geven)

Hier alvast een foto van de bak kaal (in de schuur gestald)

gr.
Maya <STYLE type=text/css><!--td.attachrow { font: normal 11px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000000; border-color : #000000; }td.attachheader { font: normal 11px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000000; border-color : #000000; background-color: #D1D7DC; }table.attachtable { font: normal 12px Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000000; border-color : #000000; border-collapse : collapse; }--></STYLE>

Arjan
28-07-05, 18:10
Netjes!!

Let the fun begin. Hier ga jij zeker weer een prachtbak van maken!!!!:yes:

Niet vergeten foto's te posten door de drukte.

richardpaas
28-07-05, 20:28
Let The Games Gegin!! :d

Zee-aquarium.nl
29-07-05, 14:56
Hulp is gevonden voor al het zware werk!!!
Dat is al een hele zorg minder :)

Moet nu enkel nog op jacht naar opvang voor 250/300 liter water, was vergeten dat de sump leeg moet alvorens ik hem kan omdraaien.
Maar dat komt wel goed net zoals de motievatie, die is er ineens ook weer :)

gr.
Maya

Arjan
29-07-05, 20:41
Heb wel een grote (schone) kunstof regenton staan van 300 liter die je zou mogen lenen (heb ik zelf ook gebruikt) Is alleen ver uit jou buurt.

Zee-aquarium.nl
29-07-05, 22:32
yip, beetje ver, maar toch heel erg bedankt voor het aanbod.

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
31-07-05, 12:28
Hoi,

gisteren maar een opvangkuip van 250 liter gekocht, is een grote vierkante zwarte bak die na de verhuis als plantenfilter voor mijn koivijver gaat dienen.
Ik heb ook een paar sterke kerels gevonden die het zware werk doen en mijn vriendin komt helpen om de koralen aan te pakken en in de opvangbakken te zetten, hoef ik niet zo veel heen en weer te rennen ;)
En waarschijnlijk gaat het woensdag gebeuren, een paar van de jongens moeten werken en kunnen dus niet eerder vrij krijgen.

En wat voor mij nogal erg belangrijk is, ik weet eindelijk hoe ik het aquarium wil inrichten kwa stenen stapelen. Ik heb er wel rekening mee gehouden dat de grotten ongeveer hetzelfde zullen worden als nu, dit vanwege mijn visbestand die de huidige inrichting wel ok vindt.
Nu maar afwachten dat dit in de praktijk ook uit te voeren is...ff vb foto van hoe het ongeveer gaat worden.

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
31-07-05, 12:30
euhhh, maar dan in spiegelbeeld ;) mijn overloop zit aan de linkerkant, op deze foto rechts

gr.
Maya

ricodena
31-07-05, 12:50
Dat zou inderdaad een mooie opbouw zijn.. Ben ook benieuwd hoe dat eruit zou zien met al jouw buttons.

Arjan
31-07-05, 16:47
Gaaafff!!

Dit is echt appart!!
Ik zou me alleen een beetje "zorgen" maken over de rechtse ruit. Als je daar doorheen kunt blijven kijken zul je problemen krijgen met het schoonmaken!!
Verder is jou bak 2.0 x 0.6 x0.6. Dit zal een heel ander effect geven dan de bak op de foto denk ik.

ricodena
14-08-05, 14:10
hoe staat ie er voor?? wil het wat met je nieuwe bak

Zee-aquarium.nl
14-08-05, 17:11
Hoi Rob,

het staat nog steeds zoals toen jij laatst hier was.
maar als het mee zit dan wordt hij a.s. week oververhuist...als de glazen bak me dit gunt en niet besluit om eerder te gaan knallen :(

ge.
Maya

Zee-aquarium.nl
22-08-05, 18:11
Hoi,

zaterdag was het dan eindelijk zover...hulp gekregen van Willem, Peter & buurman, en Steven. (jongens, nogmaals heel erg bedankt voor de hulp)

de inrichting is uiteindeljk niet zo geworden als op die foto van die Japanse bak, maar het resultaat ziet er wel leuk uit (al zeg ik het zelf)

toch is er nog 1 klein hoekje wat ik iets anders wil inrichten, nml de rechterkant of mischien enkel een groot wuiverig iets aanschaffen..., kweet het niet, heb het gevoel of er ontbreekt iets, of mischien een stuk rifwand aanschaffen.

maar voorlopig ben ik heel erg tevreden over de nieuwe bak en inrichting desondanks dat ik momenteel enkel op tl's draai, de HQI's worden zo spoedig mogelijk opgehangen en dan zal ik weer ff nieuwe foto's posten.

voorlopig moet je het met deze doen ;)

gr.
Maya

Jordy
22-08-05, 21:34
Hey Maya.
Wat is het mooi geworden zeg, heel mooi gedaan allemaal
Ik kom snel kijken, moeten eens wat afspreken ;)

zeewater fan
22-08-05, 22:21
ziet er erg leuk uit!!!

Arjan
23-08-05, 13:41
Hoi Maya,

Ziet er netjes uit allemaal. Zal wel aardig veel werk geweest zijn om te verhuizen en meteen op de goede plek te zetten.

Toch jammer dat het inrichtprojectje van de foto's niet is doorgegaan. Had het wel een mooie uitdaging gevonden.

Zee-aquarium.nl
15-09-05, 21:15
nieuwe aanwinst, gorgoonstek gekregen van Cees

en op de foto van de blauwe florida-oortjes kan je beneden een nestje eitjes van een slakje zien hangen/wapperen.

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
15-09-05, 21:24
en deze 2 Australische lipvisjes (Macropharyngodon choati) wachten op me in mijn winkeltje ;) .

gr.
Maya

foto 1 & 2 heeft Sander voor me genomen en foto 3 is een geleend plaatje

Zee-aquarium.nl
16-09-05, 22:09
slecht nieuws :(

de beide M. chaoti's zijn helaas overleden. Het is een heel moeilik houdbaar visje en ik betwijfel of ik ze nog wel opnieuw wil bestellen. Grootste deel lag al dood in de box bij aankomst in Nl en de 2 overgebleven chaoti's hebben ook maar 14 dagen in gevangenschap geleefd.

Wel zonde want ze stonden al hele lange tijd op mijn verlanglijstje en daar ze van Australie komen heb ik er ook lang moeten op wachten.

gr.
Maya

Jordy
16-09-05, 22:16
Wat zonde zeg..

Zijn wel hele mooie visjes.

R.I.P :(

Zee-aquarium.nl
16-09-05, 22:33
ja echt zonde, ik baal er ook behoorlijk van.

gr.
Maya

Aquaspijk
17-09-05, 09:01
slecht nieuws :(

de beide M. chaoti's zijn helaas overleden. Het is een heel moeilik houdbaar visje en ik betwijfel of ik ze nog wel opnieuw wil bestellen. Grootste deel lag al dood in de box bij aankomst in Nl en de 2 overgebleven chaoti's hebben ook maar 14 dagen in gevangenschap geleefd.

Wel zonde want ze stonden al hele lange tijd op mijn verlanglijstje en daar ze van Australie komen heb ik er ook lang moeten op wachten.

gr.
Maya

:) deze dieren komen met grote regelmaat binnen en zijn gemakkelijk te houden. Niet de vissen maar de aquariaan maakt de fout waardoor deze dieren het niet redden.Deze lipvissen gebruiken de bodem als slaapplaats. Je kan begrijpen dat je daarvoor een dikke bodem moet hebben. De dieren schieten de bodem in en breken hun hersens of nek op de glasbodem. Een bodem van 20 cm is net voldoende om dat te voorkomen. Pas als ze langer in een bak ziten kun je de bodem dunner maken.Dit verhaal geld ook voor veel andere lipvissen.

Zee-aquarium.nl
17-09-05, 10:38
Hoi Andre,

de info die je geeft was me al bekend, ik hou al sinds 2 jaar met sucses de gewone diamantlipvis.
ik had er 2 maar 1tje ervan heb ik aan Jack gegeven.

en ter info over de choati's, ze hebben nooit mijn aquarium gezien, zijn overleden in de winkel na 2 weken gevangenschap.

(foto's zijn van de verkoopbak)

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
19-09-05, 10:41
klopt Michael....daarom heb ik ook besloten om deze visjes niet langer op mijn lijstje te laten staan.

dit is de 2de maal dat ze allemaal dood zijn gegaan, eerste zending half jaar geleden 6 stuks aangekomen en alle 6 dood...en ditmaal weer...

ik wist wel dat ze gevoelig waren, maar zo gevoelig wist ik ook niet, anders had ik ze nooit besteld, zonde voor de mooie visjes :(

gr.
Maya