Bekijk Volledige Versie : Opstart vragen
Hallo,
Het moment van de opstart komt steeds dichterbij... :D
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Ik heb en bak van 60x30x40. Dat is dus een inhoud van 72 liter.
Bij stromingspompen hoor je vaak dat het X keer het aantal liters moet zijn van je bak. Moet je dan daar het aantal kilo levend steen van af halen of niet?
Ik heb een Marea 2400 die ik op termijn wil vervangen door een Koralia 2300.
Dat betekent dat ik dus ruim 30x de inhoud van mijn bak (zonder steen) heb. Is dat niet teveel?
Tevens heb ik 2x 55 watt T5 verlichting (Actinic blue en Marine white van Arcadia). Dat is dus 110 watt voor 72 litr. Dat moet wel voldoende zijn denk ik?
Want ik hoor altijd dat je veel licht nodig hebt voor bijv. steenkoralen en doopvonten.
Wanneer er water en levend steen in de bak zit, moet ik dan de lampen 24 uur per dag aandoen of ook alvast met de tijdsklok werken???
Groeten,
Marcel
Hallo,
Het moment van de opstart komt steeds dichterbij... :D
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Ik heb en bak van 60x30x40. Dat is dus een inhoud van 72 liter.
Bij stromingspompen hoor je vaak dat het X keer het aantal liters moet zijn van je bak. Moet je dan daar het aantal kilo levend steen van af halen of niet?
Ik heb een Marea 2400 die ik op termijn wil vervangen door een Koralia 2300.
Dat betekent dat ik dus ruim 30x de inhoud van mijn bak (zonder steen) heb. Is dat niet teveel?
Tevens heb ik 2x 55 watt T5 verlichting (Actinic blue en Marine white van Arcadia). Dat is dus 110 watt voor 72 litr. Dat moet wel voldoende zijn denk ik?
Want ik hoor altijd dat je veel licht nodig hebt voor bijv. steenkoralen en doopvonten.
Wanneer er water en levend steen in de bak zit, moet ik dan de lampen 24 uur per dag aandoen of ook alvast met de tijdsklok werken???
Groeten,
Marcel
Inderdaad wel veel stroming, ik zou toch voor een pomp kijken die iets minder krachtig is. Als je het berekent moet je niet aan de stenen denken gewoon de bruto liters van de bak nemen.
Verlichting is heel goed.
En je licht mag vanaf er steen in zit 8-10-12 uurs per dag op staan niet langer er niet minder. Dan zal je wel tijdklokjes nodig hebben of tenzij je elke dag het licht zelf wil uit en aan doen. :p
Ik ben een enorme twijfelkont http://www.zeewaterforum.nl/images/smiles/icon_redface.gif en ik ben nu aan het twijfelen of ik toch geen Koralia 1 moet aanschaffen... Die doet 1500 lpu en dat is nog ruim 20x de inhoud van mijn bak...
Ik ben van plan om 4 visjes in de bak te houden en ik ben bang dat ik ze met de Marea 2400 of Koralia 2300 de bak rondblaas... En wat te denken van het bodemsubstraat?
Wat zal er met het welzijn van mijn bak (dus inclusief koralen) gebeuren als ik een Koralia 1 aanschaf nadat ik ben opgestart met de Marea 2400? En blijven de koralen dan nog wel mooi van kleur? Ik wil namelijk als eerste een "gezonde" bak maar daarnaast ook een kleurige bak (ik heb gisteren een bak "in actie" gezien en die man had alleen maar bruinige koralen http://www.zeewaterforum.nl/images/smiles/icon_cry.gif ) en variatie qua bewoners.
En hoe zit het overigens met de thermostaat? Toen ik de bak overnam zat er een 100 watt thermostaat bij. Maar is dat echt nodig? Geeft het licht niet voldoende warmte af? Ik heb 2 bakken "in actie" gezien die geen thermostaat hadden (een van 100 liter en een met nog meer inhoud). Kan ik anders af met een 50 watt thermostaat in combinatie met het licht? Ik heb hele mooie van Hydor gezien die ook lekker compact zijn (ook de 100 watt versie)... Altijd handig in een nano http://www.zeewaterforum.nl/images/smiles/icon_wink.gif
Maar wederom weer de vraag: wat is het gevolg op het welzijn van de bak met een 50 watt of geen thermostaat?
En moet de thermostaat per se naast de stromingspomp hangen??
Een boel vragen/onzekerheden maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groet,
Marcel
De koralia van 1500 liter is te zwaar voor dat bakje, tenzij je veel steenkoraal wilt. Lederkoralen zoals oren en buttons houden niet van deze sterke stroming.
Je kan beter kijken voor 2 pompjes van een 500 liter per stuk (of 1 van 1000 kan ook)
Het beste is om altijd een verwarming in de bak te hebben, deze slaat alleen aan wanneer de bak te koel wordt, dus verbruikt niet constant die 100W.
Een 50W verwarming is voldoende, maar een 100W is ook te gebruiken.
De verwarming hoeft niet naast persé de pomp te hangen, maar is wel beter zodat de warmte direct versprijd word over heel de bak.
Wat ben je trouwens van plan om te gaan houden aan koraal en vis?
Bedankt voor de antwoorden Jordy.
Ik wil het volgende in mijn bak hebben:
Vissen
2x Amphiprion ocellaris
1x Pictichromis paccagnellae (gaat er als allerlaatste in i.v.m. territoriaal gedrag)
1x Opistognathus aurifrons
Ongewervelden
1x Lysmata amboinensis
1x Neopetrolisthes maculathus of/en 1x Lybia Tesselata
1 of 2 Strombus luhuanus (ligt aan hoeveel bodemsubstraat)
meerdere heremietkreeftjes voor de algen en als dat nog niet genoeg is wat turboslakken. Ik zie maar af van de Mespilia Globulus i.v.m. moeilijkheid bijvoeren als alg op is.
En als het nog kan 3 of 4 Thor amboinensis.
O ja, en een doopvontje.
Dat is natuurlijk qua aantal ontzettend veel, maar alle ongewervelden zijn klein spul...
Qua Koralen wil ik graag veel kleur. Ben nog niet zo thuis in het hele verschil tussen LPS en SPS maar zoals ik hierboven zei: een bak met alleen maar bruinige koralen wil ik niet.
Ben blij dat de thermostaat niet direct naast de stromingspomp hoeft te hangen.
Iedereen adviseert me om de stromingspomp schuin bovenachterin te hangen en dan richting voorruit te richten. Nu wordt dat estetisch gezien een probleempje voor me want als ik vanaf de bank kijk wil ik eigenlijk de rechterkant vrij houden en alleen de stromingspomp hebben. De andere kant kan ik hem niet kwijt want daar hangt de pomp van de afschuimer. Of ik moet de stromingspomp naast de pomp van de afschuimer hangen...
Potfilter? Hoe, welke, waarom en wat is het voordeel daarvan???
Ik hoor termen als actief kool en fosfaatkiller. Dat laatste ken ik maarwat is over actief kool filteren???
Groet,
Marcel
Potfilter? Hoe, welke, waarom en wat is het voordeel daarvan???
Ik hoor termen als actief kool en fosfaatkiller. Dat laatste ken ik maarwat is over actief kool filteren???
Groet,
Marcel
Actieve kool zijn kleine kooldeeltjes die water helderder maken door stoffen te absorberen. Een week per maand ongveer kan je een zakje met actief kool in je sump hangen of in je potfilter.
Nog wat info over actieve kool : http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool
Ik ga de diverse fora afschuimen en kijken of ik een goede potfilter kan krijgen.
Want ik ga er wel een gebruiken, zeker nu ik ook weet dat er alleen maar 2 slangtjes in de bak hangen....
Deze week meubel ophalen en in elkaar zetten, dan de electra een beetje mooi wegwerken in het meubel en dan kan ik gaan opstarten!!! :D
crystal-force
23-04-07, 20:05
Ik ben benieuwd.....ga je ook een foto dagboek bijhouden ?Net als ik....
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025
Jazeker.
Heb alleen 4 jaar terug een hele goede spiegelreflexcamera gekocht voor mijn reizen en heb eigenlijk digitale foto's altijd verfoeid (zeker reisfoto's).
Ik moet dus nog ergens een digitale camera zien te bemachtigen... :D
Wat vind je van de levende have die ik erin wil hebben?
groet,
Marcel
crystal-force
23-04-07, 22:35
tja.....ik heb je lijstje niet echt bestudeerd en de latijnse namen zeggen mijn niet echt veel, maar de Opistognathus aurifrons is wel leuk...
maar de Pictichromis paccagnellae moet je echt als laatste plaatsen.
Je kunt natuurlijk ook kijken voor vissen die reefsafe zijn en niet erg territoriaal !
net als de 3bandsanemoonvis ! (als paartje dan !)
de poetsgarnalen ,strombussen en hermietkreefjes zijn wel oke, maar
de Neopetrolisthes maculatus........heb ik mijn twijfels over.
Wat ook erg leuk is ,is de zandzevende zeester ! en eventueel een zee-egel !
Bedenkt eerst goed wat je er in wilt hebben !!!
zie anders de database !!!
http://www.tropischzeeaquarium.nl/database/
Die database gebruik ik niet. Ik gebruik hem van een ander forum en de meerwasser-lexion.
De zandzevende zeester zou ik graag willen hebben maar die is te groot voor mijn bak. In Belgie heb je een hele mooie winkel waar ze een aparte nano-hoek hebben. Misschien hebben ze daar nano-zeesterren :D .
Een zee-egel (mespilias globulus) is ook stoer maar is lastig bij te voeren als alg op is. Zou hem wel willen hebben hoor, want is leuke variatie.
De levende have staat nog niet vast hoor, elke keer als ik bij de Rifwachter ben geweest denk ik: "die wil ik, en die wil ik ook!!!" :fool:
Ben nog op zoek naar een klein blijvende lipvis. De diamand lipvis is erg mooi maar misschien net iets te groot voor mijn bak.
Groet,
Marcel
Die database gebruik ik niet. Ik gebruik hem van een ander forum en de meerwasser-lexion.
De zandzevende zeester zou ik graag willen hebben maar die is te groot voor mijn bak. In Belgie heb je een hele mooie winkel waar ze een aparte nano-hoek hebben. Misschien hebben ze daar nano-zeesterren :D .
Een zee-egel (mespilias globulus) is ook stoer maar is lastig bij te voeren als alg op is. Zou hem wel willen hebben hoor, want is leuke variatie.
De levende have staat nog niet vast hoor, elke keer als ik bij de Rifwachter ben geweest denk ik: "die wil ik, en die wil ik ook!!!" :fool:
Ben nog op zoek naar een klein blijvende lipvis. De diamand lipvis is erg mooi maar misschien net iets te groot voor mijn bak.
Groet,
Marcel
Je kan een zesstreeplipvis nemen die is niet zo groot aleen ook best om deze als laatste te plaatsen is agressief tegen nieuwkomers, spreek uit ervaring ;)
Tja, dat is nou net de vis die ik niet wil hebben. :(
Meisje wat ik ken heeft deze ook en is totaal niet tevreden over hem...
De Wetmorella Triocellata is ook erg mooi... Maar lastig....