PDA

Bekijk Volledige Versie : Inventarisatie

keezz
04-06-07, 15:14
Ik ben dit weekend eens begonnen met een inventaris van benodigde apparatuur. Ik heb het idee van de Red Sea Max laten vallen omdat zelf klussen mij het leukst lijkt.

Ik ben op de volgende lijst gekomen:
Aquarium Juwel Rio 125
Filter Eheim 2222
Eiwitafschuimer Red Sea Airlift 90
Luchtpomp Eheim 3704 of Hydor Ario 3
Verlichting 2x TL 25W + 2x T5 24W AquaBlue
Stromingspompen Hydor Koralia 1 + 2
Verwarming Hydor Theo 150W
Zout Red Sea Starter Kit
Levend steen 15 kg ?
Omkeer-osmose apparaat Aquaholland Aquapro 50 (plus)

Voor mij is geluid heel belangrijk, dus graag hoor ik jullie mening over de onderdelen. En ik ben vast iets vergeten.....
Bedankt alvast!!! :sjalom:

M_v_P
04-06-07, 15:38
Wat zijn de afmetingen van een Juwel Rio 125? Of hoeveel liter water kan erin?
Handig om te weten zodat we je kunnen adviseren over de apparatuur.

keezz
04-06-07, 15:42
Goeie opmerking!! ;)

Volgens de Juwel site:
Volume: approx. 125 Litres
Measurements: 81 x 36 x 50 cm

crystal-force
04-06-07, 18:34
hahaha..... :fun:

dit lijkt sprekend op het geen hoe ik m'n bak heb opgebouwd !!!
misschien moet je mijn dagboek maar 's doornemen ;)

http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025

ps. ik zou wel meer levend steen adviseren... vooral als je geen sump of potfilter gaat gebruiken :) en als je een potfilter gebruikt.... leeg laten... (1x in de maand actief kool gebruiken (als het water geelig wordt)

M_v_P
04-06-07, 18:47
In tegenstelling tot wat JP zegt hoef je de potfilter (eheim 2222) niet leeg te laten. Je kan de potfilter gebruiken om fosfaat te filteren... Dit kan continue. En dan leg je er periodiek een zakje actief kool in...

98 watt verlichting op 125 liter is misschien wat krapjes. Of het onmogelijk is weet ik niet. Ligt er ook een beetje aan wat voor koralen je wilt hebben. De een heeft meer ligt nodig dan de ander. Als je voor minimaal 125 watt gaat (1 watt per liter) zit je denk ik wel OK.

Qua stroming zit je met 30x wel goed.

Ken alleen je afschuimer niet. Wat ik weet is dat het belangrijk is dat de afschuimer een aantal keer de bakinhoud aankan. Bijv: mijn afschuimer gaat tot 250 liter en ik heb er ongeveer 70 inzitten. Is dus 3x en zou voldoenden moeten zijn.

Rest me alleen nog te zeggen dat ik ook een beginner ben en dat mijn woorden zeker geen wet zijn.

Succes,

Marcel

crystal-force
04-06-07, 18:50
In tegenstelling tot wat JP zegt hoef je de potfilter (eheim 2222) niet leeg te laten. Je kan de potfilter gebruiken om fosfaat te filteren... Dit kan continue. En dan leg je er periodiek een zakje actief kool in...

Idd.... heb je gelijk in ! (hoewel ik het zelf niet gebruik en alles loopt toch goed), maar iedereen doet het op z'n eigen manier en je zal zelf moeten uitvinden hoe je jouw bak het beste kan laten draaien.... onze adviezen zijn alleen maar handvaten om ideeën op te doen ;) en idd geen wet !

oh ja.... ik heb zelf 180 liter en 98 watt verlichting (exact hetzelfde als jij
(2xtl 25 watt en 2xt5 24watt= 98 watt)
Voor steenkoraal zou dit te weinig zijn, maar ik heb een stukje steenkoraal en doet het zelfs prima.. (hystrix).... begint zelfs te groeien (wittepunten)

Met licht is het zo dat je nooit kunt overbelichten dus hoe meer, hoe beter !

keezz
04-06-07, 19:17
Heren, bedankt voor de snelle antwoorden!
Elk advies is welkom! En naar ervaringen zeker!

JP> Dat het veel lijkt op jouw situatie is geen toeval. Ik heb dat zelfs als basis gebruikt voor mijn config. :D

De afschuimer kan tot 360l, dus zou ik dat bijna redden.
Ik zou een hoger wattage T5 kunnen gebruiken, maar in ons appartement is het erg warm en ik ben bang dat het dan teveel van het goede wordt.

JP, jij gebruikt de aquapro als filter. Zit daar verschil in met de Eheim (qua functie en qua geluid?)

crystal-force
04-06-07, 19:25
Erg leuk om te horen dat je mijn bak als voorbeeld neemt :D

toevallig heb ik hiervoor een eheim gehad.... het maakt geen verschil in geluid, maar als de potfilter ouder wordt gaat deze (naar mijn idee) meer herrie produceren.... in dat geval word het tijd om het schoepenrad te vervangen !

Ik moet wel zeggen, dat ik erg blij ben met mijn kleine sumpje !
Dit heeft als voordeel dat ik niet iedere keer mijn potfilter uit het kastje hoef te slopen en het makkelijker is om dingetjes als filterwatten en actief kool te vervangen ! Dus misschien is dit ook een goeie optie voor je !

keezz
04-06-07, 19:52
JP> dat heb je helemaal aan jezelf te danken omdat je een zeer uitgebreid "dagboek" heb bijgehouden. Dus is het makkelijker voor newbies zoals ik. Dank daarvoor!

Ik begrijp je idee van sump!
Alleen (en daar komt die zeikerd weer ;)) ben ik bang dat daar extra geluid van komt. Of heb ik dat mis? Ander probleem is dat standaard kastje bij Rio125 kleiner is, denk ik.

crystal-force
04-06-07, 19:56
idd .... het maakt inderdaad geluid van vallend water en geslurp van de overflowbox... gelukkig heb ik met wat kleine aanpassingen het geluid met bijna 80% weten de dempen ! .... en je moet idd ruimte hebben voor de sump...

Eigenlijk had ik er ook geen plek voor dus heb ik zelf een mini-sumpje gemaakt :) en werk prima naar m'n zin (hoewel ik er veel moeite voor heb moeten doen om dit te verwezelijke omdat er niks voor te krijgen was (heb dus alles zelf moeten maken :D )

keezz
04-06-07, 20:01
Ik ga dus maar proberen het zonder sump te doen.
Belangrijk is dan dus goede hardware.

Begrijp ik uit je reactie eerder dat de aquapro robuuster is (schoepenrad verhaal)?

Hoe bevallen de Koralia's bij jou? Zijn deze ook stil? Ik begreep dat deze van het merk Tunze ook goed zijn?

crystal-force
04-06-07, 20:06
met een potfilter kan je ook een heel eind komen.... let alleen op dat deze regelmatig schoongemaakt worden als je er inhoud in doet..... er kan veel vuil in blijven hangen (resulteerd in een nitraat-fabriek !!!)

Mijn ervaring met de aquapro zijn het best idd, waarom..... geen idee... gevoel !
(heb er ook een op m'n zoetwaterbak hangen en werkt ook prima !)

De koralia's zijn ook perfecte stromingspompen... hoewel sommige mensen ze nogal erg ver de bak in vinden steken.... ik vindt 't wel meevallen.
De uitstroming ervan is gewoonweg perfect ! En ze zijn fluisterstil....althans... ik hoor ze niet !

keezz
04-06-07, 20:24
Is er een ander type binnen- of buitenfilter die betere kenmerken heeft?
Bijv. duurdere Eheim (prof II en III) pompen of van een ander merk.

crystal-force
04-06-07, 20:29
kan ik je zo niet vertellen..

Ik heb eerst een interne filter gehad in mijn zoetwater... werkte niet echt goed..

daarna de aquapro1 gekocht en werkte prima voor mijn zoetwater.

Later heb ik bij een ander aquarium 1x aquapro1 en 1x eheim 2213 gehad. Deze hebbe beide 2 maanden op mijn zeeaquarium gedraait, daarna de eheim vervangen voor een aquapro2 en later de aquapro2 vervangen voor het "sumpje" !

Dus simpel gezegd heb ik alleen veel ervaring met de aquapro's en ben er zeer tevreden over.

Of andere merken zoals eheim echt beter zijn :confused: ..... ik denk dat je ook wel wat voor het merk betaald !

keezz
05-06-07, 12:33
Wat moet er dan wel in het filter zitten eigenlijk?
Ik neem aan dat er iets moet zitten voor de bacterie-huishouding?

Heeft er iemand ervaring met de aquapro SP filters?

Lionfish
05-06-07, 13:09
Voor zo een bakkie het is natuurlijk wel mooier als je een sump zou hebben, maar als je dat niet gaat gebruiken dan wil ik je 1 raad geven dan zou ik gewoon echt zeker al voor een goede afschuimer gaan dat is echt een must, en als je mooie koralen wilt gaan houden dan ook goede verlichting;)
dat potfilter kan je idd mooi gaan gebruiken als fosfaat filter.
of voor kool in het begin.

Gr, Sander

Lionfish
05-06-07, 13:12
Bacterien komen gewoon in de bak op levensteen etc...
maar viezigheid moet gewoon gelijk het liefst afgeschuimd worden.

Gr, Sander

crystal-force
05-06-07, 17:35
helemaal mee eens.... in principe hoe meer levend steen hoe beter omdat deze eigenlijk de natuurlijke filter is.
Je kan ook altijd bacteriën toevoegen... deze komen vaak in kleine flesje die je meestal gewoon bij iedere vakhandel kan halen.

Ik gebruik zelf die van Sera - nitrivec (zowel voor zoet als zout water !)

Lionfish
05-06-07, 18:05
overal kome op gegeve moment wel bacterien op ook op vulsteen alleen je heb sneller meer bacterien als je veel levendsteen gebruikt.
maar de meeste bacterien zijn al dood maar het zijn de bacterie spore die voornamelijk overblijven op het levendsteen:)
Er zijn veel hele mooie grote bakken die maar met 10 twintig kilo zijn opgestart en de rest vulsteen. Eiwit afschuimer is zooo belangrijk voordat poep enzo al word omgezet moet het het liefst al in de schuimer zitte dan heb je helemaal geen last van nitraat en fosfaat eindproduct.
dit is natuurlijk bijna onmogelijk, maar wel gewoon zoveel mogelijk.
Daarom is de eiwitafschuimer zooo super belangrijk!

Gr, Sander

keezz
05-06-07, 20:49
Thanx voor alle hulp!!

Is de afschuimer die ik in de post heb gezet (Red Sea Berlin 90) voldoende, of zouden jullie dan echt een andere aanraden.

Begin ook steeds meer over een sump te twijfelen nu.
En dan het kastje bv met geluidsdicht materiaal van binnen te bewerken.
Heb ik naast de sump dan geen filter meer nodig?

crystal-force
05-06-07, 20:57
Ik heb een 180 liter en de afschuimer is ruim voldoende.... let wel op , als je het levend steen plaatst kan hij erg snel vol zitten... iedere dag leeg/schoonmaken is dan een must.... dit wordt vanzelf minder ! (en vergeet niet iedere 2 maanden de lindenhoutenuitstromers te vervangen !!!!!!!!!!)

Je kunt er een potfilter naasthouden..... dit heb ik ook om een uv lamp tussen te zetten, en je kan de potfilter gebruiken als fosfaatkiller zoals lionfish al zei !

Het geluid kan je dempen door in de overflowbox een ZEER grove spons te plaatsen die niet afsluit !!!! (opening langs de rand houden van de uitloop in de overflowbox)... (als je er aan begint kan ik er wel ff een foto van maken zodat je weet wat ik bedoel)
En het gekletter van het water kan je voorkomen door de pvc buizen gelijk in bochten te zetten (niet dat het water blokkeerd) zodat het water net als een glijbaan naar beneden stroomt en niet naar beneden tetterd !

(begrijp je nog wat ik bedoel :fun: )

Als je het goed en bedacht aanpakt kan je het geluid tot 95% reduceren !!!

keezz
05-06-07, 21:01
Ja ik begrijp wat je bedoelt.
Ik moet even bij Duinrell gaan kijken :D

Wellicht dat ik dan eerst begin zonder sump en het altijd nog aan kan kijken.
Waar heb jij eigenlijk de verwarming? Kan dit in de aquapro?

Lionfish
05-06-07, 21:04
Je kan de overloop zo goed als stil krijgen als je er maar een kogelkraan tusse maakt in de afvoer leiding van de overloop naar de sump toe.
zelf heb ik ook van alles geprobeerd maar je blijft tog altijd wel een beetje slurpend geluid houden.
en met die kogelkraan ken je geluid zo goed als helemaal weg krijgen!
je zorgt gewoon dat leiding recht naar beneden loopt vanuit je sump ergens midden in die verticale leiding monteur je de kogelkraan.
Als je water in je aqurium gaat doen en je aqurium zit vol dan ga je met de kraan regelen, je zet de kraan ietsie dicht als je het water ziet stijgen in je overloop omdat nu niet al het water meer door de afvoer gat kan stromen zet zet je de kraan ietsie meer open net zolang tot dat je een goed evenwicht heb zodat het water niet sneller zakt in je overloop maar ook niet stijgt.
dan het tweede zorg dat je waterstand in je sumpt dan ongeveer 5 cm onder de overloop kam afgesteld blijft staan anders hoor je weer geluid van een waterval.
zo moet de overloop zogoed als helemaal stil zijn!
ook moet je de uitstroom in de sump onder water maken zodat je daar ook geen water gekletter hoort.

het lijkt ingewikkelt maar is eigenlijk HEEL simpel alleen een kwestie van goed de kogelkraag afstelle ( dus het water niet vol late door stromen maar iets te knijpen zodat er geen lucht bij komt en het water ook niet stijgt of daalt in de overloop ).

Gr, Sander

crystal-force
05-06-07, 21:08
1 hangt in de bak zelf (grote) en een reserve (kleinje) in het sumpje !
in de potfilter kan je er geen kwijt mits je een potfilter koopt waar dit zit ingebouwd ! )alleen lastig als ie stukgaat !

EN ...... vaak worden er 2 geadviseerd voor het geval dat er één uitvalt !

Ja ik begrijp wat je bedoelt.
Ik moet even bij Duinrell gaan kijken :D

Wellicht dat ik dan eerst begin zonder sump en het altijd nog aan kan kijken.
Waar heb jij eigenlijk de verwarming? Kan dit in de aquapro?

keezz
05-06-07, 21:28
Sander> lijkt inderdaad ingewikkeld, maar met logisch nadenken kom je ver! Zal ook waarschijnlijk veel "trial-and-error" zijn. Wat maakt herrie, waardoor komt die herrie, we pakken het geluid aan.

JP> en dan met een bepaalde bescherming erom heen? Ik zag inderdaad van Eheim pompen met een thermostaat. Maar die zijn gelijk weer uitgebreider (en prijziger).

crystal-force
05-06-07, 21:38
yep, het is eigenlijk een stukje beschermer van een verwarmingselement waar ik een sponsje in gedaan heb die het geluid dempt.
Het stukje waar ie inzit is ruimgenoeg om het water af te voeren !

simpel gezegd.... een deel loopt door het sponsje en een deel stroomt langs het stukje verwarmingsbeschermer !

zie foto's !

Lionfish
05-06-07, 21:44
Eigelijk is het enige wat je nodig heb een kogel kraan in je verticale afvoer leiding en de leiding moet onderwater in de sump uitkomen.
en dan stel je met de kogelkraan de water doorvoer af zodat er geen lucht meer mee kan dus als het ware knijp je je afvoer leiding iets.
zodat het water niet te veel knelt zodat het water gaat stijge in je overloopt maar ook niet zakt in je overloop zodat het water weer lucht mee gaat zuigen want lucht is de boosdoener.
dus je moet het dan zo afstelle dat het water blijft staan op een bepaald niveau en dat niveau is het beste ongeveer 5 cm onder je overloop kam zodat je geen waterval geluid ook hoort.

crystal-force
05-06-07, 21:48
dit werkt ook, misschien dat ik zo'n kraan ertussen zet als ik mijn vision 260

ga ombouwen ! (het sponsjes-systeem :fool: werkt overigens ook prima :) )

keezz
05-06-07, 22:01
geweldig, bedankt mannen. Ook voor de foto's!

crystal-force
05-06-07, 22:03
no thanx..... thats where forum-friends are 4 :D :wave:

maar denk eraan.... het zijn handvaten !!!

Lionfish
05-06-07, 22:14
Astje ga zo effies wat foto's voor je probere te make:P

keezz
05-06-07, 22:20
ALs er maar geen enge mantis op staat, daar krijg ik nachtmerries van :D

Lionfish
05-06-07, 22:34
hahhaah:D

heb ik weer die foto's wille niet op me pc normaal gaat i ze allemaal stuk voor stuk erop zette en nu doet i niks loopt i steeds vast snap er niks van:( maarja probeer het morge nog wel is een keer :)

hopelijk begrijp je de teskt een beetje het is veel makkelijker als het lijkt

keezz
05-06-07, 22:37
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt!
Maar foto's zijn altijd leuk.

Komt later wel, geen haast.

Sil-Ithil
06-06-07, 11:12
haha de computer vind de foto's misschien zo eng dat ie vastloopt :fun:

Groetjes

Ikke

Lionfish
06-06-07, 11:23
Haha nou niks engs aan hoor:p

Lionfish
06-06-07, 11:39
Hoi hier alvast 1 foto die andere is echt kl*te te make bij die kast in die hoek.

hier zie je dat de kogelkraan ietsie dischgedraait is precies zoveel dichtgedraaid zodat er alleen maar plaats voor water is in de afvoer leiding en niet voor lucht.

Lionfish
06-06-07, 11:49
bij deze foto moet je effies naar het water niveau kijken in de overloop staat heel hoog dit bedoel ik dus anders valt het water zo een stuk naar beneden in je overloop en dit maakt ook weer geluid.

je draaid gewoon de kogelkraan wat dicht nu gaat het water in je overloop stijge omdat het water niet meer wegkan.
Nu wacht je tot het water ongeveer 5 cm onder je overloop kam staat ongeveer net als op die foto.
dan dan ga je spele met de kogelkraan dan zet je hem iets ope en nu ga je net zo lang spele met de kraan zodat het water niet meer gaat stijge, maar ook niet gaat zakke zodat het water weer gorgelend lucht meegaat zuige maar je moet een tusse weg vinden ( een evenwicht ) zodat het water op ongeveer die 5 cm onder de overloop kam blijft staan.
nu heb je totaal geen geluid meer!
wel zorgen dat je afvoer leiding dan ook onderwater uitkomt i nje sump anders klettert daar weer het water:D

crystal-force
06-06-07, 12:15
haha.... en dan zeggen ze dat ik handig ben..... nou ... jij ook hoor :D

Lionfish
06-06-07, 12:21
Haha ik vind het ook leuk om zelf dingen te maken ga nog iets maken on de overloop moet ik eerst het goede matriaal voor vinden:D

Wat jij gemaakt heb ook echt klasse!:)
twee rechter handjes zo te zien:D

Gr, Sander

crystal-force
06-06-07, 12:23
thnx :sjalom:

keezz
06-06-07, 20:42
Top Sander!!
Dat heb je prima opgelost.

Als je dan een sump neemt heb je dus extra nodig:
- sump (duh!! ;))
- 2 opvoerpompen
- filtermateriaal
- overloop

crystal-force
06-06-07, 20:46
ik heb gewoon 1 opvoerpomp !!!

waarom heb je er dan 2 nodig ?

Dominique
06-06-07, 20:54
ik heb ook 2 opvoerpompen maar staat er maar 1 vol uit.
de ander heb ik behoorlijk geknepen anders word ik gek van het geslurp.
Nu gaat het wel goed maar je hebt het dus denk ik ook niet nodig 2 opvoer pompen.
Maja ik heb nog niet erg veel ervaring met een sump

keezz
06-06-07, 21:00
JP> 1 pomp down en 1 pomp up?
Of gebruik je daar ook je potfilter voor?

crystal-force
06-06-07, 21:03
nope.... je voert het water vanuit de sump naar de bak..... deze loopt dan over in de overloop......(euh... vandaar overloop :fun: )

dus gebruik maar 1 pomp .... dit werkt ook zo bij de overflowbox !

Lionfish
06-06-07, 22:29
Ja precies 1 pomp heb je maar nodig omdat de pomp de sump leeg pompt en het water in het aqurium pompt stijgt het aquarium water spiegel en doordat het stijgt valt het water weer over het randje van de verloop.
dus hoe sterker je opvoerpomp des te harder loopt alles door!

Je kan natuurlijk ook een te zware neme die je doorvoer van overloop niet aankan:p

Gr, Sander

Lionfish
06-06-07, 22:31
Trouwens dat filtermatriaal kon je ook wel van het lijstje schrappe:D

crystal-force
06-06-07, 22:33
precies.... bv... mijn overflowbox ondersteunt maximaal 1200 liter.... mijn opvoerpomp is 1250.... teveel zou je zeggen... nee hoor.

Omdat hij ook nog 1 meter omhoog moet pompen verliest hij kracht en komt ruim onder de 1200 !!!!!

Kortom.... werkt perfect ;)

Lionfish
06-06-07, 22:39
Ja precies mijn opvoer is 6500 per uur verliest nog wat maar het komt wel met een hele dikke straal me overloop in valle gellukig staat me water stand hoog zodat je niks hoort:rolleyes:
en ik ben blij dat me doorvoer het aankan 32mm
ik denk zelfs dat hij ook wel een pomp van 8000 liter aankan maar dat word me te wilt:D dan blijft het zand helemaal niet goed liggen op de bodem:( heb nu al wat last van aan de linker kant van me bak.

gr, Sander

keezz
07-06-07, 19:31
Sander> ja geen filtermateriaal inderdaad, dat was duidelijk in Nico z'n reactie op het onderwerp van JP hahaha.

Maar wat is dan het grote voordeel met een sump?

Lionfish
07-06-07, 20:46
Je heb meer water in je systeem dus je kan je systeem gemakkelijker stabiel houden + veranderingen in je systeem worden minder snel merkbaar.
vaak kan je er je spullen in kwijt zoals eiwitafschuimer, kalkreactor, fosfaat, nitraat filters etc ..
het bied gewoon wel veel voordele!

Gr, Sander