PDA

Bekijk Volledige Versie : De eiwitafschuimer

Aquaspijk
22-07-05, 12:38
:) Veel aquarianen die een zoetwaterbak hebben zouden de stap willen maken om over te stappen naar een zeewateraquarium. Natuurlijk komen dan de vragen over wat en hoe. In dit onderwerp willen wij graag uitleggen hoe de techniek die je daar voor nodig hebt werk. Om een mooi zeewateraquarium te laten draaien moet je aan waterzuivering werken. Het hart van de waterzuivering is een eiwitafschuimer.

Een eiwitafschuimer is een kunststof buis waar we aquariumwater in pompen.Eiwitten kun je verwijderen door lucht te gebruiken. Daarom gaan we in de afschuimer lucht toevoegen in de vorm van luchtbellen. Hoe meer lucht we gebruiken en hoe fijner we deze luchtbellen kunnen krijgen des te beter zal de schuimer gaan werken.

We leggen hier alleen uit hoe het aparaat werkt, het hoe en waarom kun je horen door er vragen over te stellen.

Op de foto is een afschuimer te zien. Natuurlijk zijn ze er in vele soorten en merken.
No 1 is de aanvoer van aquariumwater. Hier komt het belaste water in de reactorbuis.
No2 De pomp die onder uit de reactorbuis water pompt en dit een stukje hoger weer terug brengt vermengd met lucht.
No3 De afvoerbuis die het schone water.
Lucht in water wil altijd omhoog.
De afvoerbuis zit onder in de afschuimer. nu moet het toegevoegde water tegen de luchtstroom in om bij de afvoerbuis te komen.Dit heet het tegenstroom principe. De eiwitten blijven aan de luchtbellen hangen en worden uitgedreven via No4 de hals tot in No5 de beker.
:) Een neveneffect van de afschuimer is dat deze het water ook van heel veel zuurstof voorziet.
Dit is een sobere uitleg maar voldoende voor een startende aquariaan.Eenmaal aan de hobby begonnen leer je de rest wel.

RonHessing
22-07-05, 12:46
TOPonderwerp Andre.

Ook voor mensen die nog niet zijn begonnen en willen lezen, en de starter moet veel lees en leervoer te verkrijgen zijn.:yes:

Groetjes,

Ron.

RonHessing
22-07-05, 12:50
Andre,

Ik zie bij het type afschuimer op het plaatje dat de pomp zijn water geheel onderin de buis pompt. En dat de opvangbeker een brede hals heeft.

Dat zou betekenen dat deze afschuimer voldoende kracht heeft om de volle capaciteit van de buis te benutten (dus veel water en lucht gecombineerd waaraan veel stoffen gebonden worden) en dat door de brede hals veel gebonden stoffen afgevoerd kunnen worden.

Volgens mij zijn dat de betere zo niet de beste typen.

De beginner zou hierop kunnen letten. Uitgang van pomp onderaan de buis en de hals van de opvangbeker breed.

Groetjes,

Ron.

Ozon
22-07-05, 13:41
Uit eigen ervaring wil ik iedere beginner of reeds gevorderde er op wijzen dat je NIET op de afschuimer moet bezuinigen.

Zelf heb ik in de afgelopen 4 jaar 4 x een afschuimer andere afschuimer gekocht omdat ik (door de handelaar) er van overtuigd was dat die afschuimer super zou werken.

Laat je dus niet verleiden tot aankoop door verhalen als "Deze afschuimer staat ook op onze showbak of wordt gefabriceerd door de een bedrijf dat commercieel zeevissen kweekt" (De eerste heeft een bak van 1000 liter en maar 5 visjes en de 2e kweekt wel degelijk vissen, maar gebruikt als hoofd techniek net wat anders. Bijvoorbeeld een directe pijpleiding van en naar de zee.)

Kijk goed om je heen (zowel bij de winkelier(s) als ook bij hobbyisten), beoordeel en bekijk de afschuimer altijd in werking en beoordeel de bak en de situatie. Vraag eventueel naar het onderhoud en voerder regime van de bak.

Succes met de keuze,

Marco

vladimir
17-08-05, 12:10
Heb ooit eens een schematische tekening gemaakt van een afschuimer. Dat plaatje kan ik mooi hier posten. Succes ermee.

Greetz.

Vladimir

Goby
18-08-05, 14:40
Hallo

Sander afschuimers hebben die ook een pomp die het water aanvoert?
Of hebben ze alleen een luchtpompje ?

RonHessing
18-08-05, 21:52
Hoi Vladimir,

Om de contacttijd tussen water en lucht zo langdurig mogelijk te maken (maximale mogelijkheid tot hechten van stoffen aan de luchtbellen) brengen fabrikanten de invoer zo veel mogelijk onderaan de buis. Schuimers die krachtig genoeg zijn herken je aan de invoer zoveel mogelijk onderaan de buis.

Door een draaiende beweging te creeren in een lieft dikke buis is de contacttijd vaak langer dan de wat oudere modellen die een lange hoge buis hebben.

In je schema breng je het water van boven in. Lijkt me niet effectief.

groeten,

Ron.

Freddy
18-08-05, 23:27
Boven in water inbrengen leek mij ook de beste optie..oke ik ben een leek hiermee, maar mijn gedachten gang was dat de luchtbellen dan tegen de stroom in omhoog moeten en dus geremd worden en zo de contacttijd vergroten.

Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar dat idee leek mij niet verkeerd..

--== Freddy ==--

Aquaspijk
19-08-05, 08:06
Hoi Vladimir,

Om de contacttijd tussen water en lucht zo langdurig mogelijk te maken (maximale mogelijkheid tot hechten van stoffen aan de luchtbellen) brengen fabrikanten de invoer zo veel mogelijk onderaan de buis. Schuimers die krachtig genoeg zijn herken je aan de invoer zoveel mogelijk onderaan de buis.

Door een draaiende beweging te creeren in een lieft dikke buis is de contacttijd vaak langer dan de wat oudere modellen die een lange hoge buis hebben.

In je schema breng je het water van boven in. Lijkt me niet effectief.

groeten,

Ron.

:) Even een kleine opmerking.
Eiwitafschuimers met een buis hebben altijd de instroom boven in de afschuimer,en door een stijgbuis binnen of buiten ook een afvoer aan de bovenzijde ( Deltec). Eiwitafschuimers met meerdere buizen hebben door middel van een pomp de aanvoer van onderen.( shurran, Acuacare)

RonHessing
19-08-05, 11:14
:) Even een kleine opmerking.
Eiwitafschuimers met een buis hebben altijd de instroom boven in de afschuimer,en door een stijgbuis binnen of buiten ook een afvoer aan de bovenzijde ( Deltec). Eiwitafschuimers met meerdere buizen hebben door middel van een pomp de aanvoer van onderen.( shurran, Acuacare)

Als ik jouw toch niet had:D

Groet,

Ron.

Heniochus
31-08-05, 10:24
Bij een Zeeaquarium is het van zeer groot belang dat men gebruikt maakt van een Eiwitafschuimer, ook wel het HART van je aquarium genoemd. Een Eiwitafschuimer zorgt voor de afbraak van verschillende stoffen die wij niet wensen terug te vinden in ons aquarium. Dit zijn zweefstoffen, voedselresten, urine, uitwerpselen, uitscheiding van koralen e.d, rottingsgassen, kleurstoffen en afbraakproducten.
Kortom: de eiwitten, aminozuren en ammoniak. De afschuimer voorkomt daarmee dat een aquarium na het voeren een piekbelasting van giftige afbraakstoffen krijgt. Hierdoor wordt het aquariummilieu veel gelijkmatiger belast. Met andere woorden: zo kan een stabieler evenwicht ontstaan. Een veel gehoorde misvatting is dat een eiwitafschuimer ook nitriet, nitraat en fosfaat verwijdert, is absoluut niet waar.

Mede hierdoor is het van zeer groot belang om een Eiwitafschuimer te nemen met een capaciteit die groot genoeg is. Denk hierbij aan 2 keer de totale inhoud van je aquarium. Hoe meer men gebruikt hoe beter in mijn ogen. Zelf neem ik ongeveer 2 keer de ruime totale inhoud van mijn Aquarium + de kale Sump. Zo heb ik in ieder geval genoeg afschuimcapaciteit.

Wat ik als laatst nog kwijt wil; "Bespaart u alstublieft NIET op de Eiwitafschuimer!!!!"

Dtricke
17-09-06, 14:07
Hoi!

Allemaal zeer nuttige informatie, maar toch vroeg ik me zelf nog volgende af.

Ik ben namelijk een nieuw zeeaquarium (280 x 70 x 70 = 1.372L) aan het bouwen en heb altijd gehoord dat je best een eiwitafschuimer kan nemen dubbele capaciteit van je aquarium...
Inmiddels heb ik al wat uitgekeken en kwam bij een Aqua-medic Turboflotor 5000, welke in 3 modellen beschikbaar is:

Baby: cap. 2.000 L

Single: cap. 3.500L

Twin: cap. 5.000L

Advies werd gegeven voor de baby, omdat ik anders mogelijk "teveel goede" zaken uit het water filter.

extra info: het wordt een rif en vis aquarium met x kg (hoeveelheid nog geen idee) levende steen, ook in de sump komt wat levende steen.

Welke raden jullie aan van bovenstaande of zijn er van andere merken betere eiwitafschuimers verkrijgbaar? Ik wil ook niet na een paar maanden opmerken dat de capaciteit onvoldoende is...
Alvast hartelijk bedankt voor de tip!

Ciao Tricke

Dtricke
17-09-06, 17:58
Thanks Martin!

Ik was ff aan het kijken naar een BUBBLE KING 300 EXTERN, VAN 1.200 TOT 3.000 LTR.
Die zou volgens jou dan wel voldoende cap. leveren om mijn aquarium met levende dieren en vissen in goede conditie te houden?

Welke hoeveelheid levende steen zou jij aanraden voor dergelijk aquarium.

Alvast bedankt.

Ciao Tricke

Aquaworld-Meulenhof
17-09-06, 18:11
een 200 kg voor op te starten zou ik zoieso al gebruiken. Levend steen in de sump heeft geen enkele zin en toegevoegde waarde of je moet hier ook al verlichting boven gaan plaatsen. Er zijn diverse voorsstanders en tegenstanders van, ik zie er het nut niet van in

mick_linc
25-09-06, 23:57
Ik heb een eiwitafschuimer alleen hij schuimt niet hoe kan dat?
Ik heb hem al zeker 4 weken aan staan????

Groetjes,

Michael van oijen

JANSCH
26-09-06, 17:52
Ik heb een eiwitafschuimer alleen hij schuimt niet hoe kan dat?
Ik heb hem al zeker 4 weken aan staan????

Groetjes,

Michael van oijen

Merk? type afschuimer? eventueel foto's

Heb je een biologisch filter?

Vertel wat meer over je bak,wat voor dieren zitten erin?
Wat voer je,en hoeveel?

dpavdb
06-04-09, 14:42
Beste,

ik heb op mijn afschuimer een pomp met naaldrad aangesloten en nu komt de waterspiegel tot in het afschuimbekertje, dit lijkt mijn niet de bedoeling, wat is hier het beste aan te doen.

Graag jullie reactie hierop.

Met vriendelijke groet,
Dean.

Heb ooit eens een schematische tekening gemaakt van een afschuimer. Dat plaatje kan ik mooi hier posten. Succes ermee.

Greetz.

Vladimir

JANSCH
06-04-09, 15:11
Je zal de uitloop,lager moeten stellen,welk merk afschuimer heb je?
eventueel een foto?

Ricardo41
26-07-11, 09:08
Merk? type afschuimer? eventueel foto's

Heb je een biologisch filter?

Vertel wat meer over je bak,wat voor dieren zitten erin?
Wat voer je,en hoeveel?

Is het zinvol dat als je een afschuimer hebt, om daarbij ook een biologisch of uberhaupt een filter erbij te zetten ?

JANSCH
26-07-11, 12:44
Als je kiest voor een aquarium met een normale visbezetting en koralen, soft of steenkoralen, dan is een afschuimer meer als voldoende eventueel met een wervelbedfiltertje voor bv. een fosfaatverwijderaar of/en kool.

Kies je echter alleen voor grote vissen, bv Trekkers, grote keizers, baarzen,enz. dan is het wel handig om een biologisch filter mee te laten draaien. denk maar aan openbare aquarium, waar deze combinatie vrij normaal is.