Bekijk Volledige Versie : advies gevraagd
allereerst wil ik aan iedereen ne goeiedag zeggen want ik ben hier nieuw op het forum en ik ken nog geen leden maar ik hoop dat dat rap zal veranderen
ik ben zelf al 5 jaar bezig met zoetwateraquaria en ja , als ik naar de viswinkel ga kan ik het natuurlijk ook niet laten om naar de zeevissen eens te loeren
nu , van het een komt het ander en ik wil ook graag starten met een zeebakje.
het zal een bakje worden van ongeveer een 180 a 200 liter water
ik heb al redelijk wat informatie ingewonnen via jullie forum en via internet
maar ik zit toch nog met een paar vragen :
ik ben naar de viswinkel geweest en daar hebben ze mij het volgende voorgesteld :
- eiwitafschuimer deltec : mc 500 of de mce 600.
het verschil tussen de 2 is dat de ene voor in en het andere voor uit het aquarium is.
- 2 streampompen 60 zs tunze 2500 l/h
daarmee zou ik dan kunnen starten
is dit een goede keuze wat eiwitafschuimer betreft en stromingspompen?
of doe ik er beter aan om een andere te nemen?
bestaan er ook andere afschuimers die op de grond kunnen staan zonder sump te gebruiken en hoe zit dat dan met de aan en terugvoer ermee?
ikzelf zou de mc 500 uitsluiten vermits dat moet gemonteerd worden in het aquarium en als er iet aan zou schelen of haperen lijkt het mij nogal moeilijk toehankelijk om aan te werken.
ook als het bv moet uitgekuist worden.
ik zou liever een externe afschuimer hebben waar alles goed toehankelijk is.
graag jullie advies gevraagd.
zijn er hier soms ook aquarianen uit de omgeving van brugge en omstreken aanwezig?
je mag het mij altijd laten weten en vermits ik een beginner ben kan ik nog veel raad en daad gebruiken.
groeten.
allereerst wil ik aan iedereen ne goeiedag zeggen want ik ben hier nieuw op het forum en ik ken nog geen leden maar ik hoop dat dat rap zal veranderen
ik ben zelf al 5 jaar bezig met zoetwateraquaria en ja , als ik naar de viswinkel ga kan ik het natuurlijk ook niet laten om naar de zeevissen eens te loeren
nu , van het een komt het ander en ik wil ook graag starten met een zeebakje.
het zal een bakje worden van ongeveer een 180 a 200 liter water
ik heb al redelijk wat informatie ingewonnen via jullie forum en via internet
maar ik zit toch nog met een paar vragen :
ik ben naar de viswinkel geweest en daar hebben ze mij het volgende voorgesteld :
- eiwitafschuimer deltec : mc 500 of de mce 600.
het verschil tussen de 2 is dat de ene voor in en het andere voor uit het aquarium is.
- 2 streampompen 60 zs tunze 2500 l/h
daarmee zou ik dan kunnen starten
is dit een goede keuze wat eiwitafschuimer betreft en stromingspompen?
of doe ik er beter aan om een andere te nemen?
bestaan er ook andere afschuimers die op de grond kunnen staan zonder sump te gebruiken en hoe zit dat dan met de aan en terugvoer ermee?
ikzelf zou de mc 500 uitsluiten vermits dat moet gemonteerd worden in het aquarium en als er iet aan zou schelen of haperen lijkt het mij nogal moeilijk toehankelijk om aan te werken.
ook als het bv moet uitgekuist worden.
ik zou liever een externe afschuimer hebben waar alles goed toehankelijk is.
graag jullie advies gevraagd.
zijn er hier soms ook aquarianen uit de omgeving van brugge en omstreken aanwezig?
je mag het mij altijd laten weten en vermits ik een beginner ben kan ik nog veel raad en daad gebruiken.
groeten.
Hey Wildcatje welkom hier op het forum :)
Dus je wil een bak starten zonder sump neem ik aan. De keuze van de deltec is goed maar er zijn ook genoeg andere afschuimers die je kan nemen als je geen sump hebt.
http://www.meerwasserlexikon.de/produkte/1049320276.htm
http://www.proteinskimmer.com.au/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=97
http://www.proteinskimmer.com.au/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=19
2x2500L/h stroming is ook prima.
bedankt voor de snelle reactie
hoe word de afschuimer dan met het aquarium verbonden?
is dit hetzelfde principe als bij zoetwater?
daar heb je een aanzuigdarm en een uitstroom.
is dit dan ook het geval bij een afschuimer?
en waar zit dan eventueel de aanzuig of uitblaas van de afschuimer?
moest dit een domme vraag zijn sorry hiervoor maar ik ben echt nog een leek in het gebied van zeeaquaria en moet nog veel leren.
bedankt voor de snelle reactie
hoe word de afschuimer dan met het aquarium verbonden?
is dit hetzelfde principe als bij zoetwater?
daar heb je een aanzuigdarm en een uitstroom.
is dit dan ook het geval bij een afschuimer?
en waar zit dan eventueel de aanzuig of uitblaas van de afschuimer?
moest dit een domme vraag zijn sorry hiervoor maar ik ben echt nog een leek in het gebied van zeeaquaria en moet nog veel leren.
Dit is zeker geen domme vraag ;)
Elke afschuimer met pomp heeft een in en uit loop. De inloop is dus de pomp deze zorgt er voor dat het water en de fijne luchtbelletjes in de afschuimer worden geblazen. Van zelfs gaat het water uit de afschuimer en zo je bak in als je de uitstromer(s) in je bak hebt hangen natuurlijk.
Bij de meeste afschuimers trekken de afschuimers in het begin zelf het water in de afschuimer, sommige modellen moet je eerst vullen met water uit je bak en als je dan de stekker in steekt zijn ze vertrokken.
Ik heb snel een tekeningetje gemaakt waarop je kan zien hoe het water door de afschuimer gaat bij een aqua medic turbofloter.
Rode cirkel is de pomp die er voorzorgt dat de afschuimer water krijgt en de fijne luchtbelletjes.
Groene cirkel is de uitloop.
Klik op de foto voor een vergroting.
Ik hoop dat je het een beetje snap anders horen we het wel ;)
crystal-force
01-08-07, 19:47
Welkom Wilde kat ;)
Ik heb zelf een bak van 260 liter, en gebruik de afschuimer die hierboven staat (bericht van Nico) en ben er zéér tevreden over....
1 opmerking..... als je de afschuimer buiten een sump plaatst moet je eerst de pomp uitzetten, anders stroomt het water er overheen als je de beker wilt legen !!
Een sump vindt ik persoonlijk een echte aanrader !!!
(en daarvoor hoef je echt geen overloop te laten inbouwen, kan wel natuurlijk ;)
zie anders mijn dagboek....
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2025
als ik het goed begrijp kan deze afschuimer dan ook in een sump geplaats worden?
als ik het zo samenvat wat ik gelezen heb is het dan toch beter een sump te gebruiken.
als ik die afschuimer neem die nico adviseert ( aqua medic turboflotor 1000 ) dan heb ik anders niets meer nodig van filter in het aqua?
met andere woorden : de afschuimer zorgt ervoor dat het aqua klaar en helder is en alle afvalstoffen eruitgefilterd worden?
@crystal-force : ik vind uw dagboek in 1 woord prachtig!!!!!!!!!!!!!!!!!
kzou zeggen doe zo verder en ik hoop dat ik ook ooit op de plaats geraak waar jij nu bent!!!!!!!!!!
als ik het goed begrijp kan deze afschuimer dan ook in een sump geplaats worden?
als ik het zo samenvat wat ik gelezen heb is het dan toch beter een sump te gebruiken.
als ik die afschuimer neem die nico adviseert ( aqua medic turboflotor 1000 ) dan heb ik anders niets meer nodig van filter in het aqua?
met andere woorden : de afschuimer zorgt ervoor dat het aqua klaar en helder is en alle afvalstoffen eruitgefilterd worden?
kzou zeggen doe zo verder en ik hoop dat ik ook ooit op de plaats geraak waar jij nu bent!!!!!!!!!!
Samen met een verse levende steen minimaal 1kg per 10 liter, en een goede zware afschuimer en regelmatig water verversen zal je aquarium zeer goed draaien. Dit noemen we het Berlin systeem.
Dus geen sponsen, bioballen, keramieken pijpjes gebruiken.
Die afschuimer die ik liet zien kan zowel aan de bak gehangen worden als in een sump geplaatst worden. Zeer goede en eenvoudige afschuimers!
crystal-force
02-08-07, 18:49
Bedankt voor je compliment... :D
het grappige is dat ik ook pas vanaf februari bezig ben.... en moet je me nu zien..... het is boven mijn stoutste verwachtingen geworden... een bak om
TROTS op te zijn.... (muv het nitraat probleempje > wordt aan gewerkt :p )
Op zich heb je niets meer nodig maar je kan altijd nog kiezen om periodiek over kool te gaan filteren. Dit maakt je water kraakhelder.
Groet,
Marcel
kan ik dit doen door in de sump een extra vak te voorzien om houtskool in te leggen en dan bv 1 week over houtskool filteren en dan de andere week niet?
of is het beter om er een aparte filter voor te gebruiken?
crystal-force
03-08-07, 08:57
euh... ik zou er maar geen houtskool in gooien..... dat loopt volgens mij niet goed af !!! :eek: !!!
Je kan bij de dieren/vis speciaalzaak speciale "aktieve kool" halen.
Dit kool doe je dan in een netje (op pantykous). Spoel het eerst uit onder
de kraan zodat al het zwarte vuil eraf gespoeld is. Daarna kan je 'm in de sump/filter leggen met het liefst zoveel mogelijk stroming er langs.
Dan werkt het "aktieve kool" op z'n best !
kan ik dit doen door in de sump een extra vak te voorzien om houtskool in te leggen en dan bv 1 week over houtskool filteren en dan de andere week niet?
of is het beter om er een aparte filter voor te gebruiken?
ps. als je deze kool onder het water afgespoeld hebt, behoord het kool te gaan "Sissen" ..... dan weet je dat het kool is geactiveerd ;)
euh... ik zou er maar geen houtskool in gooien..... dat loopt volgens mij niet goed af !!! :eek: !!!
Je kan bij de dieren/vis speciaalzaak speciale "aktieve kool" halen.
Dit kool doe je dan in een netje (op pantykous). Spoel het eerst uit onder
de kraan zodat al het zwarte vuil eraf gespoeld is. Daarna kan je 'm in de sump/filter leggen met het liefst zoveel mogelijk stroming er langs.
Dan werkt het "aktieve kool" op z'n best !
ps. als je deze kool onder het water afgespoeld hebt, behoord het kool te gaan "Sissen" ..... dan weet je dat het kool is geactiveerd ;)
ik denk dat er een misverstandje in het spel is.
wij hier in onze streek zeggen tegen wat jij actieve kool noemt gewoon houtskool.
sorry hiervoor als mijn vraag daardoor niet duidelijk genoeg was.
ik gebruik dit trouwens al 5 jaar in mijn zoetwaterbak en ben daar zeer tevreden over.( kzal ne keer proberen een foto van mijn zoetwaterbak op het forum te zetten )
dat wordt inderdaad zoals jij zegt in een soort pantykous gedaan en dan in de filter geplaatst.
dus het kan geen kwaad om een zakje kool in de sump te plaatsen en daar constant overheen te filteren?
ik dacht dat ik ergens gelezen had dat ze adviseerden om niet langer dan een week over houtskool te filteren.
daarom dat ik het nog eens vroeg om zeker te zijn.
en waar moet de kool dan het best geplaats worden in de sump?
voor of achter de afschuimer of heeft dat geen enkel belang?
hier is dan een foto van mijn zoetwaterbak :
http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=7188&stc=1
en laat ons hopen dat ik er binnenkort ne foto van mijn zeebakje mag bijzetten
hier is dan een foto van mijn zoetwaterbak :
http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=7188&stc=1
en laat ons hopen dat ik er binnenkort ne foto van mijn zeebakje mag bijzetten
Als je zeeaquarium er zo goed uit gaat zien als je zoetwaterbak, dan gaat dat vast en zeker een top bak worden dan! :)
crystal-force
03-08-07, 21:45
Het beste is idd een week .... in de sump waar veel stroming langskomt zodat je zoveel mogelijk waterinhoud er overheen kan laten lopen !
ps. mooie zoetwater..... (maar ik mis de vissies ?!?! :confused: )
ik denk dat er een misverstandje in het spel is.
wij hier in onze streek zeggen tegen wat jij actieve kool noemt gewoon houtskool.
sorry hiervoor als mijn vraag daardoor niet duidelijk genoeg was.
ik gebruik dit trouwens al 5 jaar in mijn zoetwaterbak en ben daar zeer tevreden over.( kzal ne keer proberen een foto van mijn zoetwaterbak op het forum te zetten )
dat wordt inderdaad zoals jij zegt in een soort pantykous gedaan en dan in de filter geplaatst.
dus het kan geen kwaad om een zakje kool in de sump te plaatsen en daar constant overheen te filteren?
ik dacht dat ik ergens gelezen had dat ze adviseerden om niet langer dan een week over houtskool te filteren.
daarom dat ik het nog eens vroeg om zeker te zijn.
en waar moet de kool dan het best geplaats worden in de sump?
voor of achter de afschuimer of heeft dat geen enkel belang?
de foto van het aquarium is een 3 tal weken geleden genomen.
ik had dan pas mijn bak heringericht , al mijn vissen had ik voorlopig in een andere bak gestoken.
sommigen zitten nu ook nog apart waaronder de kersenbuikchiclide waar ik geregeld mee kweek.
de laatste kweek hiermee had ik ongeveer een 60 tal jongen.
enfin , ik ben vandaag naar de speciaalzaak geweest om achter een afschuimer , stromingspompen , opvoerpomp te gaan .
natuurlijk had ik weer de pech dat de afschuimer en de stromingspompen niet in voorraad waren.
maar volgende week vrijdag zou ik het allemaal hebben.
wat ik gekocht heb :
- eiwitafschuimer aqua medic turboflotor 1000 multi
- 2 stromingspompen tunze 60 zs 2500 liter/h
- eheim universal opvoerpomp ( 1200 liter/h )
ik hoop dat ik hiermee een beetje treffelijk materiaal heb gekocht en dat het rap volgende week is zodat ik eindelijk aan de slag kan gaan.
crystal-force
04-08-07, 17:44
gaat helemaal goed komen ;) ... hou ons op de hoogt :D
ik heb nog een vraagje ,
waar in het aquarium plaats je nu het best een overloop?
moet dit in de bodem van het aquarium zijn of mag dit ook op de zijkanten geplaats worden? bv een 5 tal cm van de bodem.
ik heb nog een vraagje ,
waar in het aquarium plaats je nu het best een overloop?
moet dit in de bodem van het aquarium zijn of mag dit ook op de zijkanten geplaats worden? bv een 5 tal cm van de bodem.
Best gewoon een gat in de bodem in de hoek van je bak, en dan een glasplaat in de hoek of een rechthoekig model zoals ik.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/attachment.php?attachmentid=4123
links achter in de hoek zie je mijn overloop ;)