PDA

Bekijk Volledige Versie : Starten?

RonHessing
28-06-05, 00:45
Welke opstartmethodes zijn er ? Wat is op het moment de meest toegepaste?

Wat zijn de voor en de nadelen van de gebruikte systemen?

Hoe breng je een systeem in balans?

Stel je vragen in een nieuw topic en ook hier gaan we van elkaar leren:)

Groetjes,

Ron.

Bert
28-06-05, 01:19
zoals ik ben opgestart is .......

bak eerst gevuld met zoetwater ,om te kijken of het systeem water dicht is ..

later gevuld met half vers zeewater en half aangemaakt osmose water,met reef chrystels.....

gelijk een hoop levend steen erin,dat ik zo uit de dozen heb gehaald bij mijn leverancier....zo.n 55 kilo ..+een kilo of 10 uit me oude bak ....

zo heb ik hem 2 weken laten staan ,toen voorzichtig het licht gaan opvoeren..
afschuimer laten werken vanaf dag 1 ..ook een wervelbedfilter ,verder gebruik ik de methode berlin,dus het enigste wat ik aan fliters heb is ,afschuimer en een wervelbedfilter gevuld met rowafos ..en 1 keer in de maand filter ik 1 week over aktief kool

toen lekker laten rusten de bak ...een week of 8 toen ben ik zo langzaam aan met dieren begonnen,zoals leders.oren...2 doktersvissen...
beetje de concurenten van de alg..

alleen 1 fout die ik wel gemaat heb is ,dat ik veel te snel over wilde op de acro,s terwijl de bak niet in evenwicht was,nu na 6 maanden draaien,kan ik een beetje zeggen dat het de goede kant op gaat ..
mijn advies dus ook ,wacht een paar maanden voor je aan de moeilijke soorten begint

en zo ben ik een beetje gaan opbouwen......tot wat het nu is ,en ben nog lang niet klaar ...

vragen zijn welkom

gr bert

ScubaFreeze
27-08-05, 16:53
Ik ben hier nieuw, ik wil graag een zeeaquarium opstarten. Ik heb al een aantal jaar een zoetwateraquarium gehad, maar ik wil een stapje verder. Nu heb ik ergens gelezen dat er allemaal soorten zeeaquaria zijn. Alleen ben ik die site kwijt, Ik geloof dat een soort een nanoaquarium was...wat houd dit allemaal in en heeft iemand een goede site over die soorten aquaria.. alvast bedankt.

Mvg, Freeze

RonHessing
28-08-05, 01:07
Hoi,

In een eerste korte reactie wil ik je de volgende tips meegeven.

1, start op een relatief eenvoudige wijze. Start een aquarium op met een goede portie vers levend steen (bij voorkeur geen overname uit een draaiende bak) en een zeer goede afschuimer. (niet meer aan bioloog beginnen)
De aan te schaffen techniek zoals stromingspompen, verlichting, reactoren e.d. zijn mede afhankelijk van wat voor dieren je wilt gaan houden. Vertel daar eens wat meer over zodat wat gerichtere tips zijn te geven.:)

Maak een plan van te voren. Een plan waarin duidelijk wordt welke lagere dieren je wilt gaan houden en welke vissen je wilt en zoek uit of ze compatible zijn. Past het bij elkaar.

De mate van beheersing voert in deze hobby de boventoon boven het kopen van dieren. De aanschaf van 1 vis betekend 10 mooie andere laten zwemmen bij de winkelier!;)

Verder, zoek 1 of 2 mensen uit die een hele mooie bak hebben en vraag je af hoe zij het doen. Wat valt ervan te leren. Waarom doenzij dingen , waarom doen zij dingen niet.

Bezoek een winkelier waar je andere hobbyisten ontmoet om eens mee te kletsen. Tussen al het geklets hoor je vast dingen waar je wat mee kunt:)

Groeten,

Ron.

Welkom in een hobby waar je nooit over uit gepraat raakt!

Via dit forum en op mijn eigen site worden elke maand aquaria besproken. Doe er je voordeel mee. Zie onderwerp Aquarium in beeld.

Ganesha
31-08-05, 09:16
Is een bioloog hetzelfde als een sump? En waarom daar niet meer aan beginnen Ron? Wij willen als we ooit een grotere bak op gaan zetten juist wel een sump omdat je dan niet de hele tijd tegen zo'n eiwitafschuimer in je bak zit aan te loeren.

Heniochus
31-08-05, 10:14
Is een bioloog hetzelfde als een sump? En waarom daar niet meer aan beginnen Ron?

Nee, een sump is een 'kale' bak (vaak met vakken) waarin zich geen ander filtermateriaal bevindt dan de eiwitafschuimer, kalkreactor etcetera. In een bioloog bevinden zich ook andere filtermaterialen, denk dan bijvoorbeeld aan keramische pijpjes, bioballen, gebroken koraal etcetera.

Ik gebruik liever een sump dan een bioloog omdat:

- het watervolume wordt vergroot (met alle voordelen daarvan)
- er geen ophopingvan vuil plaatsvindt in het filtermateriaal*
- er zuurstofrijk water is (met goede doorstroming)
- er geen bacteriecultuur is die men niet direct kan aantasten

*het vuil wat zich niet ophoopt in het filtermateriaal in een bioloog hoopt zich wel op in het aquarium zelf. Het nadeel is dat we goede doorstroming moeten hebben om het vuil weg te blazen. Het voordeel is er voor onze derituseters die van het vuil kunnen profiteren.

Ganesha
31-08-05, 11:12
Ok helemaal duidelijk, bedankt ;)