Bekijk Volledige Versie : Waterbewegingspompen
Over waterbeweging zijn alle vele onderwerpen bezig. Waterbeweging in een zeewateraquarium is heel belangrijk. Het zorgt voor de aan en afvoer van vele zaken zoals zuurstof, afval en voeding. Er zijn vele soorten merken en maten op de markt. We zullen in het kort vertellen wat de verschillen zijn in de verschillende pompen.
Foto1 Is een eenvoudige waterbewegingspomp die zowel voor waterbeweging als opvoer gebruikt kan worden. Je kunt dit soort pompen krijgen met een pompvermogen van 500 tot 3500 liter per uur. Deze pompen moeten in een aquarium geheel onder water geplaatst worden.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/misc/p1.jpg
Foto2 Zijn pompen die boven water worden geplaatst en alleen het onderste gedeelte steekt onder water. Deze pompen zijn er ook van verschillende merken.
Het voordeel van dit soort pompen is dat de warmte die ze geven niet aan het aquariumwater word afgegeven. Een volgend voordeel is dat je de uitstroomopening in alle richtingen kan zetten. Deze pompen zijn ook geschikt om in kombinatie met een dimmer of computer gebruikt te worden om een wisselende waterbeweging te krijgen.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/misc/p2.jpg
Foto 3 Dit zijn pompen die werken op 24 volt stroom. Ze moeten geheel onder water gebruikt worden en zijn met apart verkrijgbare controlers te regelen in heel veel standen.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/misc/p3.jpg
Foto4 Stream pompen zijn pompen die op een heel ander principe werken. Voor de pomp zit een zeef waar achter een propeller draait die het water aan de zijkant aanzuigt en het van voren in een brede straal wegblaast.
Deze zijn te verkrijgen van 6000 tot 12000 liter en ook met een apart verkrijgbare controler te regelen.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/misc/p4.jpg
Er zijn nog meer manieren om waterbeweging te maken, die zullen zeker ook nog aan de orde komen.
Hallo Aquaspijk,
Bedankt voor de post. Erg verhelderend.
Zelf ben ik nog aan het opstarten en ben nog opzoek naar een goede manier om stroming in mijn bak te regelen. Ik ben dus nog de optie aan het wegen...
Op dit moment denk ik erover om de stroming vie de opvoer te regelen. Met twee pompen. Een voor rifspoeling en de ander aangesloten op een scwd van 3iq ventures zodat er afwisselende stroming in de bak zit.
De bak is 140*60*60. En ik wil tussen de 20 en 35 keer de inhoud aan stroming genereren inclusief de rifspoeling. Zelf dacht ik aan 2x 3500 liter opvoer.
Wat zijn jouw ideeen hierover?
Groetjes,
Taco
:) De plaatjes worden niet op de goede volgorde weergegeven,kijk daarom naar de no in het plaatje.
als je wilt kan ik het wel voor je aanpassen
als je wilt kan ik het wel voor je aanpassen
:) Graag Freddy het moet er netjes uitzien.
:) Graag Freddy het moet er netjes uitzien.
Zo wou je het hebben Andre ?
Hallo Aquaspijk,
Bedankt voor de post. Erg verhelderend.
Zelf ben ik nog aan het opstarten en ben nog opzoek naar een goede manier om stroming in mijn bak te regelen. Ik ben dus nog de optie aan het wegen...
Op dit moment denk ik erover om de stroming vie de opvoer te regelen. Met twee pompen. Een voor rifspoeling en de ander aangesloten op een scwd van 3iq ventures zodat er afwisselende stroming in de bak zit.
De bak is 140*60*60. En ik wil tussen de 20 en 35 keer de inhoud aan stroming genereren inclusief de rifspoeling. Zelf dacht ik aan 2x 3500 liter opvoer.
Wat zijn jouw ideeen hierover?
Groetjes,
Taco
:) Als je 30x de inhoud aan waterbeweging wil hebben is er 15000 liter pompvermogen nodig.De twee x 3500 als opvoer zal dan niet genoeg zijn. Als je een afschuimer in de sump hebt staan moet je kijken naar het vermogen van dat apparaat. Het mooiste is dat de doorstroomsnelheid van de sump gelijk is of minder dan het vermogen van de afschuimer,Dan werk hij optimaal.
Natuurlijk is het wel een optie om gaten in de bodem te maken voor aan en afvoer rifspoeling. Mijn idee hierover? Neem een 3500 voor de opvoer en breng dat water via een buis op de bodem weer in de bak.Wel een gaatje boren bij de waterlijn om hevelen te voorkomen.Gebruik dan twee of meer pompen die van verschillende richting komen om een mooie waterbeweging te krijgen.
:D Maar uiteidelijk is het jou bak en neem jij de beslissing.
haha...oeps...rekenen is niet mijn sterkste vak zonder mijn oude vertrouwde casio ;)
Ik moet me blijkbaar toch een stuk beter inlezen/laten adviseren, want aan het vermogen van de afschuimer in relatie tot de doorstroom had ik niet gedacht. Tot op vandaag had ik aangenomen dat de opvoer van de afschuimer niet gerelateerd was aan de doorstroomsnelheid van de sump. Kan jij hier iets meer over vertellen?
:) Als je 30x de inhoud aan waterbeweging wil hebben is er 15000 liter pompvermogen nodig.De twee x 3500 als opvoer zal dan niet genoeg zijn. Als je een afschuimer in de sump hebt staan moet je kijken naar het vermogen van dat apparaat. Het mooiste is dat de doorstroomsnelheid van de sump gelijk is of minder dan het vermogen van de afschuimer,Dan werk hij optimaal.
Natuurlijk is het wel een optie om gaten in de bodem te maken voor aan en afvoer rifspoeling. Mijn idee hierover? Neem een 3500 voor de opvoer en breng dat water via een buis op de bodem weer in de bak.Wel een gaatje boren bij de waterlijn om hevelen te voorkomen.Gebruik dan twee of meer pompen die van verschillende richting komen om een mooie waterbeweging te krijgen.
:D Maar uiteidelijk is het jou bak en neem jij de beslissing.
haha...oeps...rekenen is niet mijn sterkste vak zonder mijn oude vertrouwde casio ;)
Ik moet me blijkbaar toch een stuk beter inlezen/laten adviseren, want aan het vermogen van de afschuimer in relatie tot de doorstroom had ik niet gedacht. Tot op vandaag had ik aangenomen dat de opvoer van de afschuimer niet gerelateerd was aan de doorstroomsnelheid van de sump. Kan jij hier iets meer over vertellen?
:) Je moet je het vogende voorstellen.Je staat achter een lopende band met daarop lekkere glazen bier. Ze staan 50 cm uit elkaar. De band draait langzaam voorbij zodat jij de tijd hebt om elk glas bier te pakken en op de tafel achter jou te zetten(:D leeg te drinken).Nu verhogen we de snelheid van de band 4 keer,zou het nu ook nog lukken om al de glazen te verhuizen? Een rifspoeling is prima en mag veel waterverplaatsing hebben.De doorloopsnelheid van de sump daarinteren kan beter wat rustiger zijn zodat de afschuimer optimaal zijn werk kan doen.
:) Je moet je het vogende voorstellen.Je staat achter een lopende band met daarop lekkere glazen bier. Ze staan 50 cm uit elkaar. De band draait langzaam voorbij zodat jij de tijd hebt om elk glas bier te pakken en op de tafel achter jou te zetten(:D leeg te drinken).Nu verhogen we de snelheid van de band 4 keer,zou het nu ook nog lukken om al de glazen te verhuizen? Een rifspoeling is prima en mag veel waterverplaatsing hebben.De doorloopsnelheid van de sump daarinteren kan beter wat rustiger zijn zodat de afschuimer optimaal zijn werk kan doen.
Kijk bier...de ideale vergelijking! :D Alhoewel ik niet denk dat ik na negen of tien glazen bier in staat ben de tafel achter me te vinden... ;)
Welke oplossingen zou jij suggereren om in een bak van mijn afmetingen voldoende wissel stroming te krijgen zonder apparatuur (waarvoor ik veel te lui ben om weg te werken) in het zicht? Er ook van uitgaande dat prijs een issue is.
wat dacht je we redden de inhoud ,wat kan ons die glazen schelen
:D Ben ik met jee eens, maar het gaat hier over waterbeweging,:confused: of was het bier:D
of was het iets met bomen??????? ik geef het op !
volgens mij waren het palmpjes...maar dat kan aan mij liggen... :D
:) Waterbeweging is belangrijk, maar ook de stroomkosten zijn dat.Bij het aanschaffen van pompen is het dus ook verstandig om naar het stroomverbruik te kijken in combinatie met het vermogen wat ze leveren.
André,
Een vraagje / opmerking over de relatie capaciteit opvoer en afschuimer.
Al tijden heb ik last van een verhoogd nitraat gehalte in mijn bak (20 ~25 mg/l), welke ik zonder kunstmatige ingrepen niet naar beneden krijg. En dus zo hou.
Op de bak is een MTT I afschuimer gekoppeld, welke volgens opgave circa 2000 liter water inneemt. Rekening houdend met de verliezen in de opvoerpomp, bedraagt de verhouding afschuimer / opvoerpomp (OR 3500) circa 1 op 1.
Geen idee hoe dit nu ineens in vet getyped wordt en krijg het ook niet weg.)
Voor 5 dagen terug heb ik de OR 3500 vervangen voor een OR 6500. (Voor alle technische gegevens zie bericht nummer 1 van de topic " (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=234&page=1&pp=10)Wat te doen: Verhoogd nitraat gehalte" (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=234&page=1&pp=10). Voor een exactere beschrijving van de wijzigingen zie bericht nummer 28)
Gister avond (4 dagen later) meet ik een nitraat gehalte van iets boven de 10 mg/l. (Zeterdag nog 20~25 mg/l gemeten)
Ondanks dat de opvoerpomp nu veel meer verpompt dan de afschuimer aankan, lijkt het er op dat de afvalverwerking verbeterd is.
Wel is er gelijk tijdig een 6 cm grote doopvondstschelpje in de bak toegevoegd, maar ik kan mij niet / nauwelijks voorstellen dan een doopvondst schelpje van 6 cm in slechts 4 dagen tijd het nitraat van 20 ~ 25 mg/l naar iets meer dan 10 mg/l kan trekken.
Bij een geschatte netto inhoud van 550 liter komt dit neer op 550 liter x 10 mg/l = 5500 mg = 5,5 gram nitraat!http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon6.gif
Enig idee hoe dit kan, terwijl ik in deze situatie de ideale verhouding ruim overtroffen heb.
:) Je moet beseffen dat testsetjes indikatoren zijn.Zo kan het heel goed gebeuren dat je net op de ene of net op de andere kleur komt.Het verschil tussen 10 en 25 kan zelfs de tolerantie zijn van het setje.Door de verandering zal het nitraat niet afnemen,maar door gebruikers kan dat wel.Ik zou me geen zorgen maken zolang het nitraatgehalte maar niet omhoog gaat boven die 25. Omlaag krijgen naar 5 of minder is het doel.