Bekijk Volledige Versie : Aquarium dagboek Richard Paas Schipborg
richardpaas
23-07-05, 11:18
He guys, zo een nieuw forum! Kunnen we zappen! Ha ha ;) Kan ik mijn hele dagboek ook overblazen van het ouwe naar het nieuwe forum??
RonHessing
23-07-05, 11:24
Hoi Richard!
Welkom op dit forum. Overblazen zou mooi zijn:)
Start maar met je vorderingen en wat fotos.
Jij hebt toch die prachtige Deltec bak als ik mij niet vergis?
Groetjes,
Ron.
He guys, zo een nieuw forum! Kunnen we zappen! Ha ha ;) Kan ik mijn hele dagboek ook overblazen van het ouwe naar het nieuwe forum??
dat moet vast wel lukken.. zolang je natuurlijk de reacties op een ander forum niet meeneemt, dat gaat denk ik nog meer problemen opleveren met de andere eigenaars van dat forum.. maar als het jouw berichten en foto's betreft, zien we ze graag verschijnen.
--== Freddy ==--
richardpaas
23-07-05, 11:30
Mijn bakkie draait vanaf vorig jaar oktober, heb alleen nu wat prblemen met mijn giesseman lamp daarvan doen de tl's het niet meer. Heb dus nu de hele dag die hqi aanstaan! :confused:
RonHessing
23-07-05, 15:55
Hoi Richard,
Mag ik uit jouw handtekening opmaken dat je vliegeren als hobby hebt?
Powervliegeren, stuntvliegen, WAT voor vliegeren:D
Groetjes,
Rom.
richardpaas
23-07-05, 18:05
Mag ik uit jouw handtekening opmaken dat je vliegeren als hobby hebt?Powervliegeren, stuntvliegen, WAT voor vliegeren:D
nou ik vind eigenlijk alle vliegeren leuk! Ik heb een powerset, en wat truukvliegertjes! Heerlijk ontspannen!
richardpaas
23-07-05, 18:11
Sh#t k@t, en alle vieze woorden die ik maar kan bedenken! Moest net ff naar Arnhem kachelen omdat ze in appingedam geen joe's juice kennen :confused: Ik zag vijf prachtige anthiassen rose/oranje. Doen kon ik niet laten zwemmen in dat kleine bakkie. Kom ik thuis zijn er al twee dood in het zakje, en na het overwennen nog twee dood in mijn bak. Nog één over. Meteen gebeld naar Arnhem, waar overigens jullie zeer gewaardeerde collega forum houder ook was ;), ze beloofden wel 4 nieuwe te regelen. Iemand een idee hoe dit kan? Ze zaten met zijn vijfen in één zakje dat vond ik wel raar. Was het stress?
Appingedam Arnhem das dik 200km kachelen. Hoelang ben je onderweg geweest?
richardpaas
23-07-05, 19:07
Appingedam Arnhem das dik 200km kachelen. Hoelang ben je onderweg geweest?
:kill: ik weet niet wat je bedoeld maar ik woon in Schipborg. Schipborg Arnhem is 1,5 uur! ;)
Jij begon over appingedam:confused:
Zijn maar een paar mogelijkheden:
Stress
Teveel afkoelen
Zuurstofgehalte te laag
En/of ze waren al verzwakt
Dan is het toch niet zo vreemd om te vragen hoelang je onderweg was?
Anderhalfuur moet kunnen ze zitten ook 48 uur in het vliegtuig. Zaten ze allemaal in één zak of apart?
:DHeb je ze de groeten gedaan?
Trouwens Joes juice is ongeveer het zelfde als calciumhydroxide. je had je dus en juice en dode dode vis kunnen besparen.
richardpaas
24-07-05, 03:50
ja idd ze zaten allemaal in één zak dat vond ik wel raar ja.
en nee ik heb ze niet de groeten gedaan! Hij kende mij toch niet!
En calcium hydroxide kan ik hier gewoon in Schipborg kopen? Bij de slager? :confused: :) tja weet ik veel
ja idd ze zaten allemaal in één zak dat vond ik wel raar ja.
en nee ik heb ze niet de groeten gedaan! Hij kende mij toch niet!
En calcium hydroxide kan ik hier gewoon in Schipborg kopen? Bij de slager? :confused: :) tja weet ik veel
:) Bij de apotheek kun je dat halen.Neem wat van dat poeder en meng het met wat osmose water totdat er een stroperig goedje onstaat. Dan wat opzuigen in een injectiespuit en een druppel in de mond van de glasanemoon doen. Niet te veel van die anemonen in een keer doen.
Als zo'n vis poept in de zak word het water "giftig" als 5 visjes poepen in de zelfde zak op een beetje water dan...............Maximaal 2 visjes in een zak zou ik zeggen. Zeker als je anderhalf uur moet rijden. Vissen worden op vangstations niet gevoerd juist om die reden voordat ze het vliegtuig in gaan.Ik denk dat je best om nieuwe visjes kunt gaan of je geld terug vragen.
Sh#t k@t, en alle vieze woorden die ik maar kan bedenken! Moest net ff naar Arnhem kachelen omdat ze in appingedam geen joe's juice kennen :confused:
Appingedam..zuchtttttttt... ga naar Groningen volgende keer Richard..
Die heeft (had) wel joes juice.,.. een kameraad van me heeft het daar ook gekocht...anders even een belletje plegen. Dierenspeciaalzaak lewenborg.
tel.nr wil ik wel even voor je zoeken als je hem zelf niet kunt vinden.
Heb daar gisteren ook weer wat vis gekocht..
plaatjes zijn geleend van www.seewasserlexikon.de (http://www.seewasserlexikon.de)
richardpaas
24-07-05, 13:55
Appingedam..zuchtttttttt... ga naar Groningen volgende keer Richard..
ha ha ha ha hoezo geen goede ervaringen met Appingedam? :braak: OK guys bedankt voor jullie input! ;)
richardpaas
24-07-05, 17:04
haai, de twee anthiassen die voor dood onder in het hoekje van mijn bak lagen zijn blijven leven! Heb ze vanmorgen wat eten gegeven en ze vraten het alsof het spagetti was! Hoef ik maar twee te vragen in Arnhem! :) Welk 'merk en type' is het? ;) Ik gok op de Pseudanthias Squamipinnis (volgens mij stond ie op bladz. 39 van het laatste NBBZ-blad, toch?
richardpaas
24-07-05, 17:23
iemand nog een idee wat dit voor een acro'tje is trouwens, die heb ik gister ook meegenomen uit Arnhem
richardpaas
24-07-05, 21:38
om even alles goed extra duidelijk recht te zetten, de mensen bij Seahorse hebben beloofd dat ze het goed gaan oplossen hoor! Dus de service is ook daar net als in Aquaspijk TOPPIE!! :sjalom:
:D Vraag de Sea horse als sponsor, nette handelaren zijn meer dan welkom.
richardpaas
24-07-05, 22:13
Mijn vrouw zegt zojuist dat ik in een wespennest beland ben! :D
richardpaas
26-07-05, 07:47
sooow ff mijn avatar aangepast, kunnen jullie gelijk zien hoe knap ik ben! :)
(heej is dat nou mijn onderkin???? :D)
richardpaas
27-07-05, 14:17
hee freddie ff bij jouw grooooootttttteeee vriend in Lewenborg geweest. Wel een leuk zakie! :) Kijk dit heb ik gekocht. Iemand nog tips?? Een goniopora groen en een blauwe spons. Kunnen ze zo dicht bij elkaar staan of netelen ze elkaar dan dood?
Hahaha....kijk aan, ik heb inmiddels Jacob gebeld.. en hij had er nog 1 blauwe spons zitten.. die heeft ie voor me gereserveerd..
Als ik goed had begrepen kreeg ie volgende week weer vis..
Je had tegen hem gezegd Freddy heeft me gestuurd ? :D hij kon zich er geen gezicht bij bedenken tot ik hem net aan de foon had.. nu weet ie ook het gezicht bij mn naam...was hem al meer gebeurd door mensen die ik verteld heb vanhem...hij vroeg zich al een tijd af wie Freddy nu was..
En wat dat netelen betreft ik denk dat de kenners hier een antwoord op moeten geven.. Ik ben ook maar een beginner...hehehe.
--== Freddy ==--
richardpaas
27-07-05, 17:53
koop jij dan elke keer wat als hij iets binnen krijgt? Heb jij een mega bak ofzo?
koop jij dan elke keer wat als hij iets binnen krijgt? Heb jij een mega bak ofzo?
Nee hoor.. gewoon normaal bakkie...1.60lang * 90diep * 50 hoog.. panoramaview.. maar de bak draait net een half jaar en ben nog niet zo gek lang geleden begonnen met inkopen ervoor.. en ik koop hooguit 1 of 2 dingen per maand er bij in... het moet voor mij echt een low budgetbak blijven, en met 1 a 2 dingen per maand wil dat prima..
--== Freddy ==--
richardpaas
28-07-05, 11:58
had sinds een dag of 5 wat koraaltjes geplakt met wat aqua medic reefconstruct. Alle koraaltjes die ik daarmee heb geplakt worden nu wit! Gaan dus dood heeft dit reefconstruct één of andere houdbaarheidsdatum ofzo? De koraaltjes die nog niet helemaal wit zijn kan ik daarbij de gezonde takjes afbreken en herplaatsten?
Hoe ist met je blauwe spons op moment Richard?
zeewater fan
28-07-05, 23:05
hoi richard dat heb ik ook met dat reefconstruct sinds ik dat heb gebruikt word de onderkant helemaal wit.
dus gebruik het denk niet meer.
maar zou niet weten wat ik dan moet gebruiken.
Vreemd!!
Ik heb daar al tientallen stekken mee geplakt maar nooit geen problemen mee gehad.
Als je de stekjes te veel vasthoud in je vingers gaan ze wl rgelmatig dood.
richardpaas
29-07-05, 07:29
Hoe ist met je blauwe spons op moment Richard?
haha freddie zal ik een webcam gaan ophangen? :yes: Met die spons gaat het uitstekend! Hoezo? Met die van jouw dan? Met mijn Goniopora gaat het trouwens ook uitstekend! Het is de tweede die ik heb geplaatst. Men vind het vaak een moeilijk houdbare soort, maar in mijn bak doen ze het uitstekend.
haha freddie zal ik een webcam gaan ophangen? :yes: Met die spons gaat het uitstekend! Hoezo? Met die van jouw dan? Met mijn Goniopora gaat het trouwens ook uitstekend! Het is de tweede die ik heb geplaatst. Men vind het vaak een moeilijk houdbare soort, maar in mijn bak doen ze het uitstekend.
Nee, deze gaat niet lekker.... bij hem was ie al niet meer blauw hier en daar een klein blauw vlekje nog, verder was ie helemaal lichtbruin, hij heeft hem me zo meegegeven en ik moest het maar proberen, als ie het nog ging doen hoef ik hem pas te betalen.. die gok kon ik wel nemen... Ik hoop dat ie er weer bovenop komt..
--== Freddy ==--
richardpaas
01-08-05, 11:45
heej de spons van mij krijgt nu ook witte vlekken aan de bovenkant.... :confused:
RonHessing
01-08-05, 13:08
In jonge bakken houd je die blauwe en ook gele sponzen niet.
Er is blijbaak niet voldoende microleven aanwezig voor voeding. Ook een beetje lucht in het dier (tranport in en uit water nemen ,...) overleeft ie niet.
Als je geen bak hebt die al tijden staat en het voortreffelijk doet, mijn advies,...laten staan.
Groetjes,
Ron.
richardpaas
02-08-05, 11:40
eigenlijk zouden ze in alle aquariumzaken een internetcomputer moeten hebben staan, dan kan je zelf ff nakijken hoe en wat zo'n koraal allemaal wel en niet kan of doet. Ik vind dat je vaak met een kluitje het riet wordt ingestuurd, de goeie zaken daargelaten natuurlijk!
RonHessing
02-08-05, 12:56
Hoi,
Dat is een idee, maar zo,n blauwe spons kan het in gerijpte bakken lang wel goed doen! Of een dier bij de hobbyist slaagt of niet is afhankelijk van de bak en zijn waterwaarden, zijn biologische staat, of de bak lang of kort staat, welke verlichting en andere techniek. dierensamenstelling,......
Iedealiter is de handelaar topdeskundig en is hij voor 100% op de hoogte wat je thuis aan dieren en aquarium hebt.
Dat dit onmogelijk is weten we,......
Dus ligt de verantwoording mede bij de aquariaan die onderzoek kan doen naar de dieren alvorens die het koopt.
Leuk is dat niet altijd, omdat het een impulsaankoop in de weg staat. Wel verstandiger.
Groetjes,
Ron.
richardpaas
05-08-05, 09:19
spons dood..... (zucht) vandaag een laatste waterwissel doen voor de grotoe vakantie! :D Van dat zout snap ik niks. Op de verpakking staat 4 kg. voor 120 liter zeewater, als ik dan bij 25 graden ga meten heb ik maar een zoutgehalte van 1,010
Heb je dan na het toevoegen van het zout bij elkaar 120 liter of ervoor al 120 liter staan? 4 kilo zou ongeveer wel 120 liter zeewater moeten zijn om een goed zoutgehalte te hebben, maar er zit geloof ik ook wat vocht in het zout wat meegerekend wordt bij het gewicht.
ik weeg altijd hoeveel zout ik nodig heb bij een bepaald aantal liters en er moet altijd nog wat bij om tot het goede zoutgehalte te komen.
Groeten Thijs
richardpaas
05-08-05, 15:14
nee ik heb er maar 50 liter nodig dus dat zou ongeveer 2 kg zijn mar ik doe er wel 2,5 a 3 in om op 1,025 te komen met mijn defractometer
Hoi Richard,
Ik weet niet welk merk zout je gebruikt, maar normaal gesproken gebruik je 35 gram per liter. Dus bij die 50 liter water komt dat neer op 1.750 gram en dus zou die 2 kg ruim voldoende moeten zijn. Mijn refractometer geeft dan ca. 35 ppt aan (het SG is volgens mij niet zo relevant).
By the way, bij "die zaak" in Groningen gaan de vissen in te kleine zakjes. Bij mijn thuiskomst (Groningen - Heerenveen = 50 km) lagen ze zowat op apegapen.
Maar 5 vissen in 1 zak kan helemaal al niet en zeker niet bij die afstand. Dat je daar zelf niet wat van zegt bij het inpakken!
Verder veel succes met je bak en laat nog eens wat foto's zien (als dat kan).
Groeten,
Joop
richardpaas
28-11-05, 18:45
hoppa, ff weer een update. Gister is mijn rode tepelanemoon, in een tunze stromingspomp gekropen, terwijl het gele korfje er gewoon opzat hoor! Het was een bende, overal deeltjes anemoon in heel de bak. Wat zal die het benauwd hebben gehad.
A.s. woensdag komt Andre de klus bij mij afmaken, ik zal nog wel even foto's plaatsen. Ik heb een nieuwe sump in de kelder, met een Deltec AP902 afschuimer, een DeltecPF600s calciumreactor en een Deltec FR 509 phosphaat filer. Nogmaals foto's volgens snel!!
:D Nu nog die beroemde red dragon eraf en een Deltec hlp 8070 erop die 9 meter hoog kan pompen en die regelbaar is. Dan is het een kompleet Deltec systeem.
:)
richardpaas
29-11-05, 09:31
Deltec HLP 8070 Pump (Fresh & Salt water Aquariums)
Suction/Input:40mm
Pressure/Outlet:32mm
Power Consumption:83-130 Watts
Ltrs/(Galls) per hr:Max: 7000 (1556)* Min: 3700 (822)*
Head (in meters):Max: 6.50 Min: 4.80
Article No:69014
Deze bedoel je?? Als je de 6 op de kop zet dan krijg je 9 meter maar hoe jij anders aan 9 meter komt weet ik niet!!! :confused:
Deltec HLP 8070 Pump (Fresh & Salt water Aquariums)
Suction/Input:40mm
Pressure/Outlet:32mm
Power Consumption:83-130 Watts
Ltrs/(Galls) per hr:Max: 7000 (1556)* Min: 3700 (822)*
Head (in meters):Max: 6.50 Min: 4.80
Article No:69014
Deze bedoel je?? Als je de 6 op de kop zet dan krijg je 9 meter maar hoe jij anders aan 9 meter komt weet ik niet!!! :confused:
:D Sorry moest nog een s achter het type
9000 liter per uur met een opvoer van 8 meter 130 tot 205 watt.
richardpaas
29-11-05, 13:43
als dat maar niet te gek wordt!! Het waterniveau wordt nu al 1 cm omhoogedrukt in de bak :D