Bekijk Volledige Versie : Mijn bakje
Beste lezers,
Hierbij een overzicht van mijn aquarium, afmetingen 260 x 100 x 80 (70wh).
De techniek foto zal nog van korte duur zijn daar ik de techniek weer eens ga veranderen.
ps, foto's zijn aardig gelukt, maar daar moet ik echt nog even leren om dat goed onder de knie te krijgen.
Groetz,
Rob
Even over de techiek, de opvoerleidingen zullen allemaal netjes tegen de achterwand van de muur worden weggewerkt. De afschuimer, Aqua Medic Turbofloter 5000 twin zal worden vervangen door een BK 300 intern, verder komt er een wervelbedfilter bij, de Aqua Medic FB 5000, gevuld met zand.
( dus de aqua medic gaat binnenkort in de verkoop)
Tevens gaan de Tunze streamers eruit en ga ik alleen nog werken met opvoerpompen die regelmatig worden verdeeld voor de juiste stroming, 2 maal 12,5 kub Red Dragon. Ook ben ik bezig om de verlichting te wijzigen, heb nu 6 x Hqi 250 watt, daar wil ik er twee van overhouden en de rest overgaan op T5.
Groetz,
Rob
ziet er netjes uit.
maar vertel eens waarom die verandering met het aquarium, en voor als met het licht???.
ik lees graag de motivatie achter dat geheel.
ziet er netjes uit.
maar vertel eens waarom die verandering met het aquarium, en voor als met het licht???.
ik lees graag de motivatie achter dat geheel.
Uhh, ja, dat komt omdat nu de leidingen over de sump heenlopen en niet echt lekker werkzaam zitten, maw als ik iets moet veranderen in de sump of schoonmaken zitten die leidingen altijd in de weg. Dan over de Tunze's, dat vind ik wel zulke ondingen, groot/lelijk/onhandig, zeker met en een trafo en een blauw regelkastje, wat een verhaal, man je wordt gek van al die draden. vwb de verlichting, ja de voornaamste is de warmte, die is al een hot item hier en dat is toch bij T5 een stuk minder, verder verspreid ik het licht beter (denk ik), maar over het licht ben ik nog niet uit, dus kan nog veranderen.
Rob
vwb de verlichting, ja de voornaamste is de warmte, die is al een hot item hier en dat is toch bij T5 een stuk minder, verder verspreid ik het licht beter (denk ik), maar over het licht ben ik nog niet uit, dus kan nog veranderen.
Rob
dat vind ik erg goed na gedacht wat betreft de leidingen en de bedrading, maar dat met het licht vind ik erg zonde.
en dan bedoel ik kwa geld, je zegt dus eigelijk dat je een groter licht oppervlakte hebt met t5 of wel dat "denk je" en dat vind ik een beetje link tis toch een hoop geld wat je dan weer uit geeft.
zou je misschien niet eerst even naar betere koeling kennen zoeken boven je wateroppervlakte, zodat de warmte van de verlichting beter wordt verwijdert.
vertel ons eens wat de afstand is tussen het water en de lamp?.
wat voor koeling je nu gebruikt?.
hoe zijn de lampen weg gewerkt?.
is het aquarium helemaal dicht?.
zou je wat foto's kennen laten zien van het geheel en ander techniek??
dan kennen we misschien allemaal helpen met een goedkopere oplossing.
mark
Beste Mark,
Hierbij wat foto's van de techniek, zoals je ziet staan de opvoerpompen in het laatste gedeelte van de sump en gaan de opvoerleidingen over de sump naar de bak. Dat gaat nu veranderen, want de leidingen gaan netjes langs de muur en de electra gaat iets verder weg van het water. Ook zie je de eiwitafschuimer buiten de sump staan, die stond in de sump, echter ik heb een probleem met de buren, die horen iets????? resoneren, zoemend geluid, dit klopt want heb ik zelf geconstateerd, echter ben nog steeds op zoek naar wat dit nu veroorzaakt en geloof me dat valt niet echt mee. Maar deze eiwitafschuimer word zoals verteld vervangen door een BK 300 intern, dus dat scheelt geluid en ruimte.
Koeler, ja, die heb ik niet meer, omdat ten eerste door privé omstandigheden ik moest bezuinigen en aangezien de Aqua Medic koeler veel stroom verbruikt heb ik deze verkocht. Achteraf gezien niet slim, want met die ventilator is ook niet alles en zijn de temp. schommelingen te groot. Dus er komt weer een koeler en die gaat de kruipruimte in.
De T5, nou inderdaad, navraag prijsopgave leert dat dit een kostbaar zaakje gaat worden, dus hier zien we voorlopig vanaf.
- Afstand tussen water en lamp is nu 30 cm.
- Koeling dus (nog) niet.
- De voorzijde van de bak, daar is eigenlijk alleen de glasplaat te zien, aan de bovenzijde zitten vier houten schotten die met magneten vastzitten en dus te verwijderen zijn, dus in de kamer zie je alleen de voorzijde van de bak en in de garage de verlichting.
- Het beste kun je dit zien op foto 1, dat is het zicht vanuit de garage naar de woonkamer, ook zie je daar het raamwerk, waar normaal de vier houten schotten zitten.
Rob
Zee-aquarium.nl
25-07-05, 17:53
Hier in Hilversum wordt er een hele diepe zucht geslagen van al dat moois dat bij jou te zien is vooral die afmeting van het aquarium.
En een indrukkend aanzicht backstage ;)
Mijn complimenten, ik hou wel van dit soort inrichtingen, groot en toch vol, maar toch nog zat ruimte voor de vissen.
Wel ff een verschil met discusvissen he?!
gr.
Maya
ps: ik heb meteen maar een abonnement genomen op je aquariumboek ;)
aaaaaaaaaaa wacht eens volgens mij heb ik wel eens wat gelezen op een ander forum toen je begon met deze bak.
ja wat een ruimte heb je daar achter.
en als je nou wat kleinere vinnetjes plaatst aan de zijkant en op de achterwand van de bak en die het werk laten doen.
dan haal je al heel veel warmte weg boven het water.
en misschien een soort van afzuig systeem (gewoon een simpel dingetje)zoals bij rOb in zijn topic staat ook de afzuigsysteem.
kijk ff daarvoor bij aquaspijk hier op het forum.
en als je nou van die vinnetjes nodig hebt ik heb er nog wel een paar liggen je ken ze zo op komen halen als je wilt.
mark
Zee-aquarium.nl
25-07-05, 18:06
iemand kwam net met het volgende idee: een slakkenhuis-afzuiger, goedkoop in aanschaf, weinig stroomverbruik en het helpt echt is me verteld, je hebt ze al vanaf 250 M³ (vierkante meter)
gr.
Maya
Klopt Mark, van dat andere forum.
Maar bedankt voor het aanod van de vinnetjes, ik zal het even meenemen in de gedachte van een evt. oplossing. O,ja Mark wel ga ik over komende maand op 14.000 KL HQI lampen.
Maya, bedankt voor de complimenten, ja de ruimte achter de bak is grandioos en wordt zelfs uitgebreid, komen minimaal 6 bakjes van 80x50x50 te staan voor eerste opvang, zeepaardjes enz. Tevens zal ik daar de stekjes in gaan zetten, maar dat is gepland voor het einde van dit jaar, als de geldbronnen het toelaten, haha.
ps, voor een ieder geldt, als je het met eigen ogen wilt zien, schroom niet kom gewoon langs.
Rob
na ja wat is goedkoop.
ik geloof dat zo'n slakkehuis vin ongeveer 50 euro kost.
en dan heb je er ook nog sterkere in en grotere.
iemand kwam net met het volgende idee: een slakkenhuis-afzuiger, goedkoop in aanschaf, weinig stroomverbruik en het helpt echt is me verteld, je hebt ze al vanaf 250 M³ (vierkante meter)
gr.
Maya
Slakkenhuis-afzuiger????? Wat is dat Maya?
Rob
Zee-aquarium.nl
25-07-05, 18:29
je-weet-wel, zo'n ding wat aan 1 kant verse lucht de ruimte inzuigt en aan de andere kant de oude wegblaast. ;)
gr.
Maya
en dan in de vorm van een slakkenhuis!!
Zee-aquarium.nl
25-07-05, 20:29
ik ben net weest kijken wat hij nu bedoelde met dat slakkenhuis en het ziet eruit als een vierkante box met 2 gaten waar je een de luchtslangen aan kan bevestigen.
afmetingen ca 30 op 30 cm
gr.
Maya
ik ben net weest kijken wat hij nu bedoelde met dat slakkenhuis en het ziet eruit als een vierkante box met 2 gaten waar je een de luchtslangen aan kan bevestigen.
afmetingen ca 30 op 30 cm
gr.
Maya
Waar had je dat 'Slakkehuis gezien, Maya????
Bij jouw thuis of op Internet?? site??
Rob
Vandaag geplaatst een vers stuk levend steen en zie daar op de foto, vol met ????????? lijken poliepen??? Vol spanning zit ik te kijken en af te wachten tot er wat uit gaat staan, kleur is momenteel licht paars.
Rob
Zee-aquarium.nl
26-07-05, 19:30
hahahaha, ja in mijn voor en achtertuin liggen slakkenhuizen genoeg, bewoond of onbewoond, zoals jij wil :D
maar ik denk dat je bedoeld op die box waar ik het over heb, die heb ik hier in Hilversum gezien bij een grote zoetwaterbak (waar HQI opzit)
ik kan, indien je dat wil, ff navragen waar ze dat verkopen.
gr.
Maya
Zee-aquarium.nl
26-07-05, 19:31
Vandaag geplaatst een vers stuk levend steen en zie daar op de foto, vol met ????????? lijken poliepen??? Vol spanning zit ik te kijken en af te wachten tot er wat uit gaat staan, kleur is momenteel licht paars.
Rob
bah, die staan echt niet leuk in je bak...staan bij mij veel leuker ;)
ik gok op de Zoanthus soort, paars met groen/blauwig hartje (zoals je er al eentje hebt staan)
(heb jij weer mazzel)
gr.
Maya
bah, die staan echt niet leuk in je bak...staan bij mij veel leuker ;)
ik gok op de Zoanthus soort, paars met groen/blauwig hartje (zoals je er al eentje hebt staan)
(heb jij weer mazzel)
gr.
Maya
Nou ik zal aan je denken, schoonheid, als het wat is. Het mooie is dat de steen dus vrijwel rondom er mee bezaaid is, we gaan het zien.
Rob
Hai Rob,
Het doet me goed om te zien dat je met deze bak meer geluk hebt dan met de vorige . Het ziet er allemaal tip top uit.
En van die Bubble King 300 intern krijg je zeker geen spijt. (ik heb hem ook)
de mazzel,
Jan
Zee-aquarium.nl
29-07-05, 19:45
Hoi Rob,
nog steeds vol spanning naar die buttons aan het kijken?! ;)
en ben je er al uit hoeveel verschillende erop staan?!
ik heb nml 2 van dat soort stenen, op de ene steen staan 6 verschillende tekeningen en de andere 4...dus ben erg benieuwd naar die van jou
gr.
Maya
Mooie foto's alleen jammer van de invallende zon.
Oranje boven.
Rob
Nog maar wat mooie foto's gemaakt.
Rob
RonHessing
23-08-05, 21:17
Hoi Rob,
Alles staat goed uit! De koeler doet zijn werk goed?
Groet,
Ron.
Ja, inderdaad Ron, doet het gelukkig prima, ga nu beginnen aan de techniek, Koeler gaat de kruipruimte in, lekker fris en droog daar, dus gaten boren door de vloer. Volgende week komt de BK 300 intern dus die plaatsen. De streamers van Tunze eruit en waterbeweging dmv een Red dragon 12,5 kub en dan twee opvoerpompen van 5400 ltr die later worden vervangen door een of twee red dragons.
Verder dik tevreden.
groetz,
Rob
Rob,
Leuk om je dagboek te volgen. Het ziet er gezond uit. Mooie koralen en vissen heb je.
Ik ben benieuwd wat dat groene ding met veertjes is op #29, 3e foto. Heel apart!
Groeten,
Joop
Dat groene ding is een zeelelie en helaas onhoudbaar net zoals dendro's en ander mooi spul, dit vanwege de behoefte aan plankton van deze dieren........
Maar er is hoop ik heb gehoord van experimenten die al een jaar goed lopen van een nieuw soort voer op gel basis. Het experiment loopt nog een jaar en het patent is aangevraagd maar dendro's en zeelelies zijn binnenkort houdbaar !
Beste Danny,
Helemaal gelijk, echter de zeelelie zit nu twee weken in de bak en doet het redelijk, elke dag meerdere malen voeren met diepvries plankton, geel,rood en groen en Spirulina enz lijkt het dat de lelie zich hier goed bij voelt.
Groetz,
Rob
Pas maar op dat je de bak niet overbelast Rob! De problemen komen vaak wat later.En dan ben je een zeelelie armer en alg en flap rijker. En je zou de eerste zijn die het lukt en neem maar van mij aan dat een hoop mensen het geprobeerd hebben. Maar in de toekomst zal het mogelijk worden.
Bedankt Danny,
Ik zal je op de hoogte houden van de voortgang van de Lelie.
groetz,
Rob
Hij is er de BK 300 intern.
Nou maar even uitvissen hoe die werkt want ja een gebruiksaanwijzing is er niet bij helaas.
Dus adviezen zijn welkom.
Groetz,
Rob
En wat nieuwe visjes, nog wat onwennig en gejaagd, maar word al beter.
Groetz,
Rob
Dank je, echter mijn waterhoogte in de sump is 40 cm en er word geadviseerd om de waterstand tussen de 20 en 25 cm te houden, dus eve aanpassen denk ik.
Rob
Nee, op de site van Royal Exclusive, aan de rechterzijde in het scherm.
http://www.royal-exclusiv.de/index2.htm
Rob
Oké, maar dat zou niet uit mogen maken, één of twee uitlopen, toch?
Maar ik begreep dat je eerst de laagste stand moest gebruiken om de BK op te laten starten, anders gaat het ten koste van je dieren??? (dit staat los van de waterstand)
Rob
ja/nee het vtv afhevelen van vuil zou super belangrijk zijn anders kunnen er grootse problemem kunnen ontstaan door de bacterie verstoringen met als gevolg verbleking van steenkoralen
Die begrijp ik niet helemaal, volgens mijn maakt het niet zoveel uit of het schone water via één of twee pijpen wegloopt. Wat wel van belang is volgens mijn, dat is de waterstand waarin de BK geplaatst word.
Rob
Update 18 oktober 2005
Groetz,
Rob
Echt een pracht van een aquarium!!
Hoeveel ml vuil schuimt BB king per week ongeveer af? Dit is echt een monster!
Hai Arjan,
Nou met de afschuimen zit het wel goed, vorige week record opbrengst, in één week tijd op 3 cm na de hele kom vol met drap en nu na twee dagen alweer voor ruim een kwart vol. Op de kleine belletjes uit de uitstromers na gaat de bak met sprongen oor uit.
Mijn Goniopora (de paarse) zit zelfs vastgegroeid op een steen en is zich aan het vermeerderen. Nou daar krijg ik echt een H.P van.
Groetz,
Rob
Ziet er goed uit Rob ! Wat voor verlichting hangt er boven de bak?
Mooi om te horen.
Blijf vooral doorgaan met fotograveren maar laat de foto's van die H.P. maar even achterwegen:D
Hai Arjan,
Nou met de afschuimen zit het wel goed, vorige week record opbrengst, in één week tijd op 3 cm na de hele kom vol met drap en nu na twee dagen alweer voor ruim een kwart vol. Op de kleine belletjes uit de uitstromers na gaat de bak met sprongen oor uit.
Mijn Goniopora (de paarse) zit zelfs vastgegroeid op een steen en is zich aan het vermeerderen. Nou daar krijg ik echt een H.P van.
Groetz,
Rob
Danny,
Hangt nu nog boven 2 lichtbakken met ieder twee maal HQI 250 watt 14.000k en 2 maal Blauw. Daarnaast nog, vanwege de diepte van de bak (1 meter) 2 maal HQI 250 watt 14.000 k.
DE 2 losse bakken met HQI ( dus een enkel lamp) staan in de verkoop en worden vervangen door T5 balken.
Er komen 12 T5 58 watt, te hangen, omdat de spreiding van het licht met de twee losse HQI te weinig is.
Dus dan wordt het 4 maal hqi 250 watt 14.000k 4 tl antartic bleu ( dit zijn twee vaste bakken. Daarnaast dus 12 maal T5 58 watt.
Rob
Ziet er goed uit Rob ! Wat voor verlichting hangt er boven de bak?
RonHessing
22-10-05, 21:48
Hoi Rob,
Ziet er allemaal heel gezond uit!! Nieuwe lampen, nieuwe koeler, vrij kostbare hobby hebben we:D
Groet,
Ron.
Ja Ron dat kun je wel stellen, maar ja het spaarloon wat vrijkwam is weer ergens goed voor geweest.
Komen er van jouw nog foto's? Met name het verhaal rondom het leeghalen en opnieuw inrichten?
Groetz,
Rob
Hoi Rob,
Ziet er allemaal heel gezond uit!! Nieuwe lampen, nieuwe koeler, vrij kostbare hobby hebben we:D
Groet,
Ron.
RonHessing
23-10-05, 23:21
Hoi Rob,
jazeker. Ik heb al fotos gepost van enkele koralen. Overzichten doe ik pas als de bodembedekking er weer is.
Groet,
Ron.
wat is voor jou het voornaamste verschil tussen de 10000k en de 14000k lampen?
Ik heb zlef 3x 150watt gekocht(moeten nog opgehaald worden) en zitten 14000k lampen in maar weet niet of dit nu de beste keuze is.
danny
Hm, voornaamste verschil, ja, nou de 14.000 kelvin zijn minder wit, in eerste instantie denk je dat je veel minder licht heb, maar na een week of twee is ht beeld rustiger en natuurlijker, maar dat is erg persoonlijk.
De dieren en vissen komen naar mijn mening met 14.000 kl. beter tot kleur.
Groetz,
Rob
wat is voor jou het voornaamste verschil tussen de 10000k en de 14000k lampen?
Ik heb zlef 3x 150watt gekocht(moeten nog opgehaald worden) en zitten 14000k lampen in maar weet niet of dit nu de beste keuze is.
danny