PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuweling zoekt hulp !

Route66
24-07-05, 21:22
Hallo ik ben helemaal nieuw op het gebied van zeeaquarium en ben dan ook op zoek naar hulp wat betreft een paar zaken.
Ik heb zelf wel al een 650 ltr. cichliden bak en een 190 ltr. trigon als gezelschap bak.
Nou wil ik mezelf wat meer gaan verdiepen in zeeaquarium (ik heb dan ook wel wat boeken doorzocht) en ik wil met de tijd mischien de 190 ltr. trigon om gaan bouwen tot een zeeaquarium of er 1 laten bouwen van 1.00 x 1.00 x 1.00 mtr.
Nou wil ik weten wat ik nou echt het beste kan nemen als filter ,eiwitafschuimer,???
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met mijn vragen ?

Groeten,
Ruud

RonHessing
24-07-05, 23:52
Hoi,

Welkom op dit forum. Die aquarium-maat kan heel aardig zijn.
Peter twee meter heeft ook een dergelijke (iets kleiner geloof ik) bak.

Houdt er rekening mee dat territoria van veel vissen horizontaal bepaald worden.
Voor de eerste adviezen over een eiwitafschuimer kan ik je verwijzen naar de postings erover in het algemene gedeelte van het forum.

Verder is het wel zo aardig om te weten welke dieren je van plan bent om te gaan houden. De te kiezen techniek kun je daar grotendeels op baseren.

Laat maar horen.

Groetjes,

Ron.

dude
25-07-05, 17:32
alvast succes voorin de toekomst.

maar ff over die maten van je om te laten bouwen 1.00/1.00/1.00.
phoe dat vind ik nog al wat.
je kunt beter met andere maten beginnen 1 m hoog is erg last schoonhouden, met de verlichting en inrichten
dan kun je beter 60 of 70 cm hoog doen is veeeeeeeeeel beter mee om te gaan.
als je bijvoorbeeld 1 m hoog neemt moet je als zeker aan 400watter denken (minimaal) de aanschaf is al prijzig en dan komt je electra rekening(tis nog altijd duurder dan 150/250 watter hqi.

ik zou zeggen denk er goed overna over de hoogte.

dude
25-07-05, 19:21
ik heb een bak van 110 waterhoogte ,schitterend maar je moet echt niks te doen hebben om dat netjesv bij te houden .Mijn bak word vervangen voor ,,normale waterhoogte ,,ik raad het af!

wat raad je af 110 of normale waterhoogte???

Freddy
25-07-05, 21:00
de 110 hoogte deze is niet! goed bij te houden of je moet super concequent zijn .één keer verslonzen en je zit met de gebakken peren van onuitvoerbaar onderhoud .ik spreek helaas uit ervaring en heb een 6 tal bakken dus een goed vergelijk

DEMNNN 110 waterhoogte...gewoonweg schitterend...
kameraad van me heeft een 1.60 lang*50 diep *90 hoog en vind die hoogte gewoonweg schitterend..alleen de diepte vind ik dan wat jammer..

Maar het is inderdaad bij hem ook haast onbegonnen werk om iets op de diepte te doen..diverse hulpmiddelen en noem maar op. en 100 of 1.10 is dan inderdaad nog lastiger..neemt niet weg dat ik het prachtig vind...had ik persoonlijk de problemen wel voor over..alleen stroom en aanschaf verlichting zou ik wat meer problemen mee hebben..

--== Freddy ==--

RonHessing
25-07-05, 22:12
Hoi Martin,

wat zijn de totale afmetingen van die 110 cm hoge bak???

Groetjes,

Ron.

Freddy
25-07-05, 23:05
denk alleen al eens aan de algenmagneet deze lazert continue naar onderen dan tang erbij en rapen maar

leve de MAGNA FLOAT :D
die zinkt niet maar drijft..

Freddy
26-07-05, 00:54
maar t scheelt je de tang pakken en rapen..:D
met die glasdikte die jij nodig hebt moet je haast een electromagneet gebruiken..hehehe

jaja dacht je werkelijk dat deze uberhaubt bleef plakken ? dag t nie :D deze valt omhoog

richardpaas
26-07-05, 10:22
ja ja al met al wordt Ruud zo niet geholpen...... :D Ruud, ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik ben vorig jaar in oktober begonnen met een bak van 1,3 x 0,5 x 0,6 en ik denk daarmee te beginnen een prima maat is. Te klein is idd gevoelig voor waterwaardes, te groot kun je volgens mij in het begin nog langniet bijbenen.

Maar de hobbie is fantastisch, dus ik zou zeggen begin iets kleiner! Vergroten kan altijd nog!