PDA

Bekijk Volledige Versie : Mysis

Freddy
25-07-05, 21:08
Hoi..

Aangezien ik eigenlijk ook een newbe ben op zeewatergebied(20 jaar zoetwater gehad) vraag ik me het volgende af..

Ik lees vaak dat in diepvriesvoer bijvoorbeeld Mysis veel fosfaat zit.. Komt dat erin door de toevoegingen of ???
Ik heb vanmiddag even een half uurtje in de haven gespeeld met een schepnetje en had in no time een redelijk gevuld emmertje Mysis. nu heb ik wat van dat levend goedje gevoerd aan de vissen. en het was een ware slachting :fun: .
Alle vissen zaten er met veel geweld achteraan..Nu heb ik vanzelf teveel gevangen en wil dus het overige invriezen, ik heb nog wat lege blisters liggen en het daarin verpakken.. Kom ik dan straks ook te zitten met een verhoogd fosfaatgehalte ? het fosfaat gemeten uit het zeewater hier is minder als 0.03 mg/l (volgens de salifert testset).
waar komt dat fosfaat weg uit die blisterverpakkingen ?

--== Freddy ==--

Freddy
25-07-05, 23:10
hoi freddy :) de fosfaat komt dat ze algen uit het water eten dat bevat veel fosfaat en heeft niks met diepvries, blisters en computers te maken:p

Hmm...dat had ik inderdaad zelf kunnen bedenken...klinkt hartstikke logisch, algen nemen fosfaat, mysis neemt algen..fosfaat is in Mysis.....hartelijk dank Martin ik wist het dus echt niet..maar zoals je het nu dus uitlegt snap zelfs ik het..TNX...

BieBie
26-07-05, 03:16
door het proces van het invriezen spring de maag en de darm van de mysis open; de inhoud van het spijsverteringskanaal bevat wel degelijk fosfaten

het lijkt misschien of het over minieme hoeveelheden gaat, maar als je kijkt naar de hoeveelheid die je overhoud als je het uitspoelt dan zal je merken dat er veel verschil zit, het ene pakje tegenover het andere
logischerwijze denk ik dat de ene blister dus meer fosfaat zal bevatten (want meer "vocht") als de andere (want meer "vlees")
er zit dus fosfaat in de mysis (wat niet te vermijden is) en in het diepvriesvocht (wat je kan uitspoelen)
levende mysis is minder belastend voor je systeem, de darminhoud wordt volledig opgenomen, en is een bron van voeding en enzymes voor je vissen
bij diepvries mysis komt de inhoud van het darmkanaal in het water terecht en wordt amper opgenomen door je vissen en belast zo je systeem meer
want je moet om dezelfde voeding te bezorgen aan je vissen heel veel meer voer geven