Bekijk Volledige Versie : Bezetting Nano
Mijn nano staat momenteel in te draaien met levend steen maar er komt een dag dat er dieren in mogen:D . Wie kan mij helpen met een lijstje van kleinblijvende opruimers en kleine (maar wel mooie) visjes??
Mijn nano is ongeveer 35 liter.
Opruimers:
-heremietjes
-turbo's
-strombus
-babylonia slak
-boxkrab
-mitraxkrab
-Colochirus robustus zeekomkommer (giftig)
-Thor amboinensis
-harlekijngarnaal(en)
kleine maar mooie visjes:
-Amblygobius hectori
-Amblygobius rainfordi
-Gobiodon koraalgobys
-Gobiosoma genie
-Trimma gobys
-Pistoolgarnaal met goby
-Signigobius biocellatus
-koppeltje ocellarissen ( percula of darwin)
-Lythrypnus zebra
-Atrosalarias fuscus
-Synchiropus stellatus
Kortom keuze genoeg maar ze vinden dat is een andere koek :D
Ik vind 35 liter wel weinig om een biocelatus te herbergen. Deze vissen zijn al lastig houdbaar en hebben een "rijke" bodembedekking nodig om er eten uit te kunnen zeven.
Ik weet niet hoe je opbouw eruit ziet en hoeveel bodemoppervlakte je hebt maar zou deze toch van het lijstje van Nico willen schrappen.
De astrosalarias wordt gewoonweg te groot voor je bak denk ik zelf. Wat mij betreft wordt deze ook geschrapt van het lijstje van Nico.
Ook de pitvis zou van het lijstje gehaald dienen te worden. Allereerst moet je en jaartje wachten totdat je bak "rijp" is en daarna zal de vis weinig eten kunnen vinden tussen de stenen. Als je de vis aan vervangend voer kan krijgen zou het kunnen. Maar dit weet je nooit vooraf.
Ik twijfel over de anemoonvissen. 35 liter is weinig en ik weet niet wat de afmetingen van je bak zijn. Jouw bak leent zich echter wel prima voor een "speciaal" bak met daarin een anemoon en wat ander koraal. Twijfel alleen aan de grootte van de anemoonvis. Je zou ze heeeeeeeel klein kunnen aanschaffen.
Lythrypnus zebra ken ik niet maar Lythrypnus dalli is een erg mooi visje.
Priolepsis nocturna is een leuk kleinblijvend visje dat ook nog eens ondersteboven zwemt evenals de eviota bifasciata.
Stonogobiops sp. zijn ook leuk voor je bak (ga dan voor de yasha :)) in symbiose met een pistoolgarnaal (alpheus sp.).
Discordipinna griessingeri zijn ook mooie visjes maar wel prijzig.
Wetmorella triocellata is een lipvisje dat max. 5 cm. groot wordt en zou ook kunnen in je bak. Max. 5 cm. groot wordt ook een liopropoma carmabi (kwijl, kwijl, erg duur en zeldzaam (als je deze (mijn droomvis) in je bak hebt heb je voor mij gelijk de mooiste bak van het forum (op de mijne na natuurlijk;)))).
Groet,
Marcel
Oeps, ik vergeet gewoon een vis die ik zelf heb te noemen :o.
Emblemaria pandionis of hypacanthus zijn ook leuke visjes die in je bak kunnen.
Groet,
Marcel
Kijk daar kan ik mee uit de voeten.
Ben ook van mening dat het kleinblijvende moeten zijn. Annemoonvisjes met annemoon heb ik ook nog aan zitten denken maar ben bang dat de annemoon blijft wandelen.
Ik vindt de Yasha heel mooi en de griessingeri en ja wat is duur?? Een bak van 1000 liter inrichten kost meer aan aanschaf en onderhoud dan 35 liter.
Ik heb wel zoveel mogelijk zwemruimte gehouden voor de visjes dus het is geen bakkie vol met steen.
De afmetingen zijn overigen 35 x 35 x 30 (zonder achterfilter meegeteld te hebben, Boyu MT40).
Heb laatst ergens supermini heremietkreeftjes gezien. Weet iemand hoe die heten?
Volgens mij zijn dat de clibanarius tricolor. Deze zijn en blijven heel klein. Maar weet het niet zeker.
Groet,
Marcel