PDA

Bekijk Volledige Versie : (Spoed) vraagje over zoutwaarde

Joost64
06-12-07, 18:56
Hallo,

Ik heb gister mijn percula 90 van aqua medic opgestart met 27 kg levend steen. Er moest volgens mij 9,3 kg zout in maar toen ik vandaag keek gaf een hydrometer 1.013 aan dus toen heb ik er geleidelijk aan 11,4 kg van gemaakt (2,1 kg erbij) en nu is de waarde 1.016-1.017. Ik vroeg me af of ik alles wel goed doe want ik denk dat ik ongeveer op 15,5 kg zout uitkom als ik zo doorga tot 1.025; is dit niet te veel? Ik heb gemeten met een Instant Ocean hydrometer en en aerometer (dobbertje).

Alvast bedankt voor jullie steun!!
Groeten Joost

roelsil
06-12-07, 19:32
Ik zou niet te veel kijken naar het aantal kilo's dat je gebruikt. Je weegschaal kan ook afwijken.
Ik heb ook altijd met een dobber gemeten maar ook die wijken vaak af. Ik bleek een sg van 1.027 te hebben, terwijl de dobber steeds 1.024 aangaf.
Ik gebruik nu een refracto meter, dat meet veel preciezer.
Het is raadzaam om die een aan te schaffen.
Wat je nu kunt doen is naar een winkelier gaan en daar het sg laten nakijken en vergelijken met je dobber. Dan weet je wat de afwijking is en kun je daar voorlopig rekening mee houden.

vr.gr.Roel

Joost64
06-12-07, 21:03
Ja maar ik meet ook met een hydrometer dat is zo een plastic bakje met een wijzer en die schijnen ook vrij nauwkeurig te zijn. Maar als blijkt dat 2 verschillende meters een te laag zoutgehalte aangeven zal ik dan gewoon door blijven gaan met zout toevoegen totdat het volgens de meters voldoende is?
Het lijkt me sterk dat 2 verschillende meters allebei sterk afwijken. Ik denk ook ook dat mijn weegschaal gewoon wat afwijkt want als ik naar mijn emmer zout kijk dan hoort die ook al veel leger te zijn.
Bedankt voor uw reactie!

Groeten Joost

bartfrinking
07-12-07, 11:21
advies opvolgen en zekerheidshalve een refractometer kopen!!!!

roelsil
07-12-07, 19:10
Ik zou zeker nog toevoegen tot jou meet instrumenten de gewenste waarde aangeven.Maar daarna zou ik ook even naar een winkelier gaan om het te laten meten xodat je de eventuele afwijking weet.
Een refracto meter kun je dan in een later stadium aanschaffen.

gr.Roel

Joost64
08-12-07, 16:19
Ik denk dat mijn weegschaal nogal afweek want mijn dichtheid is nu gelukkig op peil en mijn meters zijn het met elkaar eens
Bedankt voor jullie steun!

Groeten Joost

Vosken
31-12-07, 15:44
Zeezout bestaat ook niet alleen uit puur zout, maar bevat ook andere dingen, waardoor je sowieso meer moet toevoegen om het goede gehalte te krijgen.