Bekijk Volledige Versie : groeter aquarium
nemolientje
03-01-08, 14:48
Hallo,
ik had een vraagje, stel ik krijg alles onder de knie en geregeld, en ik wil een groter aquarium aanschaffen......Welke merken raden jullie mij aan en welke maat?
En is er verschil in aquariums voor zoet en zout water??
alvast bedankt,
met vriendelijke groet van Reggie:p
nemolientje
03-01-08, 17:08
natuurlijk begrijp ik dat de techniek enzo anders is, maar wat ik bedoel is of je gewoon een willekeurig aquarium kan kopen.....:confused:
Je kan zo goed als van ieder aquarium een zeebak maken. Wel zal je een gat moeten laten boren om een overloop te maken als je met een sump werkt. Ook dient de verlichting aangepast te worden want bij de meeste zit er T8 in .
Het verschil tussen een zout en een zoetwater bak is de zwakke verlichting, geen overloop en een mechanischefilter van een zoetwaterbak. Een zeebak heeft een overloop of overflowbox, een sterkte verlichting T5/HQI en een sump voor de afschuimer/verwarming enz..
De nieuwste bakken van Juwel hebben T5 verlichting maar dat zijn maar 2 lampen en moet je verlichting bij kopen.
Mijn advies is als je groter gaat laat dan een bak maken bij een aquariumzaak bv Aqua Compleet. Ook kasten en onderstellen kunnen ze maken.
Een mooie maat vind ik bv 130cm lang x 70cm diep x60a70cm hoog. Bij een hoogte van 70 heb je wel hqi verlichting nodig als je steenkoralen wil. Of 160x60x60 is ook een veel gebruikte standaard maat.
nemolientje
04-01-08, 08:15
Nico bedankt voor je reactie, nu weet ik waar ik ongeveer vanuit moet gaan.
:sjalom:
nemolientje
04-01-08, 19:40
Hallo,
Ik kan van iemand een Juwel vision 180 overnemen, hi draait op het moment ook op zeewater, en er zit levend steen in en een paar visjes.
Als ik besluit hem over te nemen, is er dan nog iets waar ik rekening mee moet houden, wat kan ik wel meenemen en wat moet ik vernieuwen, etc etc....
Alle tips en kritiek zijn welkom!!!!
je moet wel zeker weten of het wel goed levend steen is (of er medicijnen zijn gebruikt).
wat is de reden dat hij de bak weg doet.
je zou alles wel mee kunnen nemen.
Neem je lampen over waneer zijn deze aan vervanging toe kan je mee onderhandelen met de prijs evt.
Ik zou hem wel eerst zelf gaan bekijken als het allemaal draait heb ik ook gedaan.
Dan krijg je toch een beetje beeld van die gene en hoe die met dingen om gaat
nemolientje
04-01-08, 21:27
Ik ben ook zeker van plan om hem te gaan bekijken, de persoon vertelde mij dat hij op het moment aan het draaien is, en dat we het kunnen zien.
Dit is wat ie van techniek heeft: externe Aqua-pro 3 filter met nieuw filtermateriaal, verwarming, net nieuwe lampen, stromings pomp, eiwitafschuimer, temp. en zoutmeter, pompje voor luchtbellentjes.
Ik had hem meteen gevraagd waarom hij de bak weg doet, dit ivm eindiging hobby, werd hem te duur, en kostte te veel tijd.
bedankt vooor je reactie, hier hebben we wat aan!!!:yes:
Trouwens een vette bak heb jij Dominique!!!!:cool:
crystal-force
04-01-08, 21:32
let er vooral goed op of er geen of niet te veel krassen op zitten...
Ik heb een vision 260 en een vision 180 , en als je met de algenmagneet langs de bodem gaat blijft door de ronding vaak grind er tussen zitten waardoor je krassen in het glas krijgt.
Dat is het enige nadeel bij een vision ;)
Nou dan klinkt het wel goed alleen het externe filter is misschien ziet zo een goeie.
Weet je of er al een gat in zit denk het niet wan tlees niets over een sump.
Maar als je dan toch voor een sump wilt zou ik het wel nu doen als ik jou was.
Ik werk ook met sump en kan je zeggen wil niet meer anders.
Liep eerst altijd tefriemelen met die potfilters dit was dan wel bij zoet.
Maar vaak gehad dat er iets niet goed zat en alles begon tespuiten.
Bedankt voor het compliment
nemolientje
04-01-08, 21:34
Volgens de verkoper is hij krasvrij, en heeft hij hem niet lang gehad.
Ik denk dat ik morgen ga kijken, en zal jullie wel op de hoogte houden,...
let er vooral goed op of er geen of niet te veel krassen op zitten...
Ik heb een vision 260 en een vision 180 , en als je met de algenmagneet langs de bodem gaat blijft door de ronding vaak grind er tussen zitten waardoor je krassen in het glas krijgt.
Dat is het enige nadeel bij een vision ;)
nemolientje
04-01-08, 21:39
Een sump....uhm, dan moet ik me daar maar eens in gaan verdiepen hoe dat in elkaar zit.
De verkoper wil er 375 euro voor hebben, is dat een fair prijs???
Ik ga hem nu bellen en dan zal ik hem vragen ivm dat gat waar jij het over had.
Ik houd jullie op de hoogte....
Nou dan klinkt het wel goed alleen het externe filter is misschien ziet zo een goeie.
Weet je of er al een gat in zit denk het niet wan tlees niets over een sump.
Maar als je dan toch voor een sump wilt zou ik het wel nu doen als ik jou was.
Ik werk ook met sump en kan je zeggen wil niet meer anders.
Liep eerst altijd tefriemelen met die potfilters dit was dan wel bij zoet.
Maar vaak gehad dat er iets niet goed zat en alles begon tespuiten.
Bedankt voor het compliment
crystal-force
04-01-08, 21:41
het nadeel van de vision 180 is dat je bij het bijbehorende meubel geen plek hebt voor een sump.
Ik heb toen gewerkt met een potfilter waar ik alleen maar over kool filterde en het overige filtermatriaal eruit heb gehaald omdat dat werkt als nitraatfabriek !
met wat aanpassingen kan je een klein sumpje eronder kwijt, maar is niet echt handig... :(
nemolientje
04-01-08, 21:50
Ik heb hem zojuist gebeld en ga morgen kijken.
Hij werkt in ieder geval niet met een sump. maar werkt dat goed over kool, en hoe ziet zo'n potfilter eruit, heeft u daar toevallig een foto van?
u heeft een zoetwaterbak en een zoutwaterbak he??
het nadeel van de vision 180 is dat je bij het bijbehorende meubel geen plek hebt voor een sump.
Ik heb toen gewerkt met een potfilter waar ik alleen maar over kool filterde en het overige filtermatriaal eruit heb gehaald omdat dat werkt als nitraatfabriek !
met wat aanpassingen kan je een klein sumpje eronder kwijt, maar is niet echt handig... :(
crystal-force
04-01-08, 21:53
idd.... als je in mijn dag boek gaat kijken zie je dat ik eerst heb gewerkt met ook een vision 180.
Let wel op !!!! ... ik heb er in het begin wel filtermatriaal in mijn potfilters gehad... en leverde een nitraatpiek op !!! Niet doen dus........ ja, ook ik heb het moeten leren ;) :D
Daar kan je verschillende technieken zien hoe ik mijn bak toen heb opgebouwd..
Mijn dagboek linkje kan je onderaan dit bericht terugvinden ;)
als je vragen hebt hoor ik het wel ;)
ps. actief kool haalt kleur en geur uit het water en sommige giftige stoffen ;)
(1x per maand ... een weekje over kool filteren= is geen must ;))