Bekijk Volledige Versie : alg
petertje74
29-07-05, 14:51
<HR style="COLOR: #708fbe" SIZE=1> <!-- / icon and title --><!-- message -->
hallo allemaal
ik heb even een vraagje
ik heb 3 weken geleden rifkeramiek in me bak geplaatst
alle bodembedekking verwijderd dus heb nu een lege bodem
ik wil hier graag levend zand op doen
alleen weet ik niet precies wanneer
op het rifkeramiek zit nu een laag groene korte algen volgens mij gewoon de opstartalg
wanneer kan ik levend zand er in doen moet ik wachten toto het groene weg is (de dokters zijn druk bezig)of komt er na de groene alg nog een bruine?
groeten peter
RonHessing
30-07-05, 01:17
Laat bij je winkelier (of zelf als je de testsetjes hebt) in het begin je water op ammoniak en nitriet meten. Zodra de nitrietwaarde niet meer te meten is zijn er voldoende goede bacterien in je bak en kunnen de eerste dieren erin.
Groetjes,
Ron.
petertje74
30-07-05, 09:35
hallo ron
ik heb me bakkie al een 4 maanden draaien en heb er sinds kort rifkeramiek in gedaan.
ik heb de bak al vol vissen en een aantal lagere dieren.
ik twijfel alleen wanneer ik het zand er weer in kan doen
me waterwaarden zijn goed alleen de rifkeramiek is aangeslagen door een groene korte alg.
de rest van de steen de vissen en de lagere dieren zien er allemaal goed uit ze eten goed zwemmen goed en zie geen problemen
groeten peter
:) Het maakt niet uit of je er zand in wil doen. Als op dode materialen wieren/algen groeien zal dat ook op het zand gebeuren.Dat je koralen mooi staan betekend dat dat voor die dieren het water prima is.
RonHessing
30-07-05, 12:18
Hoi,
Die alg op het keramiek verdwijnt met de tijd wel. Ik heb geen ervaring met keramiek. De mensen die het wel hebben zeggen meestal dat de vorming van alg op keramiek bij in gebruik name redelijk hardnekkig kan zijn. Uiteindelijk neemt het af en verdwijnt het.
het kan zowiezo geen kwaad om er wat egels en of turboslakjes in te doen. Het zijn hele effectieve algeneters.
Groetjes,
Ron.
petertje74
30-07-05, 13:03
hallo ron
ik vindt het niet erg dat er alg op de keramiek zit.
het gaat mij erom dat ik niet binnen 2 dagen me dure levend zand bruin heb van de alg
groeten peter
RonHessing
30-07-05, 13:06
Hoi Peter,
Ik verwacht niet dat dat gebeurt. Let er wel op dat je dat zand om de paar dagen heel rustig een beetje doorwoelt. Het is erg fijn zand, waar zuurstofloze zones in gaan bestaan. Of beter nog, neem een paar zandzevende zeesterretjes!
Groetjes,
Ron.
petertje74
30-07-05, 13:11
hallo ron
een zandzevende ster is ideaal maar ik heb helaas 2 mooie harlekijn garnalen dus denk niet dat dat gaat.
ik zat er over te denken om een aantal gobie"s er in te doen zelf om de 2 dagen even door roeren en dan zal het wel goed komen denk ik.
ik zit al te zoeken welke dieren ik nog meer kan gebruiken om me bodem schoon te houden heb jij nog een idee?
groeten peter
RonHessing
01-08-05, 22:10
Hoi Peter,
Tegen algen zijn verschillende soorten heremietkreeften geschikt, turboslakken, Goby,s en Blennies.
Tegen detritus werken zeesterren en zeekomkommer.
Groeten,
Ron.