Bekijk Volledige Versie : Uitrusting voor nieuwe bak:
Jaja, zoals ik reeds eerder heb gemeld, komt er hier dus een nieuwe zoutwaterbak te staan (net na de zomer of zo)
Ik heb intussen een offerte laten maken. Ik zou graag even weten wat jullie er van denken...
Formika zeeaquarium 270 * 70 * 70 (kan zijn dat de lengte maar 250 wordt...) met dubbele overloop = 1342 euro
D/N filter 180*45*45 (8 mm) = 401 euro
Verlichting: vier stuks CEAB T5 balk 122 cm voor 2* 54W = 444 euro
Eiwitafschuimer: HS needle wheel skim 1500 = 258 euro
HS denitraatfilter 800 = 255 euro
HS calciumreactor 800 = 220 euro
UVC 1250 = 80 euro
JAGER verwarming/thermostaat = 25 euro
EHEIM 1262 opvoerpomp 3400 l/h = 132 euro
Circulatiepomp 5000 liter per uur = 160 euro
100 kg Aziatische gatensteen (lochsteen) = 326 euro
JBL Profrora drukverminderaar = 115 euro
Met alle kleinere dingen (filtervulling, buizen, zout, behandelingsmiddelen,...) kom ik op ongeveer 6000 euro (inclusief btw)
Zo, laat jullie reacties maar losbarsten!!!
He dat ziet er leuk uit mooie maat van de bak ook.
Verlichting lijkt me een beetje laag dat is zeg ruim 440 watt.
Ligt er natuurlijk aan wat voor koralen je gaat nemen maar op mijn toekomst project die een stuk kleiner wordt (130-70-70) staat dan al 716 watt tebranden.
Schuimer die ken ik niet dus ken ik niets over zegen.
nitraat filter weet niet zeker of dit wel een goeie is om tedoen.
Heb er verschillende dingen over gelezen de een heeft er een top tijd mee en de andere werkt het juist tegen.
Maar dat zelfde geld voor zeo-vit methode.
calcium reactor is in het begin denk ik ook nog niet nodig.
Zal later met koralen misschien nodig zijn maar op het begin hen ik het nog niet gezien.
UVC?
druk verminderaar?
Stroming maar 500 liter per uur vind iik erg laag sorry weer verwijzen naar mijn plannen zelfde bak komen 2 van 12.000 liter op das is wel veel maar zit dan aan de 38 keer bak inhoud terwijl ze aanbevellen 40 keer bak inhoud.
Somige draaien met 60 keer de bak inhoud.
Opvoer pomp ziet er mooi uit ideaal schijnt tezijn dat er 300 liter per uur wordt gefiltert.
Dus daar zit je mooi aan.
Ik zal ook wel dingen hebben laten liggen en misschien zijn soige het er niet mee eens.
Dan hoor ook ik dit graag want ben ook nog maar groen want wat weet je nou eenmaal na een jaar.
Nog niet echt veel hoor ookal zou je het dan denken.
Hoop je in ieder geval beetje geholpen tehebben.
Groeten Dominique
lollifantje
21-01-08, 21:35
ik heb nog wel hqi lampen te koop van aqua medic
Bedankt voor de snelle reactie... wat de lichtwaarde betreft heb je zeker gelijk, hoe kan ik dit vebeteren?
De circulatiepomp is 5000 l/h en niet 500... maar blijkbaar denk je dat dit ook te weinig is... moet ik er zo dan meer nemen? Wat is volgens jou ideaal voor deze bak?
UVC is een uv filter
Wat die drukverminderaar is weet ik ook niet juist...
Wat denk je van de totaalprijs?
Is dit normaal? Of denk je dat het te duur is...
ik heb nog wel hqi lampen te koop van aqua medic
Moet je voor die hqi lampen niet meer afstand met het wateroppervlak behouden?
Sorry bedoelde ook 5000 was 1 nul vergeten ik vind dit ook wel aan de erge lage kant.
Wat je nodig hebt ken je dan uit rekenen he als je rond de 40 keer de bak inhoud wilt gaan zal je toch tegen de 60.000 liter water verplaatsing aan zitten.
Je hebt een grote bak met ong 1300 liter inhoud.
misschien is de tunze stream kit met 4 6100 pompen wel een idee.
Maar die is wel prijzig http://www.aquarium-webshop.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=350&category_id=120&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1
De link naar de set die ik bedoel.
Met hqi moet je ong 25 30 cm afstand doen van het oppervlakte.
Maar ik heb geen verwarming nodig want mijn balk houd de bak op temperatuur :p.
Persoonlijk ben ik helemaal weg van hqi ik vind dat het mooiste licht.
Maja dat is persoonlijk:D:D
totaal prijs is wel oke hoor ik zit ook al op de 5500 euro met spulletjes die ik wil hebben.
Dan heb ik het steen er niet eens bij gerekent.
Dus maar het kan dus nog duurder he is maar wat je zelf wilt.
:D
Jaja, zoals ik reeds eerder heb gemeld, komt er hier dus een nieuwe zoutwaterbak te staan (net na de zomer of zo)
Ik heb intussen een offerte laten maken. Ik zou graag even weten wat jullie er van denken...
Formika zeeaquarium 270 * 70 * 70 (kan zijn dat de lengte maar 250 wordt...) met dubbele overloop = 1342 euro
D/N filter 180*45*45 (8 mm) = 401 euro
Verlichting: vier stuks CEAB T5 balk 122 cm voor 2* 54W = 444 euro
Eiwitafschuimer: HS needle wheel skim 1500 = 258 euro
HS denitraatfilter 800 = 255 euro
HS calciumreactor 800 = 220 euro
UVC 1250 = 80 euro
JAGER verwarming/thermostaat = 25 euro
EHEIM 1262 opvoerpomp 3400 l/h = 132 euro
Circulatiepomp 5000 liter per uur = 160 euro
100 kg Aziatische gatensteen (lochsteen) = 326 euro
JBL Profrora drukverminderaar = 115 euro
Met alle kleinere dingen (filtervulling, buizen, zout, behandelingsmiddelen,...) kom ik op ongeveer 6000 euro (inclusief btw)
Zo, laat jullie reacties maar losbarsten!!!
Ik zou zeker een andere afschuimer nemen,deze voldoet misschien voor een bak van 300 liter.
Kijk dan voor een 2ehands H&S
D/N filter??? ik zou een sump nemen,gewoon een kale bak bv.120x40x35,kost ook een stuk minder.
HS denitraatfilter totaal overbodig.
Verlichting is aan de krappe kant,maar ik weet ook niet wat je in je bak wilt gaan houden.
UVlamp ook niet nodig.
100kg aziatisch gaten steen???? je heb echt een goed levendsteen nodig.minimaal 100kg a +/- €10 de kilo.
Wat is juist het verschil tussen die sump en die D/N filter?
Ben vandaag met het fietsje terug naar de winkel gereden en ik heb de verschillende opmerkingen voorgelegd aan de verkoper...
De stromingspomp heeft idd een capaciteit van 5000 liter, en hij zegt idd dat ik best 2 van die dingen plaats... ze zetten er echter maar 1 op de offerte omdat het aantal uitlaten ook afhankelijk is van je opbouw in de aquarium.
Met de D/N filter bedoelen ze wel degelijk wat jullie een sump noemen
De drukverminderaar is een onderdeel van de CO2 toevoer
De lampen zouden volgens hen wel moeten voldoen omdat het T5 lampen zijn.
De 100 kg lochsteen wordt idd meestal aangevuld met enkele kg's (ongeveer 10 a 15 kg) levend steen
Graag jullie reacties hierop!!!
Ik vind het wel een duur sumpje €401,maar waarom zo groot? 180x45x45.
ik zou meer gaan voor 120x40x30,dit scheelt al de helft in de prijs.
En de afschuimer HS zou ik zeker niet kopen,er zijn aquariumzaken(aqua-compleet) die hebben deze afschuimer uit hun asortiment gehaald,wegens niet goed funcioneren.
De verlichting is aan de krappe kant,voor een aquarium van 70cm hoog,ik zou er dan nog HQI bij hangen bv 2x250 watt.
Lochsteen koop je bij de tuincentrum voor 0,80 de kilo.
Ik zou gaan voor minimaal 100 kg vers levendsteen.
Co2 heb je nodig voor je kalkreaktor.ook hier zou ik geen HS nemen.
bv, een H&S of een aquacompleet1000
Is HS dan een minder merk of zo? Blijkbaar ben je re niet zo tevreden over...
Zijn er nog mensen die hier slechte ervaringen mee hebben gehad?
Alvast bedankt je mening JANSCH, supper tof dat je helpt!!!
hallo Jospain,
Ik heb in mijn Red Sea Max (130 ltr) al 19 kg levend steen. Ik zou de vorige tips ter harte nemen. Het is wel iets duurder, maar dat maakt op zo'n eindbedrag niet zo veel uit.
Succes Jack
hallo Jospain,
Ik heb in mijn Red Sea Max (130 ltr) al 19 kg levend steen. Ik zou de vorige tips ter harte nemen. Het is wel iets duurder, maar dat maakt op zo'n eindbedrag niet zo veel uit.
Succes Jack
Hey,
Het gaat mij zeker niet om het goedkoopste hoor... ik spaar liever nog wat langer om goed materiaal te kopen, dan dat ik later zoveel dieren op m'n geweten heb...
Ik hoor echter veel tegenstellingen ivm levend steen. Daarom probeer ik zo veel mogelijk ervaringen te verzamelen!!!
Heb jij ook ervaring met HS aparatuur?
crystal-force
23-01-08, 10:56
Ik sluit me hier helemaal bij aan.
Als alternatief op de afschuimer kan je ook denken aan de "AQUA MEDIC TURBOFLOTOR 5000 BABY" deze zijn goed tot 2000 liter en werken met een naaldrad. deze worden soms ook voor een appel en 'n ei 2ehands aangeboden.
Uv(-c) lamp kan zelfs op langere duur schadelijk zijn voor je bak, dus idd niet doen. (dood goede en slechte bacteriën).
qua verlichting, probeer minimaal naar de 0,5 watt per liter te streven.
Ga je denken aan steenkoralen.... > min. 1,0 watt per liter.
gr. jP
Ik zou zeker een andere afschuimer nemen,deze voldoet misschien voor een bak van 300 liter.
Kijk dan voor een 2ehands H&S
D/N filter??? ik zou een sump nemen,gewoon een kale bak bv.120x40x35,kost ook een stuk minder.
HS denitraatfilter totaal overbodig.
Verlichting is aan de krappe kant,maar ik weet ook niet wat je in je bak wilt gaan houden.
UVlamp ook niet nodig.
100kg aziatisch gaten steen???? je heb echt een goed levendsteen nodig.minimaal 100kg a +/- €10 de kilo.
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie adviezen en tips.
Ik ben intussen even op zoek geweest naar een aantal alternatieven
en ik zou graag jullie mening nog eens willen horen...
(als je mijn gezaag nog niet beu bent :kill: )
Formika zeewateraquarium 270 * 70 * 70 met dubbele overloop 1342 euro
sump:120*40*35 = 120 euro
Verlichting: eventueel combinatie tussen T5 en hqi??? graag wat adviezen + eventueel kostprijs en verbruik?
Eiwitafschuimer: ik zie dat er uitwendige en inwendige bestaan??? Wat is het verschil?
EHEIM 1262 opvoerpomp 3400l/h = 132 euro
Stromingspompen: Turbelle stream Kit TS24 = 700 euro
Voila, ziet dit er al beter uit:confused: ???
Alvast bedankt voor de moeite...
Kris Boogers
27-01-08, 23:10
Hoi ,
even over de verlichting , ... . Ik ben zelf nog in opstartfaze , dit is opbouw van het aquarium , op -en afvoer , dus ik kan nog niet spreken over de kwaliteit .
Ikzelf heb via Ebay HQI verlichting gekocht ( Duitsland) , dit is 2x 250 Watt HQI , 2x 54 Watt T5 ( blauw ) + nachtverlichting .
Ik heb ze al wel eens aangestoken en zag er goed uit .
Dit voor de prijs van 200 € .
Dit is voor een aquarium van 1m50 , 50,60( waterhoogte 55cm )
mvg
Kris
Bedankt Kris,
Ik zie dat je ook van Belgïe afkomstig bent... mss kunnen we in de toekomst stekjes uitwisselen, maar ja... ik moet nog even wachten alvorens ikzelf kan opstarten...
Laat zeker weten hoe je opstart verder verloopt!!!
De sump kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn.
Hoe meer water hoe meer buffer je hebt dus ook minder last van water schomelingen.
Er zijn genoeg systemen die een filter techniek (sump) hebben die meer liters aan inhoud heeft dan de bak zelf.
Dus Hoe ik er over denk is de sump zo groot mogelijk.
Verlichting nogmaals hangt er van af wat je wilt gaan houden.
Steen koralen en leders zit een behoorlijk verschil in wat ze aan licht nodig hebben.
Mijn voorbeeld weer 716 wattage op mijn aquarium dat 130-70-70.
Wil jij ook steen koralen gaan houden zal je wel 2 van deze balken nodige hebben.
Het gaat dan om de giesseman moonlight systeem.
Uiteraard zijn er ook noga ndere balken die minder kosten.
Maar dit hangt echt van je koraal keuze af
De uitwendige afschuimer staat buiten je bak en de in wendige in je sump dus staat onder water tot een bepaalde hoogte.
Zo zie je maar weer... meningen verschillen duidelijk:D
Op deze manier geraak ik nooit tot een besluit:eek: !
Lol, ik vind het super tof om de verschillende ideetjes te horen (lezen)... dat geeft mij meer stof tot nadenken:)
Dominique: ik ben het helemaal met je eens dat een grotere sump beter zal bufferen dan een kleinere. Bedankt voor je opmerking:)
Nog eens over het licht: ik heb al een aantal personen horen zeggen dat je wel met ietsje minder wattage kan als je de lichtgevoelige soorten hoger in je bak plaatst... Is dit juiste informatie?
Bedankt
Daar durf ik geen antwoord op tegeven omdat ik het gewoon niet zeker weet.
Ik heb wel gelezen dat je niet al teveel acro's kan mengen met leders.
Dit omdat leders een bepaalde stof zouden uitstoten die de acro's niet leuk vinden.
Dus als je de opstart met de leders door bent en je gaat naar de sps koralen dat je dan langzaam de leders erweer uit zou moeten halen.
Maar ik durf niet met zekerheid tezeggen of als je ze hoog in de bak zet het als nog goed overleeft.
Maar hou er ook rekening mee dat je een bak neemt van 70 diep en je raakt toch al snel licht kwijt als je naar de diepte gaat.
Bij de meeste kappen staan specs hierin staat tot welke diepte de balk max kan en evt max maat in lengte en breedte.
Moet je eens hiernaar kijken als je je verlichting zoekt.
De sump tja verschillende meningen maar de keuze moet je zelf maken.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken dus als je wat minder wilt uitgeven is die kleine sump ook goed.
Kan je wat meer uitgeven dan kan je voor de grote gaan.
Wat de mensen hier zeggen en ergens anders zijn hun bevindingen en dat kan inderdaad verschillen.
Heb je al een idee wat voor koralen je wilt houden.
Of vissen
Zo zie je maar weer... meningen verschillen duidelijk:D
Op deze manier geraak ik nooit tot een besluit:eek: !
Lol, ik vind het super tof om de verschillende ideetjes te horen (lezen)... dat geeft mij meer stof tot nadenken:)
Dominique: ik ben het helemaal met je eens dat een grotere sump beter zal bufferen dan een kleinere. Bedankt voor je opmerking:)
Nog eens over het licht: ik heb al een aantal personen horen zeggen dat je wel met ietsje minder wattage kan als je de lichtgevoelige soorten hoger in je bak plaatst... Is dit juiste informatie?
Bedankt
De gedachte van een grote sump,is eigenlijk nog uit het verleden,toen heette dat,biologisch filter,en ging men ervan uit hoe groter hoe beter.
Natuurlijk hoe meer water,hoe beter.
Maar in de praktijk kan je een sump nemen bijna net zo groot als je bak,maar is niet praktisch,Later heb je misschien nog een koeler nodig,of een kalkreaktor,of nog een potfilter voor je fosfaat verwijderaar,enz.
Dus het is wel makkelijk als nog wat extra ruimte heb,onder in je kast.
Hehe,
Het is hier druk vanavond:D
Welke vissen of koralen ik wil gaan houden weet ik nog niet juist... ik ben nog volop aan het uitzoeken welke soorten zonder problemen samen kunnen gezet worden. het enige wat er zeker inkomt zijn "een paartje driebandsanemoonvissen met een ferme anemoon erbij (zoals m'n liefste schatje mij steeds zegt:) )
Wat die sub betreft... weerom een bewijs dat meningen kunnen verschillen... en alweer met een zeer gemotiveerde uitleg die ik ook al elders gelezen heb... zo zie je maar dat er duidelijk meerdee ideeën over bestaan... ik ga het toch houden op de grotere... dan heb ik nog steeds veel plaats over onder mijn bak:D
Kris Boogers
28-01-08, 23:25
Hoi Jospain ,
eenmaal ik opgestart ben , en alles wil wat groeien zal ik graag met je uitwisselen .
groetjes,
Kris