Bekijk Volledige Versie : Hoeveel tijd??
:D Hallo,
Ik kijk vaak bij de rubriek "te koop aangeboden" of op marktplaats waar zeeaquariua worden aangeboden etc.
Bij diverse advertenties lees ik dan.."dat er teveel tijd in gaat zitten om het mooi te onderhouden" en nog meer in die termen zeg maar.:confused:
Maar gaat er nou daadwerkelijk zóveel tijd in zitten?
Ik denk dat als het écht je hobby is er ook tijd in mág;) zitten net zoals bij andere hobby's. Je vind t immers leuk om te doen lijkt me.
Maar hoeveel zijn jullie gemiddeld aan tijd kwijt per week /maand? Dan bedoel ik met de bak zelf...niet het heen en weren naar aquaria handel e.d.
En maakt t nou nog verschil of je een bak van 1.30x0.60x0.60 hebt met een sump of een RSM?
Ik hoor graag het een en ander van jullie!:yes:
Groetjes Debby:)
Ik denk dat dat heel persoonlijk is, wat de één heel veel tijd vind vind de ander niet zo lang. Ik heb nog geen zeeaquarium, dus daar kan ik niks over vertellen.:( Wel heb ik gifkikkers gehad, twee stellingen van elke negen bakken en daarbij nog een aantal opkweekbakjes. Betekend dat ik zo rond de 80 volwassen dieren had. Deze voerde ik om de dag, jonge dieren elke dag. Daarbij kwam nog het schoonhouden van de bakken, hier was ik meestal een halve dag mee bezig. Ook moest ik de planten onderhouden en de voedseldieren kweken en verzorgen, ongeveer vijf verschillende soorten. Dus het koste me flink wat tijd, maar wat is tijd als je het naar je zin hebt?? ;) Net wat je zegt, het is een hobby..... Mijn werkdagen duren voor me gevoel langer dan 9.5 uur!!!:D
Groets,
Robin.
Denk wel dat er verschil in zit qua bakgrootte. Denk alleen maar aan het aanmaken van zeewater, alhoewel dat wel passief is.
Als ik naar mezelf kijk ben ik niet zo lang bezig:
Een keer per week een waterwissel, afschuimer schoonmaken en een meetsessie houden. En om de dag de ruiten schoonmaken indien nodig.
Voeren doe ik nog niet.
Amper een uur per week dus.
Groet,
Marcel
crystal-force
12-02-08, 08:49
Ik zelf ben er graag mee bezig, hoe langer hoe beter :D
Nou zit ik niet de hele tijd in de bak te vervelen, maar ook het bewonderen gaat veel tijd in zitten :p :D ... soms zit ik gewoon weg te dromen voor mijn bak en ben zo weer een uurtje verder :D
qua onderhoud ... mwo...
5 min. voor de afschuimer schoon te maken, 5 min. zeewater aan maken, 20 min. verversen, om de twee dagen water bijvullen 2 min, voeren 1 min, ramen iedere dag schoonmaken 2 min, en verders niet veel eigenlijk.
Alleen als je de opbouw gaat veranderen... tja.. daar kan veel tijd in gaan zitten :p
Het ligt helemaal aan je zelf hoeveel tijd je eraan wilt spanderen ;)
Succes :tu:
Bedankt voor jullie reakties zover !:D ;)
Dat er een bak komt is zeker alleen hebben we hier de twijfel of het een 1.30x60x60 bak gaat worden of een RSM. Ik heb t gevoel dat een RSM wat simpeler:confused: is maargoed moet eerst nog veel leren.
In een grotere bak zijn de waardes toch makkelijker te handhaven?:yes:
Ik wil graag mooi koraal en enkele vissen.:cool:
In ieder geval bedankt weer!
Debora
crystal-force
12-02-08, 18:59
in principe is een grotere bak stabieler, het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat het je wat meer zout kost bij het water verversen .,,, maar dat moet je er dan ook voor over hebben ;) :)