Bekijk Volledige Versie : iwan's zeebak
hier foto's van mijn bak. Vanaf het begin.
Foto 1: hoe mijn bak eruit zag. Hij heeft in een vochtige schuur gestaan. Alles zat onder de schimmel. Kon hem meenemen voor E 200,-
Foto 2: met de deurtjes open zoals hij eruit zag. Het was een grote zoetwaterbak.
Foto 3: De techniek die erin zit. Ik heb deze techniek erin gelaten. Het zijn hoogfrequent t8 voorschakel app. Met dimmer.
Alleen is het moeilijk om nu nog aan zeewater tl's te komen voor hoogfrequent.
Foto 1: mijn sump die ik nu nog heb (ik wil een andere, wat grotere) met mijn berliner afschuimer erin.
Foto 2: Omdat het een zoetwaterbak was moest ikzelf een gat boren voor mijn overloop. Ging uitstekend. Heb er 2 dagen over gedaan om het complete gat te maken. Geduld is een schone zaak.
Foto 3: Het gat is klaar. En nu het glas schotje er nog in kitten.
Foto 1: De bak is klaar en verhuisd naar de woonkamer.
Foto 2: opvoerleiding gemaakt. Deze moet gelijk dienen als een kleine rifspoeling.
Foto 3: Alvast vullen met water (osmose) want deze maakt maar 100L per 24h en mijn bak is ong 800L (incl sump) dus daar ben ik lang mee bezig geweest om die vol te krijgen.
Foto 1: mijn osmose app. die nog even in de bijkeuken hangt.
Foto 2: Het vulsteen zit erin. Als ik alles vol moet gooien met levend steen ben ik compleet blut.
Foto 3: Wat steen opgestapeld tegen de rifspoeling. (is nu alweer weg)
Het maken van mijn PUR-achterwand.
Foto 1: Een plexiglas plaat goed schoonmaken en klaarleggen.
Foto 2: de wcrollen op z'n plaats leggen, waar je holen wilt maken (een tip. Gebruik hier GEEN wcrollen voor, omdat je die er later niet meer uitkrijgt en als het een tijdje in je bak zit 'verteert' het en krijg je alles in je bak.
Foto 3: Laat je fantasie de vrije loop. Maak laagje voor laagje je eigen rots vormen.
Foto 4: En zo kan het eruit komen te zien als je het in je aquarium hebt zitten.
Alleen jammer van de duidelijk zichtbare naad in het midden. Dit omdat je de achterwand niet uit 1 geheel kan maken. Maar dit had ik beter op kunnen lossen door het WEL uit 1 stuk te maken en later door te zagen.
Geweldig mooie ombouw en je bent al aardig op weg ook!!
Wat voor techniek ga je verder gebruiken?? Verlchting, opvoerpomp. Ben heel benieuwd.
Neem aan dat je op de laatste foto's de bak aan het vullen bent met zout water en niet met osmose.
Wat voor techniek ga je verder gebruiken?? Verlchting, opvoerpomp. Ben heel benieuwd.
Ik zie het al "tuinverlichting" :D
Foto 1: hier de bak met wat levend steen erin. Het is maar 6 kilo.
Foto 2: na 1 maand draaien hebben we dit nog. Op advies heb ik er een paar vissen in gedaan. 1 x (verkocht als) gele dokter (bleek later blauwe dokter te zijn), 1 x picasso (is overleden omdat hij tegen de inlaat van mijn pomp is gaan zwemmen en vast is gaan zitten. is nu verholpen door er een spons tegen aan te maken), 1 x witborst dokter. (verkocht als makelijk houdbaar, wat absoluut niet het geval is. Is daarom ook overleden)
Foto 3: De bak die draaide met wat gekregen koraal van wat vrienden.
En zoals alles er vandaag bij staat.
Foto 1: Een overzicht van het totaal plaatje
Foto 2: linker deel
Foto 3: midden deel
Foto 4: rechter deel
de huidige bewoners zijn:
1 x jonge gele dokter (een echte)
1 x konijnenvis (oogvlek vossekop)
1 x poetsgarnaal
1 x anemoonvis
1 x anemoon
2 x pepermunt garnaal
ik wil volgende week maandag nog wat bewoners erbij halen.
haha Arjan,
je bent lekker snel met reageren.
Mijn tecniek is door omstandigheden nog niet eens compleet.
De verlichting is al wel goed, maar niet perfect. Ik heb er 2 x 58W tl8 hoogfrequent in liggen, samen met 2 x 36W marine blue.
een stromingspomp van 600L/h en 1 van 2400L/h. Er komen nog andere in, maar die zouden uit duitsland komen, maar zijn nooit bij mij aangekomen. Dus krijg ik mijn geld terug van hun.
Ik wil nog de verlichting vervangen door 2 x 58W Wit en 2 x 58W blauw in hoogfrequent, maar die zijn SUPER duur. Kosten E50,00 per lamp. Omdat het hoogfrequent is. Ik kan ze verders nergens halen. Tenzij iemand van hier iemand weet die ze heeft?
Ben vandaag bezig geweest met mijn 'makkelijke ververs en koeling systeem'.
Ik heb met deze warme dagen vaak dat er een temp. is van boven de 27 a 28 graden. Dat is niet goed.
Wat ik gedaan heb is gewoon een tuinslang van mijn bak de kruipkelder in en die onder het zand gegraven. Het zand dient als koeling. Heb gelijk een tuinslang gelegt naar het riool en van mijn vat in de bijkeuken naar het retourstuk van mijn koelings tuinslang.
Dus ik heb koeling, (niet vergeten als ik hem niet aan heb staan hem TOCH af en toe aan te zetten anders krijg je dood water.) en ik heb gelijk een afvoer voor als ik wil gaan verversen en een aanvoer voor mijn vers water.
leek mij een stuk makkelijker dan steeds met een tuinslang door mijn woonkamer de slepen en steeds een pompje aansluiten etc. etc.
Foto 1: De tekening hoe ik het uitgedacht heb.
Foto 2: De gaten naast mijn aquarium
Foto 3: Het gat naast mijn vers water vat in de bijkeuken.
Verdere foto's van de aanleg komen nog.
Het begin is leuk, alleen ik zou er veel meer levendsteen in doen!
Ongeveer 30 a 40 kilo!