PDA

Bekijk Volledige Versie : We gaan beginnen, maar ...

Jimmy54
27-02-08, 21:26
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk … eindelijk.
Ik wilde eigenlijk vorig jaar november al beginnen, maar als ik wat wil …. moet natuurlijk eerst de wasdroger de afwasmachine en de auto vervangen worden.
(en dat in 4 weken tijd)
Dus er was opeens geen ruimte meer, maar …. dat is inmiddels redelijk opgelost.
Dus gaan we beginnen, maar …..

Welke afschuimer:

1) De Deltec APF 600 ?? (800L)

Volgens de verkoper van een toch wel gerenommeerd vispaleis in Zoeterwoude, ruim voldoende voor m’n aquarium (186x60x60)

“Moet de capaciteit van de afschuimer dan niet 2x de inhoud van het aquarium zijn??” vroeg ik.<O:p</O:p
“Dat geldt niet voor deze Deltec afschuimer” antwoordde de verkoper “die is gewoon goed!"

2) Of toch maar een maatje groter, de AP 701

3) Of het huismerk (1600L) van een gerenommeerde vis en aquarium-uitbater uit Rotterdam. (dat scheelt behoorlijk veel euries … maar werkt die ook goed?)

Vers levend steen (€ 11,-p/k) of … zelf steen voor steen uitzoeken uit bakken met” levend steen klasse A” (€ 14,- p/k)
Klasse A heeft het voordeel van het uitblijven van een NO2/NO3 piek - volgens Zoeterwoude – en zou ik dus eerder met de dieren aan de slag kunnen.

Voor de verlichting wil ik beginnen met 8x 54W ATI T5, met dimbare vsa’s op een Flora Mate Dimmer .. lijkt me wel wat.

Stromingspompen ben ik nog niet helemaal uit, maar dat gaat wel lukken denk ik, als ze maar stil zijn anders krijg ik ruzie.

Wat opbouwende kritiek, goede raad en/of advies is meer dan welkom.

M.v.g. Jimmy

Nico
28-02-08, 17:20
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk … eindelijk.
Ik wilde eigenlijk vorig jaar november al beginnen, maar als ik wat wil …. moet natuurlijk eerst de wasdroger de afwasmachine en de auto vervangen worden.
(en dat in 4 weken tijd)
Dus er was opeens geen ruimte meer, maar …. dat is inmiddels redelijk opgelost.
Dus gaan we beginnen, maar …..

Welke afschuimer:

1) De Deltec APF 600 ?? (800L)

Volgens de verkoper van een toch wel gerenommeerd vispaleis in Zoeterwoude, ruim voldoende voor m’n aquarium (186x60x60)

“Moet de capaciteit van de afschuimer dan niet 2x de inhoud van het aquarium zijn??” vroeg ik.<O:p</O:p
“Dat geldt niet voor deze Deltec afschuimer” antwoordde de verkoper “die is gewoon goed!"

2) Of toch maar een maatje groter, de AP 701

3) Of het huismerk (1600L) van een gerenommeerde vis en aquarium-uitbater uit Rotterdam. (dat scheelt behoorlijk veel euries … maar werkt die ook goed?)

Vers levend steen (€ 11,-p/k) of … zelf steen voor steen uitzoeken uit bakken met” levend steen klasse A” (€ 14,- p/k)
Klasse A heeft het voordeel van het uitblijven van een NO2/NO3 piek - volgens Zoeterwoude – en zou ik dus eerder met de dieren aan de slag kunnen.

Voor de verlichting wil ik beginnen met 8x 54W ATI T5, met dimbare vsa’s op een Flora Mate Dimmer .. lijkt me wel wat.

Stromingspompen ben ik nog niet helemaal uit, maar dat gaat wel lukken denk ik, als ze maar stil zijn anders krijg ik ruzie.

Wat opbouwende kritiek, goede raad en/of advies is meer dan welkom.

M.v.g. Jimmy

De afschuimer vind ik berhoorlijk ondermaats, daarbij ook zijn goede ervaringen met een deltec weinig te vinden.

Het lijkt me beter dat je opzoek gaat naar ATI buble master, ATB, MTTI, BBK mini, aqua medic.
Het huismerk (1600L) van een gerenommeerde vis en aquarium-uitbater uit Rotterdam. bedoel je hier Aqua compleet mee? want AC afschuimer hebben een erg goede reputatie!

Ook de verlichting vind ik wat zwak, voor deze grote bak. Ik zou eerder voor 8x80w T5 gaan.

En voor de stroming neem Tunze (grote modellen) deze zijn erg stil.

Jimmy54
28-02-08, 21:28
Hi Nico,

Mercy voor je advies.

Daar bedoel ik inderdaad Aqua Compleet mee, daar heb ik trouwens ook m’n aquarium gekocht. (ik wist niet dat je winkelnamen mocht noemen … vandaar)

De BBK zit ff niet in de begroting, of ik zou nóg een paar maanden moeten wachten.

ATB schijnt een hele efficiënte afschuimer te zijn.

Citaat : Ik heb een mini cone gekocht en deze op een bak van 1500l staan. Voorheen heb ik een mtt1 afschuimer gehad.
Ik denk dat de liters die atb verteld echte liters zijn, want ik merk dat mijn bakje veel voedingsarmer geworden is sinds ik de atb erop gezet heb.
De softkoralen doen het duidleijk minder goed en dit geef ik toch als oorzaak de betere afschuimer.<O:p</O:p

Zou deze afschuimer niet veel te zwaar zijn voor mijn 700 liter aquarium ?<O:p</O:p

M.v.g. Jimmy<O:p</O:p

Nico
29-02-08, 12:22
Hi Nico,

Mercy voor je advies.

Daar bedoel ik inderdaad Aqua Compleet mee, daar heb ik trouwens ook m’n aquarium gekocht. (ik wist niet dat je winkelnamen mocht noemen … vandaar)

De BBK zit ff niet in de begroting, of ik zou nóg een paar maanden moeten wachten.

ATB schijnt een hele efficiënte afschuimer te zijn.

Citaat : Ik heb een mini cone gekocht en deze op een bak van 1500l staan. Voorheen heb ik een mtt1 afschuimer gehad.
Ik denk dat de liters die atb verteld echte liters zijn, want ik merk dat mijn bakje veel voedingsarmer geworden is sinds ik de atb erop gezet heb.
De softkoralen doen het duidleijk minder goed en dit geef ik toch als oorzaak de betere afschuimer.<O:p</O:p

Zou deze afschuimer niet veel te zwaar zijn voor mijn 700 liter aquarium ?<O:p</O:p

M.v.g. Jimmy<O:p</O:p

Mits er vervuilers zijn --> vissen zoal bv dokters, anthiassen enz.. zie ik geen probleem.

Jimmy54
01-03-08, 21:48
Ok .... na het bezoek bij iemand met een "doorkijk" aquarium van 180x120x80 (LxBxH) en veel rekenen, wikken en wegen, de volgende planning:

Eiwitafschuimer: H&S Type 200 met Eheim 1260
Opvoerpomp: Red Dragon 8000 met kalkbypass
Stromingspomp: 2x Tunze Stream 6101 4000/12000 liter
Verlichting: 3x BLV HQI 150W 10.000K + 2x2 T5 80W (weet nog niet welke kleurtemp.)

Ik kan haast niet wachten om te beginnen.

M.v.g Jimmy

Jimmy54
03-03-08, 22:41
De opvoerpomp wordt gewijzigd in de kleinere RD 4500.
Het schijnt dat een 40mm overloop geen 8000 l/u aankan.

Alleen zie ik net dat Karl - Mare Nostrum - nieuwe Airstar opvoerpompen in de aanbieding heeft. Lijkt me ook wel het overwegen waard.

M.v.g. Jimmy

Mare Nostrum
15-04-08, 11:43
Hallo,

steeds bereid tot verdere toelichting...

vraag maar los...

Groeten,
Karl