PDA

Bekijk Volledige Versie : Padina ??

JoopCK
04-08-05, 21:37
Al enige tijd groeit dit in mijn aquarium. Het wordt langzaam steeds groter en vormt een soort afdakjes of elfenbankjes (zie foto).
Op het andere forum weinig reacties gekregen op de vraag wat dit nu precies is.
Alleen Ad7x7 reageerde (aardig van haar!) en ze dacht aan een soort kalkwier.
Het voelt vrij stug en stevig aan.
Nu zag ik laatst info over Padina soorten en deze lijken er verdacht veel op.
Het zou hier idd gaan over kalkwieren en deze zou erg gaan woekeren in de bak.
Is het verstandig dit spul te verwijderen en heeft iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Joop

Aquaspijk
04-08-05, 23:28
:)De foto zegt niet veel, hieruit zou het ook best montipora of een andere soort kunnen zijn. kijk of je een detail van het plaatje kan laten zien. Antwoord geven zullen we zeker

RonHessing
05-08-05, 00:01
Joop,

Ik ken het wel, maar weet nu de naam niet. Als je het eraf trekt blijft het punt waarvanaf het groeit gewoon vast zitten.

Ik kan het volledig mis hebben (zoek het op voor je) maar ik vermoed dat deze groeien bij een ietwat verhoogd silicaatgehalte.

Kom er op terug.

Groet,

Ron.

Ozon
05-08-05, 07:59
Bedoel je dat bankje, tussen je doopvondst en sterpoliep in??

Geen idee hoe het heet, maar dit elfenbankje is bij mij tot een echte plaag uitgegroeid. Zo'n beetje alle levend steen zat er bij mij onder.
Diverse middelen geprobeerd, zonder resultaat. (O.a. ook silicarbon) Diverse dokters in bruikleen gehand, maar ook deze aten het niet. Totdat er een Nasol Unicorus in is gekomen.
Nu al een aantal jaar geen ernstige last meer van deze "alg". Groeid alleen nog op die plaatsen waar de Naso niet kan komen.

Net wat Ron al schreef, je kan de alg wel wegtrekken, maar de wortel blijft zitten.

JoopCK
05-08-05, 22:45
André, ik heb de foto iets uitvergroot. Weet niet of dit voor jou voldoende is om te zien wat het is.

Ron , ik ben benieuwd of jij hierover iets kunt vinden. Ook i.v.m. het hoger silicaatgehalte (is dit schadelijk?).
En Ozon als het een Padina (gymnospora?) is dan heb jij dat waarschijnlijk in je bak gehad (of nog), want volgens enkele artikelen zou deze algsoort vrij snel door de bak kunnen woekeren. Ik heb daar alsnog geen last van.

Als je op de volgende link kijkt wordt daar gezegd dat het zomaar in je bak kan verschijnen, maar ook weer verdwijnen. Misschien komt dit overeen met hetgeen Ron denkt m.b.t. het silicaatgehalte. Als dat door deze alg wordt verbruikt en het gehalte daardoor weer zakt, de alg weer verdwijnt.

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/47/981/Padina/gymnospora.htm
(http://www.meerwasser-lexikon.de/de/47/981/Padina/gymnospora.htm)
Groeten,
Joop

Aquaspijk
05-08-05, 23:41
:) Ik heb op onze grote bak hetzelfde, en ga dat schoonmaken. Het probleem is silicaat, als je dat niet meer in de bak laat komen zal het probleem zo zijn gevlogen.

JoopCK
06-08-05, 00:10
André bedankt voor je reactie. Leuk je hier weer eens te ontmoeten.:)
Misschien herinner je onze stevige discussie nog over mijn koraal of het een Anthelia of Clavularia was. Maar uiteindelijk moest ik toch toegeven dat jij toch gelijk had (hoe kan het ook anders ...)
Als het nodig moest zijn, is dan silicaat uit het water te filteren en waarmee ?

Ik wil binnenkort AquaSpijk eens bezoeken, ben er nog nooit geweest. Maar ja, de afstand hè.

Groeten,
Joop

RonHessing
06-08-05, 00:46
Hoi Joop,

Het is een alg die de kop op kan steken steekt bij een toename van silicaat. Controleer je osmosewater eens op silicaat. Heb je een silicaatpatroon op je osmoseapparaat?

Verder is het ook zo dat deze alg (Padina, Lopophora enz) ook goed kunnen groeien bij erg schoon water. handmatig verwijderen is een een mogelijkheid, het groeit behoorlijk snel.

Het wordt ook nauwelijks gegeten door vis, je moet met een exemplaar dat het lust geluk hebben. Een diadema egel eet het evenals een Naso literatus.Ook al weet je de bron van silicaat weg te nemen, dan nog zul je geduld moeten hebben voor dat het weg is. Eerst verbruikt een alg de stoffen in het water, daarna van de stenen, en daarna gaat hij interen op zijn opgebouwde reserves.

Pas daarna verdwijnt het.

(Als je het fosfaat erg laag wilt houden kun je dat doen met Rowaphos in een wervelbedfilter. Het bijkomend voordeel is dat dit ook silicaten opneemt.)

Groet,

Ron.

JoopCK
06-08-05, 19:38
Ron, ik heb geen silicaatpatroon op m'n osmoseapparaat. Zal eens kijken of dit hierop aan te sluiten is, anders een nieuw apparaat aanschaffen (is nog een Dennerle osmosetoestel uit mijn zoetwaterperiode, waarvan het voorfilter laatst vervangen is).
Een wervelbedfilter is denk ik moeilijk te plaatsen in m'n Percula 120 (geen sump er onder).
In elk geval dank voor jullie adviezen.
Groeten,
Joop