PDA

Bekijk Volledige Versie : Starter

Goby
05-08-05, 19:44
Hallo
Ik zou binnen een paar maanden met een zeewaterbakje willen beginnen.
Maten (op aanraden van Jordy :) ) 100x50x50 .
Ik zou deze visjes willen houden : 2 amphiprion ocellaris
1 royal gramma
(1 zebrasoma flavenscens als hij genoeg plaats heeft ook als hij uitgegroeid is)
(1-2 jack-in-the-box = als er nog plaats genoeg in is)

Ik twijfel tussen t5 of tl buizen.
De bak is 250 liter bruto , moet ik dan een afschuimer die toch 250 liter aankan of een afschuimer die tot 500 liter aankan?

Als jullie nog tips i.v.m de vissen hebben geef ze gerust.
Andere tips zijn ook welkom

Groetjes Goby

Jordy
05-08-05, 19:55
Hallo Goby, tijd niet gezien :):p

Ik zelf zal gaan voor de T5, dat vind ik persoonlijker mooier licht dan T8

De bak is 250 liter bruto , moet ik dan een afschuimer die toch 250 liter aankan of een afschuimer die tot 500 liter aankan?

Een eiwitafschuimer met overcapiciteit is aan te raden!
Dus kiesen voor 500 of meer!

JoopCK
05-08-05, 23:56
1 royal gramma
(1 zebrasoma flavenscens als hij genoeg plaats heeft ook als hij uitgegroeid is)

Deze vissen zijn volgens mij goed in je bak te houden. Ik zou het voor jouw afmeting bak bij 1 doktersvis houden, zelf heb ik 2 doktersvissen (Z. flavescens en Z. xanthurum) in mijn bak van 120x60x60 en dat lijkt mij voldoende.
En om je naam eer aan te doen moet je zeker een Goby (Jack-in-the-Box) nemen (of 2 stuks verstandig is weet ik niet, ze moeten wel een holletje in het zand kunnen graven).
Verder succes met je keuze.
Groeten,
Joop

Aquaspijk
06-08-05, 00:56
Hallo
Ik zou binnen een paar maanden met een zeewaterbakje willen beginnen.
Maten (op aanraden van Jordy :) ) 100x50x50 .
1 royal gramma

Groetjes Goby

:D Mijn advies!!!! Kijk en bekijk eerst eens de bakken bij een liefhebber en ga pas starten als je er genoeg kennis van hebt, anders beter wachten, of de schuld geven aan een helper die dat niet in gedachte heeft.

Zee-aquarium.nl
06-08-05, 11:57
moet je zeker een Goby (Jack-in-the-Box) nemen (of 2 stuks verstandig is weet ik niet, ze moeten wel een holletje in het zand kunnen graven).

Hoi Joop,

waarom zou dat niet verstandig zijn?!
Je kan deze leuke visjes makkelijk in groepsverband houden, vermits je een dikke zandbodem hebt want ze graven de hele dag door.
Ook is het aan te raden om een gesloten bak te nemen, dit vanwege het feit dat ze uit de bak kunnen springen.
Ikzelf heb een koppel O. rosenblatti's gehad, nu slechts nog eentje over, de andere is gestorven door een helse rit door de pvc uitvoerpijpen en daar zit nu een koppel geelhoofd O. aurifons bij. Tot op heden gaat dit perfect en ik ben dan ook van plan om eind dit jaar een hele school O. aurifons erbij te plaatsen.

foto 1: destijds een koppeltje rosenblatti's (nr2 zit links onder de steen)
foto 2: pas uitgekomen aurifons-larfjes

gr.
Maya

Zee-aquarium.nl
06-08-05, 12:06
1 royal gramma

waarom neem je geen koppeltje?!
dat is echt leuk hoor ;)

en ik zou er ook een koppeltje manderijnvisjes bijzetten...zijn hele slome visjes die de hele dag heel langzaam langs de stenen glijden opzoek naar voedsel.
Wel raadt ik je aan om deze pas over een maandje of 6 aan te schaffen of je levend steen moet zoveel kleine beestjes bezitten dat de manderijnvisjes niet extra bij gevoerd hoeven te worden.

en visjes die ik erg leuk vindt zijn de Ecsenius gravieri tesamen met de Meiacanthus nigrolineatus, deze leven soms in de natuur in symbiose met elkaar.

gr.
Maya

Goby
06-08-05, 14:47
Hallo

Nu ben ik mij al bijna een jaar vol aan het proppen met informatie over zeeaquaria.
Maar de capaciteit van een afschuimer kiezen vind ik verwarrend .
De ene zegt dat je afschuimer zijn capaciteit 2x zoveel moet zijn als de inhoud van je bak , de andere zegt van niet.

Maar nu over de vissen :
2 amp. ocellaris
1 zebr. flavescens
1-2 royal gramma
1-2 mandarijnpitvis of 1-3 jack-in-the-box

Maar is het dan niet over bevolkt?

Groetjes

Zee-aquarium.nl
06-08-05, 15:00
Hoi,

nee dat aantal visjes is niet teveel, bedoel dat kan jou systeem aan als je maar een oversized afschuimer op je systeem hebt aangesloten. (dus 2 x de totale waterinhoud per uur door de afschuimer)
En er kunnen zelfs nog meerdere kleinblijvende visjes bij gezet worden.

gr.
Maya

JoopCK
06-08-05, 20:01
Hallo Goby,

Maya heeft gelijk wat betreft de capaciteit van de afschuimer en de door jou gewenst visjes zijn voor de bak ook geen probleem.
Maar het advies van André zou je eerst moeten opvolgen. Het is natuurlijk heel leuk en verleidelijk om alvast te denken wat voor vissen je wilt gaan houden, maar kijk eerst eens bij anderen hoe die het doen en wat hun ervaringen zijn. Dat heb ik ook gedaan en is erg leerzaam (en verstandig). In het begin wil je vaak te vlug van start gaan, maar je moet veel geduld hebben en langzaam opbouwen dan heb je daar later veel meer profijt van. De vissen komen pas in een later stadium.
Als het zover is, dan veel succes met het opstarten en vraag vooral om adviezen, zowel hier als bij liefhebbers in jouw omgeving. Dat bespaart je later veel problemen.
Groeten,
Joop

Peter 2 meter
09-08-05, 10:56
Ik zou het advies geven doe het rustig aan , weet hoe je de stenen wilt opbouwen los stapelen of bijvoorbeeld pilaren maken , verlichting , afschuimer enz.
Doe er liever wat langer over en koop goede techniek inplaats van je geld in dieren te steken.
Een goede techniek draagt bij aan het wel of niet slagen van je aquarium.

Succes , Peter

Goby
19-08-05, 11:03
Qua vissen ben ik er uit.

1 zebrasoma flavavescens
2amphiprion ocellaris
2 royal gramma
1amb. aurora + symbose garnaal

dan zit het bakje toch vol denk ik

Jordy
19-08-05, 20:30
Qua vissen ben ik er uit.