Bekijk Volledige Versie : Doorkijkbak van Peter 2 meter
Peter 2 meter
08-08-05, 21:15
Ik had beloofd een nieuw dagboek te openen als mijn bak verbouwd was.
De bak is nu wat luchtiger opgebouwd er is 20 Kg steen uit de bak gegaan om dit te verwezelijken.
Gelijk met het overnieuw opbouwen zijn bijna alle koralen geplakt dit was een heel karwei , maar het zal de koralen ten goede komen omdat ze dan meer rust krijgen omdat ze dan niet meer verplaatst gaan worden en niet meer kunnen vallen.
Al met al was het opnieuw opbouwen een hele klus en ik ben hierdoor ook 2 koralen verloren.
Ik vindt zelf wel dat het resultaat mooi geworden is , niet meer zo massief als eerst.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Even een paar foto's tonen.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
08-08-05, 21:16
Nog een paar
Ziet er erg netjes uit Peter!
Die blauwe buttons zeg prachtig!:eek::eek:
Tot snel peter;)
Peter 2 meter
08-08-05, 21:23
Dat is het moederdier Jordy , als het goed gaat worden ze bij jou ook zo.
Je moet dan wel een poosje geduld hebben.
Groet , Peter
Is te hopen dat ze het goed gaan doen, maar ben ik niet echt bang voor;):D
Hoi Peter,
Niets te veel gezegd afgelopen weekend. Het is inderdaad mooi geworden en de vissen hebben lekker zwemruimte.
hoi peter
na ons gesprek zaterdag was ik wel nieuwsgierig geworden.
ik vind het resultaat heel mooi.,en veel beter dan 1 zo,n groot stuk levend steen in het midden.
jammer dat je 2 koralen bent verloren,maar jah,wat doe je eraan.
gaat zo door peter http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif
gr bert
Peter 2 meter
11-08-05, 23:36
Vandaag bij andre weer een paar mooie aankopen gedaan ,daarvoor ook al een leuk visje gekocht met een symbiose garnaal .
Het is jammer dat ik de garnaal niet meer gezien heb , het visje wel .
De garnaal zal zich wel tussen de stenen verstoppen.
Zo nu dan weer een aantal foto,s
Eerst mijn grote trots van de bak nu , en hij is ook mooi groot
De tweede foto is het visje
De derde foto is een nieuw gekocht hersenkoraal , en de vierde is een millepora die ik vandaag kocht
Hele mooie stukken Peter, vooral die schotel acro, dacht dat je die niet had gekocht:confused:
Peter 2 meter
12-08-05, 00:13
Moest eerst even overleggen , ik wilde hem wel graag.
Maar ik had er geen ruzie thuis voor over.
Maar gelukkig is mijn vriendin net zo gek als ik.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
15-08-05, 10:04
Gisteren is Arjan hier op visite geweest we hebben wat over onze bakken gepraat , en toen Arjan naar de techniek van mijn bak keek zei hij wist je dat er visjes in je wervelbed zitten .
Dat wist ik dus niet , daarna even met z,n twee goed gekeken bleken het garnalen te zijn .
Ik had m,n poetsgarnalen al wel eens met eitjes gezien , maar ik dacht die worden wel opgegeten door de vissen.
Later heb ik nog eens gekeken en ze zitten dus ook in m,n sump , we wachten wel af wat het wordt ze zijn nu ongeveer 5 mm groot.
Groeten , Peter
:) Vraag me niet waarom, maar in elk wervelbedfilter zitten deze garnaaltjes.Als z'n filter een paar dagen werkt zijn ze al aanwezig.Ze gaan ook niet kapot door het wervelende materiaal,sterker nog het lijkt wel of ze zich daar prettig voelen.
Heel mooi die bak van jouw, vooral die blauwe button en die schotel arco. Ja echt heel mooi. By the way de fotos die je maakt zijn heel duidelijk ik krijg het niet voorelkaar om een mooie close up te maken. Alleen hierdoor al geef je je dagboek al meerwaarde.
Peter 2 meter
15-08-05, 19:50
Dank je wel voor het compliment ricodena eerst maakte ik ook niet van die geweldige foto,s , het is een beetje uitproberen met de camera voor je echt mooie resultaten krijgt.
Maar ik heb weer wat foto's klaar de eerste is weer een nieuwe aanwinst , het is een Nephtheis fascularis en komt van de familie Polycitoridae.
Wordt ook wel Blue lollypop tunicate genoemd , een soort zakpijp hij komt uit indonesie.
Hij heeft geen grote lichtbehoefte want hij is niet fotosyntetisch , hij wil wel sterke wisselende stroming en voed zich met plankton en ander organisch voedsel.
Ze kunnen hun kroon afstoten en in een paar weken weer een nieuwe kroon vormen.
De tweede foto is een close up van een acrocrabje jammergenoeg is hij niet echt scherp.
De derde foto is een close up van buttons
En de vierde is van een lsd pitvisje.
Zo dat was het weer , tot ziens
Peter
Ziet er goed uit, mooie opbouw. Dat bruggetje is zeker de vaste nieuwe hangplek van je poetsgarnalen?
Ziet er goed uit, mooie opbouw. Dat bruggetje is zeker de vaste nieuwe hangplek van je poetsgarnalen?
Zeker Rob dit zijn typisch een paar Gorinchemse hangjongeren!!
Alle gekheid op een stokkie! Ben gisteren inderdaad even bij Peter wezen kijken en we hebben een paar uur zitten genieten van het uitzicht. Wat is de bak mooi geworden. Alles groeit perfect. Ook hebben we nog een paar leuke stekjes meegenomen maar de grote tafel kregen we helaas niet mee;)
RonHessing
15-08-05, 23:35
Yep,
Zo gek doet de Gorinchemse en Spijkse kliek het nog niet:D
Klasse Peter!
groet,
Ron.
Peter 2 meter
18-08-05, 23:58
Nog weer eens wat foto's want die zeggen meer als woorden.
Peter 2 meter
19-08-05, 00:05
En de laatste 2
Zo Peter, dat ziet er heel mooi uit!
Super foto's http://www.tropischzeeaquarium.nl/images/icons/icon14.gif
:) Zo te zien is je mooie tafelkoraal nog volledig op kleur. Prachtig!
Vandaag de bak van Peter live gezien :D
Erg mooie bak :)
en wat stekjes meegenomen.. bedankt Peter...
Peter 2 meter
09-09-05, 19:45
Zo weer eens stukje in mijn dagboek schrijven , na een gecrashte harde schijf van de computer die nu vervangen is.
De bak draait nog steeds goed , alleen heb ik last van een groene aanslag op de stenen wat op flap lijkt.
De dieren doen het wel allemaal goed , ik heb inmiddels ook een kweekbakje op mijn systeem aangesloten.
Hierin staan wat stekjes in de hoop dat ze gaan groeien.
Weer wat foto 's van de dieren dan , foto 1 is de zakpijpkolonie met nieuwe bolletjes , foto 2 is mijn zandzeester die het hoger opzoekt en de laatse is en mooie zee egel.
Tot kijk , Peter
Peter 2 meter
23-09-05, 16:26
Het ging mischien te goed met de bak , maar ik heb nu toch wat tegenslag
de bak wordt geteisterd door iets wat volgens mij groene flap is.
Een tafelkoraaltje wat ik van een vriend gekregen had, omdat hij het bij hem niet goed deed was bij helemaal opgeknapt.
Nu is het koraal ineens in 3 dagen tijd helemaal kapot.
De mooie schotel is niet meer op kleur , maar bruin geworden.
De poliepen staan er nog wel van uit wat me weer hoop geeft.
Een ander tafel koraaltje begint bij de voet wit te worden ik ben bang dat ik deze ook ga verliezen.
Ik zal wat foto's laten zien van de toestand.
Foto 1 , de groene flap ?
Foto 2 , Het dode koraal.
Foto 3 , de schotel van kleur af
Ik heb de waterwaarden gemeten , maar niets geks kunnen ontdekken.
Als iemand raad heeft laat het maar horen.
Groeten , Peter
kiddieroach
23-09-05, 18:25
Hoi Peter,
hebben een tijdje geleden je bak ook nog kunnen bewonderen, hopelijk vind je snel de oorzaak van het probleem...de stek doet het trouwens prima, tot ziens, misschien in november? ;)
Het ging mischien te goed met de bak , maar ik heb nu toch wat tegenslag
de bak wordt geteisterd door iets wat volgens mij groene flap is.
Een tafelkoraaltje wat ik van een vriend gekregen had, omdat hij het bij hem niet goed deed was bij helemaal opgeknapt.
Nu is het koraal ineens in 3 dagen tijd helemaal kapot.
De mooie schotel is niet meer op kleur , maar bruin geworden.
De poliepen staan er nog wel van uit wat me weer hoop geeft.
Een ander tafel koraaltje begint bij de voet wit te worden ik ben bang dat ik deze ook ga verliezen.
Ik zal wat foto's laten zien van de toestand.
Foto 1 , de groene flap ?
Foto 2 , Het dode koraal.
Foto 3 , de schotel van kleur af
Ik heb de waterwaarden gemeten , maar niets geks kunnen ontdekken.
Als iemand raad heeft laat het maar horen.
Groeten , Peter
Vraag het eens aan Ron. Hij heeft een ervaring die hier op lijkt zo te zien.
Wat zijn je waterwaarden dan? Heb je pas iets veranderd aan de bak? Of onderhoud gepleegd? Wat is je PH waarde
Het is in iedergeval een bacterie dus er is een plotselinge verstoring in het millieu geweest.
Ik zou nu in iedergeval alle koralen stekken die bleekverschijnselen hebben! En kijk is goed naar het bodem materiaal en vuilophopingen tussen je decoratie.
Heb je bodemwoelers toegevoegd.......
RonHessing
23-09-05, 22:17
Hoi Peter,
De alg kan ontstaan zijn door een teveel aan voedingsstoffen.
Dat een aantal gevoelige koralen plots bleken kan voortkomen van bodemwoelers die je misschien recent hebt aangeschaft die in gedeelten van de bodem zijn gaan woelen die in stromingsarme gedeelten aanwezig is. (vrijkomend sulfiet)
Ik heb het nu langer dan een jaar (groene alg die soms minder wordt maar altijd wat aanwezig is) en eerlijk nog geen definitieve oplossing.
Groet,
Ron.
Ik vermoed dat Peter te veel detritus ophopingen heeft. Gevolgen hiervan zijn bv flap en problemen met de PH. Er komen namelijk van allerlei zuren uit die troep. Als je waterwaarden oke lijken hoeven ze dat niet te zijn. Sterker nog ze zijn het niet anders had je dit probleem nu niet gehad. Fosfaat bv is er vastorganisch opgelostorganisch en vastanorganisch en opgelostanorganisch je kan alleen opgelost anorganisch meten en de rest niet en dat zit juist in detritus en aan steen gebonden. Volgens mij gebruikte jij ook Rowa, Rowa verwijderd volgens mij alleen opgelost anorganisch fosfaat.Dit is natuurlijk fantastisch maar door het goed schoonhouden van de bodem pak je ook de rest!
Inspiratie opgedaan voor dit stukje tekst uit de laatste Zeeaquarium editie waarin Tanne het mooi verwoord.
Peter 2 meter
24-09-05, 06:26
De Ph is constant tussen de 7,8 en 8.0 , met de Kh heb ik wel schommelingen de laatste keer was hij 6,4 ik heb toen reef advantage calcium toe gevoegd omdat het calcium op 415 stond dit zou dan ook de Kh verhogen.
Ik heb wel bodem omwoelers een zeester , de amblygobius phalanea en nog een kleine zandhapper die in symbiose met een garnaal leeft.
Ik heb de bodembedekking nog nooit schoongemaakt misschien ligt hier de oorzaak.
Ik heb bij Andre ook een doseerpomp voor de kalkreactor besteld en hoop de waterwaarden zo beter te houden wat betreft de Ca en Kh
Mijn laatst gemeten waarden waren Ca = 415 , Mg =1185 , No3 =0 , Kh= 6,4
en Ph = 8.0
Nog even een vraag hoe verwijderen jullie de detritus dan, welke van de stenen afkomt.
Ik heb wel rifspoeling bij de stenen die tegen de overloop liggen.
Bedankt voor jullie reacties , ik ga vanmiddag water verversen en zal gelijk de groene flap zoveel mogelijk opzuigen.
Ik zit er tevens aan te denken om de bodembedekking te verwijderen en niet meer terug te plaatsen dit houd dan eigenlijk wel weer in dat ik enkele dieren zou moeten wegdoen.
Wat is wijsheid de dieren wil ik eigenlijk niet kwijt.
Groeten , Peter
Bodem vervangen Peter door gewoon weg te zuigen. Als je de bodemwoelers wilt houden moet je gewoon nieuw bodemmateriaal in doen en dit een aantal keer per jaar vervangen.
Peter 2 meter
25-09-05, 23:47
Vanmiddag vanaf 13.00 uur tot vanavond 20.00 uur bezig geweest groeneflap afhevelen.
Filteren over watten in een zeef , water weer terug het aquarium in .
Bodem afgeheveld bijna al het grid eruit , nog niet allemaal sommige plekken blijkt moeilijk bij te komen.
Gelijk 120 ltr water ververst .
Nu maar hopen dat dit effect heeft , waterwaarden gemeten na het verversen deze waren allen wat omhoog gegaan.
Ca=425 , Kh=7,2 , Mg=1215 , Ph=8,1 en No3 = 0,2 .
Alles gemeten met sallifert.
We wachten af ik zal binnekort wat foto's plaatsen.
Peter
RonHessing
25-09-05, 23:57
Hoi Peter,
Het is niet zo belangrijk hoe die waterwaarden nu zijn. Die waren al prima feitelijk. De mate waarin je in staat bent geweest om de troep af te zuigen zal een positief effect moeten gaan hebben op de biologische werking van je aquarium.
Dat kun je op twee manieren waar gaan nemen. De dieren zullen er in de loop van de dagen wat beter bij moeten gaan staan. Een koraal in stress en reeds aangetast kan blijven verslechteren. Een koraal dat aan het sterven is zou ik uitnemen, alleen de stekken ervan terug plaatsen. Een stervend koraal belast je bak ook.
Met een redoxmeter kun je waarnemen of er iets gebeur in je bak. Een stijgende redox geeft toch aan dat je water schoner wordt en minder belast is.
Die alg kun je best een tijd houden ook al heb je een belangrijke voedingsbron weggenomen.
Als overlevingstaktiek kunnen algen voor hun belangrijke voedingsstoffen opslaan en deze aanspraken als dit nodig is. pas als deze reserves op zijn en er geen bron meer is die ze voorziet zal het minder worden of weg gaan.
Door een milieuverandering zijn ze gekomen, bij een verbetering van je milieu kunnen ze op termijn ook weer verdwijnen.
Groet,
Ron.
Peter 2 meter
26-09-05, 00:10
Voor mij is een redoxmeter iets nieuws misschien stom van mij , maar ik had er nooit de waarde van ingezien.
Dus als ik het goed begrijp kan je met deze meter de kwaliteit van je water meten.
groeten , Peter
Peter 2 meter
26-09-05, 00:14
Sorry te snel gelezen , wat is een normale waarde voor je water.
Als je deze met een redoxmeter leest.
Peter
RonHessing
26-09-05, 00:23
Hoi Peter,
Een redoxmeter is lastig te intepreteren. Het is zo dat er aquaria prima draaien op een lage redoxwaarde en dat er aquaria zijn die prima draaien op een hoge redoxwaarde.
Zelf denk ik wel dat als je mee wil doen in steenkoralen land, je (naar mijn mening) moet draaien op een gezonde hoge redoxwaarde.
Je kunt een redoxwaarde van 350 tot 400 als goed beschouwen.
Een verandering in de redoxwaarde hoeft geen ramp in te houden maar het geeft wel aan dat er iets biologisch in je bak gebeurt.
In mijn eigen woorden zou ik willen zeggen dat een redox iets zegt over het zelfreinigend vermogen van je aquariumwater en de mate waarin stoffen met elkaar de noodzakelijke en beschermende verbindingen hebben gemaakt.
Enkele opvallende zaken. Als je water ververst met natuurlijk zeewater blijft je aanwezige redoxwaarde nagenoeg gelijk.
Ververs je met osmosewater met kunstmatig zout, stort de redoxwaarde geheel in om na enkele dagen weer normale waarden te verkrijgen.
De aanwezige stoffen hebben enkele dagen nodig om volledig verbindingen aan te gaan. De afzonderlijke stoffen hebben nog geen beschermende en reinigende werking,....de redox geeft dat aan.
Als je een beetje Ozon toepast waardoor veel vrije stoffen direct geelimineerd worden zie je de redox stijgen naar 400 en hoger.
Belangrijkste waarde van de redox voor mij is dat er geen amateurtesten zijn om de biologische staat van je water in te zien. De redox vertelt je in ieder geval wanneer er iets gebeurt.
Heb je enige tijd een stabiele waarde van 350 en deze gaat van de ene op de andere dag gestaag omlaag weet je in ieder geval dat er iets mis is.
Groet,
Ron.
Peter 2 meter
26-09-05, 00:28
Dat is duidelijke taal , bedankt voor de uitleg .
In principe kan je zo dus eerder reageren op dingen die in de bak gebeuren.
Peter
RonHessing
26-09-05, 00:30
Hoi Peter,
Ja, het is een prima indicator om een trend waar te kunnen nemen.
Sinds mijn grote schoonmaak loopt de redox nog steeds 5 punten per dag op:)
Groet,
Ron.
Peter 2 meter
26-09-05, 00:34
Geweldig dat je dat kunt waarnemen , het kost natuurlijk wel veel moeite om je bak helemaal leeg te halen , maar het is een iedergeval niet voor niets geweest.
Groeten ,Peter
RonHessing
26-09-05, 00:42
Ik moet zeggen dat ik uitstekende hulp heb gehad van Danny, die er een zaterdag voor opofferde.
Met zijn tweeen was het nog een beste klus. Danny heeft een goede kijk op hoe een rif op te bouwen. Het werd een kwestie van met minder steen meer resultaat:D
Zelf mijn groene Fiji die allemaal oranje groeitopjes had is weer terug aan het komen en de eerste oranje toppen zijn weer zichtbaar:) Het is met deze hobby altijd wat. je blijft bezig,....maar daar is het een hobby voor;)
Nu hopen dat het met jouw water ook nu en straks ook weer beter gaat.
Groet,
Ron.
Peter 2 meter
14-10-05, 16:41
Weer eens even een update , de groene alg die op de stenen zit daar baal ik flink van.
Ik heb de bodembedekking verwijderd en een redoxmeter aan geschaft , de redox was inderdaad veel te laag stond onder de 300 en staat nu op 370.
Dit is nog steeds te laag maar er komt wel verbetering in.
Als er iemand een suggestie heeft hoe ik van de groene aanslag afkom , alle tips zijn welkom.
Ik ga er voorlopig even geen bodembedekking meer in doen , en misschien wel helemaal niet meer.
Ik heb nog wat foto's gemaakt omdat het niet allemaal heel slecht gaat.
Daar volgen de foto's dan van vandaag.
Morgen weer water verversen en gelijk vuil mee afhevelen.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
14-10-05, 16:48
En nog een een de laatste is de verschrikkelijke groene zooi die ik bedoel,zijn er uberhaupt beesten die dit eten.
Groeten , Peter
Ik denk dat je de stenen af moet hevelen met verversen. Als je nu op die plekken waar je last hebt van cyano(het is nml geen alg maar een bacterie) wat meer stroming brengt dan zal het zeker minder worden.
Peter 2 meter
14-10-05, 20:53
Dat zal nog niet meevallen danny het zit namelijk heel m,n bak door dat redt ik niet met 120 Ltr verversen.
Zou ik het ook met een stromingspomp van de stenen af kunnen blazen zodat het meeste de overloop in verdwijnd , zodat het daar door de filterwatten opgevangen wordt.
Groeten , Peter
Dat zal nog niet meevallen danny het zit namelijk heel m,n bak door dat redt ik niet met 120 Ltr verversen.
Zou ik het ook met een stromingspomp van de stenen af kunnen blazen zodat het meeste de overloop in verdwijnd , zodat het daar door de filterwatten opgevangen wordt.
Groeten , Peter
Peter kijk eens als je enkele dagen het buitenlicht weglaat wat er gebeurd. Of dat dat een oorzaak is weet ik niet, maar ergens moet je beginnen om het te zoeken.
jan willem
14-10-05, 23:06
Beste Peter,
Het lijkt mij ook een cyanobakterie.
Kan het zijn dat het vooral op stromingsarme plekken voorkomt?
Welicht dat je met wat aanpassing je stroming wat meer kan fixeren op een van deze plekken.
De kans dat het dan op den duur verdwijnd of minder word is groot.
Succes!
Grt ,
JW
Beste Peter,
Het lijkt mij ook een cyanobakterie.
Kan het zijn dat het vooral op stromingsarme plekken voorkomt?
Welicht dat je met wat aanpassing je stroming wat meer kan fixeren op een van deze plekken.
De kans dat het dan op den duur verdwijnd of minder word is groot.
Succes!
Grt ,
JW
zorg ervoor dat je KH boven de 7 zit calsium boven de 400 en magnesium meer dan 1300, weet dan zeker dat je beter scoort
Peter 2 meter
15-10-05, 06:25
Wat betreft de waarden zit ik met mijn Kh al boven de 7 , de Ca is ook hoger als 400 alleen de magnesium zit wel onder de 1300.
De stroming met ongeveer 15000 ltr per uur op 650 ltr zou ook voldoende moeten zijn lijkt mij .
Dus ga ik eerst eens proberen om de lamellen een paar dagen dicht te houden.
Wat betreft de stroming zie ik wel overal de poliepen van de koralen bewegen
dus dat lijkt me dan toch goed.
M,n vrouwtje kwam al met het idee om screens voor de ramen aan te schaffen tegen het licht in de bak , zodat we toch nog naar buiten kunnen kijken.
Ik zal eerst eens kijken of het helpt de lamellen gesloten houden.
Bedankt voor jullie reacties :tu: , Peter
RonHessing
15-10-05, 11:37
Hoi,
Ik heb dezelfde alg danwel cyano. In mijn aquarium is deze vanaf april 2004, ja 2004!!! aanwezig. Soms verdwijnt het tijdelijk, dan komt het weer terug. Nooiot ben ik het geheel kwijtgeraakt. De groene poeder komt uitsluitend op steen en niet op de koralen. Als een stukje van het koraal wit wordt komt het er wel binnen twee dagen op. Ook het wervelbed met Rowa heeft er niets aan verandert.
In diezelfde maand in 2004 heb ik de pitten vervangen voor nieuwe en een kalkreactor aangesloten. De oorsprong kan in mijn geval komen door de andere lampen, of door een tijdelijk teveel aan de meststof CO2.
Als je het eenmaal hebt kan het heel lang duren voordat je eraf bent. het aanwezige zonlicht in de bak versterkt het alleen maar.
Bestrijden is lastig omdat zij dezelfde condities prefereren als je geliefde lagere dieren.
Groet,
Ron.
Helaas heb ik nu sinds een aantal weken last van de zelfde soort algen:(
Ik zou totaal niet weten wanneer ik het evenwicht in mijn bak verstoort heb, ik ga in ieder geval wat meer verversen (weer met natuurlijk zeewater zoals eerst)
Op advies van Martin zal ik ook eerdaags beginnen met fosfaat killer
einde van de week heb je een filter met rowa van mij .zal ik maken zoals eerder beloofd
of ik hem kan brengen eide v/d week?
Dat zal geweldig zijn :D
Je bent welkom ;)
Peter 2 meter
21-02-06, 21:08
Ik heb inmiddels een andere bak opgestart van 200 * 60 * 60.
Deze stat op een plek waar minder daglicht invalt het ziet er naar uit dat dit toch wel een negetieve invloed had op de algvorming.
Ik kan nu de ramen 1 keer in de 2 dagen schoonmaken inplaats van 3 tot 4 keer per dag.
Even wat foto's
Groeten , Peter
Peter 2 meter
21-02-06, 21:10
En nog een paar.
Peter 2 meter
21-02-06, 21:10
En de laatste.
Peter 2 meter
22-02-06, 06:36
Ik geniet er zeker van Martin , de inhoud van de bak is hetzelfde qua liters alleen is deze bak ook wat beter te handelen , ik kan nu overal bij zonder op een stoel te hoeven staan.
En ik vond de bakken van aquaglas altijd al mooi , maar je moet er wat voor over hebben om er een aan te schaffen.
Tot nu toe heb ik geen negatieve gevolgen kunnen ondervinden van het verhuizen van de inhoud van de ene naar de andere bak.
Ikl ga er binnekort wat bodembedekking indoen , dan zal het weer een ander gezicht worden.
Als deze er inzit zal weer wat foto's plaatsen.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
25-02-06, 20:16
Weer wat foto's gemaakt , de bak draait goed.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
25-02-06, 20:17
En omdat ze zo mooi zijn.
Peter 2 meter
25-02-06, 20:19
En dan nu de foto's erbij
Whauw wat een geweldig stuk oren zeg!!!
En die blauwe buttons echt helemaal super, mocht je die ooit weg doen of er nog eens een mooie stek van hebben dan weet je me te vinden!
Ga zo door!
Peter 2 meter
13-03-06, 15:54
Ik heb verleden week 2 zakken levend zand in het aquarium gedaan , ik zat eerst nog te twijfelen tussen koraalgrid of levend zand.
Ik heb uiteindelijk toch voor levend zand gekozen , ik heb er tot nu toe geen spijt van het is mooi wit en een mooie fijne korrel.
Ik heb ook verleden week de waterwaarden gemeten ik was hier tevreden mee , de waarden zijn beter als in de oude bak .
Misschien komt het omdat ik een ander zout ben gaan gebruiken , ik gebruik nu red sea coral pro en eerst gebruikte ik reefcrystals.
Zo nu weer wat foto's nu nog met 20.000 kelvin lampen en daardoor lijken de foto's wat blauw als het goed is heb ik over twee weken 14.000 kelvin lampen.
Groeten , Peter
Peter 2 meter
13-03-06, 15:55
En nog wat .
Whow dat ziet er erg mooi uit, ga zo door!