PDA

Bekijk Volledige Versie : rsm guyc

Asterix
02-06-08, 23:12
Na de twijfel over een shin mao of een rsm werd het dan uiteindelijk de rsm van thomasz. Ik zocht een compact bakje, (ik zie niet graag kabels slingeren) en qua technische theoretische waarden leek deze net iets beter.

enfin, wij (mijn echtgenote, de kindjes en ik), dus met twee wagens op weg, geladen met tonnen en emmers.

Na een vriendelijk onthaal,een gemoedelijke babbel en een basis uitleg zeewateraquarium begon het zeewater avontuur.
Aquarium leegmaken en vissen vangen, de eene al wat rapper dan de andere. Eentje ' met een sterk karakter ' had iets meer overtuiging nodig om te verhuizen. de Pseudochromis paccagnellae was plat tegen een rotsje gaan liggen en was er niet uit te krijgen. Ondanks onze voorzichtigheid had deze een wonde aan het achterhoofd. De vissen in de frigobox, de koralen met de rest van het water in de emmers en tonnen met deksel. en dan surprise surprise ... wat weegt zo'n aquarium toch, vooral als hij de trap af moet ( aan het gewicht had ik echt niet aan gedacht. Met een behulpzame papa thomasz heel voorzichtig daar wonderwel in geslaagd. De rest van het gerief erbij en wij weg richting Harelbeke. bedankt thomas en familie !
Onderweg nog een paar handen opgetrommeld - handig zo'n gsmeke- om te helpen dragen want awel awel bij ons staat hij ook boven in mijn bureau.

Thuis alles zo vlug mogelijk gelost om zo snel mogelijk opnieuw te kunnen draaien en de slachtoffers te beperken - want eerlijk gezegd had ik wel met wat uitval gerekend - hoewel liever niet natuurlijk ! Terwijl we de opstelling klaarmaakten een verwarmingselement in de frigobox gelegd om de o zo kalme visjes toch wat komfort te geven.. - de tijd vliegt snel als je bezig bent.

Enkel het bodem"water" hebben we weggegooid omdat dit echt bruin was,en de algen van aan de achterwand met een papieren doek verwijderd.
dan de rotsen met koralen proberen zo goed mogelijk te plaatsen met grotjes voor de vissen, alleen wordt het water zo troebel dat je bijna niets meer ziet en het een gokje op grootmoeders wijze wordt.

à la guerre comme à la guerre zoals ze zeggen en na de eerste neerslag en het opwarmen het visbestand erin : 2 heremiet kreeftjes, een driebands anemoonvisje, een koppel Amblyeleotris guttata, een gestreepte lipvis, een poetsgarnaal en last but not least de gehavende Pseudochromis paccagnellae die met een fikse sprong wegschoot.

en nu ... eten geven of niet, staat die afschuimer goed?, staan de stroompijpjes wel goed...afwachten.

eerst even opruimen want als je met water speelt wordt het nat..

Nemo was van in het begin behoorlijk nieuwschierig en na een paar uurtjes zagen we ook de garnaal, de xenia stond mooi te pompen en beetje bij beetje herstelde de bak zich goed, alleen was de gehavende psuedo spoorloos, in geen enkele spleet of grot te bekennen, zou hij dan toch..
spijtig, hij was nochtans vlug toen we hem plaatsten.

na enkele dagen was de normale aktiviteit in de bak zo goed als hernomen behalve pseudo. Als hij dan gestorven is en je vindt hem niet.. kan dit dan kwaad voor de bak ?

na vijf dagen kon je pseudo eindelijk zien in een kleine grot, grooote opluchting !

En dan begint de ontdekkings tocht in de techniek : afschuimer eens kuisen. alles is voorzien in de rsm : alle stekkers hebben hun plaats in een appart kompartiment dat uit klapt en mooi verwijderbaar is - als je teminste jouw aquarium niet inderhaast te dicht bij de wand zet ; geen probleem efkes verschuiven .. en ja je voelt het al komen - de olifant in de porceleinwinkel : alle rotsen in elkaar gevallen... dat is pas zich een idioot voelen met schuldgevoel dat er waarschijnlijk een lipvis onder zit.
deze keer was het alvast pseudo niet. dus herbeginnen met opbouwen, deze keer een beetje steviger maar met visjes in de bak is bouwen niet zo evident.

na de tweede opbouw stond het hamerkoraal op een andere plaats en blijkt nu dat hij beter opengaat, allez t'moet niet altijd tegenslaan.

beetje bij beetje voel je ook dat de bak begint te draaien, ook de wond op het hoofd van pseudo is zeer goed genezen. 't is alweer de baas van het spel.
we draaien nu een maand en naar mijn gevoel valt hij op zijn plooi.
behalve bruine alg die ik niet wegkrijg tot nu. ( zie postje bij bruine alg van eilander)

tot slot zaterdag bij dennisv om stekjes geweest. bedankt dennis. foto's volgen nog

'kzal proberen morgen enkele foto's te plaatsen van hoe de bak eruitzag net voor de nieuwe aanwinsten.

groeten

Guy ;)

dennisv
03-06-08, 00:38
laat maar komen

punisher
03-06-08, 05:47
laat de foto's maar komen:)

ik heb een rsm in het zilver en zeker benieuwd naar mensen met ook een rsm.

veel plezier met je rsm.

harold79
03-06-08, 18:24
erg mooi stukje tekst hoor!Ik ben benieuwd hoe de bak er bij staat;) :)

Aquarioot
03-06-08, 19:29
Wat ik me afvraag he? Is het nou leuk om een bestaande bak over te nemen? Je bent gelijk klaar en maakt helemaal niets mee van zo'n opstartfase.

Asterix
03-06-08, 21:28
Wat ik me afvraag he? Is het nou leuk om een bestaande bak over te nemen? Je bent gelijk klaar en maakt helemaal niets mee van zo'n opstartfase.

daar zit een grond van waarheid in, maar het is niet zo dat je gelijk klaar bent : de opstelling moet je zowiezo opnieuw doen en puzelen en herbeginnen en opnieuw hopen en afwachten. De eerste dagen was ik als de dood dat er iets zou afsterven, plus de sensatie van voor de eerste keer osmose en zeewater aan te maken en te testen enz enz. Je hebt wel gelijk dat ik de fasen niet heb ontdekt..

Asterix
03-06-08, 21:39
zal proberen enkele foto's op te laden
:cool:

dit was voor het weekend en voor de nieuwe stekjes van dennis

http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00415.jpg
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00416.jpg

op de laatste foto zie je reeds weer de bruine alg,

hierna de foto's met de nieuwe stekjes

groene spijkers, anthelia, kenia,paddestoelleder, kroepoek en apenhaar
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00511.jpg

Asterix
03-06-08, 21:56
nog een paar

http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00513.jpg

Asterix
03-06-08, 22:05
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00514.jpg

http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00515.jpg

ik zou er graag nog veel verschillende soorten koralen inplaatsen maar nu eerst die bruine smurie kwijtraken

dennisv
03-06-08, 22:16
t ziet er alvast geen slecht begin uit. die algen geraak je maar kwijt door een goede bacteriele werking. geef het wat tijd, ververs goed en hevel telkens wat weg. Een zandhapper kan wat meehelpen

zorg dat het niet teveel op je koralen ligt.

De koraaltjes gaan na een paar dagen wel open staan (apenhaar heeft een weekje aanpassing nodig).

VaVa
03-06-08, 22:22
Ik denk dat het het beste is om de bak nu een paar maanden gerust te laten,en zeker niets bij te zetten.Heb niets van waterwaardes gelezen maar volgens mij zijn die nog niet goed genoeg.Ik hoop van niet,maar je kan nog altijd uitval krijgen.Geduld is een mooie zaak in het zeewatergebeuren.Dat je bruine algen hebt voorspelt niet veel goed.Hoop dat je geen nieuwe opstart krijgt.

Asterix
03-06-08, 22:42
hey dennis,

bedankt voor uw reactie, je vroeg me naar mijn afschuimer :
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00518.jpg
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00519.jpg

ben ook de produkten die Jansch voorstelde gaan halen
rowa phos en algcontrol G
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00516.jpg

http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00517.jpg

vanavond heb ik al 3ml/100L is 7,8ml bij het water gevoegd morgen gaat rowa phos erbij. Afhevelen is bijna niet te doen : s'anderendaags of maximum 2 dagen erna is het erweer, plus dat ik al eens per ongeluk mijn hamerkoraal beschadig heb - 't is gelukkig weer aan het goedkomen- :o het zit nu ook bijna overal op de stenen..
het is echt geen fraai zicht meer. donkere stenen geven zo'n zwaar aquarium en het irriteerd mij.:braak:

Ik zal jullie op de hoogte houden van het verloop..

:)

groeten Guy

dennisv
03-06-08, 22:45
alle dagen...en even volhouden. Stenen verplaatsen geeft altijd wat rotting en algen

Asterix
03-06-08, 22:49
Ik denk dat het het beste is om de bak nu een paar maanden gerust te laten,en zeker niets bij te zetten.Heb niets van waterwaardes gelezen maar volgens mij zijn die nog niet goed genoeg.Ik hoop van niet,maar je kan nog altijd uitval krijgen.Geduld is een mooie zaak in het zeewatergebeuren.Dat je bruine algen hebt voorspelt niet veel goed.Hoop dat je geen nieuwe opstart krijgt.

bedankt voor uw opmerking :

ph kleurt rond de 8
kh probeer ik rond de 9 tehouden ( was vanmorgen 6,9) heb het bijgecorrigeerd
nitriet en nitraat niet meetbaar
silicaat ook niet
calcium 405
zoutgehalte rond 1.025

ik merk wel dat mijn koralen mooi opengaan en mijn vissen "kwik" zijn

ik hoop dubbel en dik met jouw mee dat ik geen heropstart krijg, deze bak draaide al een jaar..

mvg
Guy

VaVa
03-06-08, 23:13
Zie geen fosfaatwaarde.De algen moeten toch door iets gevoed worden.Voorzichtig met de rowaphos.Is redelijk agressief.Begin met de helfd van de aangegeven hoeveelheid zodat de fosfaatwaarde niet te snel daalt.Voor de rest goe spul,gebruik het zelf ook.

Asterix
03-06-08, 23:20
hey vava
bedankt, alle advies is welkom, zal morgen nog eens alle tests doen en plaatsen.

groeten,

Guy

Asterix
04-06-08, 21:39
hallo,

even gemeten

PO4 kleurt niet - niet meetbaar
KH 9,9 dKH
Ca 395 ppm
silicaat niet meetbaar
PH 8
NO3 5ppm
NO2 0,1 ppm
zoutgehalte 1O26
temp 26°

nog geen verandering merkbaar in de bak ivm bruine alg, er zitten wel nog buisjes onder de fosfaat filter, denk die er zaterdag uit te halen en dan de ROWA kous erin te stoppen.

groeten

guy :Tap:

JANSCH
04-06-08, 21:51
NO2 mag niet meetbaar zijn.

Asterix
04-06-08, 22:05
NO2 mag niet meetbaar zijn.

hallo Jansch,

krijg ik dit naar beneden met waterverversen ? en wat doe ik verkeerd als ik nitriet heb?

groeten en dank

Guy

JANSCH
04-06-08, 22:34
Het is niet de bedoeling,dat je NO2 naar beneden krijgt,met waterverversen.

Er is een probleem,in het afbraak proces(bacterieel),kwaliteit levend steen?bak is nog in de opstartfase?

En als de NO2 nog te hoog is,zou het ook nog kunnen dat het NH3/NH4(ammoniak/ammonium) ook nog te hoog is.

Afbraak proces van stikstofhoudende organische stoffen loopt als volgt!

uitscheidingsprodukten---bacterien+O2---eiwitten---bacterien+O2---ammoniak/ammonium---bacterien+O2---NO2---bacterien+O2---NO3

OmeRobbie
05-06-08, 18:06
Ik heb ook een RSM overgenomen inc levend steen enzo. Ik heb als tip meegekregen om niet teveel oude water mee te nemen. Gewoon 90% nieuw vers zeewater. En dan elke week 10% verversen met dit verse zeewater (dus niet aangemaakt met Osmose-apparaat+zeezout). Hierin zitten alle benodigde bacterieen om door te starten. Op een gegeven moment kun je idd zelf de overgang maken naar zelf zeewater maken.

Als ik je dagboek zo lees lijkt het erop dat de bacteriecultuur niet goed wil aarden.

Voorlopig vind ik het prima zo. het is erg simpel om elke week 10 liter te verversen: 5min werk!

Misschien heb je hier iets aan..

Asterix
05-06-08, 22:06
bedankt voor jullie tips, uitleg en reacties allemaal !

uit jullie reacties leid ik af ( of soms lijd ) dat het idd wel een bacterieel probleem moet zijn.ik heb dus voorlopig geen algcontrol meer ingedaan en ben na nog een tip ( bedankt ruud) gaan zien voor biodigest bij poissin d'or.
ik heb daar een flesje met een levende bacteriecultuur meegekregen "bacnet" van aquanet france. dit zou zeer vlug het nitriet gehalte doen dalen. Na overleg met dennisv heb ik ook besloten om een groot deel van de bodembedekking weg te halen. Eerlijk gezegd heb ik toen reeds bij het heropstarten hierover erg getwijfeld en nu is het dus gebeurd. heb een witte filter geplaatst om het stof toch een beetje uit te filteren. Als de rook om hun hoofd is verdwenen zal ik nog eens een fotootje maken.

:p

Pas op als alles mooi staat te wiegen, de vissen opnieuw eens alles inspecteren, de garnaal ijverig verder poetst en nemo - want zo noemen nu eenmaal alle clownvissen- nog eens flink in zijn margrietkoraal verstoppertje speelt zoals kinderen in het hooi, vergeet ik echt niet om ervan te genieten...

groeten allemaal

Guy ;)

dennisv
05-06-08, 22:38
de witte filterwatten mag gerust, maar probeer het toch om de 2 dagen uit te spoelen (ja ik vergeet dat ook vaak)

Asterix
11-06-08, 20:52
even een updatje,

na het weghalen van een halve emmer bodembedekking is er nog een en ander bijgekomen : een tepel anemoon, een driebandsclownvisje, een grote steen met anthelia -een vers steentje in de bak- een fungia en een doopvontje.

jammer genoeg duikt de bruine alg heel miniem weer op, daarom heb ik besloten opnieuw te starten met g algcontrol pm niet het risico te hebben dat het weer overal opzit. dus 7,5 ml elke 2e dag.

mijn waterwaardes

ph 8,2
no2 0,1
no3 4 ppm
ca 380
kh 7
po4 0

groeten

Guy:)

http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00520.jpg

nog eentje
http://i46.servimg.com/u/f46/12/46/82/67/dsc00610.jpg

dennisv
11-06-08, 21:17
't staat er heel mooi bij. Dat wordt een mooi bakje, denk ik.

Het koraal linksonder (goniopora) staat wel wat tegen het raam te drukken. Misschien eens kijken om het te verzetten of zelfs te stekken.

1 anemoonvisje...2 lijkt misschien leuker, Ik heb er nog eentje van die grootte. Misschien een ruil voor een stek van dat goniopora koraal?

In het weekend kan ik eens langskomen, anders weet je me wonen

succes verder.
DennisV

dennisv
11-06-08, 21:42
ah, ik zie nu het tweede zitten. Had ik even niet gezien.

Asterix
12-06-08, 11:54
hallo dennis,

bedankt voor het compliment, je herkent vast een en ander..

als je denkt dat goniopora te stekken is, spreken we wel wat af, heb nog veel plaats in de bak voor andere soorten koraal.

komend WE ben ik er niet, we spreken wel af voor erachter..

ik stuur je alvast een pb

mvg

Guy

Asterix
13-06-08, 10:30
deze morgen dood doopvontje uit de bak gehaald,

kent iemand een oorzaak of gebeurd dit gewoon ?

mvg

Guy http://www.xs4all.nl/%7Eernstmul/images/yahoo/17.gif

dennisv
13-06-08, 12:43
oh jammer zeg.

Misschien het voordurende omvallen? misschien de waterkwaliteit? Misschien de belichting?

Zoveel dingen kunnen fout gaan.
Nu even wachten met nieuwe dieren misschien en nog wat laten rijpen.

Asterix
15-06-08, 19:21
bedankt,

ik denk ook dat dit het beste is..

groeten Guy

Asterix
17-06-08, 20:13
we zijn nu al een week g-control aan het toevoegen en de bruine alg die rest op de stenen wordt stilaan minder. Dit moet dus effect hebben..;Heb vanavond gezien dat er in een zijde waar blijkbaar minder stroming is " vuil" lag, heb het weggezogen en water ververst. (13L).
zal morgen nog eens de waardes testen.

groeten Guy :)

JANSCH
17-06-08, 20:28
we zijn nu al een week g-control aan het toevoegen en de bruine alg die rest op de stenen wordt stilaan minder. Dit moet dus effect hebben..;Heb vanavond gezien dat er in een zijde waar blijkbaar minder stroming is " vuil" lag, heb het weggezogen en water ververst. (13L).
zal morgen nog eens de waardes testen.

groeten Guy :)

Algcontrol G moet je blijven gebruiken tot dat alles weg is,dat is soms weleens een maand.

Asterix
18-06-08, 08:17
bedankt voor het advies, doe ik.

groeten

guy

crystal-force
18-06-08, 09:49
Ik heb ook heel wat doopvonten versleten, deze dieren zijn simpelweg gewoon héél erg kwetsbaar....
Ik heb zelf nog de beste ervaringen met de tridacna deresa... andere soorten waren bij mij ook snel einde oefening :(
Het kan liggen aan:
-waterkwaliteit
-stress door vissen die er langs zwemmen
-verlichting
-te veel verplaatst
-zandhappers die er zand op deponeren
-of ze zijn nog te klein en daardoor extra gevoelig
-en soms gaan ze om geen enkele rede dood :confused:

gewoon een tijdje wachten met een nieuwe, en zet 'm dan op de rustigste plek in je aquarium waar hij wel goed licht kan vangen, en in matige stroming ;)

deze morgen dood doopvontje uit de bak gehaald,

kent iemand een oorzaak of gebeurd dit gewoon ?

mvg

Guy :sad:

Asterix
18-06-08, 11:03
bedankt CF,

als ik dit lees moest het wel kapot, ik heb het een paar keer moeten herplaatsen omdat het omviel,

stond bij een uitvalsbasis van de zandhappers en ik ben ook bezig met alg-control.

licht en stroming waren wel goed

ik denk dat het waarschijnlijk het plaatsen is geweest..

dit vind ik spijtig, zal idd een tijd wachten en dan nog eens proberen

groeten

Guy

Asterix
18-06-08, 22:52
Achteraan stond mijn sinularia - spaghettileder - enkele nieuwkomers flink te netelen en we hebben het dus maar geprobeerd om er een stekje van te snoeien. dit hebben we vastgenaaid op een stukje steen en onderaan de bak in het licht gestationeerd. Afwachten dus en misschien staat er dan binnenkort een stekje te ruilen..

groeten

Guy

zal morgen nog eens proberen een fotootje te plaatsen

:yes: