PDA

Bekijk Volledige Versie : Het bakkie van mij

John Hoek
12-08-05, 14:12
Hier is de bak van mij voor het eerst getoond, sinds die is opgestart in febr. 2005.

Ik heb bewust gekozen voor makkelijke dieren. Bak is er voor mijn en mijn familie zijn plezier en ik wil zo min mogelijk zorgen hebben. Steenkoralen, daar blijf ik dus nog een jaartje vanaf, net zolanbg totdat ik zeker ben dat ik en de bak er klaar voor zijn.

Om een idee te geven; de paddestoel is 3x zo groot geworden in die tijd, net als de rest...

John Hoek
12-08-05, 14:22
de bak is overigens maar een kleintje; 100x40x50hoog.

de afschuimer zit rechtsachter in de bak zelf verwerkt; heb ik zelf in elkaar geknutseld. ;)

Vindt dat ik alles netjes heb weggewerkt en toch met 40cm een mooie diepte heb weten te realiseren in combi met een speelse opbouw en alle app. weggewerkt, maar zo dat ik er toch altijd bijkan.

techniek:
afschuimer zelfbouw model venturie vv tegenstroom principe vv 1500 liter pomp (als shuran en aquamedic voorbeeld)
ozon 5mg dosering erop
ATI powerbalk met speciale reflectors vv blue special en aquablue special buis
3 x stromingspomp; 1x700liter en 1x1400 liter; 1x350liter (rifspoeling achterzijde rots op de bodem)
1x zelfbouw wervelbedfiltertje vv phosfaatkorrels en pompje 150 liter
grote portie geduld.

Jordy
12-08-05, 14:57
Hallo John,
Het bakkie ziet er netjes uit en idd de techniek mooi weg gewerkt;)
Alleen zou ik die picasso er uit halen, die hoort niet in zo een klein bakje thuis.

John Hoek
12-08-05, 17:04
Ik laat hem lekker zitten. hij zit er prima.

Vissen (en andere dieren) groeien altijd naar hun beschikbare ruimte, wel rekening houdend dat ze wel hun minimale volwassen lengte altijd zullen bereiken. Aangezien dat zo'n 15cm voor deze dokter is gaat dat nog net wel denk ik....

Verder hoop ik tzt dat mijn vrouw die vissen zo leuk vindt dat er wel een grotere bak moet komen, omdat ze hem eigenlijk ook te groot vindt worden.... ;)

Ikke eindelijk mijn zin. ZIJ wilde overigens het liefst hem hebben. :)

Rob73
13-08-05, 17:44
Mooie bak! Toch denk ik dat Jordy wel een punt heeft met de Picasso: het groeien naar de beschikbare ruimte is betrekkelijk (het is niet zo dat als je hem in een 100 liter bak doet hij nog kleiner zal blijven).

John Hoek
14-08-05, 22:11
Ja hij zal heus wel groeien. Maar omdat hij klein erin gegaan is, past hij zich wel vele malen beter aan en groeit hij trager en wordt uiteindelijk veel minder groot.

In beginsel zal ook de gele dokter net zo groot worden. Echter die is over het algemeen agressiever dan de picasso. Waarom valt dan iedereen over die picasso en niet over de gele dokter? Alle oudere aquariumboeken vermelden zelfs dat deze piucasso in gevangenschap voor in kleinere bakken wordt aanbevolen! en zelden groter wordt als 15 cm.

Ik begrijp goed dat zaken achterhaald zijn en inmiddels wel duidelijk is dat dokters stukker groter kunnen worden dan dat en ook meer ruimte wensen. Maar laten we wel realistisch blijven; wie heeft er uberhaupt ervaring met een picasso in een kleinere bak? of praten we alleen elkaar na ;)

Al met al zal overigens de picasso en gele dokter nooit de 15 cm halen in deze bak.... Dan staat er al een nieuwe; 4-5x zo groot in de kamer. ben al langzaam ruimte aan het creeeren gegaan en mijn vrouw aan het voorbereiden. De kids heb ik gelukkig al mee :)