PDA

Bekijk Volledige Versie : Iets meer dan 500 liter water in mijn huiskamer.

Elbert
13-07-08, 23:18
Iets meer dan 500 liter water in mijn huiskamer.

Vandaag is het dan eindelijk zover, ik zet de eerste zaken van mijn 1e zeeaquarium op het forum.

Al enige weken geleden ben ik mijn bak gaan halen in Limburg, 4 uur heen en 4 uur terug.
Om 20:30 uur weggereden in het licht van de schemer de snelweg doorkruist en bij de flauwe zomerzonnen stalen thuis aangekomen.

Tja, wat je ver haalt is LEKKER.

En ja je las het goed ik heb deze belachelijke afstand alleen nog maar voor de bak gemaakt, de onderkast moest ik zelf maken.

Wel zat er een mooie Sump bij een goede eiwit afschuimer en een grote regenton.
Ook zat er een mooie HQI lamp bij.

De maten van deze bak zijn L. 160cm X B. 60cm X H. 40cm.
De maten van de sump zijn L. 120cm X B. 40cm X H. 50cm.

Als je het zo uitrekent zit er dus 624 liter in, echter zit de overloop iets lager en zit de sump niet tot aan de rand vol natuurlijk dus alles bij elkaar goed gemeten en uitgerekend te hebben kom ik op 520 liter water.

Maar goed, nog best veel.
Ik zit dus echt niet op een lekke bak te wachten, maar wie wel?

Oké het bouwen van de onderbak. Ik was dus van plan dit mega low budget te doen en toch van zeer hoge kwaliteit en kracht.

Gelukkig heb ik hier de ruimte voor gehad, mijn schoonvader heeft een grote boerderij en een werkloods. De perfecte plek voor een klus als dit.

Nu de locatie was geregeld moest er ook nog iets van hout komen. Enkele maanden geleden heeft mijn schoonvader de Pauwen ren gesloopt.

Super dik droog hout van hoge kwaliteit.
Alleen even flink schuren en 8 keer verven om er zeker van te zijn dat het hout echt schoon is.
Een hele klus maar dan heb je ook wat.

Nu het frame in elkaar zat was er ook nog een voorkant en 2 zijkanten nodig. De plaat waarop de bak kwam te staan had ik in Limburg mee gekregen (ja was ik hierboven vergeten te vermelden)

Weer een super oplossing, er stonden nog wat meubelpanelen achter in de loods.
Ik heb altijd gedacht dat ze grijs waren maar dat was dus stof, ze zijn (na grondig schoon gemaakt te hebben) wit.

Ook deze zijn flink geschuurd en 8 keer geverfd. (tja de vrouw wil een zwarte onderkast dus om haar ook een beetje haar zit te geven komt er een zwarte onderkast.)

Ik wist al dat er veel tijd in een zeebak ging zitten maar zoveel nog voordat de bak staat was me onbekend. Wat een klus.

Nu moest er nog iets aan de voorkant komen, ik kon in de loods niets vinden dus hup in de auto naar de bouwmarkt en voor het mega bedrag van € 5,00 een plaat gehaald van 160cm bij 89,5 cm.
Ik borg met 1 plaat de hele sump weg. Echt Super.

Uiteraard moest deze plaat ook weer worden voorzien van 8 lagen verf aangezien een plaat als dit zeer gemakkelijk krom kan gaan staan (maar goed dan koop ik wel weer een nieuw plaat dat zijn de kosten niet.)

Oké, het heeft een week geduurd voordat ik zover was, nu moest er nog een achterwand voor de bak komen en een lichtbak.

Weer op zoek in de loods en wat een mazzel, er stonden platen multiplex klaar voor me op maat gemaakt. (alleen weer zeer stoffig maar toch mazzel)

En zelfs de kleur was goed, zwart.

Eindelijk de onderkast en de lichtkap zijn af. Nu de boel opladen en naar de oorspronkelijke plek rijden.

Maar dat verhaal plaats ik morgen wel.

crystal-force
14-07-08, 10:50
ideaal zo'n werk loods... :D , mooi verhaal... ben benieuwd naar de eerste plaatjes ;) zodat we we beeld bij het woord kunnen voegen ;)

punisher
15-07-08, 06:05
super, we kunnen niet wachten voor enkele foto's !! :D :D

Elbert
15-07-08, 16:21
Jullie gaan dit echt niet geloven, thuis is de computer ermee opgehouden.
Zodra ik weer een werkende computer heb kan ik meer van me bak plaatsten met de foto's.
Ik heb er al een paar gemaakt.
Vandaag in elk geval de (levende) stenen halen.

I be back

Elbert
16-07-08, 21:37
Jullie gaan dit echt niet geloven, thuis is de computer ermee opgehouden.
Zodra ik weer een werkende computer heb kan ik meer van me bak plaatsten met de foto's.
Ik heb er al een paar gemaakt.
Vandaag in elk geval de (levende) stenen halen.

I be back

Hij doet het weer, dus vanaf vandaag de nieuwste ontwikkelingen van 500 liter zeewater in Puttershoek.

Elbert
16-07-08, 21:49
Eindelijk was het dan zover, ik zou de bak gaan plaatsen in de huiskamer.
Als eerste moest de kast uit de aanhanger, na een kort stukje sjouwen is deze via de achterdeur binnen gebracht.

Oja, er stond ook nog een kast. Maar met de nodige goed gemikte klappen met een zeer zware hamer leek de kast meer op brandhout en was deze makkelijk te verwijderen.

Maar goed, de onderkast ging op zijn plek.
De aquariumbakken hadden bij de vorige eigenaar in de tuin gestaan onder een boom, dus lekker vuil.

Even een emmer met glorix en een scherp mes voor de kitranden pakken en maar stevig boenen, even de tuinslang erover om het ergste vuil weg te spoelen en klaar.

Grapje.

Nee, gewoon met water al het vuil eruit, en schoon was de bak.

Bak op z’n plekje en viola het leek net echt.

Water erin om te testen en nu maar draaien, en draaien, en draaien, en draaien.
In de tussentijd was ik ook druk bezig water te maken wat ik in de bak kon doen na het gewone water. (tja toch maar een osmose apparaat gehaald.)

Oké, 500 liter osmosewater in me bakken (ook een sump) gepompt klein beetje meten en rekenen en hup het zout erbij.

K*T, net iets teveel zout, maar gelukkig had ik nog wat water over en na een paar keer aanvullen en aanpassen dan eindelijk het zout op de juiste waarde.

Nu me vulsteen, ik had via marktplaats 100 kilo kunnen kopen niet al te ver bij mijn huis vandaan.
Beetje teveel bleek achteraf. (zie me advertentie op dit forum). Weer even lekker laten indraaien en bacteriën erbij gooien en hup daar draaide me bak dan eindelijk.

Mooi, nu nog wat levens steen en we kunnen rustig achterover gaan zitten

Elbert
16-07-08, 22:01
Omdat het een flinke lap tekst aan het worden is plaats ik even wat foto's hoe de bak er op dit moment uit zie.

Elbert
16-07-08, 22:16
Het was dinsdag 15 juli 2008 om 16:30.

Het weer was vrij zonnig, en Elbert zat in zijn auto en was onderweg naar de winkel waar hij zijn bestelde levende stenen kon komen ophalen.

Elbert reed op de pleinweg, en was zojuist vertrokken van zijn werk, hij sorteerde links voor omdat hij richting de Groen hilledijk ging.

Het verkeerslicht ging op rood en Elbert remde af.
Het zonnetje scheen hem gemeen in de ogen, en bij stilstand besloot hij een snoepje uit het dashboard kastje te pakken. Hij had afgesproken om 17:00 uur in de dierenzaak.

Plost hoorde hij een piepend geluid van remmen en hoorde hij een klap, hierna hoorde en voelde hij nog een klap.

Wat was er gebeurd?

Hij stond toch stil voor het verkeerslicht?

Na een beetje bekomen te zijn van de adraline kick besloot hij voorzichtig uit zijn auto te stappen en te gaan kijken wat er was gebeurd.

Tot zijn grote schrik zag hij dat er een busje van vervoer op maat was vergeten te remmen en zich in de auto achter hem had geboord.

Deze auto was door de klap zo hard naar voren geschoten dat die om de trekhaak van Elbert zijn auto was gevouwen.

K*T, een ongeluk en nog wel op een dag als deze, Elbert had best een beetje haast en wou verder.

Gelukkig waren er geen gewonden, Elbert dirigeerde de 3 auto's naar een veilige plek en begon het schade formulier in te vullen.

Na het invullen van zijn schadeformulier en het hebben laten invullen van het schadeformulier van de tegenpartij kon Elbert zijn weg vervolgen.

Zijn trekhaak zou hij nog wel laten nakijken, het belangrijkste was dat hij zijn stenen kon ophalen.

Net op tijd kwam Elbert bij de winkel aan, de stenen die voor hem klaar lagen zagen er niet echt bijzonder uit.

Maar hoe zien levende stenen eruit?

Elbert liet zich informeren en vroeg de verkoper of hij er slecht aan zou doen om 2 poetsgarnalen in de bak t plaatsten.

Dit in verband met de aanwezige troep op de vulstenen die hij eerder had aangeschaft en in zijn bak had liggen.

De verkoper gaf aan dat hij hier goed aan zou doen, dus nam Elbert ook 2 poetsgarnalen mee.

Thuis aangekomen, legt Elbert de stenen in zijn bak.
Dit is balen dacht hij, mijn hele opzet moet worden aangepast.

Na de nodige verschuivingen in zijn bak stonden dan eindelijk alle stenen ongeveer zoals hij wou.
Ach, straks komen er toch weer nieuwe stenen in als ik koralen ga aanschaffen dacht hij.

De 2 poetsgarnalen zijn na 15 minuten acclimatiseren los gelaten in de bak en hebben het prima naar hun zin.

Maar hoe het verder zal aflopen met de auto? Dat horen we pas over een paar weken.

crystal-force
16-07-08, 22:25
nou nou,,, flink verhaal.

Hopelijk alleen schade aan de trekhaak :o

Het ziet er allemaal goed uit, alleen vraag ik me af of de afschuimer wel voldoende capaciteit heeft. Hij lijkt klein... voor hoeveel liter is deze afschuimer ?

ps. vers levend steen stinkt niet, en zit meestal aardig wat wieren en leven op.

oh ja... die sponzen in de sump zou ik eruit halen, of je moet ze om de twee dagen zeer goed uitspoelen of zelfs vervangen !!! (dit verloederd meestal na een tijdje, vandaar dat de meeste ze eruit laten omdat ze anders als nitraat fabriek gaan fungeren !)

Elbert
16-07-08, 22:29
nou nou,,, flink verhaal.

Hopelijk alleen schade aan de trekhaak :o

Het ziet er allemaal goed uit, alleen vraag ik me af of de afschuimer wel voldoende capaciteit heeft. Hij lijkt klein... voor hoeveel liter is deze afschuimer ?

ps. vers levend steen stinkt niet, en zit meestal aardig wat wieren en leven op.

Echt veel wier zat er niet echt op, ook veel leven heb ik nog niet kunnen ondeken. De kosten waren ook wel laag €10,00 maar echt levend steen gevraagd geen vulsteen. Er zitten dan ook wel hier en daar wat leven in maar het viel me wel tegen.

Wat de trekhaak betreft, die heeft de klap opgevangen, ik heb zelfs geen krasje aan de auto zitten. Maar me achteruitrijsensoren doen het niet meer.

Dus toch even laten nakijken, en de trekhaak vervangen. Tenslotte hang de trailer met de paarden er met grote regelmaat achter en dan wil ik echt geen risico nemen.

Wat zou jij gebruiken in plaats van de sponzen?

De afschuimer is voor 1000 liter, ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn? Maar ik ben starter hé. Hij komt trouwens tot op de bodem hoor maar dat zie je nu niet omdat er een doos voor staat.

crystal-force
16-07-08, 22:33
niets gebruiken , of eventueel een gafzak, maar daar ben ik zelf ook geen fan van omdat die lastig te reinigen zijn. Of je moet ze gaan weken en dan in de wasmachine uitwassen , of nog beter .. met de hoge druk reinigen .

Ik heb zelf een vak ik mijn sump gemaakt waar het vuil (detrius) in kan bezinken, dat kan ik dan bij de waterverversing het vuil afzuigen. (zie mijn dagboek>detriusvak)

als de afschuimer idd tot 1000 liter is moet dat voldoende zijn omdat je bak 500 liter is.
Aangeraden is 2x de inhoud van je bak, dus zit je wel goed.

Elbert
16-07-08, 22:36
Thanks, ik zal ze er binnenkort uit halen, op dit moment filteren ze nog even het grove vuil eruit.
Hoe maak je eigenlijk van thee koffie in de eiwitafschuimer

JANSCH
16-07-08, 22:38
Heb je wel vers levendsteen gekocht?

Dit vraag ik omdat je de steen waarschijnlijk gekocht heb in een winkel in zuid!

En kijk ook uit met aquariumkool,ik zie een pak staan met maanvissen erop!
Want alle aquariumkool is niet geschikt voor een zeeaquarium.
i.v.m. fosfaatafgifte.
Dus gaat voor een goed merk,activekool.

crystal-force
16-07-08, 22:39
Thanks, ik zal ze er binnenkort uit halen, op dit moment filteren ze nog even het grove vuil eruit.
Hoe maak je eigenlijk van thee koffie in de eiwitafschuimer

dat is een kwestie van afstelling, dat moet je even bekijken , dat verschild per afschuimer. meestal zitten er knoppen voor op. Dat moet ervoor zorgen dat het niveau in je afschuimer omlaag zakt.

Elbert
16-07-08, 22:42

Dit vraag ik omdat je de steen waarschijnlijk gekocht heb in een winkel in zuid!

i.v.m. fosfaatafgifte.

Hoi Jansch, ik was erbij toen de stenen binnen kwamen, rechtstreeks uit de bus, in mijn auto. Maar inderdaad op zuid gekocht.

Wat het kool betreft, volgends de bijsluiter is deze ook zeer geschikt voor het zeeaquarium, ik heb hem overigens gekregen van iemand die zijn zeeaqaurium opruimde.

Ik denk er wel sterk over nog wat extra levend steen te halen, ik heb nu maar 15 kilo, en het is mij toch een beetje teweinig.
Heb je nog een goed (niet super duur) adresje in de buurt van Rotterdam?

crystal-force
16-07-08, 22:42

i.v.m. fosfaatafgifte.

als ik goed naar de foto's kijk moet ik zeggen dat ik ook twijfel aan de kwaliteit van het steen :o

ps. ik heb zelf goeie ervaringen met sera active kool... dit sist lekker als je het activeerd !

Elbert
16-07-08, 22:43
dat is een kwestie van afstelling, dat moet je even bekijken , dat verschild per afschuimer. meestal zitten er knoppen voor op. Dat moet ervoor zorgen dat het niveau in je afschuimer omlaag zakt.

Is het hoe lager hoe zwarter? ik kan hem inderdaad aardig afstellen en het schuim zit nu ongeveer op de helft van de overloop (geen idee hoe je zoiets moet noemen)

crystal-force
16-07-08, 22:43
Heb je nog een goed (niet super duur) adresje in de buurt van Rotterdam?

aqua compleet in R'dam ;)

crystal-force
16-07-08, 22:45
dat is een kwestie van proberen en tijd !
het moet een lekkere donkere drap geven, dus geen thee :p

Is het hoe lager hoe zwarter? ik kan hem inderdaad aardig afstellen en het schuim zit nu ongeveer op de helft van de overloop (geen idee hoe je zoiets moet noemen)

Elbert
aqua compleet in R'dam ;)
Thanks, ik ga ze morgen gelijk bellen om een bestelling te plaatsen.
Ik heb nu echt thee in mijn afschuimer, maar ik zal er geen slokje van nemen.
Wat een putlucht man....:braak:

JANSCH
De afschuimer is voor 1000 liter, ik dacht dat dat wel genoeg zou zijn? Maar ik ben starter hé. Hij komt trouwens tot op de bodem hoor maar dat zie je nu niet omdat er een doos voor staat.

De afschuimer zo te zien is een turbofloter blue 1000,deze is volgens aquamedic geschikt voor max 500 liter.

crystal-force
16-07-08, 22:48
dan zou ik in dat geval toch maar eens informeren of dat klopt, en zo ja, toch kijken voor een zwaardere ! eentje die echt tot 1000 liter kan !
of je moet bijna geen vis in je bak willen, en zelfs dan is het krap an!
en als ik ff ga googlen is dit idd een type1000, want de 3000 heeft al een grotere opvangbak !

De afschuimer zo te zien is een turbofloter blue 1000,deze is volgens aquamedic geschikt voor max 500 liter.

Elbert
16-07-08, 22:48

Ik zal de doos er eens bijpakken als ik morgen weer beneden ben, ik dacht toch echt dat hij voor 1000 liter was, anders zal ik een andere aanschaffen.
Als ik het doe moet het wel goed uiteraard.:goed:

In elk geval super bedankt, ik ga nu slapen, morgen weer vroeg dag.
Thanks voor jullie support. :sjalom:

crystal-force
16-07-08, 22:50
slaap lekker en tot laterz !

Elbert
17-07-08, 23:14
Grom, brom, dweil dweil.
Mijn vrouw is net thuis en ik sta bij de voordeur.
Ik hoor haar al vloekend en tierend door de kamer lopen.

Hoi schat ik ben thuis, probeer ik nog heel voorzichtig te roepen.

Ja, mooi, je bak is lek.

Wat zeg je?

JE BAK LEKT!!!

Alarmbellen, shocktherapie, adreline en weet ik wat nog meer wat er door mijn lijf heen schoot, ik ren de huiskamer binnen en zie mijn aquarium...... tot normaal niveau gevuld.

ha ha, leuk geintje zeg ik nog.

Nou, wat hier op volgde kan ik vanwegen eventuele minderjarige medelezers niet plaatsten maar kort gezegt kwam het er op neer dat mijn sump een lekje had.

Heel langzaam druppelde er kleine drupjes water via een naat op de vloer.
Dit was nog niet eerder opgevallen, maar nu ik onder de sump keek zag ik er inderdaad een klein plasje.

Ik stop de circulatie, hang de eiwitafschuier (die inderdaad geschikt is voor maar 500 liter water aan de bak en begin mijn sump leeg te halen.

Ik besluit om het water in een grote regenton te doen (speciaal voor zeewater aangeschaft) tenslotte zit dit water er nog maar net in.

Hierna haal ik de sump leeg en constateer dat de kit op is. Dat is balen, de winkels zijn al dicht, en nu?

Dan kijk ik in de bak, en zie O nee he? een dode poetsgarnaal, de andere poetst er nog vrolijk op los.
Misschien is dit slechts het vel? en zit hij nu ergans in de bak te verharden maar ik zie hem niet.

Voor de zekerheid heb ik het vel / lijk even in de vriezer gestopt.
Als ik de poetsgarnaal niet terugvind ga ik er mee naar de winkel terug.
Ten slotte heeft hij gezegt dat ik er best 2 in kon stoppen nu het water nog niet goed was. En de andere vertoon geen enkel vreemd gedrag.

Maar even zien wat het gaat worden.
Morgen ochtend maar even nieuwe kit halen, en de naat opnieuw in de kit zetten.
Nu maar hopen dat het werkt, anders heb ik een groot probleem.

Zo zie je maar een zeeaquarium is op deze manier inderdaad een hoop werk.:sad:

crystal-force
18-07-08, 08:57
da's idd schrikken zeg...., wees maar blij dat het de sump was en niet je bak ;)

voor de afschuimer zou ik idd ff kijken of je er eentje van 1000 liter kan vinden !

en poetsgarnalen vervelen idd regelmatig, en erg vaak als ze in een nieuw omgeving komen lijkt het wel.
Maar het verschil tussen een vervelling en de garnaal zelf kan je goed zien. Een vervelling bestaat vaak uit twee gedeeltes, het achterlijf en het voorste gedeelte waar de poten aan vast zitten. Ook liggen de poten vaak als losse vervelling.
Als hij nog stevig in 1 gedeelte vast hangt en (enigszins) stevig aanvoelt (niet als crepe papier bv) dan is het geen vervelling.

vreemd genoeg hebben ze je poetsgarnalen geadviseerd terwijl de garnaal een van de gevoeligste beesies zijn.
Hermiet kreeftjes had ik enigzins nog gesnapt, die kunnen nog wat hebben !

Ik zou zeggen... zwaardere afschuimer erop, en laten rusten en laat die bak maar eens op zijn gemak rijpen ;)
Eerst maar eens zien of het steen echt wel "vers" levend steen is ! Als je flinke algen gaat krijgen, en er van alles uitgekropen komt is het goed ;)

fastsurgeon
18-07-08, 09:13
Zie dit als opbouwende kritiek, ik zie op de foto dat je nogal platte stenen hebt. Dat is zeer goed maar zet ze niet recht, leg ze eerder plat dan heb je later veel plaats om koralen te plaatsen. Nu zijn het rechte wanden.

Elbert
18-07-08, 09:45
da's idd schrikken zeg...., wees maar blij dat het de sump was en niet je bak ;)

voor de afschuimer zou ik idd ff kijken of je er eentje van 1000 liter kan vinden !

en poetsgarnalen vervelen idd regelmatig, en erg vaak als ze in een nieuw omgeving komen lijkt het wel.
Maar het verschil tussen een vervelling en de garnaal zelf kan je goed zien. Een vervelling bestaat vaak uit twee gedeeltes, het achterlijf en het voorste gedeelte waar de poten aan vast zitten. Ook liggen de poten vaak als losse vervelling.
Als hij nog stevig in 1 gedeelte vast hangt en (enigszins) stevig aanvoelt (niet als crepe papier bv) dan is het geen vervelling.

vreemd genoeg hebben ze je poetsgarnalen geadviseerd terwijl de garnaal een van de gevoeligste beesies zijn.
Hermiet kreeftjes had ik enigzins nog gesnapt, die kunnen nog wat hebben !

Ik zou zeggen... zwaardere afschuimer erop, en laten rusten en laat die bak maar eens op zijn gemak rijpen ;)
Eerst maar eens zien of het steen echt wel "vers" levend steen is ! Als je flinke algen gaat krijgen, en er van alles uitgekropen komt is het goed ;)

Nou, dan denk ik dat ik de 1e dode in de bak heb gehad.

De garnaal is 1 geheel, en echt stevig is die niet maar crepe papier ook zeker niet.

Tot nu toe is er nog niets uit de stenen gekropen, e lijkt het wel of er een soort witte schimmel over sommige stenen aan het groeien is.
Ik heb geprobeerd hier een foto van te nemen maar dat wil nog niet zo lukken.

ZO maar even aan de slag voor de lekke bak. En op zoek naar een grotere afschuimer.

Wederom bedankt voor de hulp.

Wat de stenen betreft, ik heb de hele opzet al aangepast, ik zal hier binnenkort weer een nieuwe foto van plaatsten.

Elbert
18-07-08, 09:46
Zie dit als opbouwende kritiek, ik zie op de foto dat je nogal platte stenen hebt. Dat is zeer goed maar zet ze niet recht, leg ze eerder plat dan heb je later veel plaats om koralen te plaatsen. Nu zijn het rechte wanden.

Hoi fastsurgeon, wat opbouwende kritiek betreft spui maar hoor, kan ik er tenminste nog wat van leren.

crystal-force
18-07-08, 21:35
Nou, dan denk ik dat ik de 1e dode in de bak heb gehad.

De garnaal is 1 geheel, en echt stevig is die niet maar crepe papier ook zeker niet.

Tot nu toe is er nog niets uit de stenen gekropen, e lijkt het wel of er een soort witte schimmel over sommige stenen aan het groeien is.
Ik heb geprobeerd hier een foto van te nemen maar dat wil nog niet zo lukken.

ZO maar even aan de slag voor de lekke bak. En op zoek naar een grotere afschuimer.

Wederom bedankt voor de hulp.

Wat de stenen betreft, ik heb de hele opzet al aangepast, ik zal hier binnenkort weer een nieuwe foto van plaatsten.

ben idd erg benieuwd naar die foto's van de "schimmel" ... klinkt niet echt.....:o

Elbert
18-07-08, 23:05
Nou er is leven uit de steen gekomen hoor.
Wat het is geen idee.
Ik kan het niet zien.
Het lijkt op een 1,5 cm lange worm / vis die echt mega snel zijn hele lijf beweeg om op deze wijze te zwemmen.
Ik kan er geen foto van maken, mijn ogen kunnen hem niet eens goed bijhouden laat staan een fotocamera.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

De kleur is ziver en hij komt alleen in het donker tevoorschijn.

crystal-force
19-07-08, 18:13
mmmm .. dat kan val alles zijn :p .... borstelworm..armpje van een brokkelster.... diertjes die ik zo niet bij de naam weet :p ?!?!

Elbert
19-07-08, 21:44
Tja, daar was ik al bang voor, ik kan niet eens zien of het een vis of een worm is zo snel beweegt dat ding.

Elbert
21-07-08, 19:50
Nou het mega snelle ding / beest is verdwenen?
Er ligt geen lijkje op de bodem, hij is gewoon weg.

Mijn bak draait weer en is weer waterdicht.

Nu eens kijken voor hoelang en hoelang het duurd voor ik de bruine alg begint te zien.
Er komt wel het een en ander aan klein groen vers blad op de stenen, dus misschien viel het allemaal wel mee.

Ik heb alleen geen enkele kokerworm.
Misschien dat ik die maar eens moet kopen zodra de bak het toelaat.

Ik vind dat zulke leuke beesjes.

Straks voor de 1e keer de waterwaardes eens meten, ben erg benieuwd.
Ik dacht laat eerst alles maar eens even draaien, tenslotte zijn ze toch nog niet goed.

Maar aangezien alles zo goed LIJKT te gaan begin ik zo even met meten.

Elbert
21-07-08, 20:46
Ik heb mijn bak binnen getest en bij de sterk afwijkende waarde mijn voorraad water buiten ook direct getest.
Het vreemde is alleen wel dat ik gister mijn water voor iets minder dat 50% heb vervangen met water van buiten (IK HAD DUS EEN LEKKE SUMP)

Temp: 25,4
Zout 1024
PH 8.0
KH 10
Nh3 / Nh4 0
No2 5,0 binnen en 0.3 buiten dat wordt dus weer water verversen
No3 20 mg/l binnen en <0,1 buiten.
CU 0
Po4 0.25

Tja mijn bak staat te rijpen maar de waarde van Nh3 en No2 zijn toch wel sterk aan de hoge kant.
Volgens mij is de rest wel goed of niet? :confused:

Quincy
23-07-08, 16:59
Hey mooie bak
Als ik het goed heb gezien heb jij de Aqua Medic turbofloter 3000.
Hoe is jou ervaaring hier mee goed slecht.
Ik wil hem namelijk zelf ook gaan hallen.
Sorry ben nu verder aan het lezen en zie nu dat je de 1000 hebt.
Heb je ondertussen meschien al de 3000.

Gr Quincy.

Elbert
23-07-08, 18:52
Hey mooie bak
Als ik het goed heb gezien heb jij de Aqua Medic turbofloter 3000.
Hoe is jou ervaaring hier mee goed slecht.
Ik wil hem namelijk zelf ook gaan hallen.
Sorry ben nu verder aan het lezen en zie nu dat je de 1000 hebt.
Heb je ondertussen meschien al de 3000.

Gr Quincy.

Hoi Quincy,

Ik heb tot nu toe nog geen andere afschuimer gevonden.
Omdat er nog geen groot leven in de bak zit wil ik eerst weer een beetje bijsparen.
Wat deze afschuimer betreft, ik vind het een prima ding hoor, echter ben ik een starter en kan dus niet vergelijken.

Bij mij staat hij bijna helemaal dicht anders loopt mijn afschuimbak over met water, en ik heb alleen nog maar theekleur ipv koffie maar meuren dat die troep doe!!!

Dus er worden toch heel wat zaken uit gefilterd denk ik, anders zou het niet zo stinken toch?

Groetjes,

Elbert :cool:

Quincy
23-07-08, 21:11
Hoi Quincy,

Ik heb tot nu toe nog geen andere afschuimer gevonden.
Omdat er nog geen groot leven in de bak zit wil ik eerst weer een beetje bijsparen.
Wat deze afschuimer betreft, ik vind het een prima ding hoor, echter ben ik een starter en kan dus niet vergelijken.

Bij mij staat hij bijna helemaal dicht anders loopt mijn afschuimbak over met water, en ik heb alleen nog maar theekleur ipv koffie maar meuren dat die troep doe!!!

Dus er worden toch heel wat zaken uit gefilterd denk ik, anders zou het niet zo stinken toch?

Groetjes,

Elbert :cool:

Hey Elbert,

Dat is waar ik denk niet dat schoon water stinkt :D
Ik gaa het denk ik proberen met de turbofloter blue 3000.
Op een 700l aquarium maar weet dit nog niet zeker.
ik ben nieuwschierig als de eerste vissen er in komen bij jou.

Gr Quincy

Elbert
23-07-08, 21:22
Ik denk dat dat nog wel even op zich laat wachten hoor, eerst mijn water stabiel en dan eens wat koraal erin.
Over 3 weken komt er weer vers levens steen bij (de persoon van wie ik het koop is nu nog op vakantie)
En dan verder kijken. Uiteraard wil ik er graag vissen in hebben zwemmen maar ik weet wat het kost dus doe het liever rustig aan zodat de dieren een goede en vooral stabiele bak hebben om in rond te zwemmen.

Laat me wel even weten wat jou bevindingen zijn, ben hier erg benieuwd naar. Ook wat je ervoor heb betaald en waar wil ik graag van je horen.

Elbert
26-07-08, 20:25
WOW, :jahoe: Gister zag ik hier en daar wat bruine alg opkomen.
Eerder deze week zaten er al wat plekjes op het raam.
En vandaag, ik kom terug van duiken, zit ineens het hele raam onder de bruine en groene alg.

Ook alle stenen zitten onder de alg. Echt super.

misschien komt het doordat ik er 3 dagen geleden een paar stromingspompen bij gezet heb. ik had 1 KORALIA 2 maar dat vond ik toch wel wat weinig.
Nu heb ik 2 KORALIA 2 en 1 KORALIA 1 in de bak zitten.

Scheelt een flink stuk.
Toen ook maar een deel water ververst, was misschien nog niet nodig maar mijn zeewater buiten moest op.
Nu kan ik weer vers water aanmaken.

Goed hier dan de waardes, ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ze goed zijn aangezien ik er zelf nog niet zo bijster veel vanaf weet:

Temp: 27,4 (ik weet het dit is echt te warm, er komt een koeler maar die was nog niet binnen)
Zout 1024
PH 8.0
KH 8
Nh3 / Nh4 0
No2 1,0
No3 10
CU 0
Po4 0.5

harold79
26-07-08, 20:45
WOW, :jahoe: Gister zag ik hier en daar wat bruine alg opkomen.

volgende week zou je willen dat je ervan af was....:D :p

Elbert
26-07-08, 21:43
Zeer waarschijnlijk wel ja, maar het is een start, en als er groene alg komt zit ik in elk geval op de goede weg hebben ze me verteld

Quincy
27-07-08, 14:20
Ik denk dat dat nog wel even op zich laat wachten hoor, eerst mijn water stabiel en dan eens wat koraal erin.
Over 3 weken komt er weer vers levens steen bij (de persoon van wie ik het koop is nu nog op vakantie)
En dan verder kijken. Uiteraard wil ik er graag vissen in hebben zwemmen maar ik weet wat het kost dus doe het liever rustig aan zodat de dieren een goede en vooral stabiele bak hebben om in rond te zwemmen.

Laat me wel even weten wat jou bevindingen zijn, ben hier erg benieuwd naar. Ook wat je ervoor heb betaald en waar wil ik graag van je horen.

Hallo Elbert,

Ik denk dat ik hem begin september ga hallen.
Ik ga eerst 8-08-08 trouwen.
De kosten zijn €250 in NL maar ik haal hem voor €225 in DE;)
Het is allemaal al prijsig genoeg he.
en is voor mij maar 20 minuten rijden naar super mooi en groote vis winkel.
Maar hou anders mijn dagboek een beetje bij zal het er zeker in vermelden.

Gr Quincy.

Elbert
28-07-08, 17:21
Vanacht tijdens het onweer niet goed kunnen slapen, dus maar even naar beneden en me bak zitten bekijken.

Zie ik daar ineens een heel klein krabje (ik denk nog geen cm groot) over me stenen lopen. Hij voeden zichzelf met alg en wier.
Kleur grijs met zwarte stippen.

En wonder boven wonder, zag ik ook ineens 5 kokerwormpjes op me stenen zitten.

Wel een lage score 5 wormen op 15 kilo maar goed.

Morgen maar eens kijken of ik wat meer steen kan scoren, maar ben bang dat ik toch 3 weken moet wachten.

Wel wil ik kijken of er al wat leders in kunnen, en eventueel een hermiet kreeft.

In elk geval weer iets meer leven in de bak zien te krijgen.

crystal-force
28-07-08, 18:17
Ik zou toch nog ff wachten met leders e.d. ... laat eerst die algenfase maar eens goed opkomen ;)

Elbert
29-07-08, 23:37
Ja, ik heb ze toch maar niet gekocht, de algen zitten er zeer goed in. Ik begin nu groene algen te krijgen (door me hele bak)
Ik wacht nog steeds op levend steen maar die man heeft nog niets van zich laten horen. Als ik morgen nog niets heb vernomen ga ik toch maar in de winkel levend steen halen.
Ik heb ook nog geen dieren gekocht, hoewel me poetsgarnaal het erg naar zijn zin lijkt te hebben oogt hij zeer eenzaam.
Als volgende week de groene alg echt de overhand heeft denk ik erover om mijn water te laten testen en er dan misschien iets meer leven in te brengen.

We zien wel.

crystal-force
30-07-08, 11:35
overhaast niet met inbrengen van dieren. Laat de algenfase lekker zijn werk doen.

Zodra fosfaat, nitriet en ammoniak op 0 zitten en nitraat onder de 10 , en dit stabiel blijft over minimaal een periode van 2 weken , .. dan pas kan je gaan denken om te beginnen met een schoonmaak team !

salarias, poetsgarnalen, pepermuntgarnaal, hermietkreeftjes e.d.

Elbert
30-07-08, 13:27
Thanks, hier heb ik wat aan. Ik had al een paar keer gevraagd of iemand iets over mijn waterwaarde kon zeggen maar niemand die reageerde.
Nu weet ik waar ik op moet wachten.

Bedankt

crystal-force
30-07-08, 13:28
in dat geval.... >>> http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2740 ;) :D

Elbert
30-07-08, 13:29
Hallo Elbert,

Ik denk dat ik hem begin september ga hallen.
Ik ga eerst 8-08-08 trouwen.
De kosten zijn €250 in NL maar ik haal hem voor €225 in DE;)
Het is allemaal al prijsig genoeg he.
en is voor mij maar 20 minuten rijden naar super mooi en groote vis winkel.
Maar hou anders mijn dagboek een beetje bij zal het er zeker in vermelden.

Gr Quincy.

Hoi Quincy, nu gaat het opschieten he? nog even en dat ik het de 8e.
Alvast een hele fijna dag gewenst en ik zal je dagboek bijhouden.

Elbert
30-07-08, 13:30
in dat geval.... >>> http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=2740 ;) :D

Heel erg bedankt, denk dat ik hier overheen gekeken heb.

crystal-force
30-07-08, 13:34
Heel erg bedankt, denk dat ik hier overheen gekeken heb.
graag gedaan ;)

de belangrijkste die ik altijd meet zijn: nitraat, nitriet, ammoniak, fosfaat, Kh, Calcium, Ph, tempratuur en zoutgehalte. ;)

Elbert
30-07-08, 15:43
Geheel onverwacht stond er zojuist een vriend van de dierenambulance voor me deur.
Hij had bij een ontruiming een zeeaquarium moeten mee nemen.
De meeste dieren zaten in 1 bak en die staat nu op het hoofdkantoor, echter stond er nog een klein bakje met deze dieren (zie de foto's) Aangezien ik nog geen vissen heb vroeg hij of deze tijdelijk in mijn bak mogen.
Ik ben fanatiek duiker maar deze vissen zijn mij onbekend, weet iemand de namen?

crystal-force
30-07-08, 15:48
de bovenste is de Rhinoceros Ocellaris

en de onderste Leo Volitans

;)

harold79
30-07-08, 15:51
haha geweldig gedaan!XD :happy:

Elbert
31-07-08, 12:02
Perfect, nu weet ik tenminste wat voor dieren het zijn. Tja weet ik veel.....

Elbert
31-07-08, 13:47
Nou van die man waarbij ik de stenen zou kopen heb ik niets meer gehoord.

Dus vandaag maar even 30 kilo levend steen in Barendrecht gekocht.
Direct mijn waterwaarde eens gemeten:

Nitraat 0
Nitriet 0,3
Ammoniak 0
Fosfaat 0,1
KH 7
PH 8
Temp 27
Zout 1024
CU 0

behalve de tempratuur ziet het er volgens mij goed uit.
Veel bruine alg zit er niet meer in, wel een hoop wier en groene alg.
En een hele hoop minicule beestjes met het blote oog net te zien.
Geen idee wat het is, en of het schadelijk is.
In elk geval lukt het me niet om ze op de foto te krijgen.

Ik zal weer eens op zoek gaan op dit forum, ongetwijfeld ben ik niet de eerste met dit probleem.
Ik kan me herinneren het ergens te hebben gezien, weet alleen niet meer of dit goed of slecht is.

Elbert
31-07-08, 14:13
Nou ik ben er uit, het zouden vlokreeftjes moeten zijn. Ze lijken in elk geval zeer veel op de (wel) gelukte foto van een mede forumlid.
http://www.tropischzeeaquarium.nl/showthread.php?t=1664

crystal-force
31-07-08, 20:06
idd een goed teken :D ... wil zeggen dat je steen van goede kwaliteit is ;)

Elbert
31-07-08, 23:39
idd een goed teken :D ... wil zeggen dat je steen van goede kwaliteit is ;)
Zou ook wel eens tijd worden toch?

Mijn water was vandaag wel erg warm, 29,8.
Ik kreeg het niet lager met ventilatoren dus dan maar de lampen uit en in de sump een dosis ijs gegooit.
Toen zakte de warmte eindelijk naar 28,4. Nog wel erg warm maar tja je moet wat.

De koeling die ik gemaakt heb trekt het niet.

Elbert
01-08-08, 20:25
Vandaag kroop er ineens een soort spin uit een steen, bleek later een soort krab te zijn.

Heeft iemand een idee wat het is en of deze schadelijk is?

Ook zag ik vandaag een annemoon op de stenen zitten, misschien dat iemand kan zien of dit een glas anemoon betreft?

Ik zie jullie reactie graag spoedig tegemoet.

Groetjes,

Elbert

crystal-force
01-08-08, 21:41
you lucky bastard :p :D .... dat is een pijlkopkrab/spinkrab (http://www.tropischzeeaquarium.nl/showpost.php?p=30535&postcount=1460)!!!!
Ik heb voor deze jongens € 25,- per stuk betaald !
ze zijn vaak reefsave en eten borstelwormen en ganzepootjes.

de anemoon is zover ik kan zien idd een glasannemoon.
deze kan je met een injectienaald injecteren met kokend water of natuurazijn.
er is ook speciaal spul dat ze opnemen als voer, en vervolgens inelkaar zakken.
Kan alleen niet meer op de naam komen :o

harold79
01-08-08, 22:01
er is ook speciaal spul dat ze opnemen als voer, en vervolgens inelkaar zakken.
Kan alleen niet meer op de naam komen :o

dat spul heet aiptaisia-x van Red Sea;)

crystal-force
01-08-08, 22:03
precies :D ... niet echt een naam om goed te onthouden :p

Elbert
01-08-08, 23:36
De anamoon is zich nog aan het verplaatsen, dus met een beetje meer mazzel kan ik hem er zo ook wel uit krijgen.
De krab is echt gestoord. Lees trillseaking:

Hij heeft zich gisteravond voor het eerst laten zien maar nu is hij de hele dag in beeld.
Klimt op een rots en springt in de strooming, laat zich mee voeren zakt naar de bodem en begint opnieuw.:bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:

hij lijkt overigens zeer veel op die van jou alleen heeft deze meer een soort van beschutting. Net een wortel of wier zeg maar.

Ik vind het wel een grappig beesje maar had liever gehad dat deze anemoon een bijzondere was geweest.
Tja, volgende keer beter.

crystal-force
01-08-08, 23:41
lekker van genieten ... is een erg leuk beest, helaas hebben die van mij het niet langer dan twee maanden uitgehouden :(

Elbert
01-08-08, 23:50
lekker van genieten ... is een erg leuk beest, helaas hebben die van mij het niet langer dan twee maanden uitgehouden :(
Als die het goed blijf doen en mijn waterwaarde is goed kunnen we misschien wel iets regelen met dat stuk koraal?
(uiteraard tegen bijbetaling van mijn kant dan)

crystal-force
02-08-08, 07:57
mwo.... ik hoef er geen meer te hebben hoor.. vind ze wel grappig, maar als ze zo kort mee gaan heb ik er niet zo'n behoefte meer aan ;)

daarom... lekker van genieten zolang hij het doet ;)

Elbert
05-08-08, 16:31
Eindelijk is het dan zover, gisteravond zijn de 1e vis-bewoners in de bak gekomen.
De waterwaarde waren lekker stabiel en ook was er geen bruine alg meer te zien.

Er zit nu een gele dokter en een picasso doktersvis.

De dierenzaak in Barendrecht raden mij aan deze beide dieren in 1 keer aan te schaffen omdat ze anders gaan knokken.

Ik moet zeggen ze zien er zeer goed uit, ze zijn alleen nog wel heel erg verlegen.

Elbert
06-08-08, 08:59
Gisteravond maar weer eens wat waterwaarde gemeten.

Temp 27
Zout 1024
KH 7
PH 8
Nitraat 0
Nitriet 0
Ammoniak 0
Fosfaat 0,1
CU 0

het begint saai te worden met alles op 0

Wel heel blij uiteraard, denk er sterk over om vandaag wat kleinere vissen te gaan aanschaffen, de dokters zijn nog niet echt veel in beeld.

Misschien ook wel een mooie tepelanamoon en 2 nemo's.

Kevin
06-08-08, 19:52
WOOOW,
Nu al vissen erin.
Je gaat wel erg snel vriend, je bent niet eens volledig door je algenfase heen.
Je bent niet eens een maand bezig met je bak.
Je bak moet nog goed gaan rijpen.

Zeker wachten met de andere vissen erin doen.
Eerst rustig opbouwen met makkelijkhoudbare koralen denk hierbij aan oren, leders.
Die geven namelijk ook een indicatie hoe goed je water is en of je bak goed gaat.

Elbert
07-08-08, 22:45
WOOOW,
Nu al vissen erin.
Je gaat wel erg snel vriend, je bent niet eens volledig door je algenfase heen.
Je bent niet eens een maand bezig met je bak.
Je bak moet nog goed gaan rijpen.

Zeker wachten met de andere vissen erin doen.
Eerst rustig opbouwen met makkelijkhoudbare koralen denk hierbij aan oren, leders.
Die geven namelijk ook een indicatie hoe goed je water is en of je bak goed gaat.

Tja, waarschijnlijk heb je wel gelijk. De vissen zien er prachtig uit en doen het zeer goed. Maar voo overige vissen wacht ik het nog wel even af.
In elk geval is er geen alg meer te zien in me bak. Oké hier en daar een klein plukje groen maar meer ook niet.

Kevin
08-08-08, 22:08
Nee dat eten de dokters wel op.
Je moet je bak nu lekker rust geven en na verloop van tijd eerst wat koralen erin doen en dan later weer bijvullen met wat vissen.

Dan zullen de dokters zich ook meer laten zien.

Elbert
11-08-08, 16:24
Nu mijn dokters er in zitten ben ik driftig op jacht gegaan naar koraal.

Ondertussen al een hoop kleine leder stekjes en enkele steenkoralen in de bak kunnen plaatsten.

Nu maar wachten tot alles een beetje begint te groeien, nu lijkt het allemaal nog net niets in de bak.

Wel zijn er al een paar grotere stukken bij geplaatst, waaronder een stuk sterpoliep en het mooie koraal van JP.

Nadeel is wel dat er door het plaatsten van deze koralen enkele doorgangen van het rif geblokkeerd.

Niet dat de dokters er niet langs kunnen hoor, ze hebben nog zwemruimte genoeg en zijn nu ook veel vaker in beeld.

Foto's volgen spoedig.

Kevin
11-08-08, 19:36
Beste elbert,

Ik lees dat je ook al steenkoralen in je bak heb geplaatst:(
Dit zijn helaas moeilijkere koralen en horen niet in een beginnende bak thuis.
Sta er ook niet raar bij te kijken dat deze koralen het ook niet overleven.

Houd het nog bij makkelijkere soorten zoals leders, oren, buttons.
Deze kunnen vaak tegen een stootje en zijn wat sterker.
Naarmate je bak wat rijper is kan je gaan kijken naar de makkelijkere soorten steenkoraal wil dit goed gaan kan je steeds meer gaan houden.

Ik zou het nu weer effe rustig aan gaan doen en kijken hoe de koralen het doen in je bak. Denk hierbij aan zo'n 2a3 weken en plaats dan weer wat koraaltjes erbij.

Hoop dat ik zo duidelijk voor je ben geweest:D

crystal-force
11-08-08, 22:59
langzaam opbouwen idd, niet te overhaasten.
Dat stuk orgelpijp koraal zal het zeker wel goed doen... ik had 'm er ook vrij snel in staan na de start en heeft het altijd perfect gedaan... sterker nog... het groeide als kool... enkele stekjes die zo hard gegroeid zijn hebben er voor gezorgd dat ik deze grote jongen weg kon doen, en met de uitgegroeide stekjes verder kon.
Dat hij het goed mogen doen en lekker mag groeien ;)
Hou ons op de hoogte en ook wat water waardes betreft !
Wees ook niet bang om slechte waterwaardes te melden, dan kunnen we je er alleen bij ondersteunen ;)

Elbert
12-08-08, 15:42
Hier is die weer met de laatste water waardes.

Temp 25
Zout 1025
KH 7
PH 8,5
Nitraat 0
Nitriet 0,5
Ammoniak 0
Fosfaat <0,1
CU 0
En mijn nieuwste test Calcium 380.

Ik heb er nu toch wel een flinke berg koraal (kleine stekjes) in staan en ze zien er goed uit.

Alleen staan 2 van de 6 paddo's dicht en lijkt er een hard laagje over heen te zitten.

En mijn bodem begint weer een heel klein beetje bruin te vertonen.
Straks maar weer even wat water verwissellen, dat doet het altijd goed.

Deze week mijn schoonmoeder maar even trainen in het onderhouden van me bak, ik ga er volgende week even een paar dagen tussenuit.

Eindelijk wat rust aan m'n kop.

Uiteraard zal ik ook mijn waterwaarde online zetten als deze niet goed is, ten slotte kan ik er alleen maar van leren.

Ik zal er voor mijn vertrek nog even een paar foto's van online zetten.

crystal-force
12-08-08, 15:50
zorg in ieder geval dat nitriet helemaal naar 0 gaat ! (kan door water verversen)
hou ook je calcium in de gaten .. .moet eigenlijk ook wat omhoog ... 400-450 ;)

(let op: nitriet en ammoniak zijn giftig voor alle koralen en voor vissen !)

en voorlopig even niets kopen Elbert ;) .... laat de bak eerst maar eens goed rusten !

de bodem kan je wat afzuigen (hopelijk heb je er nog geen zand in liggen !) anders iedere dag doorroeren !

Elbert
12-08-08, 17:01
Ik heb er aan de voorkant een heel dun laagje zand in liggen, ik wil er namelijk volgende maand een zandzevende zeester in doen.
verder laat ik de bak lekker met rust, alleen straks nog even water verversen.

Ik had 2 weken terug al 100 liter klaar gemaakt en met een pomp lekker in het rond laten gaan.

Tja wat me calcium betreft, ik weet dat deze iets te laag is maar het scheelt slechts 1 druppel van de test. Volgende week (als ik weet terug ben zal ik het nog eens testen en er een toevoeging in gooien.)

Ik heb het overigens verkeerd opgeschreven net was niet me nitriet maar me nitraat. ;)

Elbert
13-08-08, 13:33
Vandaag ga ik mijn waterstand verhogen, mijn overloop is open op 38 cm en de bovenkant van de bak waar het glasplaatje ligt zit op 43cm dus ik kan mijn waterstand nog makkelijk 2,5 cm hoger op laten lopen.
Het voordeel wat ik hier mee wil bereiken is dat de bovenkant van het water achter mijn lichtkap valt. Nu heb ik een 1,5 cm lucht en dan pas mijn lichtkap. Hierdoor kijk je steeds tegen de lamp aan. Waardeloos!

Dus mooi 2 glasplaatjes gemaakt, en deze straks op de overloop plakken.
Het heeft daar toch geen waterdruk te houden dus moet dit goed komen.

crystal-force
13-08-08, 13:38
is wel net zo prettig .... maar er anders wat fotos van, wellicht leerzaam voor andere ;)

Elbert
14-08-08, 21:09
is wel net zo prettig .... maar er anders wat fotos van, wellicht leerzaam voor andere ;)
Helaas geen foto's van gemaakt.
Dat is echt lastig.
Glasplaatjes kitten en (kit aan je vingers krijgen en dan ook foto's proberen te maken.
De overloop zit helemaal rechts achterin en dus al niet erg makkelijk te bereiken.
Maar zeer simpel te doen ook voor de niet technische onder ons.

Ik ga eerst even een weekje lekker op vakantie en daarna zal ik erl een tekening maken met hoe ik het gedaan heb.

Aron
14-08-08, 21:53
ben erg benieuwd naar nieuwe foto's:rolleyes:

crystal-force
14-08-08, 22:01
foto's van het resultaat met uitleg is ook welkom ;)

ik heb ook niet altijd foto's gemaakt tijdens dat ik bezig was :p ... was vaak foto's er voor, foto's tussendoor (als ik ff mijn handen schoongemaakt had), en foto's na :D

wees trots op je handigheid.... het is een gave !, niet iedereen heeft het in zijn vingers ;)

Elbert
27-08-08, 16:33
Een Belg heeft een zee-aquarium en hij denkt: "Hoe kom in nou aan zoutwater?"
Dus stapt ie in z'n autootje en rijdt naar Scheveningen.
Aan het strand staat een man te vissen en de Belg vraagt: "Heeft u voor mij een emmertje zeewater?"
De visser schept het emmertje vol en zegt: "Dat is dan een knaak."
De Belg betaalt en gaat weer terug.
Thuis aangekomen giet hij het emmertje leeg in z'n aquarium en ziet dat het veel te weinig is. Dus rijdt hij weer terug naar Scheveningen.
Als hij eindelijk aankomt is het al eb geworden.
Hij loopt weer naar de visser en zegt: "U heeft al aardig wat emmertjes verkocht he?"

__________________________________________________ ______________
Een getrouwd stel hadden een prettige avondmaal bij hun exclusieve restaurant, toen opeens een prachtige jonge vrouw naar hun tafel liep, de man een kus gaf en zei dat ze hem later zou zien en weer wegliep.
Zijn vrouw keek hem vals aan en vroeg: "Wie was dat?"
"Oh," antwoordde de man, "dat was mijn minnares."
"Nou, dat doet de deur dicht," zei de vrouw, "ik heb er genoeg van, ik wil van je scheiden. Ik ga de meest aggressieve en valse advocaat inhuren die ik maar kan vinden en ik ga jou leven veranderen in een hel."
"Ik kan dat begrijpen," antwoordde de man, "maar onthoud, als we gaan scheiden zullen er geen overwinteringen meer zijn op tropische eilanden, geen zomerse vakanties in Toscane, geen dure auto meer in de garage en geen exclusieve etentjes. We zullen ook het huis met 26 kamers moeten verkopen en naar 2 aparte, kleinere woningen moeten gaan verhuizen. Maar het is jouw beslissing."
Op dat moment kwam een gemeenschappelijke vriend het restaurant binnen lopen met een prachtige jonge vrouw aan zijn arm.
"Wie is dat met Jan?" vroeg de vrouw.
"Dat is zijn minnares," zei haar man.
"Die van ons is mooier," antwoordde ze.
Een man en een vrouw gingen met vakantie naar Jeruzalem. Tijdens hun verblijf aldaar overleed de echtgenote.
De begrafenisaannemer troostte de echtgenoot en zei: "Je kan het lichaam per schip naar huis sturen voor 5.000 dollar of je kan haar hier begraven, in het Heilige Land, het Uitverkoren Land tegen de prijs van 150 dollar."
De echtgenoot dacht even na maar zei uiteindelijk dat hij haar liever naar huis wou verschepen.
"Waarom toch?" vroeg de begrafenisaannemer die niet begreep waarom de man zoveel geld wilde betalen.
"Waarom wil je 5.000 dollar uitgeven om haar per boot mee te nemen naar huis, terwijl het voor u toch heerlijk moet zijn te weten dat ze hier in het Beloofde Heilige Land kan begraven worden voor slechts 150 dollar?"
De man antwoordde op de koele, ernstige toon die hem al die jaren had getypeerd.
"Lang geleden," zei de man, " stierf hier een man, werd hier ook begraven en drie dagen later verrees hij. Ik kan dat risico niet nemen."
Het is niet grappig om.......:
Een huilende neger een snicker noemen.
Een terrorist op een type cursus met 200 aanslagen per minuut!
Een abortuskliniek met een wachttijd van 9 maanden!
Een buizen fabrikant bellen en vragen of je de afdeling pijpen mag !
Een foto rolletje naar een ontwikkelingsland sturen!
Een scherpschutter die tegen zijn vrouw zegt: Ik heb je gemist!
Een kind uit Tsjernobyl met een stralende glimlach!
Een impotente man met een slaapzak!
Als het aantal deelnemers van de wandel vierdaagse achteruit loopt!
Albert Heijn medewerkers die buiten met je afrekenen!
De redacteur van Story vragen wat hij tijdens het Weekend in zijn Privé leven doet !
Uitvallers van de vierdaagse een lopend buffet aan bieden!
Een heroine hoer die voor een prikje sex aanbiedt!
Een Antrax-brief dicht likken!
Een snelle internet verbinding ADHDSL noemen!
Een leeg restaurant gast-vrij noemen!
Je dochter, die op 1 april geboren is, joke noemen!
Een begrafenisondernemer die het stervens druk heeft!
Een brandweerman die in 2007 recht heeft op een rook vrije werkplek!
Iemand die voor de trein wil springen op het goede spoor helpen!
Een bank die geen rekening met je houdt!
Zeggen dat Mabel mee de grafkelder in mocht omdat ze de weg kent in de onderwereld!
Een Pool vragen of ie uit Noord of uit Zuid komt!
Mabel die in de boot wordt genomen!
Een taxichauffeur een afzetter noemen!
Als je auto op een rechte weg afslaat!
Expert zijn bij de Megapool!
Niet wakker liggen van het feit dat je slecht slaapt!
Een schot voor open doel missen!
Een citroendealer afpersen!
Met alle geweld een vredes missie op willen starten!
Een spook dat geestig probeert te zijn!
Dood neervallen bij een belastingaanslag
Je schouders ophalen bij de gevonden voorwerpen!
Een DJ die doordraait bij een psychiatrische inrichting!
Je neus ophalen bij een plastisch chirurg!
Een suďcidale boom die er mee wil kappen!
Aan een slotenmaker vragen of hij ook vijvers maakt!
Een chirurg die aan zijn patient gehecht is!
Tegen een hart patient roepen dat er iets niet klopt!
Een zakkenroller op een naaktstrand!
Tegen je kerst konijn zeggen dat hij het haasje is!
Bij een asiel om een kat in de zak vragen!
Een bekeerde kanibaal die alleen nog maar vruchtvlees eet!
Michael Jack son een rol in married with children geven!
Genaaid worden door de overheid terwijl de pil uit het ziekenfonds word gehaald!
Een vuurwerk slachtoffer die zijn ongelukken niet meer op 1 hand kan tellen!
In de dierenwinkel vragen of ze ook vreemde vogels verkopen!
Een violist die met de eer gaat strijken!
__________________________________________________ _______________
John nodigde zijn moeder uit om bij hem te komen eten in de flat, die hij deelde met een meisje.
Zijn moeder vond Julie bijzonder aantrekkelijk en vroeg zich af wat hun relatie precies was.
John las de gedachten van zijn moeder en zei:
"Ik weet wat u denkt, maar ik verzeker u dat Julie en ik gewoon huisgenoten zijn."
Ongeveer een week later sprak Julie John aan:
"Sinds jouw moeder hier is geweest, kan ik die mooie zilveren opscheplepel nergens vinden. Je denkt toch niet dat zij hem heeft meegenomen?"
"Dat betwijfel ik," reageerde John, "maar voor de zekerheid zal ik haar een brief schrijven."
Zo gezegd, zo gedaan. Hij schreef: "Lieve moeder, ik zeg niet dat u onze opscheplepel hebt meegenomen en ik zeg ook niet dat u hem niet heeft meenam. Maar het feit blijft dat de lepel zoek is sinds u hier bent geweest."
Na enkele dagen kwam er een brief met het antwoord van Johns moeder:"Lieve zoon, ik zeg niet dat je met Julie slaapt en ik zeg ook niet dat je niet met haar slaapt. Maar het feit blijft dat indien ze in haar eigen bed had geslapen, ze intussen die lepel daar zou hebben gevonden.
Liefs, je moeder."
__________________________________________________ _______________

De juf gaat de klas langs, en de leerlingen vertellen wat voor beroep hun vader heeft.
Alle beroepen komen langs, brandweerman, politieagent en ga zo maar door.
Dan vraagt ze aan Henkie: 'En Henkie, wat voor beroep heeft jouw vader?'
'Mijn vader?' antwoordt Henkie. 'Mijn vader die is stripper in zo'n Gay Cafč.'
De juf gaat snel verder met de volgende leerling en vraagt aan het eind van de les aan Henkie: 'Werkt jouw vader daar echt?'
Nee, tuurlijk niet.' antwoordt Henkie. 'Hij is keeper van Ajax maar daar schaam ik me zo voor.'

--------------------------------------------------------------------------

Er komt een professor bij een universiteit kijken of de studenten wel slim genoeg zijn.
Hij vraagt of de slimste student even bij hem wil komen voor een paar vraagjes. Die jongen komt naar de professor toe en de professor begint met de eerste vraag:
"Hoe noemen we het ding om naar de sterren te kijken?"
De student antwoordt: "Een telescoop."
"Goed," zegt professor, "en om naar bacteriën te kijken?"
"Een microscoop."
"Goed. En nu een lastige: Hoe noemen we het ding om door muren te kijken?"
Waarop de student vraagt: "Bestaat zoiets dan?"
"Ja," zegt de professor.
"Waarmee dan?" vraagt de student.

"Met een raam, mijn beste jongen, met een raam!"

__________________________________________________ _____________

Een papegaai zit de hele dag te schelden en vieze woorden naar z'n baasje te roepen.
Na de zoveelste waarschuwing stopt zijn baasje hem voor straf in de vriezer.
Na enkele minuten haalt z'n baasje de papegaai weer uit de vriezer.
De papegaai zegt met een rillige stem: "Ik zal nooit meer schelden baasje, maar vertel eens, wat heeft die kalkoen je in godsnaam misdaan?"

Er was een een jonge vrouw die naar de kerk ging om te biechten.
Toen ze het biechthok betrad zei ze: "Vergeef me Vader, want ik heb gezondigd."
De priester zei: "Biecht je zonden en wordt vergeven."
De jonge vrouw zei: "Gisteravond heeft mijn vriend zeven keer verschikkelijk gepassioneerd de liefde met me bedreven."
De priester dacht lang en hard na en zei tenslotte:
"Neem zeven citroenen, knijp het sap uit in een glas en drink dat glas op."
De jonge vrouw vroeg: "Zal dat mij van mijn zonden verlossen?"
"Nee, maar het zal die lach wel van je gezicht halen."

Er komt een nieuwe jongen op school.Hij heeft hele lange oren en twee enorme voortanden.
Als de kinderen vragen hoe hij heet, zegt de jongen: ‘Ik heet eigenlijk Jan, maar op de vorige school noemde iedereen mij haasje.’
De kinderen hebben moeite om niet in de lach te schieten.
'Weet je hoe dat komt?’ zegt Jan.
De kinderen schateren het uit als de jongen zegt: ‘Ik denk dat het komt omdat ik zo hard kan rennen.’

--------------------------------------------------------------------------------

Een inbreker breekt in een huis. Opeens hoort hij een stem: "God ziet alles!"
De inbreker schrikt zich rot, kijkt in het rond, maar ziet niemand en gaat maar verder met stelen. Plots hoort hij weer die stem: "God ziet alles!"
Weer geschrokken gaat hij op zoek naar de stem. Hij komt in een donkere kamer, knipt het licht en...een papegaai.
"Was jij dat die de hele tijd zei dat god alles ziet?"
"Ja," antwoordt de papegaai.
"En hoe heet jij dan papegaai?"
"Hottentottenpraatnietzoveel is mijn naam."
"Ah," antwoordt de inbreker, "welke stommeling geeft nou zo'n domme naam aan een papegaai."
Antwoordt de papegaai: "Dezelfde stommeling die onze Dobberman God heeft genoemd."

Aron
27-08-08, 17:19
lol

waar blijven de foto's:rolleyes: :confused:

Elbert
29-08-08, 10:07
lol

waar blijven de foto's:rolleyes: :confused:

Hoi Aron,

Tja zoals ik al gezegt heb, ik heb geen foto's gemaakt van het verhogen van de overloop.
Maar het is echt heel simpel.

Je meet de binnenmaat van je overloop, hier maak je 2 glasplaatjes voor.

(als je overloop los staat van de zijkant maak je er uiteraard 4.)
Je zet de opvoerpomt uit, en laat wat water teruglopen in je sump.

dan kit je de 2 glasplaatjes aan de binnenkant van de overloop en laat dit enkele uren uitharden.

Opvoerpomp weer aanzetten en water bijvullen (tenslotte zakt het waterlevel in de sump doordat je waterhoogte in de bak hoger is.)

Klaar ben je.

Simpel en effectief, het draait nu bijna 2 weken en geen problemen

prhg
29-08-08, 21:37
Nou van die man waarbij ik de stenen zou kopen heb ik niets meer gehoord.

Dus vandaag maar even 30 kilo levend steen in Barendrecht gekocht.
Direct mijn waterwaarde eens gemeten:

Nitraat 0
Nitriet 0,3
Ammoniak 0
Fosfaat 0,1
KH 7
PH 8
Temp 27
Zout 1024
CU 0

behalve de tempratuur ziet het er volgens mij goed uit.
Veel bruine alg zit er niet meer in, wel een hoop wier en groene alg.
En een hele hoop minicule beestjes met het blote oog net te zien.
Geen idee wat het is, en of het schadelijk is.
In elk geval lukt het me niet om ze op de foto te krijgen.

Ik zal weer eens op zoek gaan op dit forum, ongetwijfeld ben ik niet de eerste met dit probleem.
Ik kan me herinneren het ergens te hebben gezien, weet alleen niet meer of dit goed of slecht is.

waar in barendrecht heb je die steen gekocht? heb je een adresje voor me?

Elbert
30-08-08, 16:42
waar in barendrecht heb je die steen gekocht? heb je een adresje voor me?

Hoi prhg,

Ik koop bijna al me spullen bij Wesdijk.
Het is een zeer bekende zaak, je krijg er ''redelijk'' goed advies en ze hebben er mooie spullen.
Het is zeker niet de goedkoopste maar als je een beetje blijf handelen kan er altijd wel iets van de prijs af.
Ik raad je aan eerst zelf even goed te kijken, ze hebben bijvoorbeeld anemoonvissen zitten, ech NIET nemen Superslechte kwaliteit.
Maar de andere vissen zien er dan weer wel heel erg goed uit.

Eerst kijken wat je wil hebben en dan pas gaan raad ik je aan.
(en neem een goed gevulde portomonee mee.)

crystal-force
02-10-08, 10:00
Zeg Elbert ... ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe je bak erbij staat nu :D .... Fotootje !! :rolleyes: :)

Elbert
11-11-08, 01:33
Zeg Elbert ... ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe je bak erbij staat nu :D .... Fotootje !! :rolleyes: :)

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets in het dagboek heb geschreven en ja een foto had hier wel op z'n plaats geweest.
Echter is er niet zoveel veranderd sinds de laatste post.

Het enige wat er werkelijk veranderd is is dat ik de bak telaag vind en dus een deze dagen mijn nieuwe bak ga ophalen.

Nu is mijn aquarium zelf slechts 160 x 60 x 40 maar mijn nieuwe bak zij worden........... 160 x 55 x 90en dit is de waterdiepte.

Een flinke uitbreiding dus.

Zodra deze bak er staat zal ik weer eens wat foto's posten.

Groetjes,

Elbert

crystal-force
11-11-08, 09:06
oke.... dan zal je dat stevig moeten compenseren met goed licht ;)
ben benieuwd :)

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets in het dagboek heb geschreven en ja een foto had hier wel op z'n plaats geweest.
Echter is er niet zoveel veranderd sinds de laatste post.

Het enige wat er werkelijk veranderd is is dat ik de bak telaag vind en dus een deze dagen mijn nieuwe bak ga ophalen.

Nu is mijn aquarium zelf slechts 160 x 60 x 40 maar mijn nieuwe bak zij worden........... 160 x 55 x 90en dit is de waterdiepte.

Een flinke uitbreiding dus.

Zodra deze bak er staat zal ik weer eens wat foto's posten.

Groetjes,

Elbert

Elbert
13-11-08, 10:02
oke.... dan zal je dat stevig moeten compenseren met goed licht ;)
ben benieuwd :)

qua licht is het niet zo'n probleem.
Ik krijg er lampen bij en ik heb zelf nog hqi lampen liggen.
Deze hangen nu over de kleine bak heen, en de vissen dragen op dit moment allemaal een :cool: zonnenbril :cool: dus dat moet goed komen. :)

Elbert
21-11-08, 18:16
He he eindelijk ik heb wat foto's gemaakt van me nieuwe aquariumpje.
Uiteraard ben ik er nog niet klaar mee maar voor een eerste impressie is het een goede start.

:cool: Heeft er iemand nog een aantal waterdichte tom toms liggen de vissen verdwalen steeds? :cool:

http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven-en-kaarten/service/adres-wijzigen/

Spenc3r
21-11-08, 18:59
Ziet er goed uit chef :D

Elbert
23-11-08, 11:40
Ziet er goed uit chef :D

Mede met dank aan jou meezoekactie :google:

Spenc3r
18-12-08, 09:18
Elbert,

Hoe is het nu met je bak?

crystal-force
18-12-08, 18:56
idd ... ben ondertussen ook wel benieuwd !

Elbert
12-01-09, 13:06
Het heeft allemaal even op zich laten wachten, maar ik heb weer wat te posten.

Door een :braak: operatie :braak: ben ik ruime tijd niet in de mogelijkheid geweest aan de bak te werken of ook maar een klein beetje interesse te vormen om iets op het forum te zetten.

Het gaat nu weer een heel stuk beter en ik heb enkele foto's gemaakt.
Ik heb een overloop gemaakt omdat mijn bak deze niet had.

Zeer simpel en effectief.

Met nemen 2 plastiek aquarium bakjes.
Maken er met een heet mes in 1 van de bakjes een paar snede.
Maken in de andere bak een tussenwand en een gat.

Maken door 2 plastiek plaatjes te verwarmen en te buigen een soort haak, kitten dit aan elkaar en hangen dit in de bak.

Plaatsten er een paar tuinslangen aan, zuigen deze vacuüm. Ta da, hier is de overloop.

En uiteraard ook nog even bezig geweest met het inrichten van de bak.
GELOOF ME, geen succes. de bak is 90cm diep, mijn armen niet.

Ik heb echt met een duikbril, snorkel en ontbloot bovenlijf de bak ingericht.

Wel lekker water, 25 a 26 graden. :)

Ne hier zijn geen foto's van, sommige zaken blijven privé :)

Foto's in de volgende posting, ze waren nu nog iets te groot en ik pas ze aan.

Elbert
12-01-09, 13:26
Even een melding, het is wat stoffig in de bak, dit komt omdat ik pas eergisteren de stenen heb kunnen plaatsten.

Nou zet je schap hier komen de foto's :

Elbert
12-01-09, 13:28
en nog een paar

Elbert
12-01-09, 13:29
hier nog enkele foto's

Elbert
12-01-09, 13:30
en de laatste

Spenc3r
12-01-09, 13:33
Ziet er wel mooi uit hoor :D

Elbert
12-01-09, 13:36
Thanks, nu nog wat meer koraal.

De laatste 3 foto's stonden er net nog niet bij :)

Ziet er wel mooi uit hoor :D

Spenc3r
12-01-09, 13:45
Zo kan ik er ook nog wel een paar opzetten van dolfinarium en burgers zoo :P

crystal-force
12-01-09, 18:56
ziet er goed uit ... alleen was het niet mooier geweest om de achterwand te schilderen ... nu zie je alle snoertjes ;)

Elbert
12-01-09, 19:30
ziet er goed uit ... alleen was het niet mooier geweest om de achterwand te schilderen ... nu zie je alle snoertjes ;)

Nee de stenen staan los van de achterwand en ik ben van plan een achterwand te maken.
Als ik hem zou verven ga ik lui achterover zitten kijken naar de vissen, nu baal ik er nog van dat ik niet aan de slag kan vanwege het weer :)

Elbert
12-01-09, 19:31
Zo kan ik er ook nog wel een paar opzetten van dolfinarium en burgers zoo :P

LOL, :) nee die laatste 3 zijn inderdaad van mijn laatste duik tripje in Egypte. Maar dacht dat zie toch niemand :)
Wel zelf gemaakt !

crystal-force
12-01-09, 19:39
Nee de stenen staan los van de achterwand en ik ben van plan een achterwand te maken.
Als ik hem zou verven ga ik lui achterover zitten kijken naar de vissen, nu baal ik er nog van dat ik niet aan de slag kan vanwege het weer :)

Ik weet niet van wel matriaal je de achterwand wilt maken, maar hou er rekening mee dat achterwanden op schuimbasis onderwater niet gelijmd kunnen worden ;) ...
Heb ooit een achterwand geklemd in mijn record70 destijds met een juwel achterwandje ... de volgende dag stond de kap omhoog gedrukt , en moest de hele bak afbreken omdat weer in orde te maken.

Tis maar 'n tip ;)

Elbert
13-01-09, 09:40
Thanks, ik was hier al van op de hoogte maar wil proberen een mix tussen keramiek en schuim te maken.

Dus op het schuim de stenen aanbrengen, en in 2 delen in de bak te brengen.

Door de stenen zou hij onder gehouden moeten worden. Aan de bovenkant 2 kunststof klemmen om hem daar ook recht te houden en klaar :)

(zie je toch niets van want zit achterin)

Maar het is me nu te koud om hiermee aan de slag te gaan, ik kan wel in de loods maar ook hier is het freezing koud.

Spenc3r
13-01-09, 09:50
pieperd :p

Elbert
14-01-09, 00:11
pieperd :p

Tja, 1 muis maakt nog geen piepshow.
En zo heb ik nog iets om naar uit te kijken

Elbert
29-01-09, 23:46
Ik was het geslurp van de overloop meer dan zat, dus ik ben weer ff aan de slag gegaan.
Om het water in de sump te brengen had ik een tuinslang gebruikt, echter was de opening vrij klein waardoor de aangezogen lucht dus dit slurpende geluid voortbracht.

Nu heb ik de slang vervangen voor een pvc pijp van 4 cm doorsnede, voordeel: geen enkel geluid meer, al het vuil kan zeer gemakkelijk weglopen, steun om het bakje goed onder water te houden, geen zeurende vrouw meer :sjalom:

Elbert
08-02-09, 22:24
Oké en nu..... Ik heb dan wel een mooie overloop gecreeërd echter blijft er vuil op het water drijven.
Dit wordt niet door de overloop afgevoerd.
Heb iemand een idee om dit er vanaf te krijgen?

ik denk zelf aan een opvoerpompje dicht langs het water houden maar er moeten volgens mij simpelere en constantere oplossingen zijn.
Ze schieten me alleen nog niet ten binnen.

Iemand een idee?
(pics)

Oja, ik heb tegenwoordig een blacklight boven me bak gehangen.
Een vreemd maar wel cool gezicht. Net alsof ze in de mist zwemmen. (helaas een foto wil maar niet lukken)

crystal-force
09-02-09, 11:39
stromingspompje naar het oppervlakte richten ;)

Elbert
10-02-09, 20:52
stromingspompje naar het oppervlakte richten ;)

Heb ik al geprobeerd, het gaat er ook niet om om het vuil naar de oppervlakte te krijgen maar om het er vanaf te halen.

Een stromingspompje zorgt wel voor enige circulatie maar mengt het vuil (gelukkig) niet met het water.

Het verplaatst alleen het vuil op het water. Ik denk dat het algresten zijn.
De dokters willen er soms wel eens van snoepen, maar helaas niet voldoende.

crystal-force
10-02-09, 20:59
als je het wateroppervlakte lekker laat hobbelen blijft er geen vuil op het oppervlakte liggen ! ... ik heb op mijn vision180 ook geen overloop, maar door de stromingspompen beide naar de oppervlakte te richten heb ik er totaal geen last meer van ;) ..

http://i160.photobucket.com/albums/t175/crystalforce/ZeeAquarium%20HQ/th_MOV03541.jpg (http://s160.photobucket.com/albums/t175/crystalforce/ZeeAquarium%20HQ/?action=view&current=MOV03541.flv)